De uitdagingen van de Koninklijke....

Max Rate:

De piloot de boeman maken is dan natuurlijk een goede afleiding om de aandacht af te leiden van besparingen die juist de grond en cabine moeten maken.

Om dan vervolgens met dit aan te komen zetten:

Ik geef enkel aan dat er overval in het bedrijf pijnpunten zitten en niet alleen bij de vliegers.

Nee, je wijst naar een specifieke groep die volgens jou nog wel even meer mag inleveren. Je slaat de plank dan ook volledig mis.

Zoals door anderen hier boven mij al aangegeven zit er nog ontzettend veel vet op het bot wat er toch echt ook bij de vliegers af zal moeten. Kom nou eens uit die ivoren toren en kijk hoe collega's bij andere bedrijven ervoor staan.
Zoals A/P Disc heel juist aangaf: met deze marginale offers ( als je het al een offer mag noemen ) ga je het echt niet redden. 20% salaris inleveren en zelf meer aan het pensioen bijdragen, DAT zijn offers.
 
Laatst bewerkt:
Zoals door anderen hier boven mij al aangegeven zit er nog ontzettend veel vet op het bot wat er toch echt ook bij de vliegers af zal moeten.

20% salaris inleveren en zelf meer aan het pensioen bijdragen, DAT zijn offers.

Dit schreeuwt om een reactie. Dan maar even arrogant:

Hoeveel wij inleveren en hoeveel voldoende is maken we zelf wel uit. Elbers is er mee akkoord. Dat is het enige wat er toe doet.
Ik hoor al dertig jaar dat KLM vliegers teveel verdienen. Daar haal ik m'n schouders inmiddels over op.

En natuurlijk, KLM gaat failliet omdat de KLM vliegers het zo goed hebben. Wacht maar af. Titanic, etc, etc. Hoe vaak komt dat nog terug. Als er iemand last heeft van een failliet KLM, dan zijn het de KLM vliegers wel. Dus laat het in paniek raken a.u.b. aan ons over. Dat doen we t.z.t. wel als het aan de orde is.

100M per jaar, gedurende drie jaar. Dat is voorlopig wel even genoeg. 25% Grondpersoneel er uit, DAT is wat er nu nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef er de voorkeur aan om deze inhoudelijke discussie over het nieuwe pensioenregelement en compensatieregeling even "te parkeren". Niet omdat ik niet geïnteresseerd ben maar omdat er nog zo veel parameters zijn die niet geheel duidelijk zijn en het een herhaling van zetten wordt. Ik vat kort samen: De interne discussie binnen KLM over de arbeidsvoorwaarden is een interne uitdaging die de winstgevendheid van de onderneming in de weg kan staan of in de weg staat.

Vanavond kwam een nieuwe externe uitdaging in de media; Nachtslots/nachtbewegingen. Deze externe uitdaging staat m.i. KLM ernistig in de weg. Hoe kan KLM groeien indien het aantal vliegbewegingen wordt beperkt? Een intercontinentaal netwerk, in de toekomst, in stand houden wordt zo wel heel erg moeilijk.

Wat zijn jullie meningen?

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/3/airports/slotcoordinator-tekort-aan-nachtslots-dreigt-op-schiphol
 
@ jumbo. Ik ben niet veeleisend, ik wordt alleen zo moe van buitenstaanders die zo goed weten dat wij BRUTO te duur zijn zonder met enige onderbouwing te komen.

Vergelijken is moeilijk, maar ik doe enkel een poging eerst het netto salaris van vliegers even lang in dienst in dezelfde functie uit te vinden. Pas dan kun je een koopkracht meting doen. Dan schrijf ik hierboven ook? Probeer nu eens andere posts eens goed te lezen...

Ik meende altijd dat je bij BA Duty pay en flightpay had, net zoals bij LH Überstunden. Efin, een Nederlander betaald dus nog steeds 20% meer loonheffing. Dat is wat de BRUTO salarissen "zo hoog" maakt waar o.a de betreffende schrijver tegen ageert.

