De uitdagingen van de Koninklijke....

„Laat KLM eerst de slagroom bij de vliegers weghalen voordat ze beginnen aan het plak

„Laat KLM eerst de slagroom bij de vliegers weghalen voordat ze beginnen aan het plak


Ja, ziet er wel naar uit:
http://www.nrc.nl/next/2016/05/18/nu-heeft-ook-klm-ruzie-met-bonden-1619287



Citaat:
De patstelling lijkt compleet. KLM zal het cao-pakket niet wijzigen of intrekken voordat ze de bonden hebben gesproken. De bonden willen niet praten voordat het pakket van tafel is. De polarisatie doet toch denken aan Frankrijk, hoewel ze daar altijd een stap verder zijn: bij Air France dreigt weer een pilotenstaking.

Hele headline kwam niet mee en kan niet gewijzigd worden. Het is een citaat uit het artiekel van NRC (zie bovenstaande link):
„Laat KLM eerst de slagroom bij de vliegers weghalen voordat ze beginnen aan het plakje kaas bij grondmedewerkers.”
 
Laatst bewerkt:
De uitdagingen van de Koninklijke....

En dit zegt Pieter Elbers daar vandaag over:

VERANDEREN

Ik begrijp dat veranderen lastig is. Ik realiseer me dat dit veel van iedereen vergt, zeker als het impact heeft op iemands persoonlijke situatie. We hebben alleen geen andere keuze als we de toekomst van KLM en de banen die daarbij horen willen zekerstellen. Vanuit die optiek lopen ook de cao-gesprekken met grond en cabine. Voor cockpit is vorig jaar een afspraak gemaakt voor drie jaar, die volledig voldoet aan de gestelde uitgangspunten. Het is belangrijk om tussen de verschillende domeinen over en weer begrip en respect te tonen. De uitgangspunten van besparingen zijn voor alle drie de domeinen identiek. Voor het gehele bedrijf geldt dat we onze groei moeten verdienen. En zoals ik ook in mijn laatste column van 21 april en in de webcast van 4 mei heb gezegd: groei staat gelijk aan banen. Hierin moeten alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen.
 
En dit zegt Pieter Elbers daar vandaag over:

VERANDEREN

Ik begrijp dat veranderen lastig is. Ik realiseer me dat dit veel van iedereen vergt, zeker als het impact heeft op iemands persoonlijke situatie. We hebben alleen geen andere keuze als we de toekomst van KLM en de banen die daarbij horen willen zekerstellen. Vanuit die optiek lopen ook de cao-gesprekken met grond en cabine. Voor cockpit is vorig jaar een afspraak gemaakt voor drie jaar, die volledig voldoet aan de gestelde uitgangspunten. Het is belangrijk om tussen de verschillende domeinen over en weer begrip en respect te tonen. De uitgangspunten van besparingen zijn voor alle drie de domeinen identiek. Voor het gehele bedrijf geldt dat we onze groei moeten verdienen. En zoals ik ook in mijn laatste column van 21 april en in de webcast van 4 mei heb gezegd: groei staat gelijk aan banen. Hierin moeten alle partijen hun verantwoordelijkheid nemen.

Ik kan het niet met de heer Elbers oneens zijn. Maar indien de bonden echt moeilijk gaan doen, dan wordt het voor heel de KLM lastig. Hoop niet dat het zo ver komt.
 
Bob van de wal (VHKP) valt door de mand

Bob van de wal (VHKP) valt door de mand

Bob van de Wal van der Vereniging Hoger KLM Personeel beweerde onlangs dat de vliegers bij KLM net zo duur zijn als het voltallige grondpersoneel.

Die bewering wordt door NRC-checkt als "grotendeels onwaar" beoordeeld:

http://www.nrc.nl/next/2016/06/01/piloten-net-zo-duur-als-al-het-grondpersoneel-klm-1624015

Ik ben benieuwd of Bob van der Wal, die het "hogere personeel" vertegenwoordigt, zo sportief is om zijn uitspraak terug te nemen en excuses aan de VNV te bieden. Zou wel zo gepast zijn.
 
Ik ben benieuwd of Bob van der Wal, die het "hogere personeel" vertegenwoordigt, zo sportief is om zijn uitspraak terug te nemen en excuses aan de VNV te bieden. Zou wel zo gepast zijn.

Ben je gek? Backstabbing, stemming makerij... zit in de genen van dit soort figuren. Hooguit baalt mnr. vd Wal dat iemand zijn beweringen natrekt. Plannetje mislukt...
 
Als ik het artikel lees, is het aan de andere kant ook niet volslagen uit de lucht gegrepen wat hij zegt.
Maar ook al had hij tot achter de komma gelijk; het is geen argument.
 
Ongetwijfeld. Maar zo is het sentiment overal in Nederland op het moment dat er bezuinigd en gesaneerd moet worden.

Als je continu toegeeft aan dit sentiment, verdient uiteindelijk iedereen hetzelfde.
 
KLM krijgt meer concurrentie

KLM krijgt meer concurrentie

De Telegraaf weet vandaag te melden dat maatschappijen uit het Midden-Oosten meer toegang tot Schiphol zullen krijgen. De formele beslissing van de Transportraad wordt morgen verwacht.

Londen zit vol, Frankrijk en Duitland weigeren meer landingsrechten aan maatschappijen uit het Midden-Oosten en Schiphol wordt zo, min of meer, een hub voor de snel groeiende maatschappijen uit het MO (ME3 of ME4).

http://www.telegraaf.nl/premium/dft/25939523/__KLM_krijgt_meer_concurrentie_op_Schiphol__.html?lightbox=false
 
Weet iemand of er maarschappijen al zitten te azen hierop? Voor zover heeft volgens mij alleen maar Qatar Airways ooit laten vallen voor een tweede dagelijkse vlucht te gaan.
 
Het blijft continu hetzelfde liedje. Managers en grondpersoneel vinden dat de vliegers teveel verdienen, vliegers vinden dat er teveel mensen op kantoor en op de grond rondlopen.

Even uit mijn hoofd: Er werken bij KLM 270 personen per vliegtuig. Dat kan niet meer.

Maar ook al lever je 12% in: Je blijft dezelfde grammofoonplaat horen: De cockpit verdient teveel. Dus het goede voorbeeld geven was zeven maanden geleden weer typisch een geval van "Gekke Henkie".

Ondertussen is duidelijk gemaakt dat VNV de aankomende staking moreel niet gaat steunen, en dat de verhouding tussen VNV en SNPL verziekt is. Maar vanuit IFALPA is het VNV verboden om de staking van SNPL te breken.
 
Al zouden we dat aan onze laars lappen, we hebben de capaciteit ook helemaal niet om vluchten op CDG over te nemen.
 
Terug
Bovenaan