Need for Speed
Active member
De uitdagingen van de Koninklijke....
Ik ga nu echt afronden.
Sandpitter: Je hebt inderdaad niet gezegd dat men door moet vliegen tot 65. Maar wel dat 58 te weinig is. Als jij het had mogen regelen was je ergens tussen de 58 en 65 uitgekomen? Twee jaar langer doorvliegen is twee jaar stagnatie. Dat is een nogal grote impact. En dan komt de productieverhoging daar nog bovenop.
Checkerboard: Nee, ik heb nergens gehoord dat er sprake is van loonsverlaging. En als ik die term voorbij had horen komen, had ik geprotesteerd. Want dan was er ook sprake geweest van een nog veel grotere loonsverhoging. Als onze pensioenen niet meer geïndexeerd kunnen worden is dat erg jammer. Met dank aan Den Haag: Beleids-dekkingsgraad.
Catweazle: Ik kan ook nog wel een omstandigheid bedenken waarbij je de pensioenleeftijd nog een keer gaat verhogen en waarbij er desondanks geen stagnatie ontstaat: Forse uitbreiding. Geen idee of dat gaat gebeuren over een paar jaar, maar ik weet wel zeker dat uitbreiding nu geen zin heeft bij zoveel interne verborgen werkloosheid en zoveel inefficiënte processen.
Allen: Zonder 190M compensatie was de nieuwe CAO niet door de ledenraad gekomen. Dat is dan de politieke component er van, ook wel aangeduid door de tegenstanders als 'de olifant in de kamer' of 'de worst'. En naast de politieke component is er ook nog de juridische component. Jarenlang heeft VNV zich gevoegd in rechtszaken waarbij een hogere pensioenleeftijd geëist werd van KLM. Telkens heeft de rechter die claims afgewezen op basis van het argument 'doorstroming'. Als je dat argument nu eventjes makkelijk aan de kant schuift bij de ophoging naar 58, zien mensen beweging en zien hun kans schoon om weer een rechtszaak te gaan aanspannen voor een nog hogere pensioenleeftijd. Is ook al gebeurd. Iemand wilde meteen door naar 65. Ik zat niet bij de uitspraak, maar de rechter heeft er korte metten mee gemaakt. Juridisch goed doordacht dus. En die politieke component vind ik een vanzelfsprekende open deur.
Dan tot slot nog even over de term 'schade', die door het bestuur meermalen gebruikt is. Ik ben het er niet mee eens dat er sprake is van schade. Ik val nu in herhaling vanaf het VNV forum, maar er zijn wel enorme verschillen in voordeel. Ik zelf krijg nu de gelegenheid om twee jaar langer mijn hobby uit te oefenen. Ik krijg daar 2x 250K voor. En daar bovenop 2x 48% van E250K. Bovendien blijft mijn pensioen twee jaar langer in de pot, waardoor het langer kan renderen. Aangezien er al een fors bedrag in mijn pensioenpot zit, betekent dat dat mijn pensioen bijna 10% hoger wordt. Dus ondanks dat het een inlever CAO is, ga ik er puur financieel in elk geval fors op vooruit. Als je dit vergelijkt met het voordeel van de jongste coco, dan gaat die er twee huidige jaarsalarissen op vooruit en dat was het dan. Die moet nog maar afwachten of de KLM er nog is als hij 58 is. Vandaar dat ik en vele collega's met mij en KLM en VNV het normaal vinden dat dit door onszelf veroorzaakte verschil een beetje wordt rechtgetrokken.
Ik merk dat ik gigantisch in herhaling begin te vervallen, teveel op de voorgrond begin te raken en ga nu echt even in de 'read-only' modus.
Groeten van een ex- LR lid. Misschien zijn er actieve LR leden die het stokje van me over kunnen nemen hier?
Ik ga nu echt afronden.
Sandpitter: Je hebt inderdaad niet gezegd dat men door moet vliegen tot 65. Maar wel dat 58 te weinig is. Als jij het had mogen regelen was je ergens tussen de 58 en 65 uitgekomen? Twee jaar langer doorvliegen is twee jaar stagnatie. Dat is een nogal grote impact. En dan komt de productieverhoging daar nog bovenop.
Checkerboard: Nee, ik heb nergens gehoord dat er sprake is van loonsverlaging. En als ik die term voorbij had horen komen, had ik geprotesteerd. Want dan was er ook sprake geweest van een nog veel grotere loonsverhoging. Als onze pensioenen niet meer geïndexeerd kunnen worden is dat erg jammer. Met dank aan Den Haag: Beleids-dekkingsgraad.
Catweazle: Ik kan ook nog wel een omstandigheid bedenken waarbij je de pensioenleeftijd nog een keer gaat verhogen en waarbij er desondanks geen stagnatie ontstaat: Forse uitbreiding. Geen idee of dat gaat gebeuren over een paar jaar, maar ik weet wel zeker dat uitbreiding nu geen zin heeft bij zoveel interne verborgen werkloosheid en zoveel inefficiënte processen.
Allen: Zonder 190M compensatie was de nieuwe CAO niet door de ledenraad gekomen. Dat is dan de politieke component er van, ook wel aangeduid door de tegenstanders als 'de olifant in de kamer' of 'de worst'. En naast de politieke component is er ook nog de juridische component. Jarenlang heeft VNV zich gevoegd in rechtszaken waarbij een hogere pensioenleeftijd geëist werd van KLM. Telkens heeft de rechter die claims afgewezen op basis van het argument 'doorstroming'. Als je dat argument nu eventjes makkelijk aan de kant schuift bij de ophoging naar 58, zien mensen beweging en zien hun kans schoon om weer een rechtszaak te gaan aanspannen voor een nog hogere pensioenleeftijd. Is ook al gebeurd. Iemand wilde meteen door naar 65. Ik zat niet bij de uitspraak, maar de rechter heeft er korte metten mee gemaakt. Juridisch goed doordacht dus. En die politieke component vind ik een vanzelfsprekende open deur.
Dan tot slot nog even over de term 'schade', die door het bestuur meermalen gebruikt is. Ik ben het er niet mee eens dat er sprake is van schade. Ik val nu in herhaling vanaf het VNV forum, maar er zijn wel enorme verschillen in voordeel. Ik zelf krijg nu de gelegenheid om twee jaar langer mijn hobby uit te oefenen. Ik krijg daar 2x 250K voor. En daar bovenop 2x 48% van E250K. Bovendien blijft mijn pensioen twee jaar langer in de pot, waardoor het langer kan renderen. Aangezien er al een fors bedrag in mijn pensioenpot zit, betekent dat dat mijn pensioen bijna 10% hoger wordt. Dus ondanks dat het een inlever CAO is, ga ik er puur financieel in elk geval fors op vooruit. Als je dit vergelijkt met het voordeel van de jongste coco, dan gaat die er twee huidige jaarsalarissen op vooruit en dat was het dan. Die moet nog maar afwachten of de KLM er nog is als hij 58 is. Vandaar dat ik en vele collega's met mij en KLM en VNV het normaal vinden dat dit door onszelf veroorzaakte verschil een beetje wordt rechtgetrokken.
Ik merk dat ik gigantisch in herhaling begin te vervallen, teveel op de voorgrond begin te raken en ga nu echt even in de 'read-only' modus.
Groeten van een ex- LR lid. Misschien zijn er actieve LR leden die het stokje van me over kunnen nemen hier?