Waar het vandaan komt weet ik niet, maar blijkbaar gaat iedereen er vanuit dat wij continu onze kop in het zand steken. Dat hebben wij ten tijde van Transform 2015 niet gegaan en zullen wij nu ook weer niet doen.
Kop in het zand steken is wat gechargeerd, maar veel verder dan verdedigend achteruit voetballen komt de VNV niet. De KLM weet dat ieder voorstel dat tornt aan heilige huisjes als F3000 en pensioen op 56 bij voorbaat niet langs de VNV komt. Een van de belangrijkste doelen van Transform 2015 wordt niet gehaald, namelijk een forse reductie van de schuldpositie (die is tot nu toe alleen nog maar gestegen).
Wat we ook niet gaan doen is klakkeloos een kaasschaaf accepteren, echter voor duurzame bezuinigingen en investeringen waar een visie achter schuilt is prima over te praten.
Van Eurlings hoefde je geen visie te verwachten, zijn opvolger gaat doorpakken. Achterom kijkend heeft de VNV voortdurend slechts de kaasschaaf geaccepteerd en geen fundamentele veranderingen. We zullen zien hoe de VNV reageert als Elbers met een fileermes komt i.p.v. de kaasschaaf.
En ja, dat zouden meer vakverenigingen moeten doen ipv klakkeloos mee te gaan in de race to the bottom.
Voorlopig hebben de bonden bij BA en Hans Luft, na diverse confrontaties met hun management, hervormingen geaccordeerd die die bedrijven in een significant betere positie hebben gebracht dan die van AF/KL. Op de langere termijn is dat een meer houdbare positie.
We zullen afwachten waar het AFKL management mee komt, voorlopig is er voldoende cash flow, ligt het vloot- en interieur vernieuwingsprogramma op schema, en breiden we nog steeds capaciteit uit; niet slecht voor een airline die 'failliet' is.
Dan noem je alleen de positieve punten, die overigens niemand ontkent. Daar zit het probleem hem ook niet, dat bevindt zich namelijk aan de kostenkant. AF/KL heeft een negatief eigen vermogen, en dat maakt het lastig om de enorme schuldenberg te (her)financieren en geld te lenen voor benodigde investeringen. De onderliggende trends zijn zorgelijk voor KLM. Weliswaar is er nog een beetje netto winst, maar die daalt steeds meer en de kosten stijgen. Bij AF neemt het netto verlies af (staking niet meegerekend) en dalen de kosten.
AF/KL loopt al een jaar of tien achter de muziek aan. Elbers gaat nu een tussensprint inzetten en ik ben benieuwd hoe de bonden, inclusief de VNV, daarop gaan reageren.
Wat we ook niet gaan doen is klakkeloos een kaasschaaf accepteren, echter voor duurzame bezuinigingen en investeringen waar een visie achter schuilt is prima over te praten.
Put your money where your mouth is, zou ik zeggen!