B767-300ER
New member
Transparant leiderschap, met oog voor belangen van allen.
Vertel.........
Hoe zou jij daar invulling aan geven. Ik ben zeer benieuwd...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Transparant leiderschap, met oog voor belangen van allen.
Langzaam maar zeker, Need? Levensverwachting is nu 82. En hoeveel is de pensioenleeftijd nu gestegen? Juist ja: 2 jaar. Twee jaar! I rest my case.Een zeer hoog pensioen in combinatie met 56 stamt nog uit de tijd dat de gemiddelde sterf-leeftijd van een verkeersvlieger 63 was.
Daar is allang geen sprake meer van en langzaam maar zeker gaan we mee met de veranderingen.
Leden krijgen geen juiste informatie waarop zijn hun mening kunnen baseren. Er is maar één communicatiekanaal en dat vertelt niet het (hele?) verhaal.65 is om die reden (doorstroming) volstrekt onacceptabel. En wat dat betreft heeft het VNV bestuur verreweg de meeste leden achter zich. Zelfs de leden die nu zo boos zijn op het bestuur.
We houden als VNV Den Haag maar een beetje te vriend, we zullen ze nog nodig hebben de komende jaren. Maar 65 gaat op korte termijn absoluut niet gebeuren. Zo belangrijk is het pensioen nou ook weer niet.
C'mon NFS, jij weet net zo goed als iedereen dat het het VNV-forum compleet wordt doodgemodderd.
Om deze reden draag ik VNV een warm hart toe en ben ik tevens van mening dat VNV (met de huidige RVL en met het huidige salarisgebouw) topprioriteit moet geven aan doorstroming. Om de verschillen tussen de leden binnen een domein, veroorzaakt door externe factoren (economie) of door nieuwe afspraken met de werkgever, zo klein mogelijk te houden.
KLM zelf zal het minder boeien of er doorstroming is. Die wil misschien zelfs wel helemaal af van het senioriteits principe en zelf bepalen wie wanneer voor command in aanmerking komt.
Opt-out heeft alle ruimte gekregen en is ook nadrukkelijk onderzocht door het bestuur. Ik weet ook niet wat nu exact de reden was dat het toch geen keuze-optie is geworden. Misschien omdat bij teveel aanmeldingen voor opt-out, KLM niet aan de afgesproken €100M per jaar zou komen?
Maar ik neem aan dat jij doorvliegen tot 65 om het pensioen te redden ook onzin vindt?
Het bestuur heeft helemaal niets onderzocht betreffende een opt-out.
Als je op het forum had gelezen hoe het voorstel omtrent een opt-out in elkaar zat dan had je geweten dat de besparing voor KLM exact hetzelfde kon blijven. Slechts het te verdelen bedrag (190M) zou lager worden. Maar daar stond dan ook minder 'stagnatie-schade' tegenover.
Need, wat ben je nu aan het bazelen. Elke verhoging van pensioenleeftijd betekent dat iedereen tenminste hetzelfde aantal jaren in de hoogste functie kan zitten. Sterker nog: de jongeren kunnen met meer dienstjaren lang profiteren van groei en krijgen dus zo nog meer jaren in de hoogste functies dan zonder een verhoging van de pensioenleeftijd.Het is de bedoeling dat alle leden de kans krijgen om een flink aantal jaren in de hoogste salarisschaal te zitten. Zo hou je het collectief bij elkaar en hopelijk mede daardoor de hoge organisatie graad.
Volgens hun eigen communicatie naar de leden hebben ze dat nadrukkelijk wel gedaan.
Nee, niet waar.
Als de overheid de maximum snelheid verlaagt van 130 naar 100 km/u kun je dat niet leuk vinden, maar er is geen andere mogelijkheid dan je aan te passen. Anders gaat het geld kosten.
Nieuwe pensioenwet is net zo.
Het gevolg van de nieuwe pensioenwet op (elke) CAO is dat vroegpensioen geld kost. Het leidt tot een lagere dekkingsgraad van het pensioenfonds.
Het bestuur heeft gekozen voor een constructie waarin vroegpensioen gehandhaafd bleef ondanks dat het geld zou kosten (weggeven STROT akkoord).
De opgebouwde rechten van alle vliegers komen nu onder druk te staan.
Afschaffen vroegpensioen heeft direct een gunstig effect op dekkingsgraad: die schiet omhoog. Dekkingsgraad is de verhouding tussen vermogen en verplichtingen. Afschaffen vroegpensioen verlaagt de verplichtingen. Zo simpel is het.
En ik ben totaal niet onder de indruk van het laatste kwartaalverslag van het pensioenfonds.
Maar dat komt natuurlijk allemaal omdat ik naïef ben en er geen verstand van heb.
Jaaaa, wel waar.
Want volgens de oude CAO ging iedereen met 56 met vroegpensioen! En had er dus nog harder bijgestort moeten worden...
Dat je het niet eens bent met de CAO is een andere zaak, maar die CAO is wel degelijk democratisch afgesloten.
En KLM had anderzijds gewoon de CAO en STROT akkoord kunnen opzeggen en dan had je ook niets...
Checkerboard, het komt door de rekenrente! Daar kan VNV niets aan doen, daar kan BSG niets aan doen en daar kan KLM niets aan doen.
KLM moet eigenlijk bijstorten maar heeft daar het kapitaal niet voor, welkom in de wereld van de rest van de Nederlandse pensioenfondsen. Tegen de rekenrentes die pensioenfondsen nu moeten gebruiken kun je niet tegenop.