De uitdagingen van de Koninklijke....

@NFS. We blijven het niet eens maar prima toon
van je stuk.

@Jocky747. Prima allemaal, kan je niet helemaal
volgen maar hoop dat je je realiseert dat die opmerking
van jou richting Jumbo overkomt alsof je voor een
ander denkt op een denigrerende manier. Bedoeld of
onbedoeld.

Anyway. Kritisch blijven altijd goed, realistisch ook en
in mijn ervaring ontbreekt dat nog wel eens aan KLM
kant.

Mijn stelling: binnen drie jaar komt de KLM terug bij
de VNV om de CAO open te breken. Besparingen
zijn te weinig en gaan te langzaam.
 
Laatst bewerkt:
@Jumbo. Mijn internet op mijn vakantieverblijf was even iets minder vandaar dat ik niet kon uitleggen wat ik bedoel. Het benoemen van een (minderwaardigheids) gevoel...minderwaardig tussen haakjes en het woord zelf betekend: minder waardig dan een ander. Ik heb het nergens over feiten en ik zeg ook nergens dat jij je zo ook daadwerkelijk voelt.
Het heeft er alle schijn naar dat je slechts de verhaallijnen filtert welke lijken te bevestigen dat KLM vliegers neerkijken op niet KLM vliegers. Het enige moment dat ik dat doe is als ik een FL hoger zit en visual ben. KLM vliegers kijken niet neer op andere vliegers (en ik al zeker niet. Teveel vrienden ergens anders vliegen en weten hoe ze geknokt hebben voor hun baan). KLM vliegers weten heel goed in welk nest ze zijn gekomen en hoe het ook kan. Je moet juist geloven dat er geen reden is voor zulke ideeën. Geloof mij KLMers weten wel beter. Maar dat betekend niet dat wij geen kritiek mogen leveren en mensen mogen wijzen op de trend en dat men daar zelf aan meewerkt.

@Jocky747, zeer goede reden!! Hoop dat je een relaxte vakantie hebt na de drukke zomermaanden!!!

Dank je wel voor je reply, ik heb gelukkig geen minderwaardigheid gevoel jegens de KLM vliegers. Toen ik me lang geleden aanmeldde voor een vliegschool was ik goed geïnformeerd en wist ik dat ik dankzij mijn keuze nooit meer in aanmerking zou komen voor een vliegende baan bij de KLM. Na mijn opleiding en de inclusieve gratis verengelsing (wist niet dat dat een woord was maar drink nu meer thee met melk dan koffie) weet ik ook niet of ik me nog zou thuisvoelen in een Nederlandse cockpit. Na die verengelsing komen de KLM vliegers vaak erg direct een tikkeltje arrogant over op de frequentie, maar ongetwijfeld komen wij Engelse weer over als veel te politiek correct en beleeft (zo heeft iedere cultuur wel wat en is het allemaal perceptie van de persoon). Dat neemt niet weg dat het niet gezellig is als we aan de bar op de route in het hotel gezellig met jullie bier staan te drinken (behalve die keer dat een CC het nodig vond om me uit te maken voor landverrader omdat ik met een andere vlag op de staart vlieg (niet grappig maar serieus bedoelt)).

Door de verschillende bedrijfsculturen worden we gevoerd met andere informatie. Waar wij alsmaar krijgen te horen dat de luchtvaart open moet zonder plaatselijke regels die beperkend zijn en dat we concurreren met de ME3 op kwaliteit en door samenwerking (zie de uitspraken van Mr. Walsh) krijgen jullie (naar het schijnt) voornamelijk voorgekauwd dat ze niet eerlijk concurreren en de ME3 slecht is.