Uiteindelijk verdient een BA 747 F/O met 11 jaar in dienst dus inclusief 880 euro flightpay 6600 euro netto, correct? Eenzelfde KLM F/O verdient 10500 euro bruto (inclusief alles) waar hij 5800 euro netto van over houd. Dus de BA F/O verdient 800 euro meer per maand.

Volgens een PPP rekentool staat die 5800 euro in NL gelijk aan 5070 GBP. Met de huidige koers is dat 7000 euro. Oftewel, uiteindelijk heeft de BA F/O 400 euro minder uit te geven per maand; dit is ongeveer 6%.
Hoe kan dan het argument stand houden dat die KLM F/O 747 met 11 jaar in dienst zo veel meer verdient dan zijn UK tegenhanger? En dan heb ik nog niet eens de "recente" paycuts van de BA vliegers meegenomen.

Hopelijk ziet Mr. Jones nu eindelijk ook eens dat dat wel mee valt met het vele vet op de botten.

Verder snap ik niet wat er aan die quote bashen is. De VNV heeft een 3 jarige CAO afgesloten. De cabine en grond een eenjarige CAO die binnenkort weer afloopt. Nu zijn er nieuwe CAO besprekingen waarbij het bedrijf nog meer wil HPO-en bij grond en cabine. Juist zij moeten dus meer besparen vergeleken met de vorige CAO. Dit is de insteek van het bedrijf, niet van mij. Maar selectief lezen is ook een kunst.

Dat ik het verwijt krijg dat ik "de plank mis sla" dat andere afdelingen moeten inleveren - wat juist de insteek van KLM is-, maar dat er bij ons genoeg vet op de botten zit -waarbij KLM tevreden is met de besparingen van de vliegers- zegt wel voldoende over de subjectiviteit van enkelen hier.
 
Flauwekul. Hoeveel vertrekkende nachtslots heeft KLM? 0?
Geen vlucht vertrekt er na 23uur of voor 7 uur.

Of we praten langs elkaar heen of we zijn het echt oneens.

Van schiphol.nl. de volgende vertrekkende KL-vluchten gevonden die vanmorgen voor 07:00 uur vertrokken:
KL2635 (05:35)*, KL2535 (06:00)*, KL2667 (06:30)*, KL1853 (06:50), KL1597 (06:50)*, KL2641 (06:50)*, KL2649 (06:50)*, KL1351 (06:50), KL1223 (06:55), KL1925 (06:55), KL1953 (06:55), KL1141 (06:55), KL1073 (06:55) plus een reeks HV-vluchten zonder KL-codeshare. *= HV-vlucht met KLM-codeshare.

Na 23:00 vandaag: KL3183 (23:40)* en KL3102 (23:55)*. Beide codesharevluchten.

Je moet ook wel om o.a. dagrandverbindingen aan te kunnen bieden en mensen niet te lang laten wachten na aankomst met bijvoorbeeld vroege ICA-kisten.

Vrachtvluchten heb ik niet bekeken. Maar ook daar geldt: Indien nachtslots worden beperkt, wordt de aanvoer van Skyteam-partners de cargo aanleveren voor KLM beperkt en kiest men sneller voor een alternatieve route. 100% vrachtcarrier MP zal er denk ik ook veel last van ondervinden.

Voor mij is dit zo klaar als een klontje: Nog strengere nachtbeperkingen zetten de positie van de netwerkcarrier KLM verder onder druk. Bovendien heeft de holding AF/KLM de slots nodig in verband met uitbreiding HV.
 
Het salaris van een vlieger zegt natuurlijk weinig als je niet naar z'n productiviteit kijkt.

Ik weet dat sommige 747 vliegers bij BA deze zomer meer dan 100 uur per maand draaiden, als het salaris dan min of meer gelijk is op een paar procent na, is de KLM vlieger dus wel veel duurder.
 
Dit schreeuwt om een reactie. Dan maar even arrogant:

Hoeveel wij inleveren en hoeveel voldoende is maken we zelf wel uit. Elbers is er mee akkoord. Dat is het enige wat er toe doet.
Ik hoor al dertig jaar dat KLM vliegers teveel verdienen. Daar haal ik m'n schouders inmiddels over op.

