De uitdagingen van de Koninklijke....

Grappig om te zien dat KLM-crew FB helemaal los gaat op het AD artikel. En dan niet om bovenstaande quote, maar deze:

"Wij piloten hebben de afgelopen jaren alles veranderd. We zijn bijvoorbeeld volledig tweetalig gaan werken: in Frans en Engels. Maar we hebben niet het gevoel dat we daarvoor waardering krijgen."

Kweenie hoor, maar dit is er toch eentje in de categorie van even heel hard lachen en je daarna weer focussen op de dingen die er echt toe doen? En dan met name de uitspraak waarin mevrouw Damon beweert dat de AF vlieger goedkoper is dan die van KL. Cijfers graag.
 
@ 76-er:

"Wij piloten hebben de afgelopen jaren alles veranderd. We zijn bijvoorbeeld volledig tweetalig gaan werken: in Frans en Engels. Maar we hebben niet het gevoel dat we daarvoor waardering krijgen."

Nou ja, als dit sentiment serieus leeft onder de AF bemanningen dan kan ik me voorstellen dat je dat wil bespreken/aanpakken.
Alsof je werk op het Engels doen in de luchtvaart anno 2016 een schouderklopje verdient. :rolleyes: Dat moet toch een flinke steen zijn waar ze onder liggen.
 
Spijker op z'n kop!!
Te traag, te duur en vooral te verdeeld.
Gaat het niet halen dit gedrocht.....
Zonde uiteindelijk :(

De vijand zit niet in Frankrijk. Zo vatte minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën afgelopen voorjaar het kabinetsstandpunt samen over het lot van KLM binnen Air France-KLM. „Wij zijn heel trots op KLM. We willen misschien niet horen dat ook KLM de aanpassingen en de kostenbesparingen te langzaam heeft doorgevoerd”, sprak de minister in het jongste debat over het bedrijf. „Ook het afgelopen jaar heeft KLM het eigen target van een kostenbesparing van 1,5 procentpunt niet gerealiseerd. Aan beide kanten moet er dus een tandje bij.”
Het is een frase die in allerlei vormen de afgelopen weken door leden van het kabinet is geuit, maar bepaald niet de boventoon voert in de recente discussie over KLM. Daarin lijkt het eerder of onze nationale trots wordt uitgeleverd aan het geldverslindende Air France, dat zou proberen om KLM uit te wringen tot de laatste poldereuro uit het bedrijf verdwenen is. Schiphol kan daarna wel gesloten worden en tienduizenden medewerkers komen op straat te staan.
In Den Haag neemt de ergernis over dit doemscenario toe. Het nostalgische gejammer uit Amstelveen dient vooral om het eigen falen te camoufleren, zo valt op meerdere plekken aan het Binnenhof te horen. Wanbestuur, een invloedrijke pilotenlobby, een gewillige oppositie in verkiezingsstand en oranje chauvinisme; het zorgt voor een cocktail van hysterie rond het reeds in 2004 ingelijfde -pardon- gefuseerde KLM.
Zoals in Nederland wel vaker gebeurt bij onverkwikkelijke zaken, wordt ook dit keer naar de overheid gekeken voor een oplossing. Hoewel het kabinet de facto geen macht heeft bij Air France-KLM, maar slechts een paar procent aandelen in KLM, roepen oppositiepartijen om het hardst dat er ’ingegrepen’ moet worden. Zo is bijvoorbeeld geopperd dat de staat maar aandelen van het moederbedrijf moet gaan kopen om de koers van deze beursgenoteerde onderneming (!) bij te sturen.
Het pompen van overheidsgeld in het bedrijf klinkt voor vliegtuigliefhebbers misschien als een eenvoudige transactie, Den Haag gaat het niet doen. Onderwijs, zorg en defensie zijn eerst aan de beurt.
Het kabinet vindt een forse investering in de luchtvaartmaatschppij op dit moment ook weggegooid geld. De reden dat het bedrijf het afgelopen jaar winst maakte, was te danken aan de lage olieprijs, zo klinkt het. De arbeidskosten van bijvoorbeeld de vorstelijk betaalde piloten, ook bij KLM, zijn een dusdanige molensteen om de nek van het bedrijf, dat Den Haag niet verwacht het geld ooit nog terug te zien.
Het aanpassen aan een veranderende wereld, de crisis in de luchtvaart en de concurrentie van budgetmaatschappijen en het Midden-Oosten; KLM heeft er volgens
veel te weinig op geacteerd. „KLM is te vet, alleen is Air France nog ietsje vetter”, concludeert er één. Een ander: „De KLM is ouderwets. Er zitten op het hoofdkantoor al honderden managers, door wiens naam morgen een streep kan. Alleen: het gebeurt niet.” Een derde: „Als KLM zoveel succesvoller zou zijn, waarom zijn hun resultaten dan niet echt veel en veel beter dan die van Air France?”
Het bestuur van Air France-KLM wordt hiervoor verantwoordelijk gehouden. Niet zo zeer KLM-topman Pieter Elbers krijgt de zwartepiet, want hij zit er relatief kort. De kern van de aansturingsproblemen ligt volgens politieke ingewijden in de grote Board of Directors van het moederbedrijf Air France-KLM. „Een Poolse landdag”, weet een bewindspersoon. Er zouden te veel kapiteins op het schip zitten, oud-directeuren die hun opvolgers voortdurend de les lezen over hoe ze de tent moeten leiden. Tot overmaat van ramp lagen de vier Nederlandse commissarissen in deze Board de afgelopen jaren met elkaar overhoop, vertellen verschillende politici die betrokken zijn bij het dossier.
Den Haag kan echter niet wegkijken bij Air France-KLM, al is het maar om de belangrijke plek die de onderneming op Schiphol heeft en de bijbehorende werkgelegenheid. Het is daarnaast zonneklaar dat de Franse staak- en actieverslaving een verlammend effect heeft op het hele bedrijf en dus ook op KLM, zonder dat de Nederlandse tak daar iets aan kan doen.
En dus vindt er momenteel veel politiek overleg plaats met de Franse regering, waarin geleund wordt op de goede contacten tussen PvdA-minister Dijsselbloem en zijn eveneens rode collega in Parijs. Daarnaast is er nog een escalatiescenario voorhanden, waarin premier Rutte via de Franse president Hollande druk kan uitoefenen om de Nederlandse belangen veilig te stellen. Den Haag klinkt opvallend zelfverzekerd over de effectiviteit van zo’n eventuele interventie; de Franse president zou ondoordachte beslissingen van Air France-KLM kunnen blokkeren.
Intussen is de KLM-magie in opeenvolgende kabinetten al een tijdje aan glans aan het verliezen. Zo vloog een aantal ministers de afgelopen jaren bij voorkeur met het Amerikaanse United Airlines naar de VS. Niet alleen omdat ál hun stoelen in de zakenklasse volledig vlak gaan, terwijl KLM al jaren bezig is met de ombouw van haar ’kisten’; United was ook nog eens een stuk goedkoper. En waar Air France-KLM om genoemde redenen blijft worstelen met kostenbesparingen, let men in Den Haag wel degelijk op de kleintjes.


Wouter de Winther
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

De 'straf' is om twee jaar langer in de huidige functie te moeten blijven zitten. Dat is niet een straf, maar levert gigantische verschillen op vwb financieel voordeel van deze deal. KLM stond er zelf op dat dit enigszins werd rechtgetrokken en dat dit gefinancierd zou worden vanuit de CAO deal.

Degene die nog het meeste profiteert is minister Dijsselbloem. Ik vermoed dat er tussen KLM en Den Haag wat handjeklap is gedaan. Ook omdat de pensioenleeftijd van 56 al heel lang een doorn in het oog was.
 
De VNC is weer eens over de rooie:

"KLM visie is kaalslag onder cabinepersoneel"


We zijn geschokt door de KLM visie over de toekomstige rol van het cabinepersoneel! Het management wil één leidinggevende op ICA die ook leidinggevende wordt op Europa long haul. Op Europa short en medium denkt men aan het KLC model met een CA als leidinggevende. De rol van de huidige purser lijkt uitgespeeld. Verder wil KLM dat het gehele korps zowel ICA als EUR gaat vliegen en wil men 'top gekwalificeerde' crew in de C-class.

Het zijn slechts een paar ideeën voor de complete kaalslag van het cabinekorps die vanavond met droge ogen door het bedrijf werd gepresenteerd. De visie van KLM blijkt dus een ordinaire bezuinigingsklapper verpakt onder het mom dat de klant dit wil... Het is echter KLM die lowcost arbeidsvoorwaarden met een high performance service wil. De visie werd door de KLM een 'duivelse uitdaging' genoemd maar is wat betreft de VNC ronduit een enorme respectloze en beledigende uiting richting het cabinekorps.

KLM misrekent zich opnieuw op productie

Daarbovenop wilde KLM overigens ook nog "even" met ons in cao overleg treden om kosten te besparen. Voor de winterproductie heeft KLM zich namelijk weer lelijk misrekend door op de muziek vooruit te lopen en gemakshalve uit te gaan van opnieuw 4% productiviteitsverhoging van cabinepersoneel. Een misrekening die het bedrijf vorig jaar in zijn zomerplanning ook al maakte met alle gevolgen van dien. Daarom wilde KLM dat we vanavond even tekenden bij het kruisje om de purser per 1 september in de sterkte te laten vliegen want 'dat kost minder tijd dan aanpassingen in de WRR in te regelen'. Dit zou voor KLM een mooi begin zijn met het uitvoeren van hun visieplan zoals hierboven uitgelegd. Uiteraard zijn de VNC en FNV hiertoe niet bereid. KLM gaat nu verder onderzoeken welke maatregelen zij binnen de kaders van de huidige cao kan treffen maar wilde de ideeën die ze daarover heeft niet met ons delen.

Pensioen is uitgesteld loon

KLM koppelt overigens de cao onderhandelingen aan het bezuinigingsplan Perform 2020. Afgezien dat de VNC zich nooit heeft gecommitteerd aan die doelstellingen houdt de VNC vast aan het standpunt dat het pensioenconflict eerst moet zijn opgelost alvorens we gaan praten over andere cao zaken. Pensioen is een heel belangrijke arbeidsvoorwaarde want pensioen is feitelijk uitgesteld loon. KLM heeft eenzijdig hun bijstortingsverplichting uit de uitvoeringsovereenkomst van de pensioenovereenkomst geschrapt. Oftewel KLM houdt zich niet aan haar verplichting om herstelpremies te betalen: het geld dat bijgestort dient te worden als ons pensioenfonds er slecht voorstaat, verdwijnt tegenwoordig in KLM’s eigen zak. Voor 2016 gaat het al over tientallen miljoenen euro’s waarvan onze pensioenen slechter zijn geworden. We moeten goed op ons netvlies houden dat pensioen uitgesteld loon is en dat dit naast je salaris jouw belangrijkste en kostbaarste arbeidsvoorwaarde is.


Te lezen op de site van de VNC:
http://www.vnconline.nl/nieuws/2016/july/klm-visie-is-kaalslag-onder-cabinepersoneel#


Dat wordt een leuke herfst. Ach, een beetje stagnatiecompensatie, een zetel in de RVC en een paar aandelen en alles is weer koek en ei. :biertje:
 
Als VNC nu net als VNV flink over de brug komt, kunnen ze inderdaad misschien ook aandelen krijgen. Compensatiebetaling zie ik ze niet ophoesten. En die aandelen voor VNV moeten nog steeds geregeld worden trouwens.
 
Als VNC nu net als VNV flink over de brug komt, kunnen ze inderdaad misschien ook aandelen krijgen. Compensatiebetaling zie ik ze niet ophoesten. En die aandelen voor VNV moeten nog steeds geregeld worden trouwens.

Er is voor VNC en FNV inzake het cabinepersoneel geen ruimte om een deal te maken van 2 jaar langer werken om daaraan gekoppeld ~200 Mln minder pensioenpremie af te dragen aan het pensioenfonds.

Zoals je kunt zien kan men al niet meer indexeren en zelfs onafwendbaar met de huidige dekkingsgraad is het onderwerp pensioenkorten, van reeds bestaande pensioenen. Het gevolg zou zijn dat indien men minder pensioenpremie afdraagt men het reeds ingegane pensioen van de gepensioneerden opeet.

2016_KLMpensiontekorten04cabin.gif


Overigens spant het erom of de deal tussen VNV en KLM niet ook aanstaande nov/dec de indexatie van de reeds ingegane pensioenen van het vliegend personeel aantast. Let wel dat zijn mensen die helemaal niets met het huidige akkoord te maken hebben.

2016_KLMpensiontekorten05.gif

2016_KLMpensiontekorten03.gif
 
Laatst bewerkt:
Bij mainline KLM cabine draait gewoon alles om de persoonlijke rust van de cabine. Niet om de klant. Rappo klappo diner er doorheen jagen en zo kort mogelijk voor landing een ontbijtje eruit. VNC wil gewoon helemaal niks veranderen. Crew heeft het beter dan de klant. Als passagier zeg ik op alle voorstellen Yes! Iedereen inzetten op Europa is een open deur. Geen purser meer op Europa die zich verstopt achter een gordijn met 4 passagiers. Van die zogenaamde taaltoetsen voor kader merk je in de praktijk nada. Zelfs beheersing Engelse taal is vaak al tenenkrommend.

VNC en haar leden hebben gewoon echt geen idee wat de concurrentie om hen heen doet. Vliegt KLM voor de perks van de cabine of is de cabine aangenomen om passagiers te verzorgen... KLC model wordt steeds aantrekkelijker. Alles onder één plu.
 
Bij mainline KLM cabine draait gewoon alles om de persoonlijke rust van de cabine. Niet om de klant. Rappo klappo diner er doorheen jagen en zo kort mogelijk voor landing een ontbijtje eruit. VNC wil gewoon helemaal niks veranderen. Crew heeft het beter coor elkaar dan de klant. Als passagier zeg ik op alle voorstellen Yes! Iedereen inzetten op Europa is een open deur. Geen purser meer op Europa die zich verstopt achter een gordijn met 4 passagiers. Van die zogenaamde taaltoetsen voor kader merk je in de praktijk nada. Voorleze uit het boekje. Spaans op niveau van "dos cervezas". Zelfs beheersing Engelse taal is vaak al tenenkrommend.

VNC en haar leden hebben gewoon echt geen idee wat de concurrentie om hen heen doet. Vliegt KLM voor de perks van de cabine of is de cabine aangenomen om passagiers te verzorgen... KLC model wordt steeds aantrekkelijker. Alles onder één plu.
 
:haha::haha::haha: Dat klopt. Op papier. Dan wil ik ook afgetrainde fitness types zien en niet van die dikke moekes die hun crew tassen vol proppen met spullen uit de trolley's. Zo lust ik er nog wel een paar. En ook graag bij 30 jarige leeftijd ontslaan, want te oud voor snelle evacuatie. Ik zie mogelijkheden! Ff serieus hier. Ja safety is belangerijk, maar service is minstens zo belangerijk.
 
Als VNC nu net als VNV flink over de brug komt, kunnen ze inderdaad misschien ook aandelen krijgen. Compensatiebetaling zie ik ze niet ophoesten. En die aandelen voor VNV moeten nog steeds geregeld worden trouwens.

Beetje boter op je hoofd NFS: ;)


Er is voor VNC en FNV inzake het cabinepersoneel geen ruimte om een deal te maken van 2 jaar langer werken om daaraan gekoppeld ~200 Mln minder pensioenpremie af te dragen aan het pensioenfonds.


Zo is het natuurlijk wel erg makkelijk praten vanuit vlieger oogpunt.


Intussen rollen FNV-Cabine en de VNC over elkaar heen over wie het meest verbolgen is. Probleem van 99% van het cabinepersoneel is dat ze geen enkele clue hebben over hoe onze industrie in elkaar steekt. De gemiddelde steward(ess) leest de Flight niet, of wat voor luchtvaartgerelateerde publicatie dan ook. Die hebben het veel te druk met hun tweede baantje of hun gezin.
De enige info die ze hebben komt ofwel vanuit het bedrijf, ofwel van hun bond. Tikkeltje eenzijdig dus.


Dat het cabineproduct op de schop moet is wel duidelijk. Een op de vier crew is kader (toch, NFS?), een kenmerk van een ouderwetse, topzware structuur. Met het bommetje wat KL deze week heeft laten vallen lijkt er aangestuurd te worden op een drastische verjongingsslag. KLM wil af van 'cabincrew for life' en mikt op een veel sneller natuurlijk verloop. Als ik het goed heb ligt de gemiddelde leeftijd in de cabine momenteel op 46 jaar. Vergelijk dat eens met de ME3 of de Loco's. KLM brengt het natuurlijk niet zo, dat zou politiek zeer incorrect zijn. Maar ik denk dat er stiekem wel op een kleine uittocht gehoopt wordt.


Zo zwartgallig als C150 tegen het blauwe cabinepersoneel aankijkt is m.i. niet geheel terecht. De meesten willen er best wat van maken, maar hebben daar simpelweg de tijd niet voor. Van alle majors heeft de KLM zo ongeveer de laagste stewardess to pax ratio. Bijna 1 op 50, het wettelijke minimum. Wel zijn er veel teveel zwarte schapen die het voor de goeden verpesten. Een slechte ervaring blijft tenslotte altijd beter hangen dan een goede. En slaafse gedienstigheid zit nou eenmaal niet in de Nederlandse volksaard. Het is jammer dat het KL nooit gelukt is de luie en ongemotiveerde dames/heren de tent uit te werken. Misschien zijn de huidige voorstellen een nieuwe poging.
 
Terug
Bovenaan