De uitdagingen van de Koninklijke....

Het is altijd hetzelfde geweest: Managers vinden dat de vliegers teveel verdienen, de vliegers vinden dat er teveel managers zijn. Bovendien bewegen de 7 andere KLM bonden pas als de VNV bewogen heeft.

En voor dit artikel heeft degene die in het andere draadje besproken wordt zich kennelijk geleend.

Omzet van KLM is 10 miljard. Jaarlijkse cockpit kosten 640 miljoen. De vliegers leveren de komende drie jaar 100 miljoen per jaar in. Dat is van uit de vliegers wel even genoeg. Vindt Elbers ook. Op het geheel een druppel op de groeiende plaat. Maar vanuit de eerder genoemde opgedrongen rol, noodzakelijk om Elbers mandaat te geven om de bijl ter hand te nemen.

Alle ogen zijn nu gericht op de in het artikel genoemde sanering, 'HPO'. Er moet 25 procent van het personeel uit. Want er werken al heel lang veel teveel mensen bij KLM.

Die 190M gaan we dus zeker niet gebruiken om verborgen werkloosheid bij KLM in stand te houden. Dat zou elke FTM lezer moeten begrijpen.

Die gaan we voor een groot deel gebruiken om te compenseren, anders is de deal juridisch niet houdbaar. Het restant wordt hopelijk en waarschijnlijk gebruikt voor een fonds om de studieschulden bij de banken weg te halen.
 
En nog even over het STROT akkoord. Daar heeft KLM voor wat betreft de vliegers de afgelopen jaren ruim 300M voordeel bij gehad. (Overschotten). En nu voor het eerst KLM dreigt bij te moeten storten (kleine kans op een tekort) willen ze er uitgerekend van af. Zo werkt het niet.
 
Ja inderdaad. Waarheid is soms hard he.

Waar heb jij de kennis vandaan om te oordelen dat het allemaal de waarheid is? Iedereen met een beetje inzicht in de materie prikt er zo doorheen dat de "bronnen" hun eigen agenda hebben en niks achterwege laten om de piloten en de VNV zwart te maken.

Gezien de timing van dit stuk en de nieuwe CAO onderhandelingen van de VNC en de onvrede bij het VHKP zet ik er een kratje bier op dat de "bronnen" uit deze gelederen komen.
 
Ik vind als buitenstaander dat het artikel in 'follow the money' uitermate slecht geschreven is. Geen bronvermelding, geen grafieken of getallen die de geponeerde stellingen ondersteunen, geen namen genoemd van mensen die uitspraken gedaan zouden hebben etc.; RIOOLJOURNALISTIEK.

Waar ik het WEL mee eens ben, is dat 30.000 mensen om 165 vliegtuigen te laten vliegen te veel lijkt...
 
Inderdaad. Die overhead wordt even èèn zin aangehaald voordat het piloten bashen verder gaat.

Onderstaand commentaar van de schrijver op een reactie zegt al voldoende over zijn kennis en kunde:

"
Jean Walt
19 uur geleden

"In het High Performance Organization rapport staat juist dat de grote problemen juist komen door de enorme overhead bij KLM" - helemaal waar, en die noem ik ook nadrukkelijk

Reductie van 30% op loonkosten vliegers reduceert de personeelskosten met 8%!

Dat is serious money op 2,3 miljard personeelskosten."


Lekker onderbouwd ook waar die 30% op gebaseerd is en waarom juist de piloten 30% extra moeten inleveren. Waarom het niet uitgebreid hebben over de 9 managementlagen of de 50% tweebanders?

Waarom enkel alleen de piloten er uit pikken? Omdat juist de andere groeperingen enkel hun eigen belangen willen beschermen. De piloot de boeman maken is dan natuurlijk een goede afleiding om de aandacht af te leiden van besparingen die juist de grond en cabine moeten maken.

Zo verdorven is KLM.
 
Inderdaad. Die overhead wordt even èèn zin aangehaald voordat het piloten bashen verder gaat.

Onderstaand commentaar van de schrijver op een reactie zegt al voldoende over zijn kennis en kunde:

"
Jean Walt
19 uur geleden

"In het High Performance Organization rapport staat juist dat de grote problemen juist komen door de enorme overhead bij KLM" - helemaal waar, en die noem ik ook nadrukkelijk

Reductie van 30% op loonkosten vliegers reduceert de personeelskosten met 8%!

