De uitdagingen van de Koninklijke....

Motto VNC is: Nee Nee Nee. Als in beton gegoten deze vakbond. Geen realiteitszin. Zij denken nog altijd dat KLM is opgericht om hen te behagen. VNC vindt oprecht dat hun leden mainline hard werken. Te veel kader, te veel slapen in de OCR en te weinig aandacht voor de passagier.
 
Dat hoorde ik een paar maanden geleden. Het heeft volgens mij ook met nieuwe regelgeving te maken, met hogere eisen. Op zich begrijpelijk dat KLM dan het standpunt heeft dat dat niet te voorzien was, maar geef dat dan in een eerder stadium aan, zodat de afspraken aangepast kunnen worden.
Zat jij in de ledenraad toen er over de huidige CAO werd gesproken?
Zo ja, ben jij, als ledenvertegenwoordiger, tevreden met het resultaat?
 
Zat jij in de ledenraad toen er over de huidige CAO werd gesproken?
Zo ja, ben jij, als ledenvertegenwoordiger, tevreden met het resultaat?

Ik denk dat je je vraag even moet verduidelijken.

A) Zo ja, ben jij, als ledenvertegenwoordiger van de F3000 vlieger, tevreden met het resultaat?
B) Zo ja, ben jij, als ledenvertegenwoordiger van het gehele vliegerkorps, tevreden met het resultaat?


Zonder denigrerend te willen zijn; je ziet overal in de samenleving dat babyboomers, die overal de vruchten van geplukt hebben, beginnen te klagen omdat zij nu aan de beurt zijn om in leveren. Ze zijn hun hele leven buiten schot gebleven doordat ze hebben geprofiteerd van de wederopbouw na de tweede wereldoorlog.

Bij KLM zijn dat veel van de huidige F3000 vliegers de nooit een cent voor hun vliegopleiding hebben hoeven te betalen, met 20-25 in dienst zijn gekomen (vaak zonder ergens anders keihard te hebben moeten werken om een vliegcarriere op te bouwen) en vervolgens met 35 baas ICA zijn geworden.

Veel van deze mannen zitten dus al 20 jaar op "het vlaggenschip", doen hun 3 vluchten per maand, hebben hun woonboerderij in Bergen aan Zee (met een mooie overwaarde), een mooie zeilboot, 2 of 3 dochters, cashen 240.000 euro per jaar en weten dat ze mooi nog een paar jaar bij Korean kunnen bijbeunen en gelijktijdig nog een ton aan pensioen kunnen opstrijken.
Dat is de bubbel, waar veel van hen (let op, niet allemaal) in leven. Wat daar buiten gebeurt zien ze niet omdat het hen niet treft.

Dat al jaren de verloedering in de samenleving -en ook de luchtvaart- plaats vind is totaal aan deze mannen voorbij gegaan. Het feit dat je al 10 jaar lang bij Ryanair officieel geen werknemer bent, je voor je uniform moet betalen en je gehele verzekeringen en pensioenen zelf moet regelen (nadat je zelf 100.000 euro voor je opleiding en 35000 euro voor je typerating hebt moeten neerleggen) is volledig langs ze heen gegaan. Omdat het hen niet trof.

Echter, als deze mannen persoonlijk merken dat het tijd is om hun deel te leveren, is de wereld te klein. Dat manifesteerde zich voor het eerst zich toen de eerste van deze babyboomers met pensioen moesten (let op mijn woordkeuze). Nadat ze fijn de vruchten hadden geplukt van de RVL was het nog veel te vroeg om met 56 het stokje over te geven. De eerste rechtzaken waren een feit...

Ook nu weer, de F3000 vlieger voelt zich tekort gedaan vanwege de pensioenleeftijd en/of compensatieregeleng en dus is het tijd om rechtzaken te beginnen vanwege het grove onrecht dat deze individuen wordt aangedaan. Het collectief waar men decennia van geprofiteerd heeft geldt dan ineens niet meer en relativeren is een woord dat blijkbaar niet in hun vocabulaire voor komt.

