De uitdagingen van de Koninklijke....

Voor wat betreft olieprijs meevaller, aangezien AfKLM meer dan gemiddeld heged loopt het voordeel bij dalende prijzen juist achter in vergelijking tot concurenten. Pas bij stijgende prijzen is het voordeel weer groter dan bij de concurent.

Hoever men achterloopt in fuel kosten door het hedgen zal in 2016 blijken:
In ieder geval doet men wel een voorspelling van de fuel bill voor 2016 en bij de eerste kwartaalcijfers kunnen we ook zien of men het gaat halen:

AFKLfuel2016.gif


Men verwacht over geheel 2016 dat de fuel bill gaat dalen van 6,2 Miljard in 2015 naar 4,5 Miljard euro voor 2016, een aanzienlijke besparing die men hard nodig heeft. In het eerste kwartaalbericht zouden we dan ook een bedrag moeten gaan zien van 1,2 miljard $ / 1,10 = 1,1 Miljard euro volgens de voorspelling.

@Burton
De winst wordt zeker niet bewust laag gehouden, dat is namelijk voor AFKL zwaar in hun nadeel. Er vervallen namelijk openstaande claims op de belasting van oude verliezen, men heeft alle behoefte aan winst want dan kan men die wel verrekenen.

Er wordt gerapporteerd in de pers dat er 118 Mln netto winst is, dat is ook waar. Wat men er niet bij verteld is dat van die 118 Mln netto winst er 18 Mln is gereserveerd om de rente te betalen over de perpetuele lening (6,25%) in feite blijft er dus 100 Mln over.

AFKL2015netresult.gif
 
Wellicht had ik even een smiley achter mn post moeten zetten om de bedoeling ervan te verduidelijken.

Sorry, het verbaasde me al dat iemand die over het algemeen zeer goed op de hoogte is van wat er gebeurt buiten de KLM/Nederlandse landgrenzen in de luchtvaart (in tegenstelling tot sommige in dit topic) dat poste.

Ik had niet door dat het sarcastisch bedoeld was!:biertje:
 
Tsja, in het kader van de 'Europeans for fair competition' zouden ze bij de Koninklijke / VNV natuurlijk geen enkel bezwaar tegen een dergelijk onderzoek moeten hebben. Zij zijn tenslotte volkomen eerlijk en hebben niets te verbergen... toch?
 
Als Martinair verlies draait, verliezen ze hun AOC. Om dat niet te laten gebeuren, betaalt KLM als enige klant een dusdanige prijs, dat Martinair net geen verlies draait.

Met andere woorden: KLM betaalt de hoofdprijs om Martinair in leven te houden.

Dat zal zeker te maken hebben met mismanagement van KLM zijde; de commerciële afdeling van Martinair, die zeer goed was, is om zeep geholpen. Maar of Martinair het zelfstandig had gered is ook maar de vraag.

De MP prijs is dus zeer hoog. En omdat MP eigendom is van KLM, kun je inderdaad stellen dat de KL prijs (veel) te hoog is.
 
Blijft toch van de zotte dat deze "boekhoudkunige truc" er toe leidt dat er geen extra vracht meegenomen mag worden.

KL heeft alle MP ruimte gekocht.
Als KL maar half vult, en er staan nog wat pallets van een ander mag MP die dat niet meenemen... Ook al is er ruimte in de bak. Oftewel de duizenden euro's liggen voor je op straat maar je palt ze niet op.....
 
Dus KLM betaalt zich helemaal blauw (hehehe) om martinair in leven te houden en daarnaast mag martinair ook geen extra vracht meenemen? :wegkwijt: Sorry maar ik snap zo'n constructie ff niet meer. Welke manager of aandeelhouder keurt zoiets nou goed?
 
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...bai-en-emirates-oververmoeid-en-geintimideerd

je moet voor de lol ook even de reacties onder dit artikeltje lezen. Word echt strontchagrijnig van die mensen die elke mogelijkheid weer aangrijpen om te k*ankeren op klm piloten. Zelf lekker op je luie reet business vliegen en dan zeggen 'dat piloten maar ff 1000 uur/jaar moeten gaan vliegen, want dat doen ze bij EK ook en die storten er echt niet van neer.' :mad:

Zie trouwens net dat er behoorlijk wat reacties verdwenen zijn. Dus lees het toch maar niet. Tis verspilde tijd. Maar echt, sommige reacties...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan