De uitdagingen van de Koninklijke....

Zwartgallig? Realistisch.
1:50 stess pax ratio lijkt zuinig. Maar die 1e verdient veel en werkt weinig. Als je iedere dag een nieuwe stess moet aanrukken voor je 1:50 vlucht wordt ook dat weer heel duur. Dus... KLM heeft een duur en niet produktief cabinekorps. Niet zwartgallig, maar pure realiteit.
 
Duur en niet productief. Ben ik het mee eens. Mijn issue ging meer over je klachten over de kwaliteit en kwantiteit van de service. Commentaar daar op is het natuurlijk makkelijk scoren en dat is m.i. lang niet altijd terecht.
Tip voor meneer Elbers: kom met een maximum BMI voor al het personeel. Ruimt lekker op. :grijns:
 
Met gold status Emirates/Qatar denk ik wel eea iets over service te kunnen zeggen. KL crew is gewoon niet service minded. Niks goedkoop scoren. Cabine heeft echt geen enkel idee waar de competitie mee komt. En NL mentaliteit maakt het dan nog moeilijker.
 
Overduidelijk bij beide geen gold status material. Als je daar bent kun je echt beter oordelen. Dan mis ik ook geen enkel punt. Eerder missen zij en jij kennis van zaken...
 
Cabine heeft echt geen enkel idee waar de competitie mee komt. En NL mentaliteit maakt het dan nog moeilijker.

Mee eens hoor.

Al ben ik nergens Gold of Platinum, heb ik wel vaak de twijfelachtige eer bij een vrij grote verscheidenheid aan maatschappijen in de businessclass te zitten. En dan schrik ik toch wel van bv de 2-3-2 configuratie waar veel geroemd EK mee opereert op de 777. En zelfs blijft doen met de aanstaande 'upgrade'. Het upperdeck van de A380 is dan juist wel weer briljant. Daar steekt de AF 380 dan wel weer erg mager bij af. Speaking about Air France. Over het algemeen ben ik niet zo kritisch, maar mijn (eenmalige) ervaring met deze club was slechter dan mijn slechtste KLM ervaring. Zal wel komen omdat ik de franse taal niet machtig ben. ;)

Op dienstreis in business ben ik eigenlijk maar geïnteresseerd in het hard product. Incheckfaciliteiten, priority security/boarding, lounge, stoel en rust. Het poppetje achter de kar staat dan laag op het prioriteitenlijstje. Goede beslissing van Elbers dus om ook de 330s van nieuwe stoelen te voorzien. En voor wie de service wel boeit is het extra setje handjes dat KL in C wil invoeren ook mooi meegenomen.



PS, afgelopen jaar longhaul Businessclass gevlogen met Air France, KLM, American Airlines, Air Astana, Cathay Pacific, Singapore Airlines, Etihad, Emirates en Kenya Airways.
 
