De uitdagingen van de Koninklijke....

Nou nog even voor de goede orde :

in Lissabon , Barcelona en Amsterdam staan volgens mij bij elkaar een tiental Airbussen.

easyJet heeft er totaal 240 .
Dus voor de bemanningen van minder dan 5% van de vloot geld dat ze veel minder betaald krijgen wanneer ze ziek zijn.

Dat is inderdaad schokkend en vervelend maar vergeet dus niet dat er voor 95% van de easyJet vliegers dit anders is .
(Zelf kom ik na 40% inkomstenbelasting nog steeds uit op €6000,- netto per maand als ik die maand ziek zou zijn, als gewone simpele line-captain)

En daarom klopt denk ik de stelling van "je mag bij easyJet blij zijn als je doorbetaald word bij ziekte" niet.

Waarom is dit belangrijk ?
-Omdat we goed moeten beseffen dat je dus ook met goede vlieger contracten nog steeds zoveel winst kan maken.

-Omdat dit anders bij de KLM collega's in de wandelgangen van het crewcentre naar de kist verwaterd , en de wandelgang gesprekjes zijn best belangrijk - ook voor de instelling en mindset van de VNV.
Alhoewel ik er vanuit ga dat de VNV wel goed op de hoogte is via ANPAC / VC / BALPA en de Franse (naam even kwijt)

-Omdat het toch wel een beetje denigrerend is voor de rest van de easyJet vliegers.

Als je van het goede uitgaat : dus de echt niet slechte 95% van de vlieger contracten ,
kom je ook beter naar voren in de onderhandelingen - sowieso beter dan wanner je jezelf door het slijk wilt halen.

Het is jammer dat het contract in Amsterdam (en LIS en BCN) zo relatief slecht is voor relatief een minderheid van de vliegergroep en ik hoop dat ze een beter contract kunnen krijgen aan de hand van de bestaande - maar ik ben bang dat er toch al teveel vliegers hun handtekening hebben gezet.
Er waren helaas ook veel direct entry F/O's en zelfs Captains daar - met uitzondering van AMS omdat er veel NL vliegers (volkomen begrijpelijk) naar NL wilden.

Trek jezelf op aan de goede vliegercontracten , die er al lang waren en probeer met het VNV er in NL wat van te maken.

(op die 95% moet nog een correctie van de nieuwe vliegers die net van school komen besef ik me overigens nu - de discussie kan ook daarom eindeloos worden , maar ik hoop dat ik me er niet meer toe laat verleiden)

je mag tegenwoordig bij Easyjet al blij zijn om te worden doorbetaald
Leuk not in my backyard verhaal U2!

Alle nieuwe contracten hebben geen fatsoenlijke sickpay en het Barcelona contract heeft 0% pensioen!!!

Nog meer vragen welke kant het op gaat met easyJet?
 
Ipv de groei van Turkish Ailrines en de "ME3" lijkt het er steeds meer op dat we ons kunnen voorbereiden op concurrentie van Turkish Airlines en "ME4":

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/123529

Gezien de megaorder bij Airbus (ik heb begrepen dat dit nog maar het begin is,de maatschappij wil uitgroeien naar 500 toestellen) verwacht ik niet dat Europese politici deze maatschappijen een strobreed in de weg gaan leggen. Daarvoor zijn de economische belangen die dit soort orders met zich meebrengen veel te groot.
 
Laatst bewerkt:
Wel een land met een thuismarkt van 80 miljoen mensen dus eigenlijk nog zo gek niet...

Ik denk overigens dat het niet echt een concurrent gaat worden aangezien ik vermoed dat het product niet aansluit bij de wensen van veel mensen.
 
Ik denk overigens dat het niet echt een concurrent gaat worden aangezien ik vermoed dat het product niet aansluit bij de wensen van veel mensen.

Dat zei men 15-20 jaar gelden ook over Emirates en Qatar. Vergeeet niet dat Frankrijk Iran op allerlei gebieden gaat helpen om de luchtvaartbranche in Iran op te zetten (logistiek, modernisering en uitbreiding infrastructuur, commercieel, flight safety, ATM etc. etc.). In die context moet je de megaorder voor Airbus zien.