Wie er gelijk heeft? Als ik dat wist had ik morgen ook het lot met de winnende getallen in de loterij. Echter ben ik van mening dat het geen zin heeft voor de KLM om zich te focussen op de ME3 (en al helemaal de VNV niet). De ME3 is iets waar je relatief weinig invloed op hebt. Mijn inziens is de enige mogelijkheid, al dan niet 10 jaar te laat, om eerst de hand in eigen boezem te steken en weer lean en winstgevend te worden. Kijkend naar de andere bedrijven in Europa denk ik dat het helaas niet mogelijk is voor de KLM om dit te doen zonder zoals eerder gezegd de hoeveelheid management en de CC T&C (CAO) flink te reduceren maar ook dat de vliegers veel productiever worden (900 uur per jaar), langer doorgaan (tot 65 jaar) en een andere salarisopbouw (iets waarvan N&S al zegt dat dat (behalve het laatste) realiteit gaat worden met de volgende CAO onderhandelingen). Zoals het ernaar uitziet zijn de eerste stappen al gezet met de pensioenleeftijd naar 58 te brengen, al is het typische Nederlandse polderen dat een gedeelte van het bespaarde geld over de junioren word verdeeld voor een (en dit is een cultuurverschil) niet KLM vlieger moeilijk te begrijpen.

Of deze noodzakelijke versoberingen de oorzaak zijn van vliegers die voor niet Legacy carriers vliegen? Ik denk het niet. Een hoop van de CAO komt nog uit de tijd dat er op de sterren navigerend met de Connie de plas werd overgevlogen. Als ik oud-klasgenoten spreek die voor bijvoorbeeld easyJet of Emirates werken zullen die op zijn minst net zoveel verdienen als ikzelf over hun hele carrière en werken net zo hard als dat wij dat doen. Betekend dit dat je je CAO die je hebt zomaar moet opgeven? Absoluut niet en je moet vechten voor wat je hebt alleen een beetje realiteit zin kan geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
En nu zonder al dat gekift over degouden randjes.

Kl maakt nu 350 miljoen winst over 9 maanden.. Met het 4e kwartaal kom je dan op iets minder? (=q4 meestal verliesgevend?).

Hier zit niets van het effect van de cao in verwerkt neem ik aan? Dus ook niet het positieve pensioen effect als gevolg van die cao?

Hier zit wel een brandstofvoordeel in.. Kan je nu stellen dat KL nu pas hiervan profiteert omdat ze teveel had gehedged? Of kan je stellen dat dit is waar die post hoort te zijn?

Is dit resultaat nu incidenteel hoger of structureel hoger?

...

Wat is dan het effect van de cao's?

...

En wat moet er nu echt gebeuren om naar die 700miljoen netto winst te komen (7%).
(Er vanuitgaande dat iedereen de mening deelt dat Dit het niveau is waar KL structureel zou moeten zitten).
 
In april 2016 loopt de cabine-cao af waarin het korps aanwijsbaar zijn steen heeft bijgedragen voor het herstel van het bedrijf. FNV Cabine zal tegen die tijd de balans opmaken en bekijken in hoeverre de Directie de bedrijfssituatie heeft verbeterd. Daarbij zullen we niet uit het oog verliezen dat er ook weer geïnvesteerd zal moeten worden in de werknemers. Na jaren van loonmatiging en productiviteitsverhogingen, zal ook het personeel wat terug moeten zien van de verbeterde resultaten. Het is in ieder geval goed te zien dat KLM de positieve lijn heeft ingezet.

Aldus FNV-Cabine in dit artikel:

http://fnvcabine.nl/1102-resultaten-derde-kwartaal-hoopvol


Doodse stilte vanuit de VNC.
 
Daar waar Air France er niet eens in slaagt om ook maar de helft van haar toch al veel te lage bezuinigingsdoelstellingen te realiseren en dan nu kennelijk maar bedacht heeft dat het een goede strategie is om dan maar Transavia helemaal te annexeren <<het franse model van leidinggeven is immers al zo succesvol>>

Daar laat IAG zien dat de lat nog veel hoger kan worden gelegd. KLM .. stug vol houden met je bezuinigingsdoelen .. liefst nog een schep erop. AF gaat het nooit begrijpen.

IAG, waartoe ook Iberia en Aer Lingus behoren, liet verder weten dat het zijn financiële ambities voor de komende jaren heeft verhoogd. De winst per aandeel moet met gemiddeld 12 procent per jaar omhoog, meldde het bedrijf vrijdag. Eerder mikte het op een jaarlijkse winstgroei van 10 procent.

