Toch maar weer even reageren, want er wordt door Sandpitter een verkeerde draai aan bepaalde zaken gegeven.
KLM heeft geen €200M van de vliegers gekregen. Ze heeft €490M gekregen, waarbij is afgesproken dat €190M terugvloeit naar alle vliegers die nog niet in de hoogste salarisschaal zitten. Die €490M wordt overigens niet alleen opgehoest vanuit de pensioenpremie, ook vanuit een hogere productiviteit.
Dat de maatregel uit Den Haag niet best is voor veelverdieners, dat wisten we. Maar dat dit ten koste zou gaan van huidige pensionado's, dat weiger ik te geloven. Dat de aanspraken van de actieven minder worden, dat is waar. Maar daar staat de premie vrijval tegenover. KLM draagt nog steeds 48% van het salaris bij, daar verandert niets aan en dit staat (nogmaals) LOS van de huidige strubbelingen over STROT. Het enige nadeel is dus dat de overheid niet meer veelverdieners fiscaal wil faciliteren bij hun pensioenopbouw. Dat komt bij de VVD vandaan.
Als veelverdiener vind ik dit natuurlijk niet leuk, maar als VVD lid begrijp ik het wel. De overheid is geen geluksmachine en de veelverdieners moeten het zelf maar organiseren. Als KLM vliegers laten we dat organiseren graag over aan BSG en VNV (de meesten dan). En met de netto-pensioen regeling is de fiscale beperking prima gerepareerd.
De gepensioneerde vliegers worden niet gekort op hun pensioen.
En de pensioenkosten gaan structureel met 5% naar beneden.
Als het pensioenfonds structureel slecht gaat presteren en KLM inderdaad stopt met STROT, DAN PAS komt er zeker een probleem. Maar dit staat (nogmaals) los van de nieuwe CAO.
Nu doorvliegen tot 65 zou zeer dom zijn en is ook nog lang niet nodig. Al was het alleen maar om de doorstroming niet compleet om zeep te helpen. Het belangrijkste is dat KLM alsnog de B787 kon leasen en dat grond en cabine het goede voorbeeld hebben gekregen en niet meer met het vingertje naar de vliegers kunnen wijzen.
Geen onzin in de NRC aub.