De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik ben zelf ook geen boekhoudkundig toptalent, vandaar dat ik met een slag om de arm stel: "Als ik het goed berijp"...;)

Ik heb me nog niet in de details verdiept. Ik weet ook (nog) niet hoe de schulden zijn afgenomen.

Hieronder heb je het exacte verloop van de schuldpositie:

AFKL2015debt.gif


Grofweg zijn er 3 grote transacties geweest die de schuld verlaagden;

Uitgifte Hybride Lening € 600 Mln (tegen 6,25% rente)
Verkoop Amadeus € 327 Mln
Verkoop Slots LHR € 246 Mln

Daar waar jij 4,3 Mld aan netto schuld leest moet je dat eigenlijk corrigeren met + € 600 MLn van die Hybride (perpetuele) lening want die hebben ze op basis van IFRS onder het eigen vermogen geschoven omdat aflossen in 2020 een optie is en geen plicht.

Hieronder duikt hij op in het eigen vermogen
AFKL2015equity.gif
 
Staat er ook ergens hoeveel het uitfaseren van MP heeft gekost dit jaar? In totaliteit, vanaf de exit pax, zou dat 600 mln zijn wat ik heb gelezen.
 
Staat er ook ergens hoeveel het uitfaseren van MP heeft gekost dit jaar? In totaliteit, vanaf de exit pax, zou dat 600 mln zijn wat ik heb gelezen.

Helemaal volledig kan ik nooit zijn van buitenaf dan moet je namelijk zicht hebben op de intercompany rekening van de balans in de boekhouding, maar voor 2015 kom ik tegen:

AFKL2015_MPrestruct.gif


Daarbovenop gebeurt waar ik al bang voor was:

AFKL2015_MPtaxloss.gif


Dat is een claim op de belasting die ze afboeken.

Bij elkaar opgeteld toch 64 Mln in 2015.

Maar er is meer, de claim vanuit de EU inzake anti trust van in totaal € 340 Mln is nog niet vrijgevallen in de balans. Je zou kunnen beargumenteren dat een aanzienlijk deel van dit bedrag vennootschappelijk aan Martinair toekomt.
 
Dank voor je snelle reactie!

Ik ben alleen nog benieuwd wat het kostte om de MD11's eruit te gooien. Hetzelfde gaat met de overige terugkomen voor 2016 met (waarschijnlijk) de MPS. Het uitfaseren van de de 767 kostte, naar verluit, ruim 50 mln en daardoor MP toen in de rode cijfers...

Maar er is meer, de claim vanuit de EU inzake anti trust van in totaal € 340 Mln is nog niet vrijgevallen in de balans. Je zou kunnen beargumenteren dat een aanzienlijk deel van dit bedrag vennootschappelijk aan Martinair toekomt.

Het lijkt mij op bijzonder creatief boekhouden want het geld wat de MP NV zou kunnen toekomen gaat natuurlijk direct richting KL (AFKL) als het zover is. Hoezo geen OVO? :biertje:
 
Hieronder heb je het exacte verloop van de schuldpositie:

AFKL2015debt.gif


Grofweg zijn er 3 grote transacties geweest die de schuld verlaagden;

Uitgifte Hybride Lening € 600 Mln (tegen 6,25% rente)
Verkoop Amadeus € 327 Mln
Verkoop Slots LHR € 246 Mln

Daar waar jij 4,3 Mld aan netto schuld leest moet je dat eigenlijk corrigeren met + € 600 MLn van die Hybride (perpetuele) lening want die hebben ze op basis van IFRS onder het eigen vermogen geschoven omdat aflossen in 2020 een optie is en geen plicht.

Hieronder duikt hij op in het eigen vermogen
AFKL2015equity.gif

Dank voor, wederom, een zeer heldere toelichting Orange
 
Dank voor je snelle reactie!

Ik ben alleen nog benieuwd wat het kostte om de MD11's eruit te gooien. Hetzelfde gaat met de overige terugkomen voor 2016 met (waarschijnlijk) de MPS. Het uitfaseren van de de 767 kostte, naar verluit, ruim 50 mln en daardoor MP toen in de rode cijfers...



