De uitdagingen van de Koninklijke....

@Firestarter.Haha! Je moest eens weten, ik ken de KLM
CAO beter dan jij hoor.

En mijn buurman die toevallig seniore baas is,
die is niet zo blij hoor met die compensatie die hij betaald...
En correct, die bezuiniging stelt inderdaad niks voor in het geheel.

Beeld van de KLM vlieger is weer geheel bevestigd vandaag,
gelukkig maar, begon me even zorgen te maken dat er
een oprisping van logica door het korps heen ging! Dit
beeld werd laatst ook weer op de unit dag bevestigd...

Succes daar en fijn weekend! Ik ga mijn tijd inderdaad
aan positievere zaken besteden dan aan de toekomst
van KLM. Heb wel wat beters te doen.
 
@A/P Disc, misschien kun je je buurman nog eens eens een keer goed duidelijk maken dat z'n arbeidsvoorwaarden geen persoonlijke verdienste zijn, maar dat hij dat aan het collectief te danken heeft. En dat er in het belang van het collectief wel eens dingen besloten worden die niet in het straatje passen van de individuele vlieger. Dezelfde individuele vlieger die in het verleden keuzes heeft gemaakt waar het collectief niet telkens een uitzondering voor hoeft te bedenken.
 
Bonus, winstdeling. Wat jij wil. Kan me discussie in de LR
nog goed voor de geest halen hierover toen het nog gebaseerd
was op budget/target etc . En ik begon niet over bonussen etc.

Kinnesinne? Ik ga niet ontkennen dat ik KLM geen warm hart
toebedeel. Maar dat lijkt me duidelijk uit mijn posts.
Bedrijfsmatig klopt er helemaal niks van en ik ben geen
aanhanger van het "behoudt ons nationaal erfgoed" argument.

Maakt het mij uit wat er gebeurd met jullie club? Nee, helemaal
niks. Raakt mij totaal niet. Prima als ik het verkeerd zie, dan
blijft KLM lekker doorlopen zoals jullie gewend zijn. En als ik
(en volgens mij echt alle pers in dezelfde toon) gelijk heb? Ja
dan ligt het toch echt aan jezelf dat KLM onderuit gegaan is.
Waarschuwingen zat.

Ik begrijp alleen soms echt de "betonplaat voor je kop" houding
niet die bij velen heerst op dit forum. De default schijnt te zijn
dat als er iets negatiefs wordt gezegd over KLM/VNV dat de
vingers in de oren gaan en de standaard respons is dat de
boodschapper gek is. Prima, your choice.

Mijn advies: wees eens kritisch naar je eigen vakbond en
blind vertrouwen in die lui is dodelijk voor je eigen baan.
Voorbeelden zat in de luchtvaart hieromtrent. De toekomst
ligt in je eigen handen en alle signalen staan op rood omdat
er veel te weinig gedaan is tot nu toe.

Begin eens met die OdB en die belachelijke nieuwsflitsen
van het bestuur uit het raam te gooien. Belediging voor
de intelligentie van de leden wat daar in staat, want er
klopt geen klont van en ze spelen alleen maar op de
man.
 
Laatst bewerkt:
@NFS ... ik snap wat je zegt maar vind het heel eerlijk gezegd een non argument.

Goed management zorgt ervoor dat het bedrijf zowieso optimaal functioneert en dat het bedrijf zich continu aanpast aan de veranderende marktomstandigheden. Uiteraard moet iedere afdeling goed, efficiënt en kosteneffectief werken.

Het is totaal bezopen dat personeel meent te bepalen waar dan vervolgens geld in wordt geïnvesteerd. Personeel mag uiteraard wel verwachten dat het management de juiste dingen doet.. Dat was bij KLM zeker niet altijd het geval .. en wat dat betreft is het trackrecord van Elbers al 1000x beter.

Over de verborgen werkeloosheid nog een ander ding. KLM heeft, net als heel veel grote bedrijven, er een handje van om functies weg te doen en ze vervolgens extern te beleggen bij een uitzendbureau.

Het is goed mogelijk dat een uitzendkracht door het ontbreken van bepaalde sociale secundaire arbeidsvoorwaarden .. goedkoper is. Maar .. zeker als je hier niet strak op gaat zitten.. meestal is het een papieren bezuiniging die aan de andere kant zo weer wordt uitgegeven.
 
@wsh Duidelijk. Laat ik het dan zo zeggen: Als VNV gaan we er niet blindelings van uit dat er goed management plaatsvindt. Teveel geleerd uit het verleden. En na 25 jaar nevenfuncties waarvan een flink aantal jaren regelmatig op kantoor, kan ik uit de eerste hand bevestigen dat het management tientallen jaren heeft toegestaan dat baasjes van allerlei afdelingen maar mensen bleven aannemen op kantoor. Omdat je in een hogere salarisschaal komt als je als baasje meer mensen onder je hebt. Allemaal onder het motto van "de blauwe familie" en wat vinden we elkaar allemaal aardig.

Er is daadwerkelijk sprake van verborgen werkloosheid op vele kantoren. En VNV drukt de komende jaren hard op Elbers om dat aan te pakken.

Ja, veel macht voor een kleine vakbond. Ja, irritant voor management en aandeelhouders. Maar vanwege het senioriteits systeem (ja, ik weet dat veel mensen dat outdated vinden) voelen de KLM vliegers waarschijnlijk nog meer ownership dan management en aandeelhouders bij elkaar.

Alles voor het lange-termijn belang. Een bedreiging voor dit laatste is overigens het individuele eigenbelang van sommigen tegenwoordig.
 
@NFS, nou ik heb even met twee seniore bazen gesproken
en heb mijn best gedaan om jouw verhaal te verwoorden
maar kreeg een heel verhaal over me heen met woorden als
"doorheen gedrukt door de junioren", "we moesten tekenen
bij het kruisje", "bestuur moet weg" etc. Ik ga me in ieder geval
niet verder mengen in dat wespennest. Is niet mijn strijd dit...;)
 
Toelichting VNV op de KLM jaarcijfers:

---------------

Afgelopen vrijdag 19 februari werden de jaarcijfers van de KLM-bedrijfsonderdelen gepresenteerd aan de OR en bonden door de directie van KLM. Dit nadat de dag ervoor de analisten en pers lyrisch waren over het jaarresultaat. Het aandeel Air France/KLM schoot met tien procent omhoog. Is het lek boven?

Jaarcijfers 2015
De openingszin van de financieel-directeur (CFO) Swelheim was veelzeggend: “Ik ga mijn best doen om het enthousiasme hier te temperen.” Met Perform 2020 is de juiste koers ingezet, maar zonder de lage brandstofkosten was het operationele resultaat een stuk lager geweest en verre van voldoende om de investeringsambitie te kunnen waarmaken. “Daarom moeten we doorgaan op de ingeslagen weg en niet achterover leunen; de concurrentie holt verder”, waren de ondersteunende woorden van de heer Elbers. Opvallend genoeg werd dit ook door de grondbonden omarmd, waarbij met name de FNV-woordvoerder aangaf dat met een dergelijk positief resultaat KLM haar sociale gezicht moet laten zien in de vorm van nette vertrekregelingen. Op de vraag van de Unie of met deze cijfers de winstdelingsregeling tot uitkering komt, werd bevestigend geantwoord. Hoeveel exact kon de CFO nog niet aangeven, omdat aan de vaststelling hiervan nog wordt gerekend. De cao voor de vliegers kent met het langlopende cao-akkoord van 2015 overigens een afwijkende, verbeterde winstdelingsregeling.

Wat gaat er goed?

  • Totale omzet KLM-groep is gegroeid met 2,7%.
  • Het operationele resultaat (COI) is met €210 miljoen toegenomen van €175M naar €384M. Dit door een goed passage- en Engineering & Maintenance-resultaat. De trend is hiermee positief.
  • Een positieve COI-marge van 3,9%. COI marge = COI/omzet.
  • In 2015 was er een positieve vrije kasstroom van €408M. Een positieve vrije kasstroom is het surplus aan geldmiddelen van de onderneming nadat de noodzakelijke investeringen voor de continuïteit van de onderneming zijn gedaan. Het zegt uiteraard niets over de investeringen die nog gedaan moeten worden.
  • Positief netto resultaat van €43M. In 2014 was dit ook positief, maar ingegeven door een eenmalige meevaller vanuit de pensioenverplichtingen. Geschoond voor dit effect was het resultaat in 2014 negatief.
  • KLM heeft afgelopen jaar €300 miljoen van haar netto schuld (bruto schuld minus liquide bezittingen) kunnen afbouwen. Deze schuld was eind 2011 nog 3 miljard en december 2015 2,1 miljard euro.
  • Bezettingsgraad was in 2015 86,4%, wat ruim 6% hoger ligt dan het marktgemiddelde.

Wat gaat (nog) niet goed?

  • Gemiddelde groei van de markt lag op 5,6%, wat betekent dat de concurrentie harder groeit.
  • Slechts een derde van de toename in COI is op eigen kracht gerealiseerd. De rest komt door de lage brandstofkosten. Dit betekent dat er onderliggend nog niet voldoende verbeterd is, want de brandstofprijs is buitengewoon grillig. Een forse verhoging is een groot risico voor de AFKL-combinatie.
  • De COI wordt gedrukt door een zwaar negatieve cargo-tak. Voor de duidelijkheid: dit betreft de hele cargo en niet specifiek enkel het full freighter-gedeelte. Cargo is desalniettemin belangrijk in de exploitatie van de passagelijnen.
  • Een gezonde ambitie van KLM is een COI-marge van 7 à 8%. Dat betekent voor KLM bij een omzet van net onder de 10 miljard een COI tussen de 700-800 miljoen euro. Het huidige positieve resultaat is dus nog steeds veel lager.
  • Het netto resultaat is maar net aan positief, o.a. door de verkoop van Londen Heathrow slots aan Delta. Het netto resultaat wordt gedrukt door hoge rentekosten, (voorzieningen voor) reorganisatiekosten en verliezen bij dochters.
  • Een resterende schuld van 2,1 miljard euro is weliswaar in lijn met de doelstellingen, maar deze is in verhouding tot het kleine eigen vermogen nog steeds hoog.

Bovenstaande feiten ondersteunen waarom er doorgepakt moet worden. Over de visie om de continuïteit van KLM te kunnen waarborgen zitten de directie en de VNV op dezelfde lijn. Op de manier waarop dit bereikt moet worden niet altijd. Hiervan onderstaand enkele voorbeelden.

KLM 'blues'
Specifiek kijkend naar lopende zaken en de implementatie van de afgesloten cao verloopt een deel goed en een deel minder goed. Zo is er constructief overleg over digitaliseringsprojecten, de infasering van de B787. Ook verlopen de werkgroepen rondom inregelen 90% deeltijd en de verbeteringen aan de (transparantie bij) vakantietoewijzingen goed. Maar aan de andere kant kan ook geconcludeerd worden dat van het cao-akkoord alle punten voor KLM reeds concreet zijn ingevuld, en van de punten voor de vliegers moeten de afspraken grotendeels nog ingevuld worden.

Daarnaast verbaasde KLM de VNV met een crewprobleem. De vliegdienst zit dankzij de WRR-maatregelen uit de cao momenteel zeer ruim in de vliegers, en toch klopte KLM bij de VNV aan met het verzoek om additionele maatregelen om een ‘crew-probleem’ in de komende zomer op te lossen. ‘Er is voldoende crew, maar de poppetjes zitten op de verkeerde plaats’, is de uitleg. Het verbaast de VNV dat KLM dit niet heeft meegenomen in het pakket van maatregelen die de cao omvatte en enkele maanden na het definitief worden van dit akkoord alweer op de stoep staat. Om dit probleem op te lossen is KLM voornemens gebruik te maken van inkrimpende divisies en verdwijnend type-regelingen in tweede helft 2016 en wenst KLM de vluchten op nog meer bestemmingen met drie in plaats van vier vliegers te bemannen.

Ondanks het feit dat de directie een dappere poging heeft gedaan om de euforie in te dammen, is de VNV uiterst bezorgd over eventuele afname van bereidheid en de mate van hervorming van KLM en Air France. Zoals gezegd mogen de cijfers geen excuus zijn om gas terug te nemen. Het gebrek aan snelheid van het uitrollen van de reorganisatie op de grond (HPO) en de vertraging die deze lijkt op te lopen en de berichten die hierover ook in media naar buiten komen, onderstrepen deze zorg.

Een andere zorg – en niet alleen bij de VNV – is het uitblijven van cao-akkoorden bij de Franse vakbonden. Het gevolg hiervan is dat Air France in 2016 gaat krimpen, terwijl KLM in 2016 juist doorgroeit. Het gevolg is dat de productie tussen AF en KLM verder in onbalans raakt, hiermee dus afwijkend van de afspraken hieromtrent in het Pilot Protocol en in de KLM-cao. Op de vraag of dit betekent dat KLM dan maar moet krimpen om weer aan de afgesproken productieafspraken te voldoen, antwoordde de heer Elbers ontkennend. De directeur vindt het niet logisch te veronderstellen dat als een bedrijf succesvol de kosten omlaagbrengt en rendabel haar netwerk opereert, zou moeten krimpen terwijl de markt om groei vraagt. Dit uitgangspunt wordt ook door de directie in Parijs omarmd, maar daarbij niet ontkennend dat dit gepaard zal gaan met enige rimpelingen. Dit geeft ondertussen al druk op de relatie met de Franse vliegers, met name omdat zij een andere strategie aanhangen, waarbij externe partijen en de overheid tot actie moeten overgaan om de continuïteit van Air France te waarborgen en niet de piloten.

Het lek lijkt bij KLM boven, maar is nog lang niet gedicht en de waterlijn kan zomaar weer stijgen.
 
Jullie hoeven jezelf in ieder geval niet meer te gêneren voor die rare Eurlings.
Die gristendemocraat met z'n enge trekjes staat weer eens in de spotlights , en hier lult zelfs Knoops geen punt meer aan.
 
Zojuist zijn de cijfers voor 2015 van IAG bekend gemaakt, onder de streep erg sterk.
Toch vertrouwen zij de markt niet volledig voor 2016 men heeft het net zo makkelijk over het tijdelijk aan de grond houden van 777's als het moet en even later hebben ze het over het eventueel bij leasen van 773 en A380 waar ze erg gunstige aanbiedingen voor hebben gehad. Voor 2016 is hun missie flexibiliteit.

IAG2015result.gif


In het kort:

Operating result: 2,318 Miljard
Netto winst: 1,516 Miljard
 
Wow, u duikt iedere keer diep in de financiële materie Orange, wat zijn uw gevoelens na het lezen van het IAG report? Een bedrijf dat tenminste echt de concurrentie voelt en aangaat met het Midden Oosten en dat je er niet over hoort klagen, in tegendeel zelfs het promoot.
 
Het gebeurt hier:

webcast for the results

Vanaf minuut ~40 is het Questions and Answers daar gebeurt het, het is nb Willie Walsh zelf die het onderwerp op tafel legt.

Ook over de eventuele gevolgen van een Brexit op korte termijn geen (zelfs niet met hun landingsrechten) en op lange termijn doet men onderzoek maar heeft nog niets concreet gevonden.

Dank voor de link. Ik denk dat je refereert aan de statement van Enrique Dupuy die aangeeft dat BA verwacht dat 2016 veel onzekerheid met zich meebrengt maar dat er wordt gekeken naar asset optimisation wat betekent dat ze beide kanten op kunnen "indien nodig" van 777 parkeren tot aan extra 777-300's leasen. Zo is het althans intern gemotiveerd. Gisteren is aangekondigd dat er dit jaar 100 vliegers meer worden aangenomen dan de 395 die men al had begroot. Op de 777 alleen al zijn er net weer 30 vliegers van buitenaf aangenomen dus vandaar dat ik benieuwd was naar motivering van je statement.
 
Vandaag is bekend gemaakt dat Bram Gräber opstapt. Hiermee verliest de
groep een goede bestuurder die zich altijd hard heeft gemaakt voor met name de groeiplannen van HV...

M.i. een groot verlies voor de groep.... Nieuwe uitdaging erbij?

Linkje naar luchtvaartnieuws
 
Terug
Bovenaan