Dat is serious money op 2,3 miljard personeelskosten."


Lekker onderbouwd ook waar die 30% op gebaseerd is en waarom juist de piloten 30% extra moeten inleveren. Waarom het niet uitgebreid hebben over de 9 managementlagen of de 50% tweebanders?

Waarom enkel alleen de piloten er uit pikken? Omdat juist de andere groeperingen enkel hun eigen belangen willen beschermen. De piloot de boeman maken is dan natuurlijk een goede afleiding om de aandacht af te leiden van besparingen die juist de grond en cabine moeten maken.

Zo verdorven is KLM.

:blabla::blabla:

Iedereen zit er toch om zijn eigen hachje te redden? Zo is de mens nou eenmaal, piloten net zo goed. En wat betreft het piloten bashen, bash jij nu niet de grond en cabine?
Er kan nog zoveel meer bespaard worden bij het vliegerskorps. Ja, ook grond, cabine en vooral bij management valt nog zat te halen maar word eens wakker allemaal. Vergelijk de KLM vlieger CAO eens met vergelijkbare airlines. Komt niet eens in de buurt.
 
Pas als iedereen hetzelfde verdient, stopt het gezeur. Natuurlijk kunnen de vliegers nog veel meer inleveren. En natuurlijk ga je je werkgever niet kapot maken. Het is telkens weer de kunst om niet te veel en niet te weinig te geven. En dat doet VNV wat mij betreft prima, die heeft een zeer nauwkeurig beeld van de situatie bij KLM.

Het is nu aan Elbers om eindelijk eens de daad bij het woord te voegen. Hij heeft de volledige backup van VNV.
 
De echte boodschap van dit hele artikel is dat KLM (o.a) kapot
gaat aan de pensioenlast van de vliegers. Zie BA, a huge pension
problem with its own airline...En succes met het het geloof in de VNV.
Wens je veel sterkte toe in dat geval...:rolleyes:
 
:blabla::blabla:.

Lekker volwassen begin van je reactie. Ik bash niemand al helemaal niet op verkeerde aannames. Ik geef enkel aan dat er overval in het bedrijf pijnpunten zitten en niet alleen bij de vliegers.

Geef nou eens een vergelijking met andere maatschappijen in en hoeverre zij niet eens in de buurt komen. En neem dan aub wel netto salarissen ter vergelijking.
 
Lekker volwassen begin van je reactie. Ik bash niemand al helemaal niet op verkeerde aannames. Ik geef enkel aan dat er overval in het bedrijf pijnpunten zitten en niet alleen bij de vliegers.

Geef nou eens een vergelijking met andere maatschappijen in en hoeverre zij niet eens in de buurt komen. En neem dan aub wel netto salarissen ter vergelijking.

Die vergelijking zou ik maar niet aangaan.

Wel eens gehoord van de Big Mac Index?

Als een vlieger voor BA werkt en gestationeerd is op LGW of LHR zou die als je netto een vergelijking wilt opstellen wel eens flink in het nadeel kunnen uitvallen t.o.v. een KLM vlieger met als basis AMS.
 
En neem dan aub wel netto salarissen ter vergelijking.

We hebben het hier toch over bedrijfsvoering dus kijkend uit het oogpunt van kosten voor KLM? Heeft dus geen zin om netto salarissen te vergelijken. Het gaat dan juist om de bruto bedragen...

Je kan het de werkgever tenslotte niet aanrekenen dat hier bv sociale lasten hoger of lager zijn dan in andere landen.
 
Hulde, je hebt het door B767-300. Dat is het
punt. Het artikel gaat over de BRUTO lasten voor
KLM en niet over onzinnige vergelijkingen over salarissen
tussen vliegers.

De bruto loonlasten zijn voor AFKL veel te hoog
vergeleken met de omzet (+/-30%) en daar moet
iets aan gebeuren.