Het lijkt mij op bijzonder creatief boekhouden want het geld wat de MP NV zou kunnen toekomen gaat natuurlijk direct richting KL (AFKL) als het zover is. Hoezo geen OVO? :biertje:
MPS blijft tot 2018 minimaal. Dit jaar wel de MPR en MPQ die in de papieren gaan lopen, moeten in originele staat terug naar de lessor.
 
KLM is de enige klant van MP en betaalt meer dan de marktprijs. Anders draait MP structureel verlies en raakt ze haar AOC kwijt. Hoort deze hoge betaling ook niet bij de MP kosten?
 
ik heb me er nog niet in verdiept maar .. laatste keer werk KLM en AF ook separaat gerapporteerd.

Als de nettowinst op 118 miljoen uit kwam. Hoe is de verdeling dan tussen AF & KL.

Ik zou verwachten dat AF een gierend verlies heeft en KL het juist veel beter heeft gedaan.

Het echte positieve is de positieve cashflow en dat de schuld nog verder is afgebouwd. De lage brandstofprijzen en de betere resultaten lijken er nu ook voor te zorgen dat KL juist op productiegroei inzet. Zo worden de kosten in relatieve zin ook versneld verlaagd.

Wat er met vracht gebeurt blijft een compleet disaster en toonbeeld van mismanagement. Ditto wat er bij AF gebeurt.

KL moet de ingezette koers doorzetten, de reorganisatie doorzetten en daarna nog een keer een echt grote ingreep in cabine en cockpit doen .. niet door geld .. maar door WRR en pensioen.
Dan gaat het echt de goede kant op met KL.

Daarna is het zaak om een groot slot op de kas te doen zodat AF er echt niet meer bij kan.
 
ik heb me er nog niet in verdiept maar .. laatste keer werk KLM en AF ook separaat gerapporteerd.

Als de nettowinst op 118 miljoen uit kwam. Hoe is de verdeling dan tussen AF & KL.

Ik zou verwachten dat AF een gierend verlies heeft en KL het juist veel beter heeft gedaan.

Het echte positieve is de positieve cashflow en dat de schuld nog verder is afgebouwd. De lage brandstofprijzen en de betere resultaten lijken er nu ook voor te zorgen dat KL juist op productiegroei inzet. Zo worden de kosten in relatieve zin ook versneld verlaagd.

Wat er met vracht gebeurt blijft een compleet disaster en toonbeeld van mismanagement. Ditto wat er bij AF gebeurt.

KL moet de ingezette koers doorzetten, de reorganisatie doorzetten en daarna nog een keer een echt grote ingreep in cabine en cockpit doen .. niet door geld .. maar door WRR en pensioen.
Dan gaat het echt de goede kant op met KL.

Daarna is het zaak om een groot slot op de kas te doen zodat AF er echt niet meer bij kan.

Kwa operating result is dit de verdeling, staar je daar niet blind op voor het geheel zijn de vermogensmutaties en buitengewone baten en lasten van dit bedrijf veel interessanter vandaar dat men uiteindelijk op 118 Mln netto winst komt. KLM = operationeel Winst + Air France = operationeel Winst.

AFKL2015_Operatingresult.gif
 
KL moet de ingezette koers doorzetten, de reorganisatie doorzetten en daarna nog een keer een echt grote ingreep in cabine en cockpit doen .. niet door geld .. maar door WRR en pensioen.
Dan gaat het echt de goede kant op met KL.

WSH, helemaal eens met je post, maar ik ga toch even dieper op bovenstaande alinea in:

In het extreme zouden we als cockpit vanaf morgen op het minimumloon kunnen gaan zitten, pensioenleeftijd naar 65 tillen en de WRR op de wet zetten. Dat zou misschien wel een paar miljard opleveren. Structureel.

Wat gaat er dan gebeuren?

In de eerste plaats zien de cijfers er natuurlijk prima uit. En voor een aantal jaren is de toekomst van in elk geval KLM sterk gewaarborgd. Maar wat gebeurt er nog meer?

- De andere bonden gaan achterover leunen, verborgen werkloosheid blijft in stand.
- Er gaat flink wat meer dividend naar de aandeelhouders.
- De bonussen gaan flink omhoog.
- AF gaat proberen mee te profiteren.

Dat is allemaal niet de bedoeling. ALS we over drie jaar nog verder gaan inleveren bovenop wat we net gedaan hebben, dan is het de bedoeling dat dat uitsluitend aan het zeer lange termijn belang van KLM wordt besteed. Bijvoorbeeld vlootvernieuwing of nieuwe lounges wereldwijd.

De directie heeft ook de lange termijn op het netvlies, maar niet ver genoeg op de horizon. Ik maak nu mijn zesde CEO mee en ga de zevende ook nog mee maken. Als een CEO de targets van de RvC heeft gehaald na vier jaar heeft hij het in het bedrijfsleven goed gedaan en kan hij met een flinke bonus op de golfbaan gaan staan en daarna een nieuwe uitdaging zoeken. Dus als Elbers de komende jaren dankzij de vliegers zijn targets ruimschoots haalt, gaat ook hij achterover leunen.

Snap je dat de door jou genoemde forse ingreep in de arbeidsvoorwaarden van de vliegers nog wel even op zich laat wachten? De vliegers hebben nu een CAO voor drie jaar afgesloten. De andere bonden voor één jaar, dus die zijn nu even uitgebreid aan de beurt.

Inleveren prima, maar alleen als er een MayDay situatie is. Anders komt het geld op de verkeerde plekken terecht en zakt de urgentie weg.
 
Als bovenstaande de houding is van de gemiddelde
KLM vlieger dan hou ik mij hart vast. De Air France
en KLM vliegers lijken toch meer op elkaar dan
verwacht want deze houding is wel erg Frans te noemen
om het zacht uit te drukken. Prima combinatie dus
Air France en KLM.

CEO's krijgen er van langs, aandeelhouders mogen
geen dividend krijgen, werknemers zijn verantwoordelijk
voor het reilen en zeilen van het bedrijf etc. Veel linkser
dan dit krijg je het niet.

De cijfers zien er prima uit?? :confused:

De cijfers zijn matig tot slecht te noemen (zie o.a.FD) en in
vergelijking met de concurrentie zelfs catastrofaal. Tafelzilver
is verkocht om voor de bühne een minimaal plusje eruit te persen.

De revenue ASK is de facto gedaald en het zogenaamde
"inleveren" van de vliegers slaat geen deuk in een pakje
boter. Olieprijs voordeel verdwijnt als sneeuw voor de
zon omdat er nu al een prijzenoorlog aan de gang is
en de concurrentie wint op alle fronten.

De arrogantie dat de het lot van KLM afhangt van de
goede wil van de KLM vlieger door wel of niet in te leveren
is stuitend. Want dat wordt letterlijk gesteld in dit stuk "Als
Elbers zijn targets ruimschoots haalt dankzij de vliegers".

Wat een minachting naar de rest van het KLM personeel.
Zeker gezien de verbloemde opmerking dat er daar
teveel mensen zitten via verborgen werkloosheid. En
bij de vliegers dan? Hoeveel uur maken jullie per jaar?

De toekomst van Air France KLM is zeer onzeker en dat
maken deze laatste cijfers nogmaals pijnlijk duidelijk.

Als dit echt de houding van de gemiddelde KLM vlieger
is dan geef ik deze vliegclub maximaal nog een paar jaar.
De volgende recessie wordt de doodklap als er nu niet
maximaal door iedereen ingegrepen wordt.
 
A/P, ben je het met me eens dat we als vliegers in de toekomst nog zeer veel marge en mogelijkheden hebben om KLM uit de gevarenzone te houden? En denk je nou echt dat we het zo ver laten komen als jij hierboven beschrijft? En wat is er gek aan dat je eist dat hetgeen wat je inlevert, niet ten goede komt aan verborgen werkloosheid of aan bonussen?
 