De juniore vlieger daaren in tegen, zit met een torenhoge schuld van zijn vliegopleiding, heeft jaren op een wachtlijst gestaan alvorens in dienst te mogen komen, om vervolgens 11 jaar te moeten wachten om gezagvoerder regio te mogen worden bij KLC. Deze juniore vlieger bouwt 30000 euro pensioen per jaar op.

En dan heb ik het in dit geval alleen over de directe collega's bij KLM en niet eens over al die jongens die voor een hongerloontje bij de Ryanair, Wizzair of Norwegian vliegen. Geen ziekentenkostenverzekering, geen pensioen, geen toekomst, maar enkel onzekerheid over je base, carriere en priveleven.

Dat, is wat er plaats vind buiten de bubbel...
 
Laatst bewerkt:
Met je eens Max. Ik zat in de ledenraad voor het algemeen belang en niet alleen voor mijn F3000 achterban. Dat is me niet in dank afgenomen door enkelen. Het antwoord is dus B. ;)
 
Zonder denigrerend te willen zijn; je ziet overal in de samenleving dat babyboomers, die overal de vruchten van geplukt hebben, beginnen te klagen omdat zij nu aan de beurt zijn om in leveren.

De juniore vlieger daaren in tegen, zit met een torenhoge schuld van zijn vliegopleiding, heeft jaren op een wachtlijst gestaan alvorens in dienst te mogen komen, om vervolgens 11 jaar te moeten wachten om gezagvoerder regio te mogen worden bij KLC. Deze juniore vlieger bouwt 30000 euro pensioen per jaar op.
Wegvallen van indexatie van pensioenen treft allen: opgebouwde rechten van allen worden ook niet meer geïndexeerd (iets wat je nooit meer inloopt).
 
Dat verband leg jij. Ik zie het niet en geef er daarom ook geen antwoord op.

OK. Jij ziet geen verband tussen inhoud van CAO (waar je het mee eens bent) en eenzijdige opzegging van dat STROT akkoord door KLM. Dit verband is dus kennelijk niet zo door het bestuur gepresenteerd.
Kun je mij uitleggen waarom KLM dat STROT akkoord heeft opgezegd?
 
KLM heeft het niet opgezegd, maar heeft aangegeven er vanaf te willen.

Nu mag ik. Je klinkt als een outsider met grondige achtergrondkennis. Klopt dat?
 
Wat hier gebeurt is dat de VNV door af te spreken ~200 MLN minder pensioenpremie af te dragen (deze is gehalveerd) zij bijdraagt aan de situatie dat er een tekort ontstaat. Een pijnlijke positie nu voor een vakbond. Temeer daar op termijn ook alle gepensioneerden hun indexatie gaan kwijtraken.

Het probleem voor het pensioenfonds ontstond al in 2014 naar aanleiding van de wetgeving om de pensioenopbouw te beperken. Vanaf 1 januari 2015 wordt er nog slechts 16% afgedragen door KLM in plaats van 48%. Van die 16% is 14% de premie die bij de werknemer wordt ingehouden op het loon. De overige 2% betaalt KLM.

Uit het jaarverslag 2014 van het pensioenfonds:

De totale premie is 171,8 miljoen euro, daar blijft in 2015 1/3 van over, een kleine 60 miljoen euro. De overige 2/3 is in de vorm van premievrijval loon geworden als gevolg van de afspraken uit 2000/2001.
In 2014 is 191,8 miljoen euro uitgekeerd als pensioen, er gaat dus meer dan 3 keer zoveel uit het pensioenfonds dan er als premie binnen komt! Dat is niet met rendement te compenseren.

Dit gebeurt zoals ik al zei, vanaf 1 januari 2015 en staat volledig los van de de cao 2015-2017 waarbij een sprookje is verteld over halve tussengevoegde jaren en besparing op pensioenpremieafdracht. Minder dan er nu wordt afgedragen is onmogelijk, het is nodig voor de bruto pensioenopbouw.

Pensioenfonds, KLM en VNV wisten medio 2014 al dat de situatie onhoudbaar zou worden, dat het vermogen van het fonds met 150 miljoen euro per jaar zou afnemen terwijl de verplichtingen zouden toenemen. Het vermogen wordt opgegeten, net als bij het cabinefonds, maar dan wat later.
 
http://drimble.nl/bedrijf/breukelen/k65510186/stichting-plan-returning-vector.html

Mooie reclame voor jullie nieuwe F3000 belangenbehartigingsvereniging "Stichting Plan Returningvector" Checkerboard...

Als je met droge ogen durft te verkondigen dat de F3000 vlieger;

1) Een loonoffer geeft terwijl je door 2 jaar meer werken bijna 5 ton extra salaris opststrijkt,
2) Door de compensatieregeling een pensioengat krijgt en,
3) Niet meer de mogelijkheid hebt dit "gat" te repareren...

Dan ben je alle realiteit ontstegen. Meer kan kan ik er niet van maken...

Ik ben bang dat ik een jaartje of 25-30 met mijn pensioen zal moeten doen. Dan zetten 2 jaar doorvliegen met een vanaf januari 2016 tot aan mijn pensionering gereduceerd salaris, met een door de overheid fors beperkte pensioenopbouw en zonder indexatie de komende (hoeveel?) jaren en mogelijk zelfs korten op de pensioenuitkering, weinig zoden aan de dijk.

Dus ja, ik ben jouw door de VNV voorgespiegelde realiteit ontstegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat ik een jaartje of 25-30 met mijn pensioen zal moeten doen. Dan zetten 2 jaar doorvliegen met een vanaf januari 2016 tot aan mijn pensionering gereduceerd salaris, met een door de overheid fors beperkte pensioenopbouw en zonder indexatie de komende (hoeveel?) jaren en mogelijk zelfs korten op de pensioenuitkering, weinig zoden aan de dijk.

Dus ja, ik ben jouw door de VNV voorgespiegelde realiteit ontstegen.

Bedankt voor je eerlijkheid.
 
Nee checkerboard, ik ben een van die jongens die ver buiten jouw bubbel gewerkt en geleefd heeft en als een kind zo blij was toen hij eindelijk een perspectief kreeg toen hij bij KLM kon beginnen. Ik weet dus waar ik over praat. Het hebben van realiteitsbesef strijkt veel verder dan die poorten in Badhoevedorp. De drogreden dat mijn realiteit enkel gestookt wordt door de VNV geeft wel weer aan hoe klein jullie bubbel is.

Die pensioenpremietoelage die wordt ingehouden is geen salaris. Deze toelage had je voor 2015 ook niet. Kortom, jullie hebben dus eerst een dikke salarisverhoging gekregen voordat jullie deze weer 2 jaar inleveren. Over 2 jaar krijg je deze vrijval gewoon weer. Je hebt dan genoeg kans om je armzalige pensioen te repareren, of je hebt al een dik pensioen opgebouwd als je de komende jaren alsnog met pensioen gaat.

Dat jullie door deze inhouding een loonoffer zouden brengen is lachwekkend. Deze loonoffer brengt iedereen. Echter, jullie ontvangen geen compensatie omdat jullie in 2 jaar een kleine 5 ton extra verdienen. Jullie ondervinden geen enkele carrierevertraging en gaan er nog meer op vooruit dan een juniore vlieger met de maximale compensatie.

Ik schaam me eigenlijk kapot deze discussie te moeten hebben. Niet alleen voor al die werkeloze en slecht betaalde vliegers die niet onze luxe hebben, maar ook voor al die werknemers die er door de HPO uit vliegen.

Een concrete vraag; Wat wil Stichting Plan Returningvector bewerkstelligen?
 
Pensioenpremievrijval is loon

Pensioenpremievrijval is loon

Max Rate, uit zeer betrouwbare bron (KLM) kan ik je meedelen dat pensioenpremievrijval als loon moet worden gezien. Het niet meer uitbetaald krijgen van een groot gedeelte van dit bedrag is als een loonsverlaging in de CAO geregeld. Dat het merendeel van de vliegers dit niet weet is logisch, het bestuur van de VNV heeft deze loonsverlaging (en dan nog niet eens een tijdelijke!) er op een bedenkelijke manier doorgedrukt, zonder dat de ledenraadsleden wisten dat de betreffende motie over een (niet tijdelijke) loonsverlaging ging.