Ik vermoed dat het produkt aanzienlijk zal wijzigen. Of er uiteindelijk alcohol aan boord geserveerd gaat worden kan ik nu uiteraard nog niet zeggen maar ook voor alcohol-vrije vluchten (bijvoorbeeld KLM-partner Saudia) is een (grote) markt vooral in het Midden-Oosten en Azië.

Mijn punt is: Straks krijgt de passagier die bijvoorbeeld van Denpasar naar Los Angeles wil er nog een alternatief naast DPS-AMS-LAX bij: DPS-IKA-LAX. De uitdaging voor de KLM zit hem in de concurrentie van nog een netwerkcarrier.
 
Laatst bewerkt:
Traffic cijfers over januari 2016

De cijfers over januari zijn bekend gemaakt en laten voor wat betreft de loadfactor een aanzienlijke stijging zien in vergelijk met januari 2015.

Zelfs KLM Cargo heeft een hogere loadfactor, als dit zo doorzet dan is dat (hopelijk) een aanzienlijke verbetering voor de omzet.

traffic januari 2016
 
Op zich leuk dat de beladingsgraad even goed is en dat de kerosine prijs laag is, maar van die twee factoren wil je niet al te afhankelijk zijn.

Ik hoop dat dit goede nieuws geen vertraging betekent voor de aanstaande sanering bij KLM ((HPO).
 
Op zich leuk dat de beladingsgraad even goed is en dat de kerosine prijs laag is, maar van die twee factoren wil je niet al te afhankelijk zijn.

Ik hoop dat dit goede nieuws geen vertraging betekent voor de aanstaande sanering bij KLM ((HPO).

Dat ben ik helemaal met je eens.

Ik wil niet somberen maar er is een oorzaak voor de lage brandstofprijs: Globale economische achteruitgang. De winstresultaten van luchtvaartondernemingen zijn zeer conjunctuurgevoelig. Zodra de economie (harde) klappen krijgt dan is de luchtvaart een van de eerste sectoren die daarvan de zure vruchten plukt.
 
Ik wil niet somberen maar er is een oorzaak voor de lage brandstofprijs: Globale economische achteruitgang.

Dat niet alleen. Er is ook sprake van flinke overproductie door landen die verslaafd zijn aan de inkomsten van oliedollars.



In ander nieuws:



"Luchthaven wil niet langer rekening houden met gevoeligheid van KLM”

Nieuw bloed voor Schiphol

Luchthaven Schiphol is bezig om nieuwe strategische partners te zoeken voor de luchtvracht.

Vrachtdirecteur Jonas van Stekelenburg bevestigt dat de luchthaven inzet op „partijen die voor langere tijd directe verbindingen verzorgen met Schiphol”.

De nationale luchthaven is een draaipunt in de Europese distributie. De overslag daalde vorig jaar licht in een zwaar concurrende markt. „We willen sneller groeien dan de markt om onze positie te consolideren”, zegt Van Stekelenburg tegen De Telegraaf over de toekomst.

Frankfurt

De groei wordt echter bemoeilijkt door de beslissing van luchtvaartmaatschappij en „home carrier” KLM om een zestal vrachtvliegtuigen van dochter Martinair uit de vaart nemen. Hierdoor kan groot materieel niet altijd op een willekeurige plaats ter wereld afgeleverd worden, waardoor de luchthaven minder aantrekkelijk ten opzichte van andere vrachtluchthavens die relatief dichtbij liggen, zoals Maastricht, Luik en Frankfurt.

KLM vliegt op vaste bestemmingen, na het opgeven van „de wilde vaart” door de sanering van Martinair. Het aantal bestemmingen voor vracht in Noord-Amerika en Azië is daardoor afgenomen, zo blijkt uit cijfers van Schiphol. Dit is de grote zorg bij van de verladers, die de spullen leveren die in de vrachtvliegtuigen worden meegenomen.

'Tandje bij'

„Er zijn bedrijven die hier gevestigd zijn, maar hun goederen via Frankfurt naar Nederland moeten laten trucken. Dat is zonde als we hier Schiphol hebben”, zegt Jeroen de Veth van verladersorganisatie EVO. “Er kan een tandje bij vanuit Schiphol om het bestemmingennetwerk te verbeteren.”

Er zijn op Schiphol luchtvaartmaatschappijen actief die willen uitbreiden, maar dit ligt gevoelig. KLM onderhoudt een belangrijk passagiersnetwerk en verdient ook geld met het vervoer van vracht in de buik van passagiersvliegtuigen. Het netwerk van KLM is kwetsbaar, onder meer door concurrentie van spelers als Qatar Airways en Emirates, die overigens ook op vrachtgebied aan de weg timmeren op Schiphol.

Een mogelijk nieuwe partner is het Russische AirbridgeCargo (ABC). Diens expansie wordt echter weer bemoeilijkt door KLM, dat niet flexibel is in onderhandelingen over landingsrechten en routes. De nationale luchtvaartmaatschappij wordt betrokken in onderhandelingen met derden.

Groeipotentie

Omdat er geen schot in zit, heeft ABC de wens voor een Nederlandse vliegvergunning in de ijskast gezet, zo zegt manager Henk-Jan van Keulen tegen De Telegraaf. „Schiphol heeft de opdracht gekregen van het ministerie om te onderzoeken welke luchtvaartmaatschappijen in de toekomst zorgen voor groei op Schiphol, zonder rekening te houden de gevoeligheid met KLM. Het gaat puur om de groeipotentie”. Dit wordt bevestigd door andere bronnen tegenover De Telegraaf.

Dit is een stijlbreuk met het verleden, waarin Schiphol, KLM en de overheid intensief samenwerkten om kwaliteit van de mainport in stand te houden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ontkent dat de opdracht is gegeven.

De ontwikkelingen op Schiphol worden al een tijd intensief gevolgd door de politiek, die het gevoel heeft dat er weinig schot in zit om tot elkaar te komen. De luchtvracht is goed voor 73.000 banen in Nederland.

'Shabby'

Een delegatie uit de Tweede Kamer ging daarom vorige week op bezoek bij het vrachtgebied op Schiphol. ”Het is een van de levensaders van onze economie”, zegt kamerlid Monasch (PvdA). Er valt volgens hem nog veel winst te behalen door vracht rechtstreeks naar Schiphol te halen. Hij en zijn collega Visser (VVD) vinden dat de partijen snel om de tafel moeten gaan zitten.

„Het vrachtgebied maakte een beetje een shabby indruk”, voegt Tweede Kamerlid Smaling (SP) daaraan toe. “Schiphol, de luchtvaartmaatschappijen, de verladers en de bedrijven moeten de handen ineenslaan om te zorgen het vliegvrachtvervoer en de werkgelegenheid.”

De luchthaven wil de concurrentie voor blijven door bijvoorbeeld een snellere afhandeling bij de douane. De Veth van de EVO: „De slag om de luchtvracht vindt op de grond plaats.”



Afkomstig van DFT.nl: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/25191532/__Nieuw_bloed_voor_Schiphol__.html


Al het derde artikel over dit onderwerp binnen een week. Nieuwsblad Transport begon ermee, en nu DFT. Iets met een kalf en een put.
 
Ik begrijp ook niet waarom KLM niet minimaal zes freighters in de lucht houdt. Nog niet zo heel lang geleden heeft VNV daar samen met de MP OR erg hard op gedrukt richting KLM. Enig idee wat de argumenten van KLM waren om dat toch niet te doen? En wat de rol van AF hierin is?
 
“Er kan Een mogelijk nieuwe partner is het Russische AirbridgeCargo (ABC). Diens expansie wordt echter weer bemoeilijkt door KLM, dat niet flexibel is in onderhandelingen over landingsrechten en routes. De nationale luchtvaartmaatschappij wordt betrokken in onderhandelingen met derden.

Is dit ook niet een vorm van staatssteun een overheid die aanstuurde dat de luchthaven de KLM betrekt bij gesprekken met toekomstige klanten om ze vervolgens de deur te wijzen omdat dit de KLM beter uitkomt? Ben het erg met mr Walsh eens dat de luchtvaart veel vrijer moet zijn zonder bemoeienis van de locale overheden die proberen hun locale luchtvaartmaatschappijen te bevoordelen.

