De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik zou zeggen: bekijk onze KLM (en KLC) senioriteitslijst eens een keer, hoewel het aantal poppetjes natuurlijk relatief weinig zegt, het draait immers om FTE's. Vervolgens zou ik nou eens een keer vliegtuigen gaan hertellen (KLM + KLC), .
 
Goed nieuws dat René de Groot (hoogstwaarschijnlijk) als COO gaat aantreden. Wat mij betreft mag de bezem op een verstandige manier door het gehele personeelsbestand. Ik denk dat hij het nut-noodzaak verhaal beter begrijpt dan de gemiddelde bonusgedreven kaasschaafmanager.
 
Hahaha Master Caution, ga jij je huiswerk nog maar een keer doen...

:stapelge:
Wat triest om te zien hoe Airwork de afgelopen 10 jaar langzamerhand steeds meer een afspiegeling is geworden van de bekrompenheid van de Nederlandse "Professionele" luchtvaart.
  • Als er een ongeluk gebeurt met een buitenlandse kist staan de pro's hier vooraan om hun commentaar te geven hoe gevaarlijk het is buiten de landgrenzen, maar pas op als het een Nederlandse kist was dan moeten we allemaal zeer terughouden zijn.
  • Mocht een buitenlandse maatschappij het onderwerp van discussie zijn kunnen we er met zijn allen van harte op los schieten, valse staatsteun, kapot staken, slecht management, etc., pas echter op als het de heilige koninklijke is dan moeten we erg op onze woorden letten en zijn we allemaal waarschijnlijk jaloers.
  • Een mening hebben over Stella mag, echter haal het niet in je hoofd wat te zeggen over de KLS

Wat heeft een topic als dit (en vele andere) voor een zin als er niet normaal een discussie gevoerd kan worden met verschillende meningen en mocht je mening niet in lijn zijn met het bovenstaande er gelijk op de man/vrouw gespeeld word?
 
Dit heeft niks met verschil van mening te maken, maar ik word langzaam een beetje moe van alle onzin die steeds klakkeloos wordt neergezet binnen het kader van de discussie omtrent de positie van KLM.

Hoe komt iemand in godsnaam op een getal van 3500 vliegers terwijl we al jaar en dag niet meer dan 2800 vliegers bij KLM én KLC in dienst hebben!
 
Wat heeft een topic als dit (en vele andere) voor een zin als er niet normaal een discussie gevoerd kan worden met verschillende meningen en mocht je mening niet in lijn zijn met het bovenstaande er gelijk op de man/vrouw gespeeld word?

Welkom op AW Jumbo.
Is je mening PRO-KLM dan mag alles, maar wee je gebeente als je tegen de KL vlieger ingaat met jouw mening, dan krijg je uiteindelijk zelfs "haat en bedreigings PM's "en nog meer van dat soort professionele reacties :biertje:

Maar goed, genoeg afgeweken van de discussie, let de show go-on.
 
ik word langzaam een beetje moe van alle onzin die steeds klakkeloos wordt neergezet binnen het kader van de discussie omtrent de positie van KLM

Volgens mij wordt je moe van je hoofd in het zand steken. Het feit blijft dat het bedrijf failliet is, de staff niet productief genoeg is, en geld voor vlootvernieuwing er zo niet inzit.

Die getallen had ik uit een artikel van het anp, my bad. Het gaat mij er niet om klm zwart te maken, maar het lijkt alsof er nogal wat klm vliegers zijn die niet in staat zijn om hun neus buiten de blauwe bubbel te steken. Om je heen wordt je concurrentie sterker, dus of dodo nadoen, of wakker worden.

Om nog maar niet te spreken van Easyjet met zijn basis op Ams, als die de kans krijgen om te groeien is klm europa (of hoe dat ook heet) de sjaak.

Ik vind klm een mooi bedrijf en hoop van harte dat het de kans krijgt om succes vol te zijn, maar als de houding van het vliegerskorps overeenkomt met karakters als Hector die nog steeds wil verdedigen dat je 48 uur nodig hebt met 6 uur tijdverschil dan zakt me de hoop in de schoenen, om maar es een paar spreekwoorden te verkrachten.

Succes ermee
 
Volgens mij wordt je moe van je hoofd in het zand steken. Het feit blijft dat het bedrijf failliet is, de staff niet productief genoeg is, en geld voor vlootvernieuwing er zo niet inzit.

