De uitdagingen van de Koninklijke....

De eerste kisten zijn er nog. De 4 kisten die weg zijn zijn de kisten die als bijna laatsten de vloot hebben versterkt.

Overigens leuk verwoord NfS, maar de verdwenen 332's zijn gewoon op einde leasedatun teruggegaan naar de lessor. Contract was klaar.
 
Het is niet voor niets dat Delta er veel mee vliegt??

Delta heeft 3/4 van haar 330 vloot niet zelf aangeschaft, maar gekregen via Northwest Airlines.
Die 37 332's wege verder niet op tegen de 250 stuks 747/757/767/777. Dus om te stellen dat het niet voor niets is dat Delta er veel mee vliegt...
 
De C-class stoelen kosten ruim een ton per stuk, dus ik neem aan dat de A330's langer blijven. Ik weet niet of je een C-class stoel zomaar uit een B747 kan halen en in een A330 kan zetten, zou mooi zijn. Hoorde ook dat de A330 ietsje zuiniger vlieg dan de B787. Als het de A350-1000 wordt zal dat als vervanging van de B747 all pax zijn.
 
Voor wat betreft stemresultaat: De baangarantie met de nieuwe CAO was maar tot 1 juli begreep ik. Velen zullen gedacht hebben dat ontslag er dan alsnog wel komt. En misschien heeft men hoop gevestigd op de toelichting van de rechter in de vracht-OVO uitspraak. De rechter vond ontslagen immers onacceptabel. Wie weet komt er een kort geding en wordt Martinair teruggefloten.

Het is in elk geval een puinhoop.
 
Dat is correct NfS. De ontslag bescherming liep maar
tot 1 juli. Niks waard dus. Blijkt ook wel uit het feit dat
binnen een paar uur de ontslag brieven al binnen kwamen.
Voorgekookt plan dus. Of ze hadden een ontslagronde
gedaan op 1 juli tegen veel lagere kosten voor het bedrijf
of meteen zoals nu.

Maar deze puinhoop is ook te wijten aan het bestuur.

Na het zelf intrekken van het RVA (een CAO ingetrokken
door je eigen vakbond!) is het Steven en vriendjes als
vakbondslui niet gelukt om ontslagen binnen de eigen
gelederen tegen te houden.

Gezien het feit dat dit laatste protocol (net zoals het SBA)
een draak van een akkoord was, wordt het tijd voor een
nieuw en fris bestuur.
 
A/P, je blijft je maar verwonderen over het activeren van artikel 18.

De solidariteit tussen de verschillende domeinen binnen VNV beperkt zicht tot het gebruik van de middelen, de verenigingsdagen en de stakingskas. Het is niet de bedoeling dat het ene domein werkgelegenheid opoffert ten behoeve van het andere domein.

De KLM vliegers zouden nu bijvoorbeeld kunnen gaan staken om de banen van de MP collega's te beschermen. Maar dat zou waarschijnlijk verboden worden door de rechter. Helemaal omdat de rechter heeft gezegd dat het geen OVO is.

Het bestuur communiceert niet handig, dat ben ik met je eens. Maar de reden dat het zo gelopen is, is omdat twee strepen op de mouw onvoldoende was en omdat velen dan wel niet naar de rechter zijn gestapt, maar toch wel stilletjes hoopten op de linkerstoel in de B777 (stuitingsbrieven).

Deze vracht-OVO claim was er toch wel gekomen. Het bestuur heeft ervoor gekozen om het risico dat de Martinair vliegers liepen, niet uit te spreiden over het overgrote deel van de KLM vliegers. En terecht, als ze het niet gedaan had, was het bestuur al veel eerder weggestuurd door de KLM ledenraad.

De Martinair passagiers vliegen met TUI, de vrachtmarkt is niet best, (maindeck cargo is drie keer zo duur dan belly-cargo) en KLM heeft een bedenkelijk spel gespeeld met Martinair. Dat is allemaal niet de schuld van het VNV bestuur.
 
Nee, hoor. Ik verwonder me alleen over het
feit dat zoveel KLM vliegers trappen in die
onzin die het bestuur verkoopt. Ook over het RVA.

Fijn dat je bevestigd dat de VNV niet onpartijdig kan
zijn. Is een bekend gegeven zoals velen ervaren hebben.
Blauw gaat voor alles, we know.

Ja main deck cargo is duurder. Fijn dat de VNV ondanks
herhaalde oproepen geen bescherming wilde invoeren voor
de verschuiving van Martinair vracht naar de KLM bellies.
Hadden ze andersom moeten proberen, dan was de wereld
te klein geweest.

Anyway, feit blijft: er zitten een aantal lui thuis nu die
behoorlijk in de problemen zitten en de VNV heeft er
geen antwoord op. Beschamend trouwens die
nieuwsflits. Nog geen eens zeggen dat je alsnog
ontslagen gaat proberen te voorkomen.
 
