De uitdagingen van de Koninklijke....
Het antwoord blijft uit zo te merken. Begint er een
beetje op te lijken dat ongefundeerde hoogmoed
gekweekt in het noorden van het land enkele personen
het idee geeft dat als je niet KLM/KLS bent er automatisch
een minderwaardigheidsgevoel optreedt als je een andere
achtergrond hebt. "Oh je bent vrije markt..." WTF? Heb zo
vaak die onzin gehoord.
De houding "Vrije markt" versus KLM verklaart denk ik een
hoop omtrent de huidige insteek. Het KLM vliegproduct
moet om een of andere reden een premium prijs hebben
maar de reden mis ik nog geheel. Verworven rechten?
Men vliegt beter? Hypotheek is nou eenmaal hoog?
Derde huwelijk?
Opvallend te zien dat er tot nu toe geen enkel antwoord
gekomen is op mijn vraag wat de rechtvaardiging
is van een salaris ver boven gemiddeld voor hetzelfde werk
(behalve netwerk druk
).
Nou, dan zal ik de handschoen maar oppakken, ook al betreft het niet mijn uitspraak en met het grote risico voor arrogant uitgemaakt te worden.
Het salaris van de KLM vlieger is niet gestolen, maar het is ook geen persoonlijke verdienste. Laat ik er geen doekjes om winden, de belangrijkste factor is macht. KLM stemt er in toe dit salaris te betalen, het is dus nogmaals niet gestolen. Maar indien elke vlieger individueel had moeten onderhandelen was het plaatje heel anders geweest natuurlijk.
De arbeidsvoorwaarden zijn meer dan uitstekend, niet alleen het salaris, ook het pensioen. Dit laatste is zelfs voor de vliegers zelf nooit echt helemaal duidelijk geweest, maar sinds de nieuwe wetgeving per 1 januari wordt het steeds duidelijker hoe goed het pensioen is geregeld. Vanuit KLM, maar ook vanuit NL wetgeving.
Het is historisch zo gegroeid, vanaf WO2 slim en hard onderhandelen.
Het is zoals eerder gezegd niet de bedoeling dat je met je arbeidsvoorwaarden je eigen bedrijf kapot maakt. Vliegers gaan voor de lange termijn. Zowel vanwege goede arbeidsvoorwaarden maar ook vanwege het systeem van senioriteit zit de KLM vlieger met gouden kettingen aan KLM vast. Persoonlijk maak ik met Elbers CEO nummer vijf mee, en ik ga er ook nog twee anderen meemaken. Om maar te zeggen dat de punt op de horizon van de CEO wat dichterbij ligt dan het punt van de vlieger. Ook ivm targetcultuur. Op het moment dat Elbers klaar is en een nieuwe uitdaging gaat zoeken, werk ik nog steeds bij KLM.
Er zijn drie grote stakeholders: klanten, aandeelhouders en personeel. Het belang van de eerste groep onderschrijft iedereen, maar tussen de laatste twee is de genoemde machtsverhouding. Bij veel luchtvaartmaatschappijen vinden de managers dat de piloten teveel verdienen en vinden de piloten dat er teveel managers zijn. Dat zal toch bij de meesten bekend voorkomen.
Met de laatste CAO ronde ga ik iets harder werken, werk ik iets langer door en lever ik gedurende vier jaar elke maand E3400 netto in vanuit mijn netto pensioen. Geen probleem om dit te doen, alles voor de gezondheid van de werkgever. 3 x 100M is overigens een mooi gebaar, maar daar redden we het niet mee. Zelfs als we gratis gaan vliegen, bestaan we over vijf jaar niet meer als de boel niet overhoop gaat. Dat inleveren doe ik ook weer niet blind. Ik wil er iets voor terug. Vanwege de omstandigheden kan dat niet iets zijn wat KLM geld kost. Dus wil ik een stukje invloed en een stukje commitment. Ik wil niet dat hetgeen ik inlever gebruikt wordt om verborgen werkloosheid in stand te houden. Vandaar dat VNV er nu heel hard bij Elbers en in Parijs op drukt om door te zetten met de reorganisatie.
Terug naar de beloning. Die is zoals gesteld historisch gegroeid, vanuit een hoge organisatiegraad en uiterst capabele onderhandelaars. Telkens met het oog op een gezond bedrijf aan de ene kant en niet teveel geld naar aandeelhouders en management aan de andere kant. Dat mag je macht noemen. Bijkomend voordeel is volledige afwezigheid van angst om eigen fouten te rapporteren. Want een sterke vakbond op de achtergrond. Dat komt de veiligheid ten goede. Wellicht ten overvloede; De VNV is eigenlijk nog meer een beroepsvereniging dan een vakbond.
Het salaris van een KLM piloot is dus niet gestolen, KLM gaat ermee akkoord en de enige aan wie de KLM piloot daarover verantwoording hoeft af te leggen is aan KLM. Er op vertrouwend dat VNV de gezondheid van KLM strak in de gaten houdt.
En nu komen we dan op het arrogante gedeelte. Geen idee of een KLM vlieger beter is dan andere vliegers. Ik heb nooit samen gewerkt met een niet-KLM vlieger. Echter: Vanwege de zeer aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden heeft KLM wel de eerste keus. Ze kan criteria stellen die ze wil. Een ILS af vliegen kunnen we allemaal wel. Emergency management in een noodsituatie, met weinig peut over in slecht weer in het donker, is andere koek. Goed kunnen sturen is leuk, maar KLM stelt daarbovenop steeds hogere eisen aan