De uitdagingen van de Koninklijke....

Leuk allemaal .. Maar wat betekent de uitspraak nu?

Geen ovo, maar klm vnv en mp moeten intern een oplossing zoeken voor mp piloten (zonder gelijke rechten als klm) ... Maar dan neem ik aan nog wel gelijke rechten als hun huidige.. Wordt dat enkele reis naar Munchen voor HV of een mp piloot in klm pak met mp cao?

De uitspraak geeft overigens wel aan dat rechtspraak in Nederland op een erbarmelijk niveau is gekomen.

Het heeft vrij weinig meer met recht te maken maar meer met het ideologische standpunt van een rechter.

Juniac weg is er ook een die er aan zat te komen.. Ik ben heel benieuwd welk paus er nu oo wordt gezet.. Voorlopig hebben de vakbonden in Frankrijk weer gewonnen en is er echt helemaal niets bereikt aan die zijde...
 
Leuk allemaal .. Maar wat betekent de uitspraak nu?

Geen ovo, maar klm vnv en mp moeten intern een oplossing zoeken voor mp piloten (zonder gelijke rechten als klm) ... Maar dan neem ik aan nog wel gelijke rechten als hun huidige.. Wordt dat enkele reis naar Munchen voor HV of een mp piloot in klm pak met mp cao?

KLM-VKV-MP hoeven helemaal niks. Stemt de MP-vlieger voor de nieuwe CAO (die tot stand is gekomen zonder enige inspraak) levert die pakweg 20% in qua teruggang in salaris (1 schaal plus maximaal 5 jaar bevriezing) , langere werkweken (10 om 5 ipv de huidige 11 om 7) plus verplicht (meer) deeltijden. En het mooie is, na 1 juli mag MP alsnog gewoon mensen gaan ontslaan. Stemt de MP-vlieger morgen tegen stapt MP per direct naar het UVW om voor 38 m/v een ontslagvergunning aan te vragen. En die slachtoffers gaan dan per direct op non-actief.
 
Laatst bewerkt:
Wel vindt de rechtbank dat KLM zich moet inspannen om piloten te herplaatsen. De vrachtvliegers hebben immers vertrouwd op het Ringvaarakkoord en het door KLM uitgedragen begrip ‘Keeping the family together’. “Het past KLM als 100% aandeelhouder, maar ook als ultieme moedervennootschap niet om 263 nieuwe vliegers in dienst te nemen terwijl elders in haar concern piloten werkloos dreigen te raken”, aldus de rechtbank.

De nieuwe cao met inleveren of exit lijkt mij dan niet voldoende .. Zeker niet als ook HV mensen werft.

Het is jammer dat de rechtbank zo een vage uitspraak doet.. Overigens zou je als KLM piloot niet blij moeten zijn met een exit van MP collegas. Het enige wat je doet is je concurrenten het wel heel makkelijk maken snel te kunnen groeien. Ervaren ICA piloten zijn kennelijk niet zo eenvoudig te vinden als je ziet dat ME3, maar ook turkish en BA en Norwegian en ?? Direct entry posities hebben omdat ze ze niet snel genoeg uit de interne organisatie kunnen laten voortkomen.
 
@wsh Als KLM de MP vliegers had aangenomen als coco ipv deze 263 nieuwelingen, dan was de uitkomst van deze rechtszaak andersom geweest en moesten deze collega één of twee strepen erbij krijgen. En dat was onacceptabel geweest.

Als we zeker weten dat er geen hoger beroep komt, zit er niets meer in de weg om alle vrachtvliegers als coco aan te nemen. Met behoud van salaris, zoals afgesproken in het RvA.

Alleen moeten er dan wel vacatures zijn. En die zijn er voorlopig niet, omdat we met de onlangs afgesproken CAO meer vlieguren zijn gaan maken en twee jaar langer doorvliegen.
 
@ B767-300ER

Bij de bepaling door de rechter of er al dan niet sprake is van OVO, wordt er gebruik gemaakt van een aantal criteria. Ik meen vijf. ('Spijkers criteria'). Het is een optelsom van die criteria. Één van die criteria is overgang van personeel.

Het Ringvaart akkoord was gebaseerd op het vertrouwen dat de vrachtvliegers niet naar de rechter zouden stappen. Dat vertrouwen was er absoluut en nog steeds heb ik achteraf het vertrouwen dat de grote meerderheid van de MP vliegers volstrekt betrouwbaar is en dat ook daadwerkelijk niet gedaan zou hebben. Je hebt echter maar één iemand nodig die het toch doet en dan is het maar afwachten wat de rechter doet. Want elke rechtszaak weer moet het senioriteits principe uitgelegd worden aan de rechter. Vandaar dat de KLM ledenraad als stok achter de deur artikel 18 in het Ringvaart akkoord heeft ge-eist. Er van uitgaand dat het hopelijk en waarschijnlijk nooit nodig zou zijn.

Een eventuele passage OVO claim werd door de VNV en KLM juristen bij voorbaar als kansloos ingeschat. Daarom moesten alle MP vliegers die bij KLM in dienst zijn gekomen, tekenen dat ze dat als passage vlieger deden.

Ik heb het hier al eens geschreven, maar het Ringvaart akkoord was een gouden deal, ongekend in de luchtvaart. Behoud van baan, van salaris en met een kleine verbetering van het pensioen.

Als er dan toch een rechtszaak had moeten komen, dan hadden de Martinair vliegers geduld moeten hebben totdat ze allemaal in dienst waren geweest bij KLM. En daarna de vracht OVO claim moeten starten. Dan was het Ringvaart akkoord binnen geweest en was er een behoorlijke kans dat ze ook nog in de linker stoel van de B777 hadden gezeten. (Dan was het nog tien keer zo hard intern ruzie geweest als destijds met de integratie van Cityhopper, waar nog steeds oud zeer van is, maar dat terzijde).

Echter die tijd hadden de MP vliegers niet, omdat een OVO claim binnen vijf jaar na overname ingediend moet worden. Als je die deadline van vijf jaar weg wilt hebben, moet elke individuele werknemer die dat wil, een zogenaamde 'stuitingsbrief' naar de werkgever sturen.

We weten allemaal hoe het gegaan is. De SCB is een rechtszaak gestart voor een passage OVO claim. Die bleek inderdaad kansloos. Artikel 18 werd bijna als een automatisme geactiveerd, zo duidelijk was dat artikel. En wat het vertrouwen nog verder verslechterde, waren de stuitingsbrieven die een grote meerderheid van de Martinair vliegers naar KLM hebben gestuurd. Zodoende bleef de optie voor een Vracht OVO open. Die laatste begreep ik wel, omdat na het opzeggen van het RvA, een vracht OVO de laatste houvast zou zijn. Maar lang niet iedereen aan KLM zijde kon zich inleven en de brieven hebben veel kwaad bloed gezet.

Samengevat: Passage OVO claim was bij voorbaat kansloos en vracht OVO claim was kansloos zonder blauw contract. Eeuwig zonde dat Ringvaart akkoord kapot is gegaan. KLM zal achteraf blij zijn geweest, want het was een zeer dure grap voor KLM geworden. Peter Hartman wist dat, maar had toch z'n handtekening gezet.
 
@NFS .. hoe bedoel je dat VNV een handje meehelpt? Bedoel je dat AF nu daadwerkelijk ook piloten op straat gaat zetten en dat VNV hier achter staat? of lees ik dat verkeerd? .. wat is protocol 2?

Ik neem aan dat de franse bonden hier totaal dwars gaan en AF kapot staken?

Dat KL/MP ondanks de tekst van de rechter nu direct de volgende stap zet is echt schunnig... De rechter heeft zich er duidelijk tegen uitgesproken. Er is alleen geen verbod uitgevaardigd. Rechtspraak heeft weinig met recht te maken.

Als je het heel simplistisch samenvat:
KLM heeft mismanagement gepleegd met MP en vracht.
RVA was een heel correct akkoord. Een stukje senioriteit invoegen (bijvoorbeeld 1/3) was nog netter geweest en had erger voorkomen.
SCB heeft erg dom en aso gehandeld.
VNV heeft met het opblazen van RVA een zeer dubieuze rol.
VNV had niet moeten toestaan dat er juniore vliegers werden aangenomen als er een overschot dreigt. Haar eerste belang zou dan naar haar bestaande leden .. zijnde MP piloten moeten zijn gegaan .. ipv toekomstige juniore leden.
Bovendien had VNV het overschot allang (kunnen) zien aankomen. Iedereen wist dat de productiviteit omhoog moest.
OVO wordt .. zoals door de juristen verwacht .. afgewezen.
De rechtbank spreekt zich wel uit tegen het ontslag van de overtollige MP piloten.
KL/MP ontslaat de dag erop de piloten..

Kortom .. het is een zooitje en je kan van iedereen wat zeggen.

Gaat VNV nu MP platstaken?


KLM pleegt overigens nu weer mismanagement door nog maar met 3 units te vliegen.. Besluit dan dat je er helemaal mee stopt (en ook in frankrijk). Gooi je combi's er dan ook uit en vervang die voor 788/789 en 773's. Outsource je vrachtverkoop en beladingsdivisie aan een partij als Kales. Maakt je organisatie weer een stuk simpeler en efficiënter. Het betekent wel afscheid nemen van heel veel KLM medewerkers die bij de vrachtdivisie zitten.. Maar als het goed is moet dat toch aangezien het aantal vliegtuigen fors is verminderd.

Op Curacao stond van de week een mooie grote Antonov en een Emirates 777 cargo. De paarden worden nu vervoerd door Emirates.

De ex MP piloten gaan naar Easyjet, Norwegian, BA,Turkish, Etihad, Qatar etc.. en zo wordt de concurrent nog meer in het zadel geholpen...
 
Even kort wsh, want er lopen in je laatste post een hoop zaken door elkaar.

Protocol 2 behelst dat de holding niet overmatig veel productie naar KLM schuift ten koste van AF en andersom. Dat eerste dreigt nu wel te gebeuren en de VNV gaat hier niet tegenin.

Voor wat betreft ontslagen: De MP vliegers hadden vanochtend de keuze: Of allemaal minder werken en 16% minder verdienen, of 37 ontslagen. Men koos voor het laatste, tot verbijstering van VNV, want die is een half jaar bezig geweest om die 16% te onderhandelen.

Ik rond voorlopig even af met de volgende stelling: VNV is geen werkgever.
 
@NSF:
Protocol 2 opzeggen: Dat betekent dat VNV hiermee aangeeft dat wat haar betreft de evenwichtige productie regels losgelaten worden? Daarmee neem ik aan dat VNV beoogd dat KLM kan groeien .. ook als AF moet saneren/krimpen?


VNV is geen werkgever maar wel de belangenbehartiger van een grote groep MP piloten die lid zijn.

Het zou mooi zijn als het UWV/de rechter nu eens wel de zijde van de MP piloot kiest en het ontslag verbiedt. Economische gronden wordt steeds lastiger te bewijzen en ook zij zouden nog kunnen moveren dat piloten puur in dienst van KLM stonden en dat er dan spiegeling of Lifo over het hele korps moet plaatsvinden... Dat zou een interessant slot van dit drama (voor alle partijen) kunnen worden.

Ik vermoed alleen dat KLM ook dit wel weer zal winnen.
 
@wsh

Voor wat betreft Pilots Protocol 2: klopt. Deze waarschuwing is tenminste gegeven en volgens het bestuur zaten de Franse collega's toen al 'tegen het plafond'. Als de Franse vliegers er niet gauw uitkomen met hun directie dan legt VNV het protocol naast zich neer en zal de holding steeds meer productie richting Schiphol schuiven ten koste van Parijs.

Voor wat betreft hoe nu verder met Martinair collega's: Dat zou ik nu oprecht even niet weten. Zowel de rechter als VNV heeft aangegeven ontslagen absoluut niet te willen. Maar zo'n stemresultaat als vanochtend maakt het weer ontzettend complex....
 
Wat anders: KLM heeft de knoop doorgehakt dat ook de A330 nieuwe C-class stoelen krijgt. De A330 blijft dus in de vloot.

Tevens is besloten vanaf 2019 de A350 te introduceren. De A350-1000 wordt daarbij overwogen. Net zoals de B787 en B777 door elkaar worden gevlogen, zullen de A330 en A350 door elkaar worden gevlogen.
 
Er was bij die kisten iets met de certificatie van de C-class stoelen aan de hand. En het bedrijf wat destijds de certificatie had geregeld bestond niet meer. Dan maar afscheid nemen van deze machines op een gunstig moment volgens het lease-contract, voordat er gedoe over komt.
 
Ik begreep ook dat de eerste een tikkie duur waren?

A33* is echt een prima kist en lekker zuinig. Niet voor niets vliegt Delta er erg veel mee. Alleen de stoelen kunnen echt miet meer. A333 is wel iets beter dan A332.
De 4 die weg zijn zijn a332 toch.

Betekent dit dat de rest van de A33x blijven? Komen de stoelen uit de 787 of worden oude 747 stoelen hergebruikt..


A350 wordt dus naar voren gehaald?
 
Terug
Bovenaan