En natuurlijk, KLM gaat failliet omdat de KLM vliegers het zo goed hebben. Wacht maar af. Titanic, etc, etc. Hoe vaak komt dat nog terug. Als er iemand last heeft van een failliet KLM, dan zijn het de KLM vliegers wel. Dus laat het in paniek raken a.u.b. aan ons over. Dat doen we t.z.t. wel als het aan de orde is.

100M per jaar, gedurende drie jaar. Dat is voorlopig wel even genoeg. 25% Grondpersoneel er uit, DAT is wat er nu nodig is.
Soortgelijke uitspraken heb ik eerder gehoord van mensen die een paar jaar later gedesillusioneerd op straat stonden in soortgelijke omstandigheden. Zie een eerdere parallel met onder meer "De Schelde".

Kenmerkend is vooral de focus op zichzelf en hoe zielig ze zijn. Indien je écht vindt dat anderen zoveel mindere sociale lasten hebben, ga daar dan eens voor lobbyen. Zie ik de VNV niet doen. Nachtslots, idem. Aan de ene kant hoor ik heel veel zielig gezeur van KLM-ers over hoe zwaar ze het hebben. Aan de andere kant richten ze hun peilen totaal niet op de root causes van die vermeende (!) oneerlijke concurrentie. Want laten we wel wezen; als het onmogelijk is om te concurreren door de hoge sociale lasten in ons land had de VNV wel gelobbied voor een uitzonderingspositie voor verkeersvliegers, net als voor bijvoorbeeld stuurlui. Nu slechts uitvluchten en excuses...

Het product KLM is gewoon onvoldoende voor het prijskaartje. Ga je dat niet fundamenteel veranderen dan is het op korte termijn afgelopen met "de koninklijke" en de reacties in dit topic - uiteraard selectief - zijn weinig hoopval t.a.v. de zelfreflectie capaciteiten van de vliegende medewerkers...
 
Nee Chester, ik vind mezelf niet zielig en ik heb er ook geen probleem mee sociale lasten en belasting te betalen. Ik reageer op iemand die naar mij staat te wijzen en te roeptoeteren.
 
Het salaris van een vlieger zegt natuurlijk weinig als je niet naar z'n productiviteit kijkt.

Ik weet dat sommige 747 vliegers bij BA deze zomer meer dan 100 uur per maand draaiden, als het salaris dan min of meer gelijk is op een paar procent na, is de KLM vlieger dus wel veel duurder.

En dat is waar we veel goedkoper zijn doordat bijna iedereen 900 uur per jaar doet, ook is het top salaris een behoorlijk stuk lager en word dit pas na 34 jaar behaald (we hebben een 34 punten schaal tegenwoordig).

Als je het verschil in salaris bekijkt van iemand met 20 dienstjaren KLM vs BA dan zal het verschil waarschijnlijk een stuk hoger zijn (BA £92528.-)
Met de 34 punten schaal die we hebben zitten de meesten al redelijk dicht tegen de 65 jaar aan alvorens ze de top halen. Tevens staat ook de pond redelijk hoog nu in vergelijking met voorgaande jaren wat ook een enigszins vertekend beeld geeft.
 
En om nog even in te haken op de Euro v Sterling discussie die Max Rate in zijn voordeel gebruikt. Het maakt niet uit wat de koers is, als je in Engeland woont en werkt zal het je om het even zijn wat de koers is. In Engeland en zeker in Londen en omgeving geef je de ponden uit zoals je in NL je Euro's uitgeeft. Koers is alleen leuk als je (op dit moment, kan over paar maanden anders zijn) in de UK werkt maar in NL woont. En dan zal ik het belastingverdrag tussen NL en UK maar even buiten de discussie laten. ;)
 
En niet te vergeten het volledig andere belasting stelsel in de twee landen.
Waar je in de UK niks af kan trekken kan je in Nederland redelijk wat (huis, study, etc) aftrekken van de belasting.

