De uitdagingen van de Koninklijke....

...bovendien kan AF/KL dat geld nu erg goed gebruiken en waarschijnlijk zullen deze slots een stuk minder waard zijn als die derde baan er ooit gaat komen.

AF/KLM kan dat geld zeker goed gebruiken. Ik hoop dat het daadwerkelijk goed besteed gaat worden en niet in een bodemloze Parijse put, soort financiele sinkhole, verdwijnt.

Vooropgesteld dat de 3e baan er ooit komt (wat zeer onzeker is), dan denk ik dat EK de investering er voor die tijd ruimschoots uit heeft.

Ben erg benieuwd naar de resultaten van AF/KLM die binnenkort gepubliceerd worden.
 
Daar zul je dan waarschijnlijk in lezen dat de operationele winst aan de bodemloze-put-kant een heel stuk hoger is dan aan de blauwe helft. Onder het genot van een grote thuismark en relatief kleiner Europa product kunnen ze daar in aantrekkende tijden veel harder oogsten en het eerder gemaakte putten toch weer dempen. In tegenstelling tot KLM dat relatief stabielere maar lagere operationele resultaten behaalt.
 
Ik snap hem wel.

Willie Walsh doet er alles aan om uitbreiding van Heathrow tegen te houden en daarmee haar dominantie te behouden; hoezo het nastreven van een open luchtvaartmarkt? http://www.theguardian.com/business...walsh-british-airways-heathrow-airport-runway

Vraag me af wie hier nu het meeste pijn lijdt, kijken hoe lang Walsh blijft volhouden dat de ME3 onschuldige en ongevaarlijke concurrentie is...bovendien kan AF/KL dat geld nu erg goed gebruiken en waarschijnlijk zullen deze slots een stuk minder waard zijn als die derde baan er ooit gaat komen.

Het gaat niet om de verwachte extra concurrentie, zoals Balkon hieronder al schrijft word dit met innovatie en product vernieuwing aangepakt. Het gaat er wel om dat de duurste luchthaven van Europa door het bouwen van een derde baan en de plannen die ze hiervoor hebben nog veel duurder gaat worden. Als je dan 52% van de landingspots in handen hebt (plus de slots die nu terug komen van little red) dan is het mijn inziens niet geheel onterecht dat men hier op zijn minst vragen over heeft. Iets wat KLM immers ook doet over de kosten die schiphol (relatief gezien een goedkope luchthaven) in rekening brengt.

De komende twee weken zijn interessant nu de grote Europese luchtvaart maatschappijen hun cijfers van 2015 bekent maken. De verwachting is dat de meeste maatschappijen in de afgelopen jaren een flinke reserve hebben kunnen opbouwen. Iets wat nu de wereld economie er een stuk minder rooskleurig uitziet voor de komende paar jaar misschien wel eens goed van pas kan komen.

The UK is ook niet bang voor Me3 of 4 etc.

EK gaat volgende maand met de A380 8 keer naar London LHR.
Ze gaan al 3 keer per dag naar Gatwick, dus dat zijn 11 rotaties. Er is zelfs al sprake van 4 rotaties naar Gatwick.

Dan hebben we het nog niet over Etihad en Qatar.
Het opvallende is dat je er niets over hoort in de UK.
Geen protest, niets, radiostilte alom.

Ze hebben dan ook geen platte kar die toch wel getrokken wordt.
Er is wel innovation en product vernieuwing gaande bij de carriers van dienst.
Geen hulp echter van de regering, of vakbonden.
Ik heb ze nog niet gezien.

Het lijkt er op dat marktwerking hier bezig is.
Kan het zijn dat KLM hier de slag mist?
Protectionisme heeft in de luchtvaart nog nooit de doorslag gegeven.

Voorlopig gaan de ME3 etc gewoon hun gang.

Groeten
Balkon
 
AF/KL Jaarcijfers

Consolidated statements: financial_statements_2015.pdf

Een paar highlights:

AFKL2015costs.gif


Exclusief fuel een stijging in de kosten van 957 Mln = 11,20% deze stijging is groter dan er aan omzet is gewonnen in 2015.

AFKL2015costsemployee.gif


Minder personeel, echter meer kosten dit is exclusief reorganisatiekosten.
Loonkosten per employee stijgen van ~ € 78.000 naar ~ € 81.400 in 2015
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp een nettowinst van €118 miljoen op een omzet van €26,1 miljard. De winst is, voor zover ik het kan overzien, te danken aan extreem lage brandstofprijs en gunstige €-koers. Een winstmarge van nog geen 0,5%, wat lager is dan de rente op de financieringen en lager is dan de, al zeer lage, inflatie.

Positief dat er zwarte cijfers gepresenteerd worden maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het resultaat als "zeer mager" omschreven moet worden. Ik had op een veel groter effect van bezuinigingen/reorganisaties gehoopt.
 
Shareholders zijn in ieder geval optimistisch vanmorgen, ik zie al een 7,0% verhoging in shareprice en hij stijgt nu ik dit schrijf. Hopelijk een goed nieuw begin, al zal er nog steeds veel veranderen moeten als ik naar de cijfers van Orange kijk.
 
Dat valt me mee, het verlies door hedgen, in een jaar waar de prijzen zo drastisch naar beneden zijn gegaan. Ik had gehoopt op een groter verschil, dat zou de cijfers voor komend jaar nog positiever beïnvloeden.