Die getallen had ik uit een artikel van het anp, my bad. Het gaat mij er niet om klm zwart te maken, maar het lijkt alsof er nogal wat klm vliegers zijn die niet in staat zijn om hun neus buiten de blauwe bubbel te steken. Om je heen wordt je concurrentie sterker, dus of dodo nadoen, of wakker worden.


Succes ermee

Waar het vandaan komt weet ik niet, maar blijkbaar gaat iedereen er vanuit dat wij continu onze kop in het zand steken. Dat hebben wij ten tijde van Transform 2015 niet gegaan en zullen wij nu ook weer niet doen.

Wat we ook niet gaan doen is klakkeloos een kaasschaaf accepteren, echter voor duurzame bezuinigingen en investeringen waar een visie achter schuilt is prima over te praten. En ja, dat zouden meer vakverenigingen moeten doen ipv klakkeloos mee te gaan in de race to the bottom. We zullen afwachten waar het AFKL management mee komt, voorlopig is er voldoende cash flow, ligt het vloot- en interieur vernieuwingsprogramma op schema, en breiden we nog steeds capaciteit uit; niet slecht voor een airline die 'failliet' is.
 
Niks doorvliegen!

Niks doorvliegen!

Wie hier het woord 'doorvliegen' gebruikt snapt er niets van.

Het maakt voor KLM niet uit wanneer iemand met pensioen gaat. Het gaat om de kosten van die persoon.

Hoezo tekort? Er is een tekort om groei in huidige loopbaan regeling (CAO) op te vangen met honderden omscholingen tot gevolg.
Verander de loopbaan regeling in de CAO en dat probleem is opgelost.
Bijvoorbeeld: betaling naar dienstjaren en niet naar type, met een beperkt aantal omscholingen per loopbaan (knipkaart-principe). Een één schaal voor copiloten en één schaal voor gezagvoerders.
 
Functiebetaling loslaten en betalen naar dienstjaren wordt vaker ge-opperd. Zou inderdaad een overzichtelijker en 'eerlijker' RVL opleveren.

Echter dan voorziet VNV vervolgens telkens een aanval op F3000. Die is met de introductie van de B747 tot stand gekomen. Op de DC8 was die nog F2000.

Zowel F3000 als pensioen met 56 zijn twee ganzen die gouden eieren leggen voor VNV.

Ik had al eens begrepen dat een zetel in de RvC hoog op het VNV verlanglijstje stond. Ben benieuwd of een vlieger in de directie ook goed genoeg is om 56 los te laten binnenkort,

Functiepay loslaten en daarmee F3000 kwetsbaar maken zie ik niet gebeuren.
 
Waar het vandaan komt weet ik niet, maar blijkbaar gaat iedereen er vanuit dat wij continu onze kop in het zand steken. Dat hebben wij ten tijde van Transform 2015 niet gegaan en zullen wij nu ook weer niet doen.

Kop in het zand steken is wat gechargeerd, maar veel verder dan verdedigend achteruit voetballen komt de VNV niet. De KLM weet dat ieder voorstel dat tornt aan heilige huisjes als F3000 en pensioen op 56 bij voorbaat niet langs de VNV komt. Een van de belangrijkste doelen van Transform 2015 wordt niet gehaald, namelijk een forse reductie van de schuldpositie (die is tot nu toe alleen nog maar gestegen).

Wat we ook niet gaan doen is klakkeloos een kaasschaaf accepteren, echter voor duurzame bezuinigingen en investeringen waar een visie achter schuilt is prima over te praten.

Van Eurlings hoefde je geen visie te verwachten, zijn opvolger gaat doorpakken. Achterom kijkend heeft de VNV voortdurend slechts de kaasschaaf geaccepteerd en geen fundamentele veranderingen. We zullen zien hoe de VNV reageert als Elbers met een fileermes komt i.p.v. de kaasschaaf.

En ja, dat zouden meer vakverenigingen moeten doen ipv klakkeloos mee te gaan in de race to the bottom.

Voorlopig hebben de bonden bij BA en Hans Luft, na diverse confrontaties met hun management, hervormingen geaccordeerd die die bedrijven in een significant betere positie hebben gebracht dan die van AF/KL. Op de langere termijn is dat een meer houdbare positie.

We zullen afwachten waar het AFKL management mee komt, voorlopig is er voldoende cash flow, ligt het vloot- en interieur vernieuwingsprogramma op schema, en breiden we nog steeds capaciteit uit; niet slecht voor een airline die 'failliet' is.

