@ B767-300ER
Bij de bepaling door de rechter of er al dan niet sprake is van OVO, wordt er gebruik gemaakt van een aantal criteria. Ik meen vijf. ('Spijkers criteria'). Het is een optelsom van die criteria. Één van die criteria is overgang van personeel.
Het Ringvaart akkoord was gebaseerd op het vertrouwen dat de vrachtvliegers niet naar de rechter zouden stappen. Dat vertrouwen was er absoluut en nog steeds heb ik achteraf het vertrouwen dat de grote meerderheid van de MP vliegers volstrekt betrouwbaar is en dat ook daadwerkelijk niet gedaan zou hebben. Je hebt echter maar één iemand nodig die het toch doet en dan is het maar afwachten wat de rechter doet. Want elke rechtszaak weer moet het senioriteits principe uitgelegd worden aan de rechter. Vandaar dat de KLM ledenraad als stok achter de deur artikel 18 in het Ringvaart akkoord heeft ge-eist. Er van uitgaand dat het hopelijk en waarschijnlijk nooit nodig zou zijn.
Een eventuele passage OVO claim werd door de VNV en KLM juristen bij voorbaar als kansloos ingeschat. Daarom moesten alle MP vliegers die bij KLM in dienst zijn gekomen, tekenen dat ze dat als passage vlieger deden.
Ik heb het hier al eens geschreven, maar het Ringvaart akkoord was een gouden deal, ongekend in de luchtvaart. Behoud van baan, van salaris en met een kleine verbetering van het pensioen.
Als er dan toch een rechtszaak had moeten komen, dan hadden de Martinair vliegers geduld moeten hebben totdat ze allemaal in dienst waren geweest bij KLM. En daarna de vracht OVO claim moeten starten. Dan was het Ringvaart akkoord binnen geweest en was er een behoorlijke kans dat ze ook nog in de linker stoel van de B777 hadden gezeten. (Dan was het nog tien keer zo hard intern ruzie geweest als destijds met de integratie van Cityhopper, waar nog steeds oud zeer van is, maar dat terzijde).
Echter die tijd hadden de MP vliegers niet, omdat een OVO claim binnen vijf jaar na overname ingediend moet worden. Als je die deadline van vijf jaar weg wilt hebben, moet elke individuele werknemer die dat wil, een zogenaamde 'stuitingsbrief' naar de werkgever sturen.
We weten allemaal hoe het gegaan is. De SCB is een rechtszaak gestart voor een passage OVO claim. Die bleek inderdaad kansloos. Artikel 18 werd bijna als een automatisme geactiveerd, zo duidelijk was dat artikel. En wat het vertrouwen nog verder verslechterde, waren de stuitingsbrieven die een grote meerderheid van de Martinair vliegers naar KLM hebben gestuurd. Zodoende bleef de optie voor een Vracht OVO open. Die laatste begreep ik wel, omdat na het opzeggen van het RvA, een vracht OVO de laatste houvast zou zijn. Maar lang niet iedereen aan KLM zijde kon zich inleven en de brieven hebben veel kwaad bloed gezet.
Samengevat: Passage OVO claim was bij voorbaat kansloos en vracht OVO claim was kansloos zonder blauw contract. Eeuwig zonde dat Ringvaart akkoord kapot is gegaan. KLM zal achteraf blij zijn geweest, want het was een zeer dure grap voor KLM geworden. Peter Hartman wist dat, maar had toch z'n handtekening gezet.