"In het Midden-Oosten wordt door de overheid miljarden gepompt in een luchtvaartsector, waardoor bijvoorbeeld start- en landingsgelden laag zijn. Daar valt niet tegen te concurreren, aldus Visser van Emirates."
Bron:
Artikel FD:
http://fd.nl/ondernemen/902953/poldermodel-funest-voor-luchtvaart
Tel daar nog even bij dat werknemers worden vrijgesteld van inkomstenbelasting, sociale premies etc, de rentevrije leningen en het onbeperkte krediet dat beschikbaar wordt gesteld door de sheiks (lees: overheid) en (milieu) wet- en regelgeving in de EU. Level playing field?
Laat dat nu net zijn wat AF en KL ook jaren gehad hebben (lees: overheidssteun)...
Hierover klagen is dus niet helemaal eerlijk. Alsof je huilt dat je broertje de snoeppot nu heeft terwijl jij hier zelf ook van geprofiteerd hebt :biertje: (Net zoals AF dat een aantal jaar geleden over FR deed... jammer) (niet persoonlijk opvatten)
Je mag me wel helpen uit te leggen wat het feit dat er geen inkomstenbelasting geheven wordt te maken heeft met de concurrentie van carriers uit het midden oosten? Geen idee over de vliegende banen, maar de management-salarissen liggen (ook bruto!) over het algemeen een heel stuk hoger dan die in Europa.
Enne, over olie-dollars gesproken: Dubai heeft geen olie meer, zal een beetje moeilijk gaan. En de Burj Khalifa heeft niet voor niks die naam, dus ben benieuwd hoeveel steun er nog in Emirates wordt gepompt vanuit de staat ;-)
Etihad is een compleet ander verhaal natuurlijk.
Het klopt helemaal dat de concurrentie van het midden-oosten komt, en dat zij het misschien iets gemakkelijker hebben op bepaalde onderdelen. Echter, de tickets bij EY en Ek zijn echt niet goedkoper dan bij AF/KL... Het verschil in aantal pax / load factors zit hem dus ergens anders in. (Believe me, ik heb periodes lang tickets vergeleken. Sterker nog, ik heb zelfs
meer betaald voor mijn ticket naar Australia om met EK te kunnen vliegen in plaats van met onze grote blauwe vriend uit Amsterdam. Dit had er overigens ook mee te maken dat ik niet zo'n fan ben van China southern, :biertje: waar dan het overgrote deel van de reis mee gemaakt zou worden..
Als het verschil hem niet in de prijs zit, moet het dus ergens anders vandaan komen. Enkele voorbeelden:
-Aantal kg ruimbagage allowance in Y
-Netwerk in Asia
-Transfer tijden / mogelijkheden
-Service aan boord
Dit zijn oa de dingen waar passagiers steeds meer waarde aan hechten. Ook worden we als Nederlands minder chauvinistisch, we hechten minder waarde aan het feit dat we met onze 'nationale trots' vliegen en stappen net zo gemakkelijk bij Cathay en Emirates in. KLM zal zich -zeker op bepaalde routes- moeten meten aan de service van carriers als Qatar, Emirates en Etihad. Lukt dat niet, dan is de keuze voor passagiers vaak snel gemaakt.
On a side-note: Turkish is de airline waar we echt bang voor moeten zijn, zelfs de Midden-Oosten carriers zijn zich momenteel maar al te veel bewust van het gevaar dat Turkish kan gaan leveren..
Overigens, begrijp me niet verkeerd, ik vind KLM een mooi bedrijf en zou er over een jaar of 6 tot 10 graag voor werken ;-)