Het maakt KLM vliegers volgens mij niet uit wat er in hun bellies zit. De kisten vliegen toch wel vanwege de passagiers. Als alle vracht uit de KLM bellies gehaald zou worden, zodat er meer freighters bij MP zouden komen, dan zou dat natuurlijk uitstekend zijn, dan zou VNV daar helemaal voor zijn. Hoe meer werkgelegenheid hoe beter. Maar zo werkt de economie niet. Om dezelfde reden levert MP vracht in KLM bellies geen extra werkgelegenheid voor de KLM vliegers op.
 
Dat is wel het meest ontwijkende en meest politieke
antwoord wat ik ooit gelezen heb op dit forum.

Je weet donders goed (en de VNV ook )
dat het verschuiven van vracht naar de
bellies de positie van de Martinair vlieger
geschaad heeft. Bellies first en KLM first.

Opeens staan er MP freighters niks te doen op
het platform. En wat een verassing, KLM
besluit opeens om de vracht vloot te krimpen.

Wel even oorzaak en gevolg in het oog houden.
 
Ik herhaal dat het verschuiven van vracht naar KLM geen voordeel voor de KLM vlieger heeft opgeleverd. Dat het zeer nadelig is voor de MP vlieger is natuurlijk helemaal waar. Het bedrijf dwingen om freighters in de vaart te houden terwijl dat niet rendabel is heeft VNV, samen met de MP OR, lang en hard geprobeerd. Maar uiteindelijk win je dat niet, zeker niet met een prijsverschil factor 3.

Ik heb ook al gezegd dat KLM (waarschijnlijk in opdracht van AF/KLM) een bedenkelijk spel heeft gespeeld met Martinair. Ook daar verschillen we niet van mening.

Als we dan zo nodig iemand de schuld moeten geven, dan is het in de eerste plaats de economie, in de tweede plaats Martinair (te duur geworden), in de derde plaats KLM en in de vierde plaats Air France.

VNV bestuur communiceert onhandig, maar is niet de schuld. En de KLM vlieger helemaal niet.

Telkens als dat laatste weer de kop op steekt, reageer ik.
 
Stel in het theoretische geval dat het geen 'belly-combi-freighter', maar 'freighter-combi-belly' was geworden dat de VNV daar niets van had gevonden? Er zou meteen weer gedetacheerd worden, net als bij de YHZ-YOW, LIS-OPO, CAI en de BCF for ERF swap. De VNV denkt altijd maar 1 kant op.

In principe kun je daar inderdaad de KLM-vlieger niet de schuld van geven, echter: VNV=KLMvliegers. Andere maatschappijen mogen best meedoen, zolang het maar niet de belangen van de KLM vlieger op enige wijze schade kan toebrengen. Sterker nog, die zeggen niet eens dankjewel als ze er beter van worden.

Nog even wat over MP passage.

De Nederlandse lange afstandstoerist (al dan niet als pakketreiziger) is niet verdwenen, maar alive and well. Een klein gedeelte zit nu inderdaad bij TUI aan boord, maar dan praat je maar over een fractie. Er zijn ook klanten naar andere allianties verdwenen, maar het grootste gedeelte is gewoon geabsorbeerd in het Skyteam netwerk en dus moeilijk te traceren. Kom je wel eens in Florida of Mexico NFS? Om maar eens een voorbeeld te noemen. DL vliegt alleen al tussen ATL en MCO ieder uur met een 757 of 321. Voor een groot gedeelte gevuld met Nederlanders die met een van de inmiddels 4 AMS-ATL mee zijn gekomen. Voor CUN geldt hetzelfde, alleen met een wat lagere frequentie vanuit ATL. Het zijn maar 2 voorbeelden, maar er zijn er nog veel meer.

De laatste pakweg 10 jaar van haar bestaan was MP-passage trouwens ook gewoon een netwerk operatie. De 767s werden niet alleen met Nederlanders gevuld, maar ook met veel overstappers uit voornamelijk Scandinavië, Duitsland, Italië en Rusland. En dat praat je niet over een handjevol m/v, maar percentages van 30, 40% van het totale aantal pax.
Long story short: de KLM en dus de KLM vlieger heeft erorm geprofiteerd van de ondergang van MP passage. Maar een dankjewel kon er niet eens vanaf.
 
@ NfS je kan je niet verschuilen achter het argument
dat de KLM vlieger hier op arms length vanaf zou staan
want die vlieger gaat niet op.

De upside is terecht gekomen bij KLM, de downside
bij MP. Geheel in lijn met VNV's DNA.

Als je als KLMer lid bent van de VNV dan ben je guilty
by association.

Jij vindt dat ze onhandig reageren? Mooi, ben ik blij mee
maar wat ga jij er aan doen als KLMer?

@76-er. Eens. Ik wil er ook nog even op wijzen dat alle goodies uit
het RVA voor de KLMers gewoon uitgevoerd zijn. Ook al was
het RVA opgezegd, met als dieptepunt F3000 op de Airbus.
 
