De uitdagingen van de Koninklijke....

De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik ga nu echt afronden.

Sandpitter: Je hebt inderdaad niet gezegd dat men door moet vliegen tot 65. Maar wel dat 58 te weinig is. Als jij het had mogen regelen was je ergens tussen de 58 en 65 uitgekomen? Twee jaar langer doorvliegen is twee jaar stagnatie. Dat is een nogal grote impact. En dan komt de productieverhoging daar nog bovenop.

Checkerboard: Nee, ik heb nergens gehoord dat er sprake is van loonsverlaging. En als ik die term voorbij had horen komen, had ik geprotesteerd. Want dan was er ook sprake geweest van een nog veel grotere loonsverhoging. Als onze pensioenen niet meer geïndexeerd kunnen worden is dat erg jammer. Met dank aan Den Haag: Beleids-dekkingsgraad.

Catweazle: Ik kan ook nog wel een omstandigheid bedenken waarbij je de pensioenleeftijd nog een keer gaat verhogen en waarbij er desondanks geen stagnatie ontstaat: Forse uitbreiding. Geen idee of dat gaat gebeuren over een paar jaar, maar ik weet wel zeker dat uitbreiding nu geen zin heeft bij zoveel interne verborgen werkloosheid en zoveel inefficiënte processen.

Allen: Zonder 190M compensatie was de nieuwe CAO niet door de ledenraad gekomen. Dat is dan de politieke component er van, ook wel aangeduid door de tegenstanders als 'de olifant in de kamer' of 'de worst'. En naast de politieke component is er ook nog de juridische component. Jarenlang heeft VNV zich gevoegd in rechtszaken waarbij een hogere pensioenleeftijd geëist werd van KLM. Telkens heeft de rechter die claims afgewezen op basis van het argument 'doorstroming'. Als je dat argument nu eventjes makkelijk aan de kant schuift bij de ophoging naar 58, zien mensen beweging en zien hun kans schoon om weer een rechtszaak te gaan aanspannen voor een nog hogere pensioenleeftijd. Is ook al gebeurd. Iemand wilde meteen door naar 65. Ik zat niet bij de uitspraak, maar de rechter heeft er korte metten mee gemaakt. Juridisch goed doordacht dus. En die politieke component vind ik een vanzelfsprekende open deur.

Dan tot slot nog even over de term 'schade', die door het bestuur meermalen gebruikt is. Ik ben het er niet mee eens dat er sprake is van schade. Ik val nu in herhaling vanaf het VNV forum, maar er zijn wel enorme verschillen in voordeel. Ik zelf krijg nu de gelegenheid om twee jaar langer mijn hobby uit te oefenen. Ik krijg daar 2x 250K voor. En daar bovenop 2x 48% van E250K. Bovendien blijft mijn pensioen twee jaar langer in de pot, waardoor het langer kan renderen. Aangezien er al een fors bedrag in mijn pensioenpot zit, betekent dat dat mijn pensioen bijna 10% hoger wordt. Dus ondanks dat het een inlever CAO is, ga ik er puur financieel in elk geval fors op vooruit. Als je dit vergelijkt met het voordeel van de jongste coco, dan gaat die er twee huidige jaarsalarissen op vooruit en dat was het dan. Die moet nog maar afwachten of de KLM er nog is als hij 58 is. Vandaar dat ik en vele collega's met mij en KLM en VNV het normaal vinden dat dit door onszelf veroorzaakte verschil een beetje wordt rechtgetrokken.

Ik merk dat ik gigantisch in herhaling begin te vervallen, teveel op de voorgrond begin te raken en ga nu echt even in de 'read-only' modus.

Groeten van een ex- LR lid. Misschien zijn er actieve LR leden die het stokje van me over kunnen nemen hier?
 
NFS, je intenties zijn goed (zoals altijd), echter deze heren zitten in de puurste vorm van plan continuation bias. Geen enkel argument kan ze op andere gedachten brengen...

Bedankt voor je immers tomeloze inzet!
 
Checkerboard: Nee, ik heb nergens gehoord dat er sprake is van loonsverlaging. En als ik die term voorbij had horen komen, had ik geprotesteerd. Want dan was er ook sprake geweest van een nog veel grotere loonsverhoging. Als onze pensioenen niet meer geïndexeerd kunnen worden is dat erg jammer. Met dank aan Den Haag: Beleids-dekkingsgraad.