Dan noem je alleen de positieve punten, die overigens niemand ontkent. Daar zit het probleem hem ook niet, dat bevindt zich namelijk aan de kostenkant. AF/KL heeft een negatief eigen vermogen, en dat maakt het lastig om de enorme schuldenberg te (her)financieren en geld te lenen voor benodigde investeringen. De onderliggende trends zijn zorgelijk voor KLM. Weliswaar is er nog een beetje netto winst, maar die daalt steeds meer en de kosten stijgen. Bij AF neemt het netto verlies af (staking niet meegerekend) en dalen de kosten.

AF/KL loopt al een jaar of tien achter de muziek aan. Elbers gaat nu een tussensprint inzetten en ik ben benieuwd hoe de bonden, inclusief de VNV, daarop gaan reageren.

Wat we ook niet gaan doen is klakkeloos een kaasschaaf accepteren, echter voor duurzame bezuinigingen en investeringen waar een visie achter schuilt is prima over te praten.

Put your money where your mouth is, zou ik zeggen!
 
Laatst bewerkt:
Welkom op AW Jumbo.
Is je mening PRO-KLM dan mag alles, maar wee je gebeente als je tegen de KL vlieger ingaat met jouw mening, dan krijg je uiteindelijk zelfs "haat en bedreigings PM's "en nog meer van dat soort professionele reacties

Maar goed, genoeg afgeweken van de discussie, let de show go-on.

..beetje hetzelfde als in de bar downroute :yeehaa:
Recentelijk nog in Delhi na een gezellig avond met de BA en KL crew aan de curry. "He maar Basic T, hoe komt het dat jij bij BA terecht bent gekomen? Afgewezen bij de KLS...?" - geniaal...

Zonder gekheid, ik denk niet dat de airworkers werkzaam bij een nu toevallig gezonde (buitenlandse) carrier de KLM proberen te bashen, alsof we daar al jaren op wachten om eens ff lekker onze frustratie af te geven op die verwende KLM-ers...hè? Wat uiteindelijk is dat onze frustratie dat wij niet bij Neerlands trots op de bok mochten...

In tegendeel, mijn eerdere posts waren enkel bedoeld om the big picture te belichten en men eerder bij te staan met begrip dat verandering aanstaande is, verandering die wij ook hebben meegemaakt in goede tijden. Ik ben persoonlijk van mening dat het ook geen enkel zin heeft om hier een persoonlijke of 1-1 discussie te voeren, wat kan de KLM vlieger hier aan doen dan? Zouden wij allemaal geen goede condities accepteren of die laatste salarisverhoging in een jaar toen men verlies draaide...tuurlijk wel! Het is helaas het senior management van AF/KL dat hoopte dat het slechte nieuws vanzelf wel zou verdwijnen en nu gigantisch klem zit.

Change...houden we niet van...geen duidelijke checklist of stappenplan, geeft onrust en geen inzicht over hoe groot de schade gaat zijn. Ik hoop echter op recht dat de aanpassingen substantieel gaan zijn bij de AFKL groep zodat men lange termijn gezond verder kan, al is het alleen al omdat er 3 familieleden van me werken. In de tussentijd is het gewoon wachten op het moment dat ikzelf weer aan de beurt ben...profit of no profit
 
VNV heeft inderdaad een aantal keren de kaasschaaf geaccepteerd.
Tegelijkertijd heeft de VNV geroepen om het fileermes ipv de kaasschaaf. Maar dan wel het fileermes in de hand van iemand die luchtvaart ademt.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het duo Elbers en de Groot op een effectieve wijze het fileermes gaat hanteren.
 
Misschien was hij wel gewoon de meest geschikte man op die plek Murphy.
En of de VNV nou zo blij zou moeten zijn dat er een vlieger aan het roer staat is ook nog maar de vraag.
Ik geloof dat er bij LH en BA genoeg conflicten zijn geweest tussen de vliegers en de voormalig vlieger/managers Walsh en Spohr, dus denk dat dit de VNV helemaal niks kost, dit is heel wat anders dan een afgevaardigde van de vakbond in de RVC.
Overigens heb ik er wel alle vertrouwen in dat er nu eindelijk eens een duidelijke nieuwe koers komt binnen het bedrijf.
 
Terug
Bovenaan