Dat er nog weinig te zien is van reorganisatie over de cijfers van 2015 is natuurlijk vrij logisch, het akkoord is pas eind september gesloten. Een verhoging van productie ga je pas zien bij capaciteitsverhoging of verkleining corps door pensioneringen (even voor de vliegers gesproken). Daarbij is het vliegerdeel van besparingen buiten productieverhoging pas per 1 januari gaan lopen, namelijk het voor de helft afstaan van pensioenpremie voor een periode van 4 jaar tbv verhoging van de pensioenleeftijd.
 
Gefeliciteerd met de nettowinst!!

Wel een beetje ironisch dat deze mede mogelijk gemaakt is door de ME3:
Financial Times zei:
Air France-KLM maakt weer winst. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij rapporteerde donderdag voor het openen van de beurs een nettowinst van € 118 mln over het afgelopen jaar.

Het positieve resultaat was voor een groot deel te danken aan de lage olieprijs, waardoor de brandstofrekening € 446 mln lager uitviel dan in 2014. Ook verdiende het bedrijf € 230 mln met de verkoop van landingsrechten op de Londense luchthaven Heathrow
.
 
@ flyingviking: Het effect van de reorganisaties kunnen we nog niet zien, HPO moet nog ingezet worden. Wordt op dit moment door de OR beoordeeld. En ik ben erg bang dat nu zowel de cabinebonden als de grondbonden achterover gaan leunen. Er werken nog steeds teveel mensen bij KLM. En over AF zullen we het nog maar even niet hebben.
 
Als ik de presentatie goed begrijp dan gaat Air France in 2016 ongeveer 2% minder Available Seat Kilometers aanbieden:

AFKL2015_ASK.gif


Daar waar van KLM wordt verwacht dat zij in 2016 juist 3% meer ASK gaan aanbieden en Transavia +15%.
De historie van Air France is dat elke gelegenheid waarbij een voluntary departure plan wordt aangeboden het beoogd aantal gebruikers niet gehaald wordt.

Vrij vertaald de productie van AF daalt zonder dat er een reorganisatie wordt aangekondigd.

Verder over de Freighters is nu ook enige duidelijkheid:

AFKL2015freight.gif


Per juni 2016 vliegt men nog met 3 747ERF op SPL.

In oktober net na de 3e kwartaal cijfers moet men nog even 606 Mln van een obligatie lening aflossen.

Verder zit er nog een multiplier effect in de loonkosten Winst = Winstuitkering.
Als je jaar op jaar winst maakt geen probleem, het vervelende bij effect voor met name KLM is dat door de langdurige reeks verliezen men oude openstaande vorderingen verliest op de fiscus.
 
Per juni 2016 vliegt men nog met 3 747ERF op SPL.



Uit een interview dat Marcel de Nooijer eind december had met Nieuwsblad Transport:

Q: Ik dacht dat KLM/Martinair slechts met drie freighters zou gaan vliegen en een extra vrachtvliegtuig nodig heeft als een van de drie andere vrachtvliegtuigen om technische redenen uitvalt. Het heet toch niet voor niets de
3+1 variant?


A: Nee. We gaan dat vierde vrachtvliegtuig gewoon permanent inzetten. Dat houden we zeker niet aan de grond tot een van de drie B747-400ERF’s uitvalt of voor technisch onderhoud de hangar in moet. Dat wordt gewoon ingezet, afhankelijk van de vraag.
 
Uit een interview dat Marcel de Nooijer eind december had met Nieuwsblad Transport:

Q: Ik dacht dat KLM/Martinair slechts met drie freighters zou gaan vliegen en een extra vrachtvliegtuig nodig heeft als een van de drie andere vrachtvliegtuigen om technische redenen uitvalt. Het heet toch niet voor niets de
3+1 variant?


A: Nee. We gaan dat vierde vrachtvliegtuig gewoon permanent inzetten. Dat houden we zeker niet aan de grond tot een van de drie B747-400ERF’s uitvalt of voor technisch onderhoud de hangar in moet. Dat wordt gewoon ingezet, afhankelijk van de vraag.

Ik verzin het niet, dit is wat men vandaag in Parijs staat te vertellen.

fy_2015_en_analysts_def_global_webcast

Het zou KLM Cargo danwel AirFrance sieren een eventuele omissie onmiddelijk recht te zetten.
 
Ik twijfel ook niet aan je berichtgeving Orange, maar vond het aantal van 3 freighters opvallend gezien De Nooijers' recente uitspraken.
 
Als ik het goed begrijp een nettowinst van €118 miljoen op een omzet van €26,1 miljard. De winst is, voor zover ik het kan overzien, te danken aan extreem lage brandstofprijs en gunstige €-koers. Een winstmarge van nog geen 0,5%, wat lager is dan de rente op de financieringen en lager is dan de, al zeer lage, inflatie.

Positief dat er zwarte cijfers gepresenteerd worden maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het resultaat als "zeer mager" omschreven moet worden. Ik had op een veel groter effect van bezuinigingen/reorganisaties gehoopt.

Zelf ben ik verre van thuis in boekhouding en cijfers, dus neem me vooral niet te serieus ;) Maar als de schuldenlast van 5,4 mljrd naar 4,3 mljrd is teruggebracht en er een plus van 118 mljn onder aan de streep staat. Is het dan niet gewoon een totaalwinst van 1,218 mljrd, waarvan 1,1 gebruikt wordt om de schuldenlast te drukken?

Of denk ik te simpel? ;)

Daarnaast komt het TO verhaal voorlopig nog niet echt lekker uit de verf. HV+TO samen -35 mljn, daarvan zijn er volgens ingewijden -34 toe te schrijven aan TO.

Gr.
FF
 
Terug
Bovenaan