Exactly. Er is nooit gesproken over loonsverlaging, toch zeggen KLM en VNV dat er een loonsverlaging is afgesproken. En inderdaad, er was sprake van een loonsverhoging. Heb je toen als ledenraadslid geprotesteerd?

Prachtig dat het jou persoonlijk niet boeit dat onze pensioenen niet worden geïndexeerd. Met of zonder dank aan Den Haag. Maar de 2300 gepensioneerden interesseert het wel degelijk. En mij en vele anderen ook.
 
Sandpitter: Je hebt inderdaad niet gezegd dat men door moet vliegen tot 65. Maar wel dat 58 te weinig is. Als jij het had mogen regelen was je ergens tussen de 58 en 65 uitgekomen?
Nee.
...... deze heren zitten in de puurste vorm van plan continuation bias. Geen enkel argument kan ze op andere gedachten brengen...
Argumenten, Max? Argumenten? Alsof we het hier over een debat hebben met meningen.... Ik heb het over feiten.

KLM is in de problemen en staat op het punt gehouden te worden aan een gigantische bijstort verplichting (ook) volgens het oud Finalcieel toetsingskader (FTK) waardoor er misschien wel 1 miljard naar het pensioenfonds moet (zie herstelplan) en waarmee het pensioen van allen alsnog zijn waardevastheid verliest. En jij hebt het over argumenten?! Lees kwartaalbericht pensioenfonds erop na, zou ik zeggen.
De ledenraad is gemisinformeerd. Informatie is doelbewust achtergehouden. STROT akkoord bestaat niet meer. Ik geef daar geen subjectief waardeoordeel over. Ik vraag alleen aan een ledenraadslid of dat zo was en wat hij daarvan vindt.
Hij zegt doodleuk: ik krijg er een half miljoen plus 48% vrijval inkomsten voor terug en mijn opbouw staat lekker in te dikken. Wat kan mij het schelen dat het pensioen van andere actieven, en de gepensioneerden, staat te verpieteren. Dat het bestuur informatie achterhield zou mijn stemming niet hebben veranderd. We hebben deze CAO erdoorheen gedrukt door de stemmen van de jongeren te kopen met 190 miljoen.
Kijk, Max, dat is een duidelijke mening. Je leest niet dat ik hem op deze mening aanval.

Prima, moet hij zelf weten.
Ik zou zeggen: als enig bestuur de ledenvertegenwoordiging onvolledig informeert is dat meer dan reden genoeg voor een motie van wantrouwen. Los van het feit of je er door een beleid beter van wordt of niet.
Alle VNV leden hier hebben het zo hoog op over democratie (lees: kopen van stemmen). De CAO is echter niet met een open democratisch besluit goedgekeurd door de leden. Het is gebaseerd op een deel van de feiten. Zie notulen.
We kunnen dus stellen dat democratie van VNV met deze CAO voorgoed is gesneuveld. En, Max, praat je nu nog steeds over 'argumenten'?
 
Laatst bewerkt:
Allen: Zonder 190M compensatie was de nieuwe CAO niet door de ledenraad gekomen. Dat is dan de politieke component er van, ook wel aangeduid door de tegenstanders als 'de olifant in de kamer' of 'de worst'.

I rest my case.

En naast de politieke component is er ook nog de juridische component. Jarenlang heeft VNV zich gevoegd in rechtszaken waarbij een hogere pensioenleeftijd geëist werd van KLM. Telkens heeft de rechter die claims afgewezen op basis van het argument 'doorstroming'
EN 'evenwichtige leeftijdsopbouw' EN 'kostenbeheersing'. Met een verplichting om 1,4 miljard euro in het pensioenfonds te storten blijft van dat laatste weinig over.... Het kwartje zou zomaar de andere kant op kunnen vallen.