In ander nieuws vandaag http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/123962

Dat verklaard gelijk waarom er erg hard werd en word gelachen om de VNV/KLM over de tweede dagelijkse 380 van Emirates op Schiphol. IAG zal je hier niet over horen die streven een open luchtvaart markt na!!!
 
Ja, lachen hoor.

Deze mail dan maar even:


-----
Thank you for signing up to support Europeans for Fair Competition (E4FC). Regardless of where you live or what European country you call home, there is at least one thing we all have in common- our aviation industry and infrastructure is being threatened by the illegal state-aid being provided by the governments of Qatar and the United Arab Emirates, to their state-owned airlines, Qatar Airways, Etihad Airways, and Emirates.

Let us be clear- regardless of whether you are French, German, or Dutch, this is a legal violation of the air service agreements these countries hold with your respective nation, and the result is a direct and negative impact on European aviation jobs. For example, on every long-haul route that a French airline ceases to operate as a result of subsidized competition, there is a net loss of more than 600 French jobs.

Not only are these airlines using subsidies to aggressively expand into new markets regardless of demand (they have increased their seats to Europe by 439% since 2004) and dumping capacity on routes to undermine competition, they are also investing in failing European carriers- ones that could not compete in the private marketplace, and using them to
dominate the European aviation market. Look at Etihad’s investment in carriers like airberlin, Alitalia, and Darwin Airlines, and most recently, Qatar’s announced investment in the failing Meridiana Airlines- all are carriers that would have not made it without significant subsidized investment.

Earlier this year, the European Commission found Estonian Air to be in violation of their rules on subsidization, and unable to pay back the subsidies, Estonian Air ceased operations. This is the natural result of the opportunity for competition created by air transport agreements between nations, and it no longer works when one side is subsidized.

This is why now, more than ever, we need our respective nations to stand up to these subsidy violations and fight to protect our vital European aviation infrastructure. It is anticipated that in the forthcoming aviation package, the European Commission will be including provisions that not only allow the EC to negotiate on behalf of European nations collectively regarding air transport services with these nations, but also contain structures for enforcing such agreements. Such structures will be introduced in a “fair competition clause” that “proposes a consultation period of 30 days in cases of disputes over unfair subsidies to an airline. Should talks fail, the complaining country would be able to suspend or revoke the airline's air traffic rights as well as impose duties.”

This is fantastic and a critical step in addressing the massive state-aid distorting the aviation market. But this package is not yet law. And until that day arrives, we are not done working to ensure that the European Union and its member nations stand up in support of our industry and our jobs.

Your support in this is critical, now more than ever. Please, share our message with your friends and colleagues. Encourage them to have their voices heard & share your stories with us on Facebook, Twitter, and learn more about these subsidies on our website.

This is a defining moment for the European aviation industry. Let’s make it count.
------
 
Hoewel Oman Air een samenwerkingspartner is vind ik dit toch wel ironisch; Aan de ene kant vechten AF/KLM en VNV in de media de groei van de ME3 aan, aan de andere kant is men niet vies van een paar € voor een slottijd van uitgerekend Emirates. Als je toch van een slot op LHR af wil, zorg er dan voor dat die in handen komt van bijvoorbeeld Delta, Korean, Virgin of een andere samenwerkingspartner in Skyteam. Dan heb je er zelf ook nog wat aan.
 
Ik snap hem wel.

Willie Walsh doet er alles aan om uitbreiding van Heathrow tegen te houden en daarmee haar dominantie te behouden; hoezo het nastreven van een open luchtvaartmarkt? http://www.theguardian.com/business...walsh-british-airways-heathrow-airport-runway

Vraag me af wie hier nu het meeste pijn lijdt, kijken hoe lang Walsh blijft volhouden dat de ME3 onschuldige en ongevaarlijke concurrentie is...bovendien kan AF/KL dat geld nu erg goed gebruiken en waarschijnlijk zullen deze slots een stuk minder waard zijn als die derde baan er ooit gaat komen.
 
Terug
Bovenaan