A/P disc, de hoeder van de NLdse luchtvaart.

Hij heeft alle oplossingen bij de hand, het is toch allemaal zo simpel.
De slechte KLM vlieger moet in het zelfde verotte MAO pakje lopen als A/P.
Niet omdat de KLM dan gered gaat worden, iets wat A/P oprecht natuurlijk wil, nee omdat A/P dan eindelijk een goed gevoel krijgt over zichzelf.
A/P heeft z'n hele leven al met een stukje onrechtvaardigheid in z'n lijf gelopen.
Hullie hebben het veel beter en dat kan niet want iedereen is gelijk, althans dat vertelde z'n moeder m ooit heel lang geleden...

Op dreigende waarschuwende toon kijkt A/P weer in z'n kristallen bol en verrijkt met de meest zuivere intentie, de KLM vlieger, dat hij het nog een paar jaar geeft.

A/P een blij mens die goed in z'n vel zit heeft wel wat beters te doen dan de treurnis die jij ten toon spreid.
Wellicht moet je daar eens een prioriteit van maken.
 
Ik ben het er zeer mee eens dat de KLM vlieger
nog veel meer kan doen dan nu. Ruimte zat. Red
je daarmee het bedrijf? Nee, alleen als iedereen
inlevert.

In mijn visie is dat tot nu toe minimaal gebleken
ondanks het gevoel daarover op de route.

Wat ik gek vind is dat er als er "ingeleverd" wordt
dat dit dan gecompenseerd moet worden aan de
andere kant (zie juniore vliegers met pensioen).

Zelf heb je toch ook een bonus structuur gekoppeld
aan de resultaten (waar je trouwens geen enkele invloed
op hebt maar goed)?

Conclusie van jouw betoog is dat jij het nu geen goed
idee vindt als de vliegers weer gaan "inleveren ".
Snij dus maar bij de andere afdelingen. Waarvan akte.

De aandeelhouders (de eigenaren van het bedrijf!) zitten
al jaren zonder dividend op hun investering. Waarom mogen
die niks krijgen?
 
@ Firestarter. Haha! Geweldig, wat een onzin. Geen touw
aan vast te knopen wat je schrijft.

Succes met jullie hoeders van de luchtvaart in Badhoevedorp! Ik
verheug me op de dag dat Van den Hudding president wordt, dan
wordt het pas echt lachen bij jullie clubje. De incompetentie van Verhagen
verbleekt daarbij.

Jullie hebben het beter? Huh? Dacht het niet.

Wake up and smell the coffee.
 
Wat ik gek vind is dat er als er "ingeleverd" wordt
dat dit dan gecompenseerd moet worden aan de
andere kant (zie juniore vliegers met pensioen).

Gaat ie weer, Hullie!!

Man lees je nou eens eerst in, ipv goedkope stemmingmakerij.
Compensatie wordt betaald door de eigen seniore vliegers.
Staat buiten de significante bezuiniging, paar honderd miljoen, maar dat stelt uiteraard geen flikker voor.

Jouw visie?. Gebaseerd op wat?. Op je buurvrouw die in de cabine werkt en het precies wist op de verjaardag van tante Annie?.
 
Laat maar zitten Firestarter, het is het niet waard.

Ik heb hierboven net uitgelegd dat de vliegers net hun steentje hebben bijgedragen en dat ze de komende jaren gaan observeren (hopelijk mede vanuit de RvC) of Elbers wel hard genoeg blijft doorpakken. Ik had zeker niet verwacht dat iedereen het daarmee eens is, maar zo gaat het wel. Over drie jaar zien we verder. KLM gaat zeker niet failliet, ook al horen we dat al jaren hier.

Het is de kunst regelmatig je schouders op te halen. Ook al wordt dat geïnterpreteerd als arrogantie. Niets aan te doen.
 
Terug
Bovenaan