Ik zelf krijg nu de gelegenheid om twee jaar langer mijn hobby uit te oefenen. Ik krijg daar 2x 250K voor. En daar bovenop 2x 48% van E250K. Bovendien blijft mijn pensioen twee jaar langer in de pot, waardoor het langer kan renderen. Aangezien er al een fors bedrag in mijn pensioenpot zit, betekent dat dat mijn pensioen bijna 10% hoger wordt. Dus ondanks dat het een inlever CAO is, ga ik er puur financieel in elk geval fors op vooruit.
Ja, om jouw hobby uit te oefenen krijg jij 2x 250K. Ik vind mijn werk erg leuk en interessant, maar ik voer uit wat volgens mijn arbeidsovereenkomst van mij verwacht word, dus ik krijg 2x 250K salaris. Echter, daarna ga je de fout in, je krijgt daar bovenop 2x 32% en geen 48% van E250K. Maakt op zich niet uit, behalve dat jij die 2x 32% pas krijgt als je twee jaar doorgevlogen hebt. Als ik twee jaar doorgevlogen heb, ga ik met pensioen. Die 2 keer 32% extra kan ik, en met mij iedereen die voor 1 juli 1962 geboren is, op mijn buik schrijven. Jij kunt het effect van twee jaar zonder 32% over een langere periode 'afvlakken', degenen die voor 1 juli 1962 geboren zijn kunnen dat in het geheel niet.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Zucht...

Al mijn postings waren bedoeld om te onderstrepen dat de vrijval NIET als salaris bedoeld is, ook al moet dat technisch wel zo omschreven worden om KLM het geld te kunnen geven. Anders mag het niet. Maar goed, ik begrijp nu wat de strohalm van de rechtszaak is.

(Dit is denk ik wat Max met 'bias' bedoelde.)
 
Ik stel voor dat wij over gaan tot afronding van het onderwerp "compensatie". Ik wil de boeiende discussie geenszins afkappen maar stel voor dat wij ons op het onderwerp "De uitdagingen van de Koninklijke" richten. Samenvattend stel ik dat er sprake is van verdeeldheid binnen het werknemerskamp bij de KLM. Dat geldt zowel tussen groepen (bijv. grond-versus cockpit) maar ook intern in bepaalde groepen (cockpit). De Rechter heeft het laatste woord in deze. Tenzij men het onderling eens wordt, zit er niets anders op dan de uitspraak van de Rechter af te wachten.

Terug naar de uitdagingen van KLM: Vanochtend stond er een interessant artiekel in De Telegraaf over een zelfstandige KLM. Ik vind dat een prima initiatief en heb er ook vertrouwen in dat het mogelijk is.

Wat denken jullie: Zien jullie er ook wat in of kan het bedrijf beter in de huidige holdingconstructie doorgaan?

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/26276696/___KLM_alleen_beter_af___.html
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Prima idee om de bureaucratie van ons af te schudden en nog meer onderdelen af te stoten. Door het ontvlechten zul je op vele plaatsen wel weer extra mensen moeten aannemen, omdat er in het verleden wel degelijk synergie voordelen zijn geweest.

Maar ik kan bevestigen dat steeds meer KLMers klaar zijn met AF.
 
Nou, afrondend kan ik concluderen dat Sandpitter pleit voor een pensioenrichtleeftijd van 65 en dat Checkerboard en Catweazle de lopende rechtszaak een warm hart toedragen omdat er technisch sprake is van salaris. En daarom de €190M terug willen hebben. En in verband daarmee alsnog met 56 willen stoppen.
Ik stel voor dat wij over gaan tot afronding van het onderwerp "compensatie"..... Samenvattend stel ik dat er sprake is van verdeeldheid binnen het werknemerskamp bij de KLM. Dat geldt zowel tussen groepen (bijv. grond-versus cockpit) maar ook intern in bepaalde groepen (cockpit). De Rechter heeft het laatste woord in deze. Tenzij men het onderling eens wordt, zit er niets anders op dan de uitspraak van de Rechter af te wachten.
Toch wel apart dat KLM werknemers en (ex?) ledenraadsleden inhoudelijk dit onderwerp willen afkappen (het klink zelfs nogal dédain, als je het mij vraagt).
En dat terwijl er onomstotelijk bewijs hier is geleverd dat ledenraad (en dat zou alle werknemers van KLM aan moeten gaan) is voorgelogen over de gevolgen van deze CAO voor de waardevastheid van het pensioen en het STROT akkoord.
Ik kom met bewijs dat er intern binnen VNV iets heel ziek is.
En wat is de reactie: 'Afronden'.
Ik zou niet beter weten dan dat VNV-ers hier bang zijn ervoor dat deze affaire naar buiten komt, terwijl zij juist het slachtoffer zijn van bedrog. En dan heb ik het over het bedrog van de ledenraad. Hoe zouden de 'gewone' leden zich hierover voelen?!
Ben erg benieuwd wat in het herstelplan staat dat BSG bij DNB heeft ingediend. En in het jaarveslag van BSG.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Dus dat is de andere strohalm? 'De ledenraad is voorgelogen' ?

Ik ben wat mij betreft in het geheel niet voorgelogen. Evenmin is er salaris van mij afgenomen. En ik ben totaal niet onder de indruk van het laatste kwartaalverslag van het pensioenfonds.

Maar dat komt natuurlijk allemaal omdat ik naïef ben en er geen verstand van heb.

Laten we het nou inderdaad maar gewoon aan de rechter over laten. We komen er niet uit. Teveel verschil van inzicht. Ik heb er hier nu meer dan genoeg energie in zitten.
 
Pensioengat ontstaat als pensioen ineens niet meer waardevast is zoals altijd was beloofd. Dat geldt niet alleen voor de gepensioneerden maar ook voor alle vliegers die maximaal tot €100.000 pensioen kunnen opbouwen (tegen een gereduceerde opbouw maximum vanwege de verlaagde pensioenleeftijd, maar dat is een ander verhaal....).
Voor allen geldt na het akkoord voor deze CAO: vanwege de regelingen in deze CAO is het pensioen van allen niet meer waardevast.
Mijn vraag aan Need for Speed was wanneer hij als ledenraadslid de info kreeg dat deze CAO het einde zou betekene van het waardevast pensioen vanwege ondermeer de loopbaan limiet van 58 en de gift vanuit de normale arbeidsvoorwaarden aan KLM vanuit het potje dat normaalgesproken voor het pensioenfonds was bedoeld.
In niet een notulen van alle ledenraadsvergaderingen over deze CAO is dit verband uit de doeken gedaan, laat staan besproken. Persoonlijk denk ik dat dit zeer relevante informatie is die met de leden gedeeld had moeten worden.

Ik probeer het nog een keer uit te leggen hoe het zit.
KLM wil van STROT af (niets nieuws, dat wil ze al jaren). Alleen deze keer weigert KLM de uitvoeringsovereenkomst te tekenen, omdat ze zich beroept op artikel 6. van dat akkoord waarin staat:
Om dekkingsgraad te verhogen tot aan minimale dekkingsgraad volgens nieuw Finaciaal toetsingskader (nFTK) moet KLM meer storten dan financieel mogelijk (1-1,5 miljard!). Om even te vergelijken: VNC heeft nu ruzie met KLM omdat KLM weigert 30 miljoen (!) bij te storten in het cabine pensioenfonds.
Voldoe je niet aan deze minimale dekkingsgraad moet pensioenfonds een herstelplan publiceren en dat kan betekenen: geen indexatie of zelfs korten op pensioenen.
Voor alle duidelijkheid: dit geldt voor het hele collectief en alle gepensioneerden. Het pensioen is nu niet meer waardevast. KLM kan dat op deze manier niet meer betalen. En gaat dat ook niet meer betalen.

Doodleuk zegt het bestuur in de ledenraadsvergadering van mei dat KLM de uitvoeringsovereenkomst niet gaat tekenen en dat zulks een zaak is tussen KLM en pensioenfonds. Dat lijkt me niet alleen kort door de bocht (STROT akkoord opzeggen is per slot een zaak tussen VNV en KLM), maar ook voorbij gaan aan het feit dat het bestuur dit allang wist.

De jongeren van nu hebben geen waardevast pensioen meer. En dat was nou juist de bedoeling van de opgetuigde spaarregelingen bij pensioenfonds: waardevast bruto pensioen gemaximeerd tot 1 ton en de vrijval te investeren in BSG een netto pensioenspaarregeling. De jongeren zitten nu opgescheept met een netto spaardeel waarvoor ze zelf risico dragen over het rendement ervan en de bruto deel is niet meer waardevast.
Deze CAO is dus een gedrocht dat nooit getekend had mogen worden. Het houdt geen enkele rekening met de nFTK en de historisch lage rentestand (die volgens experts nog verder gaat zakken).

Dit was het moment geweest dat Verhagen over zijn eigen schaduw had moeten heenstappen en een volledig nieuw salarishuis en loopbaanregeling had moeten introduceren en een CAO vanaf nul had moeten gaan opbouwen. In plaats daarvan heeft hij KLM een kadootje gegeven en heeft hij ervoor gezorgd dat het pensioen van allen niet meer waardevast is.
En hij heeft de F3000 mannen het recht van spreken ontnomen, terwijl de bezwaren van velen uit die groep tegen deze CAO achteraf gezien zeer terecht waren (zie notulen LR).
De F3000 mannen moesten hun mond houden. Dat zie je ook terug in de reactie van Max Rate: zij hebben hun kans gehad en moeten niet klagen. Blinde afgunst, als je het mij vraagt. En nu moeten allen op de blaren zitten.