Point taken 76-er.

Which point? Dat wij als KLMer geprofiteerd hebben van de ondergang van KLM?? Het hele MP debacle heeft KLM bergen geld gekost en enkel voor enorm veel onrust gezorgd. Zelfs Hartman was het er achteraf over eens dat de overname van MP en van zijn slechtste beslissingen is geweest.

De vrachtmarkt is wezenlijk anders dan 10 jaar geleden, grote succesvolle carriers hebben daarom ook al jaren zelf geen eigen freighters meer. En heel erg succesvol was MP nou niet bepaald met haar passageproduct.

Feit: zonder een SCB was er nog een RVA, period!
Feit: het SBA voorkwam gedwongen ontslagen, KLM LR wilde deze ratificeren, MP LR koos voor de rechter
Feit: Bestuur VNV heeft in het gehelde dossier volledig rechtmatig gehandeld. Was namelijk belangrijk voor de MP vlieger en sympathisanten SCB; het is ieder zijn recht om zaken juridisch te toetsen...en de rechter heeft gesproken.


Bijzonder om te zien dat mensen hier blijven geloven in de totale onschuld van de MP vlieger in dit dossier en de verantwoordelijkheid blijven leggen bij de KLM vlieger; 'guilty by association', hoe triest kun je zijn.

Ik ben bij nagenoeg alle ledenraadsvergaderingen en rechtszaken geweest en de MP vlieger, of liever gezegd een aantal kopstukken daarvan en de SCB, zijn allesbehalve onschuldig! Je kunt het bestuur zaken blijven verwijten, maar de KLM LR heeft volledig integer gehandeld en nooit, maar dan ook nooit de intentie gehad om de MP collega moedwillig te benadelen.

De overname van MP door KLM is een zwarte bladzijde in de NL luchtvaartgeschiedenis.
 
De C-class stoelen kosten ruim een ton per stuk, dus ik neem aan dat de A330's langer blijven. Ik weet niet of je een C-class stoel zomaar uit een B747 kan halen en in een A330 kan zetten, zou mooi zijn. Hoorde ook dat de A330 ietsje zuiniger vlieg dan de B787. Als het de A350-1000 wordt zal dat als vervanging van de B747 all pax zijn.

De 787 is niet duurder dan de 332 als je de kosten per stoelkilomter neemt en volledige vluchten. Maakt. Op relatief korte stukken kan de 787 wel duurder uitpakken dan de 332 qua brandstof gebruik gerekend in kosten per stoelkilometer.
 
@76-er. Eens. Ik wil er ook nog even op wijzen dat alle goodies uit
het RVA voor de KLMers gewoon uitgevoerd zijn. Ook al was
het RVA opgezegd, met als dieptepunt F3000 op de Airbus.

Die F3000 is er om hele andere redenen gekomen, maar dat weet je best. En over welke 'goodies' in het RVA heb je het dan nog meer?
 
Tekst begrip en Engels is geloof ik niet je
sterkste punt 180.

Enige stroost voor mij is in ieder geval dat een
aantal SCBers ook een brief hebben gekregen
donderdag. Hard return van hun eigen keuze.
 

Ik kom tot de conclusie dat de beeldvorming nou eenmaal zo is. Die beeldvorming kan ik me ook wel voorstellen, als ik me probeer in te leven. Ik kom ook tot de conclusie dat die beeldvorming op geen enkele manier gaat veranderen. Wat voor bestuur er ook komt.
 
Laatst bewerkt:
Jij vindt dat ze onhandig reageren? Mooi, ben ik blij mee
maar wat ga jij er aan doen als KLMer?

Daar ga ik helemaal niets aan doen. Je kunt niet alles hebben. Ik spreek ze er wel eens op aan, en daar blijft het dan bij van mijn kant. Als men niet tevreden is, is de eerste onderbuik reactie altijd om de kop eraf te hakken. Dat zie je ook op NL niveau. De regering moet altijd opzouten.

Het bestuur en alle afdelingen daaronder verzetten ontzettend veel werk en voor maar 50% op arbeidsvoorwaardelijk vlak. Als je werkgever op een slinkse wijze van je af probeert te komen via een profcheck of linecheck, als je onterecht medisch wordt afgekeurd, of als je onverhoopt in een incident of accident zit verwikkeld, dan krijg je een uitermate goede bescherming van VNV.

En las but not least: Ze winnen alle rechtszaken. Dus wat mij betreft zit het bestuur de termijn gewoon uit.
 
De 787 is niet duurder dan de 332 als je de kosten per stoelkilomter neemt en volledige vluchten. Maakt. Op relatief korte stukken kan de 787 wel duurder uitpakken dan de 332 qua brandstof gebruik gerekend in kosten per stoelkilometer.

Inmiddels ben ik er op gewezen dat de A330 niet zuiniger is dan de B787. Wellicht een verwarring met de A350.
 
Terug
Bovenaan