En even dit citaat van KLM zelf op MyKLM over
de nieuwe KLM CAO:

"dit betekent dat dus de waarde van 2 jaar pensioen
premie niet betaald wordt. De helft van dat bedrag gaat
naar KLM. De andere helft van dat bedrag (dat dus door
de vliegers zelf wordt betaald), wordt door de vliegers onderling
herverdeeld in het kader van de verhoging van de
pensioenleeftijd. KLM draagt hierbij dus geen euro aan bij"

Ergo, wat wint KLM hiermee? 1 jaar pensioen premie...
Wat een offer...Daar ga je het echt niet mee redden hoor.

En "herverdeeld " is wel een heel bijzonder manier van
omschrijven.
 
Wel eens gehoord van de Big Mac Index?

Leuk hoor dat popular since gedoe over koopkracht metingen en wisselkoersen, maar koopkracht is gewoon netto besteedbaar inkomen, dus snap even niet wat je me wilt uitleggen.

Het verschil tussen bruto en netto is juist het probleem; de sociale lasten. Waarom floreren de ME carriers dan zo veel en gaan de carriers in Europa (KLM, BA,LH, Brussels airlines) zo gebukt onder hoge sociale lasten?

Maar kom dan eens met netto salarissen van BA en LH. Laten we zeggen 11 jaar in dienst, F/O 747. Die positie komt met die jaren in dienst bij alle 3 de toko's wel overeen lijkt mij.
 
Maar kom dan eens met netto salarissen van BA en LH. Laten we zeggen 11 jaar in dienst, F/O 747. Die positie komt met die jaren in dienst bij alle 3 de toko's wel overeen lijkt mij.
Max Rate de koopkracht is wel degelijk van toepassing op salarissen. Als je zowel in Zweden als in Nederland een euro verdient dan heb ik liever die Nederlandse euro omdat je daar veel meer voor kunt kopen/doen in Nederland. Vandaar dat de BigMac index wel een goede indicator is wat je koopkracht is met je salaris.

De ponden geef je in de UK (London) net zo hard uit als de Euro's dus kan je ongeveer 1 op 1 rekenen.

Het bruto basis salaris voor een FO 11 jaar in dienst is: £74,310.-


Gross Income £74,310.00
Pension Deductions £0.00
Childcare Vouchers £0.00
Salary Sacrifice £0.00
Taxable Benefits £0.00
Pre-tax deductions £0.00
Taxable Income £63,710.00
Tax £19,127.00
National Insurance £4,757.50
Student Loan £0.00
Post-tax deductions £0.00

Basic Take Home £50,425.50
Basis Maandelijks £4,202.13
 
Laatst bewerkt:
Jumbo,

Ik zeg dat een banaan geel is en dan komen jullie met de opmerking "ja maar een sinaasappel is orange".

Nogmaals, ik ken het begrip koopkracht en snap de big Mac index. Die zijn voor de berekening van sociale lasten niet van belang. Ik geef enkel aan dat ik met netto bedragen wil werken omdat er juist gesproken wordt dat de bruto salarissen van KLM vliegers zo hoog zijn. Ik geef enkel aan dat dit komt door sociale lasten. Dan kunnen we daarna gaan bakkelijen op welke plek de koopkracht met dat netto salaris het laagst is.

Die 74.000 pond is 110.000 euro. Daar wordt 28500 euro inkomensbelasting over betaald.
Een Nederlander betaald over dat gelijke bedrag 40.000 euro loonheffing! Dat is 40% meer loonheffing!

Als ik naar mijn hoofd krijg dat dat te kort door de bocht is dan stel ik voor dat je ook je flightpay post zodat we een realistisch beeld kunnen krijgen van een BA F/O 747 salaris.
 
Je bent niet een klein beetje veel eisend. Voor de record kennen wij geen functie pay. De pay is gebaseerd op het aantal dienstjaren en FO/CPT.

De flight pay is £636.33 per maand onafhankelijk hoeveel er per maand gevolgen word. Nogmaals is van het netto inkopen wel degelijk van toepassing de koopkracht te bepalen alvorens een vergelijking te maken.

Ook schommeld de pond-euro nogal, in het laatste jaar alles tussen de 1.10 en 1.42 op dit moment staat die vrij gunstig op 1.385 echter zakt die redelijk op het moment.
Je berekeningen hierboven zijn wel erg ver afgeroomd met de huidige koers is op dit moment £74310 = €102900 en £4202 = €5820
Vergeet niet dat de sociale lasten £19127 + £4757 = £23927 = €33125 zijn
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan