De uitdagingen van de Koninklijke....

Brandstofverbruik is maar een onderdeel van CASK. De 330s, vooral de -300, gaan de laatste jaren als warme broodjes in Toulouse. De koop/leaseprijs ligt een stuk lager dan die van een 787, wat het hogere verbruik compenseert. And than some. De NEO zou helemaal mooi zijn, maar die is door z'n zwaardere motoren wat meer longhaul gericht.

En natuurlijk is de recente opleving van de 330 voor een groot deel te danken aan de dramatische introductie van de 787.
 
Inmiddels ben ik er op gewezen dat de A330 niet zuiniger is dan de B787. Wellicht een verwarring met de A350.

En ik drukte mij verkeerd uit vwb de kosten.
Bedoelde uiteraard BRANDSTOF kosten per stoelkilometer.

Zoals 76-er terecht opmerkt kan dat met de huidige brandstofprijs wel eens anders liggen voor de totale kosten per stoelkilometer.
 
Inmiddels ben ik er op gewezen dat de A330 niet zuiniger is dan de B787. Wellicht een verwarring met de A350.

Het zou toch aardig zijn om het brandstofverbruik echt te vergelijken.

Bijv op toronto (als daar een 333 naar toe gaat).

Aantal pax is gelijk, mtow is gelijk, vermoedelijk gaat een 789 verre van vol weg.

Cask en investering en al die dingen is een deel van het plaatje. De eigenschappen .. Bijv dat een 78 harder kan, onderhoudsvriendelijker is .. Etc etc tellen ook mee.

Maar het echte brandstofverbruik .. Op een gelijke afstand met gelijke belading.. Hoe zou dat liggen..? De getallen uit de cockpit klinken in het voordeel van de 333.
 
Wsh. Bedoel je dus de brandstofkosten per available seat kilometer?
De getallen uit de cockpit klinken in het voordeel van de 333?
Nou vertel... Of is dit hetzelfde verhaal wat je mij gemaild hebt waar je een vlucht naar het westen (middle east) en een vlucht naar het oosten (canada) 1 op 1 ging vergelijken terwijl we allemaal weten hoe de wind waait boven de oceaan?
 
De wind waait naart oosten en canada of washington ligt in t westen...

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om een gemiddeld brandstof per uur verbruik te roepen op een vlucht van x uur?

747 is 10 ton
773 is 8-8.5 ton
Md11 is 7.5 ton (pax uitvoering)
772 is 7 ton
789 is 5.5 ton
A333 is 5.5 ton

Van airbus vliegers heb ik ook geluiden gehoord die daar nog onder lagen.. Inderdaad op vluchten naar het westen .. Dus tegen de wind in. Ik meen 36 ton voor een vlucht naar was. Dat is onder de 5.5 .. Eerder 4.5.

De triples vliegen over het algemeen langer en verder hoewel nyc en dbx allebei wel dichtbij zijn.

Ik bedoel dus expliciet niet per seat km.

Klm stopt 294 mensen in een 789.
Tui 305 in een 788.

Dat getal is dus te verschillend om mee te werken.
 
@Need,

Gaat dit bestuur record op record breken?.
Wat zal de eindstand zijn qua rechtszaken?.

Afgelopen jaren fijn de trukendoos op de MP populatie uitgeprobeerd en nu getracht hetzelfde te doen in het eigen nest.

En las but not least: Ze winnen alle rechtszaken. Dus wat mij betreft zit het bestuur de termijn gewoon uit.

Is dat dan de maatstaaf van goed bestuur Need?.
Alles door topadvocaten laten voorbereiden om de boel door de strot te laten drukken van collega's?.
Of wee je gebeente want anders ga je aan de schandpaal en we krijgen toch altijd gelijk.

Is dit de vakbond die wij willen?.
Ik griezel er van.
 
@Need,

Gaat dit bestuur record op record breken?.
Wat zal de eindstand zijn qua rechtszaken?.

Afgelopen jaren fijn de trukendoos op de MP populatie uitgeprobeerd en nu getracht hetzelfde te doen in het eigen nest.



Is dat dan de maatstaaf van goed bestuur Need?.
Alles door topadvocaten laten voorbereiden om de boel door de strot te laten drukken van collega's?.
Of wee je gebeente want anders ga je aan de schandpaal en we krijgen toch altijd gelijk.

Is dit de vakbond die wij willen?.
Ik griezel er van.

Waar het om gaat Firestarter, is dat men in de huidige maatschappij dankzij langdurige welvaart, steeds vaker het eigenbelang op het netvlies heeft en steeds minder het algemeen belang.
Men laat zich niet zo gauw de kaas van het brood eten en dat is op zich ook wel goed. Tel daarbij op dat vliegers sterker de neiging hebben om initiatief te nemen dan de gemiddelde Nederlander en je kan op je klompen aanvoelen dat de kans op rechtszaken groter wordt bij grote veranderingen.

In het geval van de KLM vlieger zijn de verworven arbeidsvoorwaarden allerminst een individuele verdienste. Dat heb ik hier al eens eerder geschreven. Alle resultaten tot nu toe zijn dankzij de collectiviteit. De neiging om snel naar de rechter te stappen als het je als individu niet zint wat er voor en door het collectief is afgesproken is dus een bedreiging voor datzelfde collectief. Vandaar dat ik blij ben dat dit collectief een goede juridische beschermingswal heeft.

In dit forum en op het VNV forum werd en wordt er vaak op de collectiviteit gewezen als het om Martinair gaat. We zijn toch allemaal VNV lid en we laten elkaar niet zakken. Hier verliest men toch even te snel uit het oog dat VNV uit verschillende domeinen bestaat en dat de collectiviteit tussen de domeinen onderling, zich beperkt tot de middelen, de verenigingsdagen en de stakingskas.

Actueel is nu de situatie met de Easyjet vliegers. Daar wordt een actie-traject voorbereid. De intensieve onderhandelingen met Easyjet en genoemde voorbereiding vergen veel geld en verenigingsdagen van de VNV. Deze vereningsdagen en dit geld komen uit een pot die voornamelijk door KLM vliegers is gevuld. Easyjet weet dat de vliegers een staking lang vol kunnen houden en ze weten ook dat in dat geval VNV alle vliegerbonden wereldwijd oproept om deze eventuele staking niet te breken. De Easyjet vliegers staan hierdoor vanuit VNV veel sterker tegenover hun bedrijf dan wanneer ze het op eigen houtje hadden moeten doen. Een mooi voorbeeld van collectiviteit van de domeinen onderling.

Een ander voorbeeld werd hierboven al genoemd. Een jaar geleden waren vele KLM vliegers bang dat KLM het niet zou redden en bestookten het VNV bestuur met mails om toch vooral maximaal te gaan inleveren. Mede hierdoor en gezien het rapport van de Boston Consulting group (waarin overigens niets staat over in-efficiënte vliegers, maar wel veel over het huishoudboekje en het waterhoofd van KLM) heeft VNV fors toegegeven aan KLM. Ook vanwege het gegeven dat alle acht andere vakbonden tijdens onderhandelingen altijd stellen dat ze pas gaan inleveren als de vliegers ingeleverd hebben. Inmiddels gaat dankzij de lage olieprijs en de hogere bezettingsgraad het weer ietsje beter. Het is te hopen dat de cabine nu niet achterover gaat leunen en dat Elbers het waterhoofd wel leeg blijft laten lopen. De paniek is echter weg.

Een mooi moment om naar de rechter te stappen omdat je vindt dat de deal voor jou persoonlijk niet goed uitpakt. Zeer weinig vliegers realiseerden zich tot voor kort hoeveel KLM jaarlijks in hun pensioenpot stopt. Nu de wetgeving is veranderd en bruto-pensioen-opbouw is gemaximeerd op een ton, zien vooral de ICA gezagvoerders ineens om hoeveel geld het al die tijd ging. En aangezien ze over een groot deel nu wel belasting moeten betalen van Den Haag, zijn ze dat alvast meteen maar als salaris gaan zien.

De CAO deal voorziet in een grote zak met geld voor KLM ineens, vanuit dit pensioengeld. De vlieger kan deze greep in het pensioen ruimschoots compenseren in de twee jaar dat er langer doorgevlogen wordt. Met name ICA gezagvoerders gaan er vwb pensioen dan zelfs flink op vooruit.

En laat nu net uit deze groep van ICA gezagvoerders twee individuen naar de rechter stappen. Als het de twee personen zijn die ik denk dat het zijn, dan hebben ze van alle KLM vliegers ook nog het meeste meewind gehad in hun carrière. (En ook nog zonder studieschuld, want ex-RLS). Deze mannen hebben UITSLUITEND dankzij het collectief (lees: het beleid van VNV) en dankzij forse meewind een riante carrière achter de rug. En nu, niet al te ver van het pensioen af, nemen ze initiatief via de rechter tegen het collectief in, omdat hun pensioenpot al bijna vol zit en ze op hun 56e liever op hun boot zouden zitten. Een extreem voorbeeld van eigen belang ten koste van het algemeen belang.

Gelukkig is ook deze rechtszaak kansloos en hebben zowel KLM als VNV zich er goed op voor kunnen bereiden.

En dan nog dit: Ook ik vind de communicatie van het bestuur niet altijd even handig. Nu ook over de compensatie regeling blijft het maar stil. Maar ik realiseer me ook dat het bestuur niet al teveel kan publiceren en zeggen in het openbaar, zo lang er rechtszaken lopen. Het is al voorgekomen dat de notulen van een ledenraadsvergadering in de rechtszaal zijn gebruikt.

Ik spreek daarom de hoop uit dat het na laatst genoemde rechtszaak even rustig blijft. Dan kan het bestuur weer open communiceren. Af en toe zul je als individuele vlieger nadeel ondervinden van hetgeen er voor het collectief wordt afgesproken. Maar voor het overgrote gedeelte profiteer je als individu juist enorm van het collectief. De VNV heeft een toetsings-raad voor interne conflicten. Wellicht dat men in de toekomst daar eerst even naartoe wil gaan als er onvrede is. En als dat ook niet helpt, dan pas naar de rechter.
 
Het Twitter account van de VNV-president, altijd zo lekker genuanceerd:

https://twitter.com/vnvpresident?lang=nl

De laatste dagen eens niet over oneerlijke concurrentie of het (niet)Schiphol beleid van de politiek, maar over de benoeming van Jean-Marc Janaillac als nieuwe CEO van AFKL. Vaak worden deze tweets aangevuld met een link naar een site of krantenartikel om het standpunt kracht bij te zetten. Gisteren via een artikel uit het NRC:
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/01/janaillac-zachtmoedig-buitenstaander-en-vriend-van-hollande
Kennelijk heeft het hoofd Propaganda van de VNV daarbij niet verder gelezen dan te titel, lees zelf maar. Ik zou zeggen, geef de beste man een kans.
 
Cijfers van met name KLM 1e kwartaal dramatisch slecht

Cijfers van met name KLM 1e kwartaal dramatisch slecht

Een ander voorbeeld werd hierboven al genoemd. Een jaar geleden waren vele KLM vliegers bang dat KLM het niet zou redden en bestookten het VNV bestuur met mails om toch vooral maximaal te gaan inleveren. Mede hierdoor en gezien het rapport van de Boston Consulting group (waarin overigens niets staat over in-efficiënte vliegers, maar wel veel over het huishoudboekje en het waterhoofd van KLM) heeft VNV fors toegegeven aan KLM. Ook vanwege het gegeven dat alle acht andere vakbonden tijdens onderhandelingen altijd stellen dat ze pas gaan inleveren als de vliegers ingeleverd hebben. Inmiddels gaat dankzij de lage olieprijs en de hogere bezettingsgraad het weer ietsje beter. Het is te hopen dat de cabine nu niet achterover gaat leunen en dat Elbers het waterhoofd wel leeg blijft laten lopen. De paniek is echter weg.

Een mooi moment om naar de rechter te stappen omdat je vindt dat de deal voor jou persoonlijk niet goed uitpakt. Zeer weinig vliegers realiseerden zich tot voor kort hoeveel KLM jaarlijks in hun pensioenpot stopt. Nu de wetgeving is veranderd en bruto-pensioen-opbouw is gemaximeerd op een ton, zien vooral de ICA gezagvoerders ineens om hoeveel geld het al die tijd ging. En aangezien ze over een groot deel nu wel belasting moeten betalen van Den Haag, zijn ze dat alvast meteen maar als salaris gaan zien.

De CAO deal voorziet in een grote zak met geld voor KLM ineens, vanuit dit pensioengeld. De vlieger kan deze greep in het pensioen ruimschoots compenseren in de twee jaar dat er langer doorgevlogen wordt. Met name ICA gezagvoerders gaan er vwb pensioen dan zelfs flink op vooruit.

En laat nu net uit deze groep van ICA gezagvoerders twee individuen naar de rechter stappen. Als het de twee personen zijn die ik denk dat het zijn, dan hebben ze van alle KLM vliegers ook nog het meeste meewind gehad in hun carrière. (En ook nog zonder studieschuld, want ex-RLS). Deze mannen hebben UITSLUITEND dankzij het collectief (lees: het beleid van VNV) en dankzij forse meewind een riante carrière achter de rug. En nu, niet al te ver van het pensioen af, nemen ze initiatief via de rechter tegen het collectief in, omdat hun pensioenpot al bijna vol zit en ze op hun 56e liever op hun boot zouden zitten. Een extreem voorbeeld van eigen belang ten koste van het algemeen belang.

Gelukkig is ook deze rechtszaak kansloos en hebben zowel KLM als VNV zich er goed op voor kunnen bereiden.

Het lijkt erop dat de huidige verhoging van de pensioenleeftijd van 56 naar 58 onhoudbaar aan het worden is als ik naar de cijfers van het 1e kwartaal kijk.

1.

Allereerst is het eigen vermogen weer ruim onder de 0 gezakt en wel zodanig dat het hele bedrijf weer technisch failliet is en men weer op weg naar het strafbankje met als mogelijk gevolgd einde handel van het aandeel AirFranceKLM.

AFKL2016q1_Equity.gif


Er staat een bedrag van 4,341 Miljard negatief aan onverdeelde winst en reserves, voor het grootste gedeelte wordt dit veroorzaakt door KLM.

Voor de goede orde een paar jaar geleden is men anders gaan boekhouden in zovere dat de mutatie in de defined benefit pensioenen niet meer via de Verlies en Winstrekening (P&L) maar direct in het eigen vermogen worden gemuteerd. Het resultaat van de pensioenmutaties is dus niet meer zichtbaar in de gerapporteerde kwartaal cijfers maar alleen nog maar in het eigen vermogen. De impact van deze mutatie is wederom net zoals in het 3e kwartaal 2014 dramatisch.

AFKL2016q1_Pension_Remeasurements.gif


Door de aanhoudende lage rente wordt er netto een bedrag van 786 Mln aan assets afgeboekt in het 1e kwartaal, het is nog maar de vraag of het bedrag van VennootschapsBelasting zijnde 230 Mln in de toekomst bij aanhoudende verliezen ooit verrekend kan worden.

2.

Dat er iets moet gebeuren is blijkbaar ook bij AFKL duidelijk:

AFKL2016q1pensionworries.gif


In casu betekent het dat bij ongewijzigd beleid en geen ingrijpen de jongere garde vliegers een pot van 190 Mln onderling gaan verdelen en de oudere garde vliegers en pensionado's hun indexatie gaan verliezen, omdat het pensioenfonds vliegend reeds onder een bepaald percentage dekkingsgraad is gekomen. De KLM kan dit voorkomen door bij te storten lees nog meer kosten te maken tenzij men een andere way out vind. De goedkoopste optie is dat de rente op korte termijn stijgt ofwel langer doorvliegen, immers dat kost geen banen en levert een hoop op.