Laatst bewerkt:
Uitdaging

Uitdaging

Cabine-productiviteit is inderdaad een 'uitdaging'.
De grootste zijn echter de cijfers van Orange.
Leest iemand deze hier überhaupt?
De nominale dekkingsgraad van cabine staat nu onder de 100%. Dat betekent fors korten op pensioenen en opbouw. Momenteel is het cabine fonds zichzelf aan het opeten. Als cabine bonden slim zijn ruilen ze de plannen van KLM uit tegen een bijstort in het cabine pensioenfonds.
En dan de 'uitdaging' van het vlieger pensioenfonds.
Lijkt allemaal wel aardig, maar de nominale dekkingsgraad ligt ook fors onder wat volgens wettelijk toetsingskader nodig is en dat betekent dat pensioenen en opgebouwde rechten niet geïndexeerd kunnen worden.
KLM weigert indertussen de uitvoeringsovereenkomst te tekenen, de overeenkomst tussen KLM en pensioenfonds. Deze overeenkomst zou een uitvloeisel moeten zijn van een akkoord uit 2000 waarin overschotten (toen) en tekorten (nu) zijn vastgelegd. KLM is toen zeer graag -voor de ettelijke honderden miljoenen aan overschotten, die ze uitgekeerd kreeg- de verplichting aangegaan om toekomstige tekorten aan te vullen. Dat ligt vast in deze uitvoeringsovereenkomst die KLM nu niet meer tekent.
Kan KLM ook niet. Als KLM de dekkingsgraad aan het eind van het jaar weer boven volledige indexatie zou willen tillen met een bijstort dan moet ze honderden miljoenen storten. Of misschien zelfs meer dan een miljard. En dat geld is er niet.
VNV geeft geen thuis. Die vindt een protocol waar het vrijvallend pensioen voor 2 jaar langer werken aan de jongeren wordt gegeven belangrijker en voert daarmee een zeer kortzichtig beleid.
Hoe dan ook, al het vliegend personeel gaat volgend jaar een korting merken op hun pensioen uitkering. Of in het meest gunstig geval geen indexatie.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik lees de cijfers van Orange en ik maak me grote zorgen over mijn pensioen en dat van de gepensioneerden. Met de huidige rentestand die zonder twijfel nog een aantal jaren laag blijft kunnen de gepensioneerden indexatie gevoegelijk op hun buik schrijven. De beleidsdekkingsgraad zakt vrolijk door tot ca 113% eind november terwijl ca 122% volgens het financieel toetsingskader nodig is. Om dat te bereiken is een nominale dekkingsgraad van nu ca 140% nodig. En dat percentage stijgt naarmate de tijd voortschrijdt.
In cijfers: 7,1 miljard verplichtingen x 140% = 9,94 miljard vereist vermogen. Als KLM op dit moment aan zijn verplichtingen zou voldoen, zou er 2 miljard euro in het pensioenfonds gestort moeten worden!

Pensioenfonds, KLM en VNV met al hun expertise in huis hadden dit in al in 2014, in aanloop naar het nFTK per 1 januari 2015 moeten zien aankomen. En ik geloof ook niet, dat ze dit niet zagen aankomen. Tijdige stortingen waren op zijn plaats geweest in plaats van afwachten tot de tikkende tijdbom gaat ontploffen.
Men zou kunnen zeggen dat VNV met het STROT-akkoord in de hand als chantagemiddel, de verhoging van de pensioenleeftijd heeft weten te beperken en een forse compensatiepot heeft binnengehaald en nu rustig afwacht tot de aandelen en de zetel in de RvC worden gedoneerd. En dat allemaal ten koste van de seniore vliegers die door het 'loonoffer' geen mogelijkheid hebben om het pensioen te repareren en vooral ook ten koste van de indexatie van de reeds gepensioneerde collega's.

Zoals je ziet schrijf ik hierboven 'loonoffer'. Want het sprookje van de vage pensioenpremievrijval dat een soort pensioenpremie zou moeten zijn en vooral geen loon of salaris genoemd mocht worden, is uit elkaar gespat. Naar aanleiding van de kansloze rechtszaak heeft KLM bevestigd dat premievrijval loon is en dat de inhouding loonsverlaging is geworden. En in ruil voor dit loonoffer mogen vliegers twee jaar langer doorvliegen aldus KLM. Niet dat deze aanpassing gaat helpen in de rechtszaak want een leeftijdsafhankelijk loon is niet zomaar toegestaan en een leeftijdsafhankelijk loonoffer is dat dan uiteraard ook niet zomaar.

KLM heeft ook gesteld dat de compensatiebetaling doorgaat en niet afhankelijk is van het loonoffer. De eerste betaling gebeurt eind deze maand. Lijkt me goed om te beseffen dat het twee losstaande zaken zijn en dat men dus niet verweten kan worden tegen compensatie te zijn. Als je meer info wil over de rechtszaak tegen de inhouding op het loon (heeft dus niets met pensioenleeftijd te maken zoals VNV graag naar buiten brengt): mailtje naar [email protected]
 
Laatst bewerkt:
T.a.v. cabine:

Ik ken een c/a van Finnair. ALLE c/a-salarissen zijn per 01072016 met 30% verlaagd in het kader van "kostenreductie". Mijn kennis houdt nu netto €1.600,00 per maand over. 9 jaar in dienst en 100% dienstverband. Bedrag is exclusief daggelden. En dat met het kostenniveau van Finland.
 
