Need for Speed
Active member
De uitdagingen van de Koninklijke....
Klopt. KLM stopte altijd 48% van het inkomen in de pensioenpot van de vlieger. Er is met KLM voorafgaand aan de maatregelen vanuit Den Haag (over maximaal €100.000 salaris mag er bruto in het pensioenfonds worden gestort) uitonderhandeld dat de vrijval de vlieger zou toekomen. Dat betekent dus fors minder bruto pensioenpremie maar nu daaraan toegevoegd een netto pensioenpremie, waarover dus meteen belasting moet worden betaald. Het feit dat er belasting over betaald moet worden, betekent dat je het fiscaal technisch als salaris kunt beschouwen. Maar dat zou dan ook een forse salarisverhoging betekenen. VNV heeft altijd geroepen dat dit niet als salarisverhoging moest worden beschouwd, maar als pensioen. Dat je er geen domme dingen mee moest gaan doen, maar dat je het in de (nieuwe) netto-pensioen regeling moest stoppen, om op het oude pensioen uit te kunnen komen.
Desondanks zijn vele vliegers het als salaris gaan beschouwen. KLM is twee jaar vrijgesteld van pensioenpremie. Omdat dat wettelijk niet mag, is die twee jaar over vier jaar uitgesmeerd, zodat het uit het netto gedeelte kan komen. Dat mag wettelijk wel. Je merkt hier niets van in je salaris, het doet dus geen pijn. Er zit weliswaar een gat in je pensioenopbouw, maar dat kun je ruimschoots repareren in de twee jaar dat je langer doorvliegt. Bovendien rendeert de pensioenpot twee jaar langer, waardoor dat een voordeel van tot 10% hoger pensioen oplevert. Tenminste, als er al aardig wat in je pensioenpot zit, zoals bij F3000 vliegers. Het belangrijkste aspect is echter dat de pensioenkosten voor KLM 5% lager zijn, omdat het vermogen nu twee jaar langer in de pot blijft zitten.
Ik blijf erbij dat de F3000 vlieger er financieel uiteindelijk fors op vooruitgaat. Daarom vind ik de rechtszaak ronduit stuitend en beschamend.
Je hoeft dit ook niet te compenseren middels rendement. De uitkeringen worden in de toekomst fors lager als gevolg van de nieuwe wetgeving. Vermogenspositie zal in eerste instantie fors afnemen, om vervolgens op een nieuw steady state te eindigen.
Klopt. KLM stopte altijd 48% van het inkomen in de pensioenpot van de vlieger. Er is met KLM voorafgaand aan de maatregelen vanuit Den Haag (over maximaal €100.000 salaris mag er bruto in het pensioenfonds worden gestort) uitonderhandeld dat de vrijval de vlieger zou toekomen. Dat betekent dus fors minder bruto pensioenpremie maar nu daaraan toegevoegd een netto pensioenpremie, waarover dus meteen belasting moet worden betaald. Het feit dat er belasting over betaald moet worden, betekent dat je het fiscaal technisch als salaris kunt beschouwen. Maar dat zou dan ook een forse salarisverhoging betekenen. VNV heeft altijd geroepen dat dit niet als salarisverhoging moest worden beschouwd, maar als pensioen. Dat je er geen domme dingen mee moest gaan doen, maar dat je het in de (nieuwe) netto-pensioen regeling moest stoppen, om op het oude pensioen uit te kunnen komen.
Desondanks zijn vele vliegers het als salaris gaan beschouwen. KLM is twee jaar vrijgesteld van pensioenpremie. Omdat dat wettelijk niet mag, is die twee jaar over vier jaar uitgesmeerd, zodat het uit het netto gedeelte kan komen. Dat mag wettelijk wel. Je merkt hier niets van in je salaris, het doet dus geen pijn. Er zit weliswaar een gat in je pensioenopbouw, maar dat kun je ruimschoots repareren in de twee jaar dat je langer doorvliegt. Bovendien rendeert de pensioenpot twee jaar langer, waardoor dat een voordeel van tot 10% hoger pensioen oplevert. Tenminste, als er al aardig wat in je pensioenpot zit, zoals bij F3000 vliegers. Het belangrijkste aspect is echter dat de pensioenkosten voor KLM 5% lager zijn, omdat het vermogen nu twee jaar langer in de pot blijft zitten.
Ik blijf erbij dat de F3000 vlieger er financieel uiteindelijk fors op vooruitgaat. Daarom vind ik de rechtszaak ronduit stuitend en beschamend.