Dit is wat het pensioenfonds vliegend er zelf over zegt:

2016q1pensioenfondsvliegend2.gif


2016q1pensioenfondsvliegend.gif
 
Laatst bewerkt:
Je hebt er meer verstand van dan ik Orange, maar vind je ook niet dat die 'beleidsdekkingsgraad' nogal kunstmatig is? En dat de huidige lage rente slechts een tijdelijk fenomeen is?

Er zijn 2800 actieve KLM vliegers en bijna 2000 gepensioneerde KLM vliegers. Samen bijna 8 miljard in kas. We kunnen nog even vooruit dus. En voor wat betreft die compensatiebetaling: Dat wilde KLM zelf ook. Bovendien hoop ik dat een gedeelte daarvan voor een studieschuldenfonds wordt gebruikt. Eén dezer dagen komt er daarover meer duidelijkheid vanuit het bestuur.

De vermogenspositie zal dan wel slechter geworden zijn, de komende jaren heeft KLM in elk geval een voordeel van 400M vanuit de pensioenopbouw van de vliegers. Mede hierdoor is de financiering van de B787 veilig gesteld.

Er zitten voor KLM ook nadelen aan een hogere pensioenleeftijd: Twee grote factoren in de salarisformule van de vliegers zijn leeftijd en diensttijd. Een hogere pensioenleeftijd levert een gemiddeld ouder korps op hetgeen resulteert in een grotere uit te keren totale salarissom. Dus KLM zal een volgende verhoging van de pensioenleeftijd alleen maar toejuichen als er wederom een greep uit de pensioenopbouw kan plaatsvinden. Die volgende stap is echter nog even niet aan de orde.

Nu eerst maar even het waterhoofd van KLM laten leeglopen.
 
vind je ook niet dat die 'beleidsdekkingsgraad' nogal kunstmatig is? En dat de huidige lage rente slechts een tijdelijk fenomeen is?

Of de 'beleidsdekkingsgraad' nogal kunstmatig is is een weinig relevante vraag, waar het om gaat is dat die al tientallen jaren wordt gebruikt als index voor de financiële gezondheidsgraad van een pensioenfonds. "Meneer NfS, uw auto komt helaas niet door de APK.." NfS: "Ja, maar die APK is ook maar een enigszins kunstmatige jaarlijkse indicatie die door de overheid is bedacht. Volgens mijn garage kan ik er nog jaaaren mee doorrijden want een kwaliteitsautomobiel als mijn BMW stopt er natuurlijk niet zomaar mee!"

Lage rente een tijdelijk fenomeen? Hoe tijdelijk wil je het hebben (uit de laatste ECB staff macroeconomic projections for the euro area):

"The technical assumptions about interest rates and commodity prices are based on market expectations, with a cut-off date of 15 February 2016. Short-term rates refer to the three-month EURIBOR, with market expectations derived from futures rates. The methodology gives an average level for these short-term interest rates of -0.3% for 2016 and 2017 and -0.2% for 2018. The market expectations for euro area ten-year nominal government bond yields imply an average level of 1.2% in 2016, 1.4% in 2017 and 1.7% in 2018.2 Reflecting the path of forward market interest rates and the gradual pass-through of changes in market rates to lending rates, composite bank lending rates on loans to the euro area non-financial private sector are expected to decline somewhat in 2016, remain broadly unchanged in 2017 and rise modestly in 2018."

Oftewel: weinig verandering verwacht voor de komende twee jaar. Wachten op renteverbetering is dus een riskante (non)strategie...
 
Je hebt er meer verstand van dan ik Orange, maar vind je ook niet dat die 'beleidsdekkingsgraad' nogal kunstmatig is? En dat de huidige lage rente slechts een tijdelijk fenomeen is?

Er zijn 2800 actieve KLM vliegers en bijna 2000 gepensioneerde KLM vliegers. Samen bijna 8 miljard in kas. We kunnen nog even vooruit dus. En voor wat betreft die compensatiebetaling: Dat wilde KLM zelf ook. Bovendien hoop ik dat een gedeelte daarvan voor een studieschuldenfonds wordt gebruikt. Eén dezer dagen komt er daarover meer duidelijkheid vanuit het bestuur.

De vermogenspositie zal dan wel slechter geworden zijn, de komende jaren heeft KLM in elk geval een voordeel van 400M vanuit de pensioenopbouw van de vliegers. Mede hierdoor is de financiering van de B787 veilig gesteld.

Er zitten voor KLM ook nadelen aan een hogere pensioenleeftijd: Twee grote factoren in de salarisformule van de vliegers zijn leeftijd en diensttijd. Een hogere pensioenleeftijd levert een gemiddeld ouder korps op hetgeen resulteert in een grotere uit te keren totale salarissom. Dus KLM zal een volgende verhoging van de pensioenleeftijd alleen maar toejuichen als er wederom een greep uit de pensioenopbouw kan plaatsvinden. Die volgende stap is echter nog even niet aan de orde.

Nu eerst maar even het waterhoofd van KLM laten leeglopen.

Beleidsdekkingsgraad is niets anders dan een gewogen gemiddelde over de afgelopen 12 maanden. Hieronder zie je een tabel waar het heel duidelijk uit wordt. Het is dus een ietwat ongelukkige gekozen term.

AFKL2016beleidsdekkingsgraad_KLMVLP.gif


Hier kan je checken of ik het goed gedaan heb:

https://www.klmvliegendfonds.nl/dekkingsgraden

De laatst gepubliceerde cijfers voor de aantallen zijn:

2878 Actieve vliegers
141 Slapers

2303 Onttrekkers

Deze aantallen zullen wel eind deze maand geupdate worden.

Dat betekent dat de onttrekkers meer uit het fonds halen dan er aan premie binnenkomt, de 7,9 Mld is dus niet genoeg met deze lage rente. Overigens vanwege de vergrijzing geldt dit voor bijna alle pensioenfondsen. Zonder goede beleggingsresultaten of bijstortingen door de KLM Groep groeit de pot niet meer.

Als je kijkt naar de tabel dan kunnen we allebei concluderen dat de beleidsdekkingsgraad hoe dan ook in mei verder gaat zakken, dat is onafwendbaar.

Voor de rest kom ik graag nog een keer inhoudelijk bij je terug.
 
Laatst bewerkt:
Dank tot zo ver Orange.

De nominale dekkingsgraad is wat mij betreft iets reëeler. Het geeft de verhouding weer tussen het vermogen en de verplichtingen. De getallen dansen allemaal rond de 120. Wat mij betreft geen reden tot paniek en weinig reden tot zorg.

Wat wel reden tot zorg kan worden als de jongeren massaal besluiten om het pensioen zelf te gaan regelen buiten het collectief om. Dat gaat vroeg of laat gebeuren denk ik. En binnen de NL samenleving de vliegers misschien nog wel als laatste groepering.

Maar het ging jou niet zozeer over het fonds, maar over de pensioenverplichtingen van KLM toch?
 
De k dat dat wel samenhangt NfS.
Dat het niet on het fonds gaat maar om de verplichting van KLM.
Die kan vroeg of laat toch gaan bijstorten.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Over dat bijstorten is in een eerder stadium al eens een stevige discussie geweest.

Het STRucturele Overschotten en Tekorten akkoord. Als er een overschot op de balans was, hoefde KLM minder te storten, als er een tekort was, zou KLM bijstorten. Bij de totstandkoming van dat STROT akkoord kwamen de gepensioneerden in opstand.

Enfin, jarenlang heeft KLM geprofiteerd van dit STROT akkoord. Dat loopt in de honderden miljoenen. En nu het niet langer profijtelijk is, willen ze er vanaf. En als er weer overschotten zijn willen ze weer een soortgelijke regeling natuurlijk.

Ik heb niet meer gehoord wat KLM na het CAO akkoord met het STROT akkoord wilde. Het zal wel even rustig zijn omdat ze voorlopig geen premie hoeven te betalen voor de vliegers.

De focus ligt nu op het pensioen van de cabine.
 
Terug
Bovenaan