U vraagt wij draaien.
Vooropgesteld dat de discussie zo hoog oploopt omdat er grote meningsverschillen onderling zijn.
Zo kort mogelijk:
1. KLM betaalt twee jaar lang geen pensioenpremie voor de vliegers.
2 Daarnaast schijnt Den Haag zeer hard op KLM gedrukt te hebben om de pensioenleeftijd op te hogen: De pensioenRICHT-leeftijd gaat van 56 naar 58.
Vóór 2015 was het voor KLM niet super voordelig om de pensioenleeftijd op te hogen; Er hoeft weliswaar twee jaar lang niet aangenomen en omgeschoold te worden (afgezien van nieuwe vliegtuigtypes), maar door het verouderende korps stijgt de totaal uit te keren salaris-som.
Vanaf 1 jan 2015 is de wet echter veranderd. Het bedrag dat de werkgever bruto, gerekend over het bruto-salaris in de pensioenpot mag storten, is gemaximeerd tot een salaris van E100.000. Alles daarboven moet nu netto uitgekeerd worden, dat wil zeggen dat er onmiddellijk belasting over betaald moet worden, ipv bij uitkering pensioen. Dat betekent dat de netto pensioenpremie in feite salaris is geworden.
En hier begint de emotie.
KLM hoeft twee jaar geen premie te betalen. Dat mag niet van de wet, omdat het pensioen is afgeschermd. Tenminste, het bruto-pensioen. Nu het allemaal is veranderd, mag per 1 januari 2015 het netto pensioen gedeelte gewoon ingehouden worden. De truc die nu is uitgehaald, is dat KLM ipv 2 jaar 100% premie-inhouding, 4 jaar 50% (netto) inhoudt. Dat komt op hetzelfde neer. De schade die dit oplevert aan het pensioen, kan weer goedgemaakt worden in de tijd dat je langer doorvliegt.
KLM neemt de komende vier jaar een forse hap uit mijn pensioen opbouw, omdat ik in de hoogste salarisschaal zit. ik kan het echter ruimschoots repareren tijdens mijn twee jaar doorvliegen. Ondertussen kan mijn opgebouwde pensioen twee jaar langer in de pot blijven zitten en renderen. Financieel gezien ga ik er eerder op vooruit dan op achteruit. En dat ik twee jaar langer moet werken betekent in mijn geval dat ik twee jaar langer mijn hobby kan uitoefenen. Geen straf.
De jongste vliegers dragen per saldo minder bij.
In de nieuwe CAO leveren we in op rusttijd, reisverlof en vakantie. Bovendien werken we langer. Door twee jaar langer te werken, kunnen we KLM aanbieden om twee jaar lang geen pensioenpremie te betalen. Al met al krijgt KLM precies datgene waarom ze gevraagd heeft voorafgaand aan de onderhandelingen.
En dan blijft er ook nog flink wat over.
Het VNV bestuur heeft besloten om dit bedrag te gebruiken om het verschil in impact van twee jaar langer door te vliegen (vliegers in de hoogste salarisschaal profiteren meer van deze verandering dan de vliegers in de laagste schaal) wat kleiner te maken.
Ik gebruik bewust het woord 'impact' omdat de één vindt dat er verschil in schade is en de ander vindt dat er verschil in voordeel is. Daarbij opgeteld dat velen de netto-pensioen-premie als salaris zijn gaan zien, lopen de emoties wat op.
De duurste vliegers leveren het meeste in, maar krijgen ook het meest voordeel aan het eind. De goedkoopste vliegers leveren weliswaar weinig is, maar hebben ook weinig voordeel van twee jaar langer de opgebouwde pot laten renderen. Het komt er op neer dat iedereen er twee jaar huidig salaris bij krijgt.
Er zijn natuurlijk een flink aantal vliegers die deeltijd vliegen, om zodoende op 60 ipv 56 met pensioen te kunnen. Die moeten nu door tot 62, om de boel te repareren. En daar hadden ze niet op gerekend. En zitten er ook niet op te wachten.
Ik begrijp hoe dit er uitziet voor de buitenwereld: Luxeprobleem. Helemaal omdat deze week vele KLMers gehoord hebben dat er binnenkort geen plek meer voor ze is binnen KLM.
Vandaar dat ik vermoed dat het bestuur pas veel later met de uitwerking van de verdeelsleutel zal komen.
Mijn persoonlijke insteek is dat ik er (afgezien van wat harder en langer werken) op vooruit ga. Veel meer dan de jonge collega's. Vandaar dat ik er geen enkele moeite mee heb dat het geld dat over is, naar de junioren gaat.
Je zou het overschot natuurlijk ook aan KLM kunnen laten. Daar ben ik het niet mee eens, want dat zou de druk op KLM om wat te gaan doen aan de verborgen interne werkloosheid alleen maar verlagen.