Dan over de positie van de FP3000 mannen. Die is iets genuanceerder dan jij voorstelt. Ook op het VNV-forum zijn er diverse mensen geweest die dit uitvoerig hebben toegelicht. Maar de discussie mocht niet inhoudelijk gevoerd worden, de FP-3000 mannen mochten hun bezwaren niet laten horen dan wel de bezwaren wérden niet gehoord. Ook het bestuur van de VNV wilde niets weten van enige nuancering in de nieuwe CAO die voor iedereen goed zou zijn.

Het is de houding van het bestuur van de VNV én de houding van een groot deel van de ledenraadsleden die de discussie binnen de VNV onmogelijk heeft gemaakt. Een aantal KLM-ers heeft daar een conclusie uit getrokken.

Dus concreet mijn advies: niet alles is wat het lijkt, pas op met zomaar conclusies te trekken.

Groet.
 
Het probleem voor het pensioenfonds ontstond al in 2014 naar aanleiding van de wetgeving om de pensioenopbouw te beperken. Vanaf 1 januari 2015 wordt er nog slechts 16% afgedragen door KLM in plaats van 48%. Van die 16% is 14% de premie die bij de werknemer wordt ingehouden op het loon. De overige 2% betaalt KLM.

Uit het jaarverslag 2014 van het pensioenfonds:

De totale premie is 171,8 miljoen euro, daar blijft in 2015 1/3 van over, een kleine 60 miljoen euro. De overige 2/3 is in de vorm van premievrijval loon geworden als gevolg van de afspraken uit 2000/2001.
In 2014 is 191,8 miljoen euro uitgekeerd als pensioen, er gaat dus meer dan 3 keer zoveel uit het pensioenfonds dan er als premie binnen komt! Dat is niet met rendement te compenseren.

Dit gebeurt zoals ik al zei, vanaf 1 januari 2015 en staat volledig los van de de cao 2015-2017 waarbij een sprookje is verteld over halve tussengevoegde jaren en besparing op pensioenpremieafdracht. Minder dan er nu wordt afgedragen is onmogelijk, het is nodig voor de bruto pensioenopbouw.

Pensioenfonds, KLM en VNV wisten medio 2014 al dat de situatie onhoudbaar zou worden, dat het vermogen van het fonds met 150 miljoen euro per jaar zou afnemen terwijl de verplichtingen zouden toenemen. Het vermogen wordt opgegeten, net als bij het cabinefonds, maar dan wat later.

Je hoeft dit ook niet te compenseren middels rendement. De uitkeringen worden in de toekomst fors lager als gevolg van de nieuwe wetgeving. Vermogenspositie zal in eerste instantie fors afnemen, om vervolgens op een nieuw steady state te eindigen.
 
Nee checkerboard, ik ben een van die jongens die ver buiten jouw bubbel gewerkt en geleefd heeft en als een kind zo blij was toen hij eindelijk een perspectief kreeg toen hij bij KLM kon beginnen. Ik weet dus waar ik over praat. Het hebben van realiteitsbesef strijkt veel verder dan die poorten in Badhoevedorp. De drogreden dat mijn realiteit enkel gestookt wordt door de VNV geeft wel weer aan hoe klein jullie bubbel is.
Max Rate, het moment om een kortzichtige afgunst kaart te spelen is nu echt misplaatst en achterhaald.
Je hoeft dit ook niet te compenseren middels rendement. De uitkeringen worden in de toekomst fors lager als gevolg van de nieuwe wetgeving. Vermogenspositie zal in eerste instantie fors afnemen, om vervolgens op een nieuw steady state te eindigen.
Daar wringt precies de schoen: dekkingsgraad is verhouding tussen vermogen en verplichtingen. Deze is met 113,1% veel lager dan de vereiste 121.6%. Als vermogen nog verder afneemt en de verplichtingen alsmaar toenemen (versneld afvloeien van ouderen en toename levensverwachting), ondanks een langzame ombouw naar 58, dan neemt dekkingsgraad nog verder af.
Indexatie raakt alle vliegers. Van jong tot oud. Opgebouwde rechten (zie je terug in het jaarlijkse overzicht van het pensioenfonds) worden dan ook niet geïndexeerd.
Nu KLM niet meer gaat bijstorten zijn alle vliegers met elkaar het fonds aan het opeten. Dat maak je in je hele loopbaan nooit meer goed.
 
Terug
Bovenaan