Need for Speed
Active member
Als ik het zo allemaal lees wordt de verdeeldheid in het korps alleen maar groter?
De verdeeldheid is er altijd geweest. Continu is er de opgave om de interne, verschillende belangengroepen rustig te houden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Als ik het zo allemaal lees wordt de verdeeldheid in het korps alleen maar groter?
Zat jij in de ledenraad toen er over de huidige CAO werd gesproken?Dat hoorde ik een paar maanden geleden. Het heeft volgens mij ook met nieuwe regelgeving te maken, met hogere eisen. Op zich begrijpelijk dat KLM dan het standpunt heeft dat dat niet te voorzien was, maar geef dat dan in een eerder stadium aan, zodat de afspraken aangepast kunnen worden.
Zat jij in de ledenraad toen er over de huidige CAO werd gesproken?
Zo ja, ben jij, als ledenvertegenwoordiger, tevreden met het resultaat?
Zat jij in de ledenraad toen er over de huidige CAO werd gesproken?
Zo ja, ben jij, als ledenvertegenwoordiger, tevreden met het resultaat?
Zat jij in de ledenraad toen er over de huidige CAO werd gesproken?
Zo ja, ben jij, als ledenvertegenwoordiger, tevreden met het resultaat?
Zou jij ook voor deze CAO hebben gestemd als je had geweten dat dit het eind zou betekenen van dat STROT akkoord uit 2000?Ja en ja. Het STROT akkoord staat echter los van de laatste CAO. Waarom wil je dit weten?
Wegvallen van indexatie van pensioenen treft allen: opgebouwde rechten van allen worden ook niet meer geïndexeerd (iets wat je nooit meer inloopt).Zonder denigrerend te willen zijn; je ziet overal in de samenleving dat babyboomers, die overal de vruchten van geplukt hebben, beginnen te klagen omdat zij nu aan de beurt zijn om in leveren.
De juniore vlieger daaren in tegen, zit met een torenhoge schuld van zijn vliegopleiding, heeft jaren op een wachtlijst gestaan alvorens in dienst te mogen komen, om vervolgens 11 jaar te moeten wachten om gezagvoerder regio te mogen worden bij KLC. Deze juniore vlieger bouwt 30000 euro pensioen per jaar op.
Zou jij ook voor deze CAO hebben gestemd als je had geweten dat dit het eind zou betekenen van dat STROT akkoord uit 2000?
Dat verband leg jij. Ik zie het niet en geef er daarom ook geen antwoord op.
Je kunt wel van een overeenkomst afwillen (en logisch dat KLM er af wil), maar die kun je toch niet zomaar unilateraal opzeggen?KLM heeft het niet opgezegd, maar heeft aangegeven er vanaf te willen.
Klopt.Je klinkt als een outsider met grondige achtergrondkennis. Klopt dat?
Wat hier gebeurt is dat de VNV door af te spreken ~200 MLN minder pensioenpremie af te dragen (deze is gehalveerd) zij bijdraagt aan de situatie dat er een tekort ontstaat. Een pijnlijke positie nu voor een vakbond. Temeer daar op termijn ook alle gepensioneerden hun indexatie gaan kwijtraken.
http://drimble.nl/bedrijf/breukelen/k65510186/stichting-plan-returning-vector.html
Mooie reclame voor jullie nieuwe F3000 belangenbehartigingsvereniging "Stichting Plan Returningvector" Checkerboard...
Als je met droge ogen durft te verkondigen dat de F3000 vlieger;
1) Een loonoffer geeft terwijl je door 2 jaar meer werken bijna 5 ton extra salaris opststrijkt,
2) Door de compensatieregeling een pensioengat krijgt en,
3) Niet meer de mogelijkheid hebt dit "gat" te repareren...
Dan ben je alle realiteit ontstegen. Meer kan kan ik er niet van maken...
Ik ben bang dat ik een jaartje of 25-30 met mijn pensioen zal moeten doen. Dan zetten 2 jaar doorvliegen met een vanaf januari 2016 tot aan mijn pensionering gereduceerd salaris, met een door de overheid fors beperkte pensioenopbouw en zonder indexatie de komende (hoeveel?) jaren en mogelijk zelfs korten op de pensioenuitkering, weinig zoden aan de dijk.
Dus ja, ik ben jouw door de VNV voorgespiegelde realiteit ontstegen.
Het probleem voor het pensioenfonds ontstond al in 2014 naar aanleiding van de wetgeving om de pensioenopbouw te beperken. Vanaf 1 januari 2015 wordt er nog slechts 16% afgedragen door KLM in plaats van 48%. Van die 16% is 14% de premie die bij de werknemer wordt ingehouden op het loon. De overige 2% betaalt KLM.
Uit het jaarverslag 2014 van het pensioenfonds:
De totale premie is 171,8 miljoen euro, daar blijft in 2015 1/3 van over, een kleine 60 miljoen euro. De overige 2/3 is in de vorm van premievrijval loon geworden als gevolg van de afspraken uit 2000/2001.
In 2014 is 191,8 miljoen euro uitgekeerd als pensioen, er gaat dus meer dan 3 keer zoveel uit het pensioenfonds dan er als premie binnen komt! Dat is niet met rendement te compenseren.
Dit gebeurt zoals ik al zei, vanaf 1 januari 2015 en staat volledig los van de de cao 2015-2017 waarbij een sprookje is verteld over halve tussengevoegde jaren en besparing op pensioenpremieafdracht. Minder dan er nu wordt afgedragen is onmogelijk, het is nodig voor de bruto pensioenopbouw.
Pensioenfonds, KLM en VNV wisten medio 2014 al dat de situatie onhoudbaar zou worden, dat het vermogen van het fonds met 150 miljoen euro per jaar zou afnemen terwijl de verplichtingen zouden toenemen. Het vermogen wordt opgegeten, net als bij het cabinefonds, maar dan wat later.
Max Rate, het moment om een kortzichtige afgunst kaart te spelen is nu echt misplaatst en achterhaald.Nee checkerboard, ik ben een van die jongens die ver buiten jouw bubbel gewerkt en geleefd heeft en als een kind zo blij was toen hij eindelijk een perspectief kreeg toen hij bij KLM kon beginnen. Ik weet dus waar ik over praat. Het hebben van realiteitsbesef strijkt veel verder dan die poorten in Badhoevedorp. De drogreden dat mijn realiteit enkel gestookt wordt door de VNV geeft wel weer aan hoe klein jullie bubbel is.
Daar wringt precies de schoen: dekkingsgraad is verhouding tussen vermogen en verplichtingen. Deze is met 113,1% veel lager dan de vereiste 121.6%. Als vermogen nog verder afneemt en de verplichtingen alsmaar toenemen (versneld afvloeien van ouderen en toename levensverwachting), ondanks een langzame ombouw naar 58, dan neemt dekkingsgraad nog verder af.Je hoeft dit ook niet te compenseren middels rendement. De uitkeringen worden in de toekomst fors lager als gevolg van de nieuwe wetgeving. Vermogenspositie zal in eerste instantie fors afnemen, om vervolgens op een nieuw steady state te eindigen.