Nou nog even voor de goede orde :
in Lissabon , Barcelona en Amsterdam staan volgens mij bij elkaar een tiental Airbussen.
easyJet heeft er totaal 240 .
Dus voor de bemanningen van minder dan 5% van de vloot geld dat ze veel minder betaald krijgen wanneer ze ziek zijn.
Dat is inderdaad schokkend en vervelend maar vergeet dus niet dat er voor 95% van de easyJet vliegers dit anders is .
(Zelf kom ik na 40% inkomstenbelasting nog steeds uit op €6000,- netto per maand als ik die maand ziek zou zijn, als gewone simpele line-captain)
En daarom klopt denk ik de stelling van "je mag bij easyJet blij zijn als je doorbetaald word bij ziekte" niet.
Waarom is dit belangrijk ?
-Omdat we goed moeten beseffen dat je dus ook met goede vlieger contracten nog steeds zoveel winst kan maken.
-Omdat dit anders bij de KLM collega's in de wandelgangen van het crewcentre naar de kist verwaterd , en de wandelgang gesprekjes zijn best belangrijk - ook voor de instelling en mindset van de VNV.
Alhoewel ik er vanuit ga dat de VNV wel goed op de hoogte is via ANPAC / VC / BALPA en de Franse (naam even kwijt)
-Omdat het toch wel een beetje denigrerend is voor de rest van de easyJet vliegers.
Als je van het goede uitgaat : dus de echt niet slechte 95% van de vlieger contracten ,
kom je ook beter naar voren in de onderhandelingen - sowieso beter dan wanner je jezelf door het slijk wilt halen.
Het is jammer dat het contract in Amsterdam (en LIS en BCN) zo relatief slecht is voor relatief een minderheid van de vliegergroep en ik hoop dat ze een beter contract kunnen krijgen aan de hand van de bestaande - maar ik ben bang dat er toch al teveel vliegers hun handtekening hebben gezet.
Er waren helaas ook veel direct entry F/O's en zelfs Captains daar - met uitzondering van AMS omdat er veel NL vliegers (volkomen begrijpelijk) naar NL wilden.
Trek jezelf op aan de goede vliegercontracten , die er al lang waren en probeer met het VNV er in NL wat van te maken.
(op die 95% moet nog een correctie van de nieuwe vliegers die net van school komen besef ik me overigens nu - de discussie kan ook daarom eindeloos worden , maar ik hoop dat ik me er niet meer toe laat verleiden)
Leuk not in my backyard verhaal U2!je mag tegenwoordig bij Easyjet al blij zijn om te worden doorbetaald
Alle nieuwe contracten hebben geen fatsoenlijke sickpay en het Barcelona contract heeft 0% pensioen!!!
Nog meer vragen welke kant het op gaat met easyJet?