De uitdagingen van de Koninklijke....

1Vandaag gisteren:

http://www.npo.nl/eenvandaag/06-06-2016/AT_2055036


Uiteraard is Verhagen het niet eens met de uitspraken in de reportage.

https://mobile.twitter.com/VNVPresident/status/740115410020904960

Inderdaad "uiteraard" aangezien er gewoon een 3 jarige cao met een besparing van 100 miljoen per jaar is afgesproken.

http://nos.nl/artikel/2056714-klm-piloten-stemmen-in-met-sobere-cao.html

Ik snap daarom ook niet hoe de andere bonden met droge ogen kunnen pretenderen dat de vliegers buiten schot blijven en al helemaal niet waarom de media dat zonder weerwoord als zoete koek slikt.
 
Te bizar dit:


Fransen kapen KLM


Yteke de Jong

AMSTERDAM - KLM en Schiphol dreigen slachtoffer te worden van de Franse stakingszucht. Air France wil KLM-vluchten overhevelen naar Parijs.

De moedermaatschappij Air France KLM steunt dit voornemen.

De ingrijpende maatregel betekent meer werk voor Franse piloten en is bedoeld om een staking van Franse vliegers te voorkomen tijdens het EK voetbal, dat morgen van start gaat. Dit scenario wordt door bronnen rondom de KLM-directie bevestigd aan De Telegraaf.

Knieval
Door de knieval aan de piloten verliest luchthaven Schiphol bestemmingen en gaan er banen verloren richting Frankrijk. KLM is een van de grootste werkgevers van Nederland.

Ten tijde van de overname in 2004 van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij zijn er duidelijke afspraken gemaakt om te voorkomen dat KLM en Schiphol uitgekleed zouden worden door de Franse partner. Daar wordt nu voor het eerst een echte aanval op gedaan.

Bij het overhevelen van vluchten gaat het vooral om intercontinentale vluchten naar onder meer Mexico, Sri Lanka en Cuba die nu met KLM vanaf Schiphol kunnen worden gemaakt, maar in de ogen van de Fransen straks met Air France vanaf Parijs worden uitgevoerd.


„Dit is ongelooflijk en bizar. Dat mag niet gebeuren. We willen als BV Nederland niet de prijs betalen voor stakende piloten”, zegt Tweede Kamerlid Van Helvert (CDA) in een reactie. Het routenetwerk van KLM is belangrijk voor de Nederlandse economie.

De Nederlandse Staat is nog altijd aandeelhouder van KLM. De maatschappij geeft geen commentaar.


http://www.telegraaf.nl/dft/25964536/__Fransen_kapen_KLM__.html
 
Nou, ik probeer t maar positief te zien. KLM liep volgens mij al uit de pas aangaande productie afspraken (in positieve zin). Dit is een correctie en de dreigende staking wordt hiermee in een kwaad daglicht gezet. t moet natuurlijk niet nog een keer gebeuren...
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

De Tweede kamer is in elk geval wakker geworden. Schiphol zal ook niet blij zijn.

Maar eerlijk is eerlijk: KLM liep al vrij lang uit de bandbreedte van PP2.
 
Ik vermoed dat Jean-Marc Janaillac een nieuwe "uitdaging van de Koninklijke" is, om maar een understatement te gebruiken......

http://zakenreis.nl/luchtvaart/aanstaande-topman-janaillac-gaat-klm-aanpakken/

Een echte franse, en nationalistische, technocraat aan het stuur. Dat had ik, in mijn meest pessimistische nachtmerrie, nog niet voor mij gezien.

De eerste alinea spreekt voor zich:

De nieuwe topman van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, die op 4 juli aantreedt, wil de fusieovereenkomst tussen de twee partners uit 2004 aanpassen en daarmee KLM aanpakken
 
De productie van eigen dochters overhevelen naar blauw ten koste van werkgelegenheid daar mag KLM blijkbaar wel. Martinair compleet afbreken. Maar oh wee als Neerlands trots aan de receiving end zou komen te staan.. Of ben ik de enige die hier de ironie/hypocrisie in ziet?

For the record, die Fransen zijn ook van een andere wereld, heel zorgwekkend. Maar het politieke spel wat KLM en VNV hier spelen is alles behalve netjes.

Dat de groei van Transavia in het buitenland wel eens opgeblazen kan worden door een staking is niet interessant voor de media. Is ook werkgelegenheid! Maar geen haan die daar naar kraait.
 
Ik moest ook meteen aan Martinair denken. Nu ligt het alleen wel iets genuanceerder, want KLM weet wel winstgevend die vluchten uit te voeren(neem ik aan vanwege de uitbreiding) en Air France niet. Als je als concern Zo'n grote schuld hebt is het natuurlijk veel verstandiger om dit door de winstgevende tak uit te laten voeren. Fransen zijn erg star en dit zullen ze altijd blijven....

Vraag me wel of wat Frankrijk doet als er Nederlandse ministers contact met hen opneemt. Puntje bij het paaltje is KLM gewoon van de Fransen, dus ze kunnen er uiteindelijk mee doen wat ze willen.
 
@Iz: Hoewel ik voor een heel eind met je meega denk ik dat de rol van dochterbedrijven, in dit stadium, van ondergeschikt belang is. Als "de moeder" in het geweld wordt verpulverd dan zul je primair daar nu je inzet op moeten richten. Ik denk dat het in eerste instantie, voor de vliegers, van belang is om eenheid uit te stralen naar het management en andersom. Wellicht is het tijd om bij IFALPA een verzoek in te dienen om mediation tussen VNV en SNPL AF op gang te zetten. Verdeeldheid tussen (nationale) vliegergroeperingen onderling kan ook IFALPA missen als kiespijn. Voor de vliegers lijkt mij de onderlinge verdeeldheid prioriteit 1,2 en 3.
 
Laatst bewerkt:
De productie van eigen dochters overhevelen naar blauw ten koste van werkgelegenheid daar mag KLM blijkbaar wel. Martinair compleet afbreken. Maar oh wee als Neerlands trots aan de receiving end zou komen te staan.. Of ben ik de enige die hier de ironie/hypocrisie in ziet?

Spot on....
 
De AF-vliegers zijn niet echt bescheiden. Ze eisen blijkbaar een loonsverhoging van 11%!

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25974490/__Frankrijk_begint_EK_in_mineur__.html

Looneis van 11 procent
De vraag is of piloten zich iets van het Nederlandse kabinet aantrekken. Ze ruiken bloed. Gisteren kwamen ze met een looneis van 11%.

Als ik het goed begrijp willen ze:
  • 26 ICA kisten uitbreideing
  • 11% meer loon
  • Opzeggen productieafspraken

Dat gaat geld kosten......

Volgens mij heeft de KLM zo'n €190miljoen in kas bestemd voor een "compensatieregeling in verband met stagnatie". Ik hoop voor de vliegers dat die poen op een derdenrekening van een notaris staat; zo niet, dan kan het zomaar zijn dat de pot van het ene op het andere moment niet meer bestaat. Daar sta je dan als hardwerkende, en inleverende, KLM-vlieger........
 
KLM is nu officieus Too Big To Fail, lees de uitspraak van Dijsselbloem tegenover BNR:

Air France-KLM
Aandelen kopen in het moederbedrijf, Air France-KLM, is wat de minister betreft niet aan de orde. 'Die optie is eigenlijk alleen aan de orde als het bedrijf - en dat moeten we echt zien te voorkomen - in grote problemen zou komen en zichzelf niet meer zou financieren. Dan zouden wij, in dat uiterste noodscenario, natuurlijk niet toestaan dat de KLM ten onder gaat. Maar de discussie gaat juist over het type maatregelen dat we moeten nemen om dat soort problemen te voorkomen.'


Het hele artikel:

http://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10306492/dijsselbloem-franse-minister-is-het-met-mij-eens
 
KLM is nu officieus Too Big To Fail, lees de uitspraak van Dijsselbloem tegenover BNR:

Air France-KLM
Aandelen kopen in het moederbedrijf, Air France-KLM, is wat de minister betreft niet aan de orde. 'Die optie is eigenlijk alleen aan de orde als het bedrijf - en dat moeten we echt zien te voorkomen - in grote problemen zou komen en zichzelf niet meer zou financieren. Dan zouden wij, in dat uiterste noodscenario, natuurlijk niet toestaan dat de KLM ten onder gaat. Maar de discussie gaat juist over het type maatregelen dat we moeten nemen om dat soort problemen te voorkomen.'


Het hele artikel:

http://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10306492/dijsselbloem-franse-minister-is-het-met-mij-eens

Ik hoorde hem dat zeggen. Daar zitten wel wat haken en ogen aan. Er is, in beginsel, geen enkele maatschappij die too big to fail is. Dijsselbloem kan dat wel vinden maar de vraag die dan op tafel komt is of de overheidsdeelname voor de EC aanvaardbaar is. Zodra die van mening is dat die steun de vrije concurrentie schaadt dan gaat dat scenario niet door.
 
De productie van eigen dochters overhevelen naar blauw ten koste van werkgelegenheid daar mag KLM blijkbaar wel. Martinair compleet afbreken. Maar oh wee als Neerlands trots aan de receiving end zou komen te staan.. Of ben ik de enige die hier de ironie/hypocrisie in ziet?

For the record, die Fransen zijn ook van een andere wereld, heel zorgwekkend. Maar het politieke spel wat KLM en VNV hier spelen is alles behalve netjes.

Dat de groei van Transavia in het buitenland wel eens opgeblazen kan worden door een staking is niet interessant voor de media. Is ook werkgelegenheid! Maar geen haan die daar naar kraait.

Ook very true.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Martinair wordt er weer bij gehaald. Hoe moeilijk de situatie ook is voor de individuele vlieger, even in chronologische volgorde:

KLM had veel te veel schulden en had na pogingen met Alitalia en BA, AF keihard nodig.

Martinair kon niet langer zelfstandig overleven en viel vervolgens in handen van KLM. Niet andersom dus. Vervolgens had AF uitgesproken ideeën over MP.

Na de nodige bezuinigingen en inlever-rondes is KLM op dit moment veel efficiënter dan AF.

Dus wat er ook is gebeurd in het verleden: Op dit moment heeft KLM zowel richting MP als naar AF alle recht van spreken.
 
Beste Need

Niet helemaal mee eens. Martinair kon inderdaad niet meer overleven. Maar dat is wel gekomen in de periode dat KLM al grootaandeelhouder was.
Aan de andere kant, als dit doorzet, wordt het Uiteindelijk toch gewoon "tekenen bij het kruisje".
 
Ik verval in herhaling maar dat gebeurt nu ook weer.

@NFS terecht. Volgens verschillende bronnen heeft het uitfaseren van MP ongeveer 600 miljoen gekost, verspreid over een aantal jaren. MP heeft 1x 10 miljoen op de max verlies geleden (en dan wil ik de boekhoudkundige trucs van de KLM er even buiten laten) dus op die manier had MP nog 60 jaar door kunnen gaan, ex rente en inflatie. Ze hadden dan wel een goed verkoopteam gehad waar de KLM ook een hoop aan had kunnen hebben, zie huidige volume aan vracht.

AF heeft gewoon gekeken hoe de KLM MP eruit wipte en begint nu hetzelfde te doen. Het is mis gegaan toen de KLM de vijandige overname bij NW probeerde. Als daar een goede deal was geweest was er geen AF in de buurt geweest en was de KLM misschien kleiner, maar wel stabieler. MP had dan ook nog bestaan, misschien ook kleiner maar niet weggevaagd!
 
Vandaag in het AD een interview met Véronique Damon van SNPL met daarin een paar opvallende uitspraken.

"Wij zijn goedkoper dan KLM"

"Als je kijkt naar wat de piloten kosten in verhouding tot de omzet, zijn wij goedkoper dan de piloten van KLM. Bij ons is flink in de kosten gesneden, er zijn veel banen verloren gegaan. En de pensioenleeftijd is bij ons een stuk hoger. KLM en de piloten hebben afgesproken dat die in Nederland van 56 naar 58 gaat, in ruil voor allerlei tegemoetkomingen. Bij ons is het van 60 naar 65 gegaan en er was geen compensatie."

Wéér die vermaledijde pensioenleeftijd. ;)
 
De macht hebben, doet vervelende dingen met mensen. Dan komen niet de plezierigste eigenschappen boven.
Dat lees je iedere dag in de krant maar ook zeker bij de Franse vakbonden...
Ook de VNV gaat de geschiedenisboeken niet in vanwege zijn zo sociale karakter tov alle leden.
Het verleden leert dat de meeste dochterondernemingen het er niet al te best hebben afgebracht en ik herinner mij geen besluiten die genomen zijn die de grootste groep evt licht zou kunnen benadelen...
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen...
 
Terug
Bovenaan