@Need,
Gaat dit bestuur record op record breken?.
Wat zal de eindstand zijn qua rechtszaken?.
Afgelopen jaren fijn de trukendoos op de MP populatie uitgeprobeerd en nu getracht hetzelfde te doen in het eigen nest.
Is dat dan de maatstaaf van goed bestuur Need?.
Alles door topadvocaten laten voorbereiden om de boel door de strot te laten drukken van collega's?.
Of wee je gebeente want anders ga je aan de schandpaal en we krijgen toch altijd gelijk.
Is dit de vakbond die wij willen?.
Ik griezel er van.
Waar het om gaat Firestarter, is dat men in de huidige maatschappij dankzij langdurige welvaart, steeds vaker het eigenbelang op het netvlies heeft en steeds minder het algemeen belang.
Men laat zich niet zo gauw de kaas van het brood eten en dat is op zich ook wel goed. Tel daarbij op dat vliegers sterker de neiging hebben om initiatief te nemen dan de gemiddelde Nederlander en je kan op je klompen aanvoelen dat de kans op rechtszaken groter wordt bij grote veranderingen.
In het geval van de KLM vlieger zijn de verworven arbeidsvoorwaarden allerminst een individuele verdienste. Dat heb ik hier al eens eerder geschreven. Alle resultaten tot nu toe zijn dankzij de collectiviteit. De neiging om snel naar de rechter te stappen als het je als individu niet zint wat er voor en door het collectief is afgesproken is dus een bedreiging voor datzelfde collectief. Vandaar dat ik blij ben dat dit collectief een goede juridische beschermingswal heeft.
In dit forum en op het VNV forum werd en wordt er vaak op de collectiviteit gewezen als het om Martinair gaat. We zijn toch allemaal VNV lid en we laten elkaar niet zakken. Hier verliest men toch even te snel uit het oog dat VNV uit verschillende domeinen bestaat en dat de collectiviteit tussen de domeinen onderling, zich beperkt tot de middelen, de verenigingsdagen en de stakingskas.
Actueel is nu de situatie met de Easyjet vliegers. Daar wordt een actie-traject voorbereid. De intensieve onderhandelingen met Easyjet en genoemde voorbereiding vergen veel geld en verenigingsdagen van de VNV. Deze vereningsdagen en dit geld komen uit een pot die voornamelijk door KLM vliegers is gevuld. Easyjet weet dat de vliegers een staking lang vol kunnen houden en ze weten ook dat in dat geval VNV alle vliegerbonden wereldwijd oproept om deze eventuele staking niet te breken. De Easyjet vliegers staan hierdoor vanuit VNV veel sterker tegenover hun bedrijf dan wanneer ze het op eigen houtje hadden moeten doen. Een mooi voorbeeld van collectiviteit van de domeinen onderling.
Een ander voorbeeld werd hierboven al genoemd. Een jaar geleden waren vele KLM vliegers bang dat KLM het niet zou redden en bestookten het VNV bestuur met mails om toch vooral maximaal te gaan inleveren. Mede hierdoor en gezien het rapport van de Boston Consulting group (waarin overigens niets staat over in-efficiënte vliegers, maar wel veel over het huishoudboekje en het waterhoofd van KLM) heeft VNV fors toegegeven aan KLM. Ook vanwege het gegeven dat alle acht andere vakbonden tijdens onderhandelingen altijd stellen dat ze pas gaan inleveren als de vliegers ingeleverd hebben. Inmiddels gaat dankzij de lage olieprijs en de hogere bezettingsgraad het weer ietsje beter. Het is te hopen dat de cabine nu niet achterover gaat leunen en dat Elbers het waterhoofd wel leeg blijft laten lopen. De paniek is echter weg.
Een mooi moment om naar de rechter te stappen omdat je vindt dat de deal voor jou persoonlijk niet goed uitpakt. Zeer weinig vliegers realiseerden zich tot voor kort hoeveel KLM jaarlijks in hun pensioenpot stopt. Nu de wetgeving is veranderd en bruto-pensioen-opbouw is gemaximeerd op een ton, zien vooral de ICA gezagvoerders ineens om hoeveel geld het al die tijd ging. En aangezien ze over een groot deel nu wel belasting moeten betalen van Den Haag, zijn ze dat alvast meteen maar als salaris gaan zien.
De CAO deal voorziet in een grote zak met geld voor KLM ineens, vanuit dit pensioengeld. De vlieger kan deze greep in het pensioen ruimschoots compenseren in de twee jaar dat er langer doorgevlogen wordt. Met name ICA gezagvoerders gaan er vwb pensioen dan zelfs flink op vooruit.
En laat nu net uit deze groep van ICA gezagvoerders twee individuen naar de rechter stappen. Als het de twee personen zijn die ik denk dat het zijn, dan hebben ze van alle KLM vliegers ook nog het meeste meewind gehad in hun carrière. (En ook nog zonder studieschuld, want ex-RLS). Deze mannen hebben UITSLUITEND dankzij het collectief (lees: het beleid van VNV) en dankzij forse meewind een riante carrière achter de rug. En nu, niet al te ver van het pensioen af, nemen ze initiatief via de rechter tegen het collectief in, omdat hun pensioenpot al bijna vol zit en ze op hun 56e liever op hun boot zouden zitten. Een extreem voorbeeld van eigen belang ten koste van het algemeen belang.
Gelukkig is ook deze rechtszaak kansloos en hebben zowel KLM als VNV zich er goed op voor kunnen bereiden.
En dan nog dit: Ook ik vind de communicatie van het bestuur niet altijd even handig. Nu ook over de compensatie regeling blijft het maar stil. Maar ik realiseer me ook dat het bestuur niet al teveel kan publiceren en zeggen in het openbaar, zo lang er rechtszaken lopen. Het is al voorgekomen dat de notulen van een ledenraadsvergadering in de rechtszaal zijn gebruikt.
Ik spreek daarom de hoop uit dat het na laatst genoemde rechtszaak even rustig blijft. Dan kan het bestuur weer open communiceren. Af en toe zul je als individuele vlieger nadeel ondervinden van hetgeen er voor het collectief wordt afgesproken. Maar voor het overgrote gedeelte profiteer je als individu juist enorm van het collectief. De VNV heeft een toetsings-raad voor interne conflicten. Wellicht dat men in de toekomst daar eerst even naartoe wil gaan als er onvrede is. En als dat ook niet helpt, dan pas naar de rechter.