De operationele winst moet wat IAG betreft tussen de 12 en 15 procent van de omzet gaan bedragen, waar eerder nog gekoerst werd op een niveau tussen de 10 en 14 procent. Vorig jaar kwam de operationele marge uit op een kleine 7 procent. De beoogde capaciteitstoename bleef onveranderd op gemiddeld 3 tot 4 procent per jaar.

Vorige week rapporteerde IAG sterke cijfers over het voor de luchtvaart belangrijke derde kwartaal. Daarin hielpen de sterke dollar en goedkope brandstof het bedrijf aan een stevige toename van de winst. Ook de prognoses voor heel 2015 werden opgeschroefd. IAG verwacht een operationele winst tussen de 2,25 en 2,3 miljard euro.
 
NL wederom op z'n smalst

NL wederom op z'n smalst

Waar AF zich naar alle waarschijnlijkheid geen zorgen voor hoeft te maken, is de KLM nog niet zeker van politieke steun:

De luchtvaartgroep Air France-KLM maakt zijn eigen afwegingen als particulier bedrijf. Het heeft zijn eigen verantwoordelijkheid.


Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) dinsdag in de Tweede Kamer. Ze reageerde op de onrust bij parlementariërs over de plannen van Air France-KLM met zijn prijsvechter Transavia. Het bedrijf wil een deel van het Nederlandse belang in Transavia onderbrengen in een aparte maatschappij Transavia Company.

'Het is een beursgenoteerd bedrijf dat zijn eigen afwegingen maakt', aldus Dijksma. Ze wil daar niet tussenbeide komen. Wel zegt ze op te komen voor de Nederlandse belangen: het handhaven van Schiphol als mainport en het handhaven van veel verbindingen vanaf Schiphol met een belangrijke rol voor KLM. Ze wees hierbij ook op de rol van het vliegveld als banenmotor.

Via http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/4184142/2015/11/11/Dijksma-wil-Air-France-KLM-niet-in-de-weg-staan.dhtml
 
Wacht even...

Wacht even...

Zijn de bewindvoerders incapabel omdat ze geen geld willen investeren in een technisch failliete onderneming met veel te dure CAO's?

Er zijn er vast die dat juist zeer capabel noemen....
 
http://centreforaviation.com/analys...-france-klms-lcc-enjoys-a-growth-spurt-122964

Dure Transavia CAO.......kostprijs desondanks toch in de buurt van de belangrijkste concurrenten. En dus niet zo vreemd om hier wat moeite voor te doen. (levert ook behoorlijk wat meer op voor de Nederlandse Staat dan de Ierse, Spaanse en Engels concurrentie...)
Dit is van 2012 dus voor behoorlijke ingrepen in CAOs en andere kostenbesparingen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2015-11-12-20-37-22.jpg
    Screenshot_2015-11-12-20-37-22.jpg
    7,1 KB · Weergaven: 0
"De Nederlandse Staat moet zich afvragen of het voorrang wil geven aan de belangen van de nationale luchthaven, waarvan het aandeelhouder is, of aan de belangen van een beursgenoteerde luchtvaartmaatschappij in buitenlandse handen."

Aldus Tim Clark. Iets met een spijker en een kop..
 
met betrekking tot de vrije luchtvaartmarkt zou het goed zijn als hier zeer spoedig een positief besluit over word genomen. Een negatief besluit zou erg slecht zijn voor hetgeen waar de VNV zegt dat ze voor streeft, een eerlijke open luchtvaartmarkt.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/node/122043

Nou het scheelt 135 seats per vlucht is gelijk aan max 270 op- en afstappers voor Schiphol per dag, dat is veel meer dan ik uit mijn hoofd had beredeneerd. Let wel dit is op basis van de huidige inzet van configuraties. Daar kan EK ook nog wat aan sleutelen.

MRATSseats_SPL.jpg
 
Ook al had het 1000 pax per dag geweest, ze beperken zou staatsteun zijn voor een ander groot bedrijf wat vanaf Schiphol vliegt. Iets waar de VNV zo op tegen is.
 
Terug
Bovenaan