@Flying Viking

@Flying Viking

Dat KLM cabine (te) duur is daar zijn we het over eens. De voorgestelde maatregelen leiden bij cabine ongetwijfeld tot acties.
Maar het échte probleem zijn de vlieger pensioenen.
Het gat is zo enorm dat alleen al verplichting van bijstort kan betekenen dat KLM omver wordt getrokken. 1-2 miljard bijstorten (en het wordt alsmaar meer.....) gaat KLM niet doen. Het geld is er niet en Parijs keurt dat zeker niet goed.
Wetend dat KLM in de afgelopen jaren veel heeft moeten bijstorten en na een eventueel faillissement niets meer kan bijstorten betekent dit dat alle pensioenen (ook opgebouwde rechten) onder druk (komen te) staan. De vliegers eten dan langzamerhand de ruif leeg.
De oudste ⅔ van de groep had i.p.v. een nergens op gebaseerde kostbare compensatieregeling voor de jongeren veel beter kunnen kiezen voor werken tot 65. Zelfs slechts met behoud van maximaal toegestane opbouw en zonder uitkering van enige vrijval had dat betekent dat de reeds opgeboude rechten waren gaan oprenten en samen met de kleine wettelijk gemaximeerde opbouw toch nog een redelijk pensioen hadden kunnen genereren. Een pensioenuitkering van een gezond pensioenfonds voor allemaal.
De vrijvallende pensioenafdracht had zelfs deels nog gebruikt kunnen worden voor een afvlakking van de salarisgroei (lagere salarissen verhogen).
Een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden (lekker vanaf 58 achterover leunen op je schommelstoel achter de geraniums)? Ja, dat wel. Maar met de historisch lage rekenrente ook noodzakelijk.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Wetend dat KLM in de afgelopen jaren veel heeft moeten bijstorten.


Dit klopt niet. KLM heeft de afgelopen jaren vele honderden miljoenen voordeel gehad, omdat er overschotten waren en ze korting kreeg op de te storten premie.

De regeling heet STructurele Regeling Overschotten en Tekorten, STROT. Dus wel vangen bij overschotten en weglopen bij tekorten. Lekker is dat.

Laten we even niet uit het oog verliezen dat zowel KLM als de fiscus met de recente CAO deal flink hebben gecasht. Die deal betreft een periode van drie jaar.

Dus nu zijn cabine en grond aan de beurt. Kom niet bij de vliegers aankloppen voorlopig.

Compensatie regeling: een seniore KLM vlieger gaat er financieel zeer fors op vooruit door twee jaar langer door te vliegen. Een jonge vlieger nauwelijks. Als je in een collectief een klap op zo'n CAO deal geeft, vind ik het niet meer dan normaal dat zo'n gigantisch verschil enigszins wordt recht getrokken. Anders hou je een collectief niet bij elkaar. KLM wilde trouwens zelf ook dat de verschillen beperkt bleven.

Ik ben uit de ledenraad gestapt omdat ik het stuitend vond hoeveel eigenbelang er speelde bij met name de best verdienende KLM vliegers. Op die inkomenspositie gekomen dankzij het collectief en op het moment dat het even minder uitkomt datzelfde collectief afvallen.

Er schijnt zelfs een F3000 vakbond in voorbereiding te zijn.

Enfin, dit soort oprispingen schijnt normaal te zijn bij veranderingen.

Zullen we vooruitkijkend alvast afspreken dat de rechter altijd gelijk heeft?
 
[...] En dat allemaal ten koste van de seniore vliegers die door het 'loonoffer' geen mogelijkheid hebben om het pensioen te repareren [...]

Naar aanleiding van de kansloze rechtszaak heeft KLM bevestigd dat premievrijval loon is en dat de inhouding loonsverlaging is geworden. En in ruil voor dit loonoffer mogen vliegers twee jaar langer doorvliegen aldus KLM[...]

Als je meer info wil over de rechtszaak tegen de inhouding op het loon (heeft dus niets met pensioenleeftijd te maken zoals VNV graag naar buiten brengt): mailtje naar [email protected]

http://drimble.nl/bedrijf/breukelen/k65510186/stichting-plan-returning-vector.html

Mooie reclame voor jullie nieuwe F3000 belangenbehartigingsvereniging "Stichting Plan Returningvector" Checkerboard...

Als je met droge ogen durft te verkondigen dat de F3000 vlieger;

1) Een loonoffer geeft terwijl je door 2 jaar meer werken bijna 5 ton extra salaris opststrijkt,
2) Door de compensatieregeling een pensioengat krijgt en,
3) Niet meer de mogelijkheid hebt dit "gat" te repareren...

Dan ben je alle realiteit ontstegen. Meer kan kan ik er niet van maken...
 
De regeling heet STructurele Regeling Overschotten en Tekorten, STROT. Dus wel vangen bij overschotten en weglopen bij tekorten. Lekker is dat.

Wat hier gebeurt is dat de VNV door af te spreken ~200 MLN minder pensioenpremie af te dragen (deze is gehalveerd) zij bijdraagt aan de situatie dat er een tekort ontstaat. Een pijnlijke positie nu voor een vakbond. Temeer daar op termijn ook alle gepensioneerden hun indexatie gaan kwijtraken.

Laten we even niet uit het oog verliezen dat zowel KLM als de fiscus met de recente CAO deal flink hebben gecasht. Die deal betreft een periode van drie jaar.

De fiscus heeft niks gewonnen dat loon zou anders bij een ander persoon worden uitgekeerd nu wordt die 190 MLN compensatie wat naar voren gehaald. Per saldo is de opbrengst voor de fiscus grofweg hetzelfde.

KLM heeft vooralsnog helemaal niet gecasht omdat de situatie bij het pensioenfonds aan het verslechteren is zodanig dat je je kunt afvragen of 2 jaar langer doorvliegen een gelijke waarde heeft als ~200 MLN minder pensioenpremie afdragen.
 
Hoe zie jij dat dan als (ex?) ledenraadslid?

Er is een harde afspraak gemaakt voor de lange termijn. Die afspraak houdt (hield?) in dat KLM korting krijgt op de te betalen pensioenpremie als het pensioenfonds het dusdanig goed doet dat er overschotten zijn. Tegelijkertijd houdt de afspraak ook in dat KLM bijstort als er tekorten zijn. De vereniging van gepensioneerde vliegers was destijds furieus dat deze STROT afspraak destijds gemaakt werd. De term 'diefstal' (van hun inleg) werd regelmatig gebruikt in die periode.

Daar zijn handtekeningen onder gezet en daar heeft KLM vele jaren ruim van geprofiteerd. Dus je begrijpt dat ik het nogal onbetrouwbaar vindt van KLM dat ze bij de eerste de beste gelegenheid dat ze moeten bij-storten, zich niet aan de afspraak wensen te houden.
 
Geen bijstort dus

Geen bijstort dus

Need for Speed,
Bijstort is nodig vor indexatie van opbouw (van actieven) en uitkering (van gepensioneerden).

Wanneer hoorde jij voor het eerst dat de dekkingsgraad van het pensioenfonds zo laag zou zijn eind 2016 dat bijstort noodzakelijk zou zijn?
 
Dat hoorde ik een paar maanden geleden. Het heeft volgens mij ook met nieuwe regelgeving te maken, met hogere eisen. Op zich begrijpelijk dat KLM dan het standpunt heeft dat dat niet te voorzien was, maar geef dat dan in een eerder stadium aan, zodat de afspraken aangepast kunnen worden.
 
Terug
Bovenaan