Ja, ik lees de cijfers van Orange en ik maak me grote zorgen over mijn pensioen en dat van de gepensioneerden. Met de huidige rentestand die zonder twijfel nog een aantal jaren laag blijft kunnen de gepensioneerden indexatie gevoegelijk op hun buik schrijven. De beleidsdekkingsgraad zakt vrolijk door tot ca 113% eind november terwijl ca 122% volgens het financieel toetsingskader nodig is. Om dat te bereiken is een nominale dekkingsgraad van nu ca 140% nodig. En dat percentage stijgt naarmate de tijd voortschrijdt.
In cijfers: 7,1 miljard verplichtingen x 140% = 9,94 miljard vereist vermogen. Als KLM op dit moment aan zijn verplichtingen zou voldoen, zou er 2 miljard euro in het pensioenfonds gestort moeten worden!
Pensioenfonds, KLM en VNV met al hun expertise in huis hadden dit in al in 2014, in aanloop naar het nFTK per 1 januari 2015 moeten zien aankomen. En ik geloof ook niet, dat ze dit niet zagen aankomen. Tijdige stortingen waren op zijn plaats geweest in plaats van afwachten tot de tikkende tijdbom gaat ontploffen.
Men zou kunnen zeggen dat VNV met het STROT-akkoord in de hand als chantagemiddel, de verhoging van de pensioenleeftijd heeft weten te beperken en een forse compensatiepot heeft binnengehaald en nu rustig afwacht tot de aandelen en de zetel in de RvC worden gedoneerd. En dat allemaal ten koste van de seniore vliegers die door het 'loonoffer' geen mogelijkheid hebben om het pensioen te repareren en vooral ook ten koste van de indexatie van de reeds gepensioneerde collega's.
Zoals je ziet schrijf ik hierboven 'loonoffer'. Want het sprookje van de vage pensioenpremievrijval dat een soort pensioenpremie zou moeten zijn en vooral geen loon of salaris genoemd mocht worden, is uit elkaar gespat. Naar aanleiding van de kansloze rechtszaak heeft KLM bevestigd dat premievrijval loon is en dat de inhouding loonsverlaging is geworden. En in ruil voor dit loonoffer
mogen vliegers twee jaar langer doorvliegen aldus KLM. Niet dat deze aanpassing gaat helpen in de rechtszaak want een leeftijdsafhankelijk loon is niet zomaar toegestaan en een leeftijdsafhankelijk loonoffer is dat dan uiteraard ook niet zomaar.
KLM heeft ook gesteld dat de compensatiebetaling doorgaat en niet afhankelijk is van het loonoffer. De eerste betaling gebeurt eind deze maand. Lijkt me goed om te beseffen dat het twee losstaande zaken zijn en dat men dus niet verweten kan worden tegen compensatie te zijn. Als je meer info wil over de rechtszaak tegen de inhouding op het loon (heeft dus niets met pensioenleeftijd te maken zoals VNV graag naar buiten brengt): mailtje naar
[email protected]