Het is zoals hierboven wel duidelijk gemaakt is erg moeilijk om twee salarissen met elkaar te vergelijken omdat het leefklimaat/kosten totaal anders zijn in beide landen. Wat wel makkelijk te vergelijken is is de productiviteit per vlieger (pensioenleeftijd en uren/jaar zowel voor SH (excuses als 3 uur turnarounds op AMS hebben alle EU Legancy carriers) als LH) en vanuit dat oogpunt is het niet moeilijk te zien dat daar nog een enorme inhaalslag te maken is.
 
Laatst bewerkt:
Of we praten langs elkaar heen of we zijn het echt oneens.

Van schiphol.nl. de volgende vertrekkende KL-vluchten gevonden die vanmorgen voor 07:00 uur vertrokken:
KL2635 (05:35)*, KL2535 (06:00)*, KL2667 (06:30)*, KL1853 (06:50), KL1597 (06:50)*, KL2641 (06:50)*, KL2649 (06:50)*, KL1351 (06:50), KL1223 (06:55), KL1925 (06:55), KL1953 (06:55), KL1141 (06:55), KL1073 (06:55) plus een reeks HV-vluchten zonder KL-codeshare. *= HV-vlucht met KLM-codeshare.

Na 23:00 vandaag: KL3183 (23:40)* en KL3102 (23:55)*. Beide codesharevluchten.

Je moet ook wel om o.a. dagrandverbindingen aan te kunnen bieden en mensen niet te lang laten wachten na aankomst met bijvoorbeeld vroege ICA-kisten.

Vrachtvluchten heb ik niet bekeken. Maar ook daar geldt: Indien nachtslots worden beperkt, wordt de aanvoer van Skyteam-partners de cargo aanleveren voor KLM beperkt en kiest men sneller voor een alternatieve route. 100% vrachtcarrier MP zal er denk ik ook veel last van ondervinden.

Voor mij is dit zo klaar als een klontje: Nog strengere nachtbeperkingen zetten de positie van de netwerkcarrier KLM verder onder druk. Bovendien heeft de holding AF/KLM de slots nodig in verband met uitbreiding HV.
Ah. We hebben het over codeshares en Hv vluchten.
Hoeveel bewegingen hebben blauwe KL machines vanaf 23 tot 07. Geen 1. Slot 0650 is vertrekbeweging na 7 uur (zie artikel)
 
Laatst bewerkt:
Jumbo en Paraglider; waar het om gaat is dat er geschreeuwd wordt dat de KLM vlieger teveel verdient en dat ze tot wel 30%(!) moeten inleveren. Ik heb aangetoond* dat het salaris reuze mee valt, maar het klinkt gewoon lekker om te zeiken over de hoge salarissen van vliegers. De Nederlandse mentaliteit van "nivelleren is een feest" heerst ook bij andere afdelingen van KLM.

Dat de productiviteit omhoog kan bij vooral de 777 en 747 divisie staat als een paal boven water, maar waarom wordt dat niet aangehaald? Waarom altijd hakken op dat salaris aspect dat bruto groot klinkt, maar netto reuze mee valt vergeleken met andere carriers? Dit wordt niet aangehaald omdat grond en cabine zelf ook dondersgoed weten dat zij net zo onproductief werken. Zij willen geen slapende honden wakker maken.

* De door mij eerder genoemde getallen zijn ballpark, maar het grote plaatje is denk ik wel duidelijk. Ik neem geen enkele wisselkoers in mijn voordeel, dat deed een wisselkoers site voor mij.
 
Max Rate ik begrijp wat je zegt. En over het algemeen bekeken beginnen we bij BA wat hoger maar duurt het veel langer voor we een veel lager top salaris behalen dan bij KLM. Productiviteit is iets waar mijn inziens wel over de hele linie wat (of misschien wel zeer veel) te halen valt binnen KLM zowel Piloten (SH en LH), Cabine, Grond en management lagen. Echter als buitenstaander zal het mij om het even zijn of hoe en wat.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/122559
Hetgeen me wel mateloos irriteert is de VNV. Nu het laatste artikel van de voorzitter weer gelezen te hebben des te meer. Het zal allemaal wel heel erg geloofwaardig overkomen voor een hoop lezers. EK is de boeman en BA doet het goed/is veilig op hun fort. Wat Meneer alleen vergeet is dat er behalve dat er met het mes op de keel bezuinigd is binnen alle departments (flight crew, cabine, grond, office, alles!!) ook BA dezelfde pijn voelt van transfer pax die niet meer via LHR maar via DBX vliegen. Alleen door de stappen van 10 jaar geleden, productiever worden en in het product investeren (380/787/350/nieuwe first class) kunnen we wel concurreren met ze. Hierdoor zijn ze openlijk voor een open luchtvaart markt zonder inmenging van locale overheden (ook voor Qatar aandelen kocht)

Maar voor een bond als de VNV waar waarschijnlijk buiten Nederland maar zeer weinig mensen van gehoord hebben en enige motie van nemen is waarschijnlijk veel makkelijker om te wijzen naar anderen dan de hand in eigen boezem te steken. Canimero iemand?...
 
Deze KLM vlieger is het helemaal met Jumbo eens, de laatste tijd komt de VNV alleen maar in de pers als zeurend klein jongetje..... En daar moeten we dan ook nog eens extra contributie voor gaan afdragen.....
Ze kunnen beter wat meer energie steken in het goed communiceren naar de eigen achterban vwb CAO's en pensioenveranderingen.....
 
Het bruto basis salaris voor een FO 11 jaar in dienst is: £74,310.-


Gross Income £74,310.00
Pension Deductions £0.00
Childcare Vouchers £0.00
Salary Sacrifice £0.00
Taxable Benefits £0.00
Pre-tax deductions £0.00
Taxable Income £63,710.00
Tax £19,127.00
National Insurance £4,757.50
Student Loan £0.00
Post-tax deductions £0.00

Basic Take Home £50,425.50
Basis Maandelijks £4,202.13
E

Een long haul FO paypoint 12 verdient wel wat meer dan 74K Bruto Jumbo...
 
Slot 0650 is vertrekbeweging na 7 uur (zie artikel)

Dat is de situatie nu/per vandaag.

Over de toekomstige situatie zegt de slotcoördinator (die hier veel meer kaas van heeft gegeten dan ondergetekende):

Op Schiphol dreigt vanaf november 2016 een tekort aan nachtslots te ontstaan.

en:

Door de invoering van de nieuwe Wet Luchtvaart wordt het aantal toegestane nachtbewegingen beperkt tot 32.000 per jaar (en mogelijk zelfs tot 29.000), terwijl het aantal beschikbare nachtslots op 34.105 ligt.

Bron:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieu...ator-tekort-aan-nachtslots-dreigt-op-schiphol

Mijn punt is dat KLM (inclusief dochterondernemingen HV en MP) hier als eerste last van zullen hebben. Vooral KLM omdat dat bedrijf Schiphol als hub gebruikt en je alle netwerkvluchten in relatie tot elkaar moet bekijken. Valt de toevoer van een route uit, dan heeft dat doorgaans direct impact op het ICA-vervoer en vica versa.

Ah. We hebben het over codeshares en Hv vluchten.

Ja, daar hebben we het ook over. Waarom denk je dat KLM zijn vluchtnummer aan een HV-koppelt? Niet voor het point to point vervoer van en naar Schiphol zo dunkt mij.

Ik sluit niet uit dat je gelijk krijgt en de consequenties voor KLM (al dan niet inclusief MP en HV) mee zullen vallen. De algemene vuistregel dat slotbeperkingen toekomstige groei doorgaans in de weg staat blijft natuurlijk recht overeind staan. En dat was mijn punt ;)
 
Dan had je dat in eerste instantie wat duidelijker moeten stellen. Ik snap je punt ;-)

Als je het hele artikel leest, het tekort/gevaar. zit hem in de toegestane bewegingen, niet in de slots... En mijn ount was dat op dit moment geen 1 blauwe machine met witte letters gebruik maakt van een vertrekkende nachtbeweging.....
Inderdaad. Wit met groen diet dat wel. Overigens kan je er ook voor kiezen om grotere machines in te zetten bij minder slots.. Vergeleken met bv LhR waar slits erg schaars zijn heeft Schiphol relatief veel kleine machines... Daar valt nig wel wat winst te behalen voor de diverse airlines (niet Alleen KLM)
 
Terug
Bovenaan