En jij denkt dat KLM zonder de huidige CAO wel het STROT akkoord zou uitvoeren?

Voor de duidelijkheid dan had KLM dus geen besparing van 200M per jaar en moesten ze ook nog 1-1,5 miljard bijstorten.

De CAO maakt geen einde aan het waardevaste pensioen, de lage rekenrente en overheidsmaatregelen doen dat voor je!
Overigens is dit al jaren het geval voor het gros van de Nederlanders, dus misschien is het ook wel niet zo vreemd dat BSG nu in hetzelfde schuitje terecht komt.
 
Toch wel apart dat KLM werknemers en (ex?) ledenraadsleden inhoudelijk dit onderwerp willen afkappen (het klink zelfs nogal dédain, als je het mij vraagt). En dat terwijl er onomstotelijk bewijs hier is geleverd dat ledenraad (en dat zou alle werknemers van KLM aan moeten gaan) is voorgelogen over de gevolgen van deze CAO voor de waardevastheid van het pensioen en het STROT akkoord. Ik kom met bewijs dat er intern binnen VNV iets heel ziek is. En wat is de reactie: 'Afronden'. Ik zou niet beter weten dan dat VNV-ers hier bang zijn ervoor dat deze affaire naar buiten komt, terwijl zij juist het slachtoffer zijn van bedrog. En dan heb ik het over het bedrog van de ledenraad. Hoe zouden de 'gewone' leden zich hierover voelen?! Ben erg benieuwd wat in het herstelplan staat dat BSG bij DNB heeft ingediend. En in het jaarveslag van BSG.

Voor de goede orde:

1. Ik ben geen KLM-werknemer en heb geen enkel belang bij de uitkomst van de uiteindelijke compensatieregeling. Ik stelde voor om tot afronding over te gaan omdat de discussie m.i. zich te veel op de interne vliegerdiscussie van KLM ging concentreren. Dat terwijl ik deze discussie over de uitdagingen van KLM in een wat breder perspectief benaderde toen ik de discussie opstartte. Ik heb helemaal niets tegen een dialoog over de compensatieregeling maar, de discussie volgend, vond ik dat men te veel in herhaling viel. Als er nieuwe feiten/omstandigheden bekend worden: Be my guest en gooi het in de groep. Een andere mogelijkheid is om een aparte discussie over de CAO/compensatieregeling op te starten. Ik zal die met veel interesse volgen.

2. Ook ik ben benieuwd naar het herstelplan van BSG en ik verneem graag de ontwikkelingen. Maar dat zie ik dan als "nieuwe feiten en omstandigheden". Wellicht dat mijn benadering nu wat duidelijker over komt.
 
.....De Rechter heeft het laatste woord in deze. Tenzij men het onderling eens wordt, zit er niets anders op dan de uitspraak van de Rechter af te wachten......
Wat denken jullie: Zien jullie er ook wat in of kan het bedrijf beter in de huidige holdingconstructie doorgaan?
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/26276696/___KLM_alleen_beter_af___.html
Ik heb het niet over rechtszaken. Het gaat hier om het algemeen belang van alle vliegers en de financiële positie van KLM.
DFT artikel geeft in elk geval aan dat er (weer) een initiatief is in Nederland om KLM uit de handen van Air France te redden. Ronald Bobbe heeft vorig jaar ook zo'n initiatief gelanceerd. Goed om te lezen dat KLM in Nederland door velen een warm hart wordt toegedragen. De vraag is of AF KLM wil verkopen. Beide initiatieven komen op overname kosten van 1 miljard. Ik vrees dat AFKL KLM daarvoor niet verkoopt.
En jij denkt dat KLM zonder de huidige CAO wel het STROT akkoord zou uitvoeren?
Inderdaad.
Voor de duidelijkheid dan had KLM dus geen besparing van 200M per jaar en moesten ze ook nog 1-1,5 miljard bijstorten.
Nee, niet waar.
Als de overheid de maximum snelheid verlaagt van 130 naar 100 km/u kun je dat niet leuk vinden, maar er is geen andere mogelijkheid dan je aan te passen. Anders gaat het geld kosten.
Nieuwe pensioenwet is net zo.
Het gevolg van de nieuwe pensioenwet op (elke) CAO is dat vroegpensioen geld kost. Het leidt tot een lagere dekkingsgraad van het pensioenfonds.
Het bestuur heeft gekozen voor een constructie waarin vroegpensioen gehandhaafd bleef ondanks dat het geld zou kosten (weggeven STROT akkoord).
De opgebouwde rechten van alle vliegers komen nu onder druk te staan.
Afschaffen vroegpensioen heeft direct een gunstig effect op dekkingsgraad: die schiet omhoog. Dekkingsgraad is de verhouding tussen vermogen en verplichtingen. Afschaffen vroegpensioen verlaagt de verplichtingen. Zo simpel is het.

Dus dat is de andere strohalm? 'De ledenraad is voorgelogen' ?
Ik ben wat mij betreft in het geheel niet voorgelogen.

Laten we het nou inderdaad maar gewoon aan de rechter over laten. We komen er niet uit. Teveel verschil van inzicht.
Strohalm? Waar heb je het over?!
Elementaire informatie achterhouden is hetzelfde als voorliegen (oh nee, jij noemt het onhandig communiceren van het bestuur).
Een rechter heeft hier niets mee te maken.
En inzicht? Over welk inzicht heb je het dan? Welk inzicht is nodig om te erkennen dat KLM uitvoeringsovereenkomst niet meer tekent omdat deze simpelweg te duur is geworden door dit 'huzarenstukje' (deze CAO)? Welk inzicht is nodig om te erkennen dat daarmee het STROT akkoord van tafel is? Welk inzicht mis jij om te zien dat daarmee alle opgebouwde pensioenrechten dalen? Je kunt hoogtens zeggen: "kan me niet schelen!". Prima. Maar verschil van inzicht: nee.

Cynisch: laten we het hier verder maar hebben over de arbeidsvoorwaarden van grond en cabine. Wel zo veilig.
Makkelijk vanuit jouw inkomen van €265.000 en een pensioen dat 10% hoger wordt omdat jij tot de enige groep behoort van actieven die wél profiteert van deze CAO.

Het is mijn stellige overtuiging dat het gebrek aan zelfreinigend vermogen van de vliegers groep de grootste uitdaging is van KLM.
De (luchtvaart)maatschappij, dat ben je zelf.
 
OK Sandpitter, dan laten we de rechtszaak even voor wat het is en de nieuwe CAO ook.

Den Haag strooit nieuwe wetgeving over ons uit waardoor het financieel moeilijker wordt om eerder met pensioen te gaan dan 67. Dat is voor ons al niet te doen, omdat het brevet niet meer geldig is boven 65.

Maar hoe had jij dan de pensioenrichtleeftijd naar 65 willen tillen zonder al teveel brokken en met acceptatie van de meerderheid van het vliegerkorps?
 
Den Haag strooit nieuwe wetgeving over ons uit waardoor het financieel moeilijker wordt om eerder met pensioen te gaan dan 67. Dat is voor ons al niet te doen, omdat het brevet niet meer geldig is boven 65.
65 tot 67 is probleem van de werkgever. Niet van de werknemer. Herplaatsing binnen bedrijf, Instructie, Operations, Management, er is voldoende te doen. Daarbij wordt algemeen aangenomen dat uiterste leeftijd dat brevet nog geldig is voor verkeersvluchten binnen niet al te lange tijd door ICAO zal worden verhoogd naar 70.
Maar hoe had jij dan de pensioenrichtleeftijd naar 65 willen tillen zonder al teveel brokken en met acceptatie van de meerderheid van het vliegerkorps?
Transparant leiderschap, met oog voor belangen van allen.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Dat is te vaag.

Ik kan je vertellen dat VNV de oudedagvoorziening zeer hoog in het vaandel heeft staan. Een zeer hoog pensioen in combinatie met 56 stamt nog uit de tijd dat de gemiddelde sterf-leeftijd van een verkeersvlieger 63 was.

Daar is allang geen sprake meer van en langzaam maar zeker gaan we mee met de veranderingen.

Oudedag is dus belangrijk voor VNV, maar carrière is nog net even belangrijker.

65 is om die reden (doorstroming) volstrekt onacceptabel. En wat dat betreft heeft het VNV bestuur verreweg de meeste leden achter zich. Zelfs de leden die nu zo boos zijn op het bestuur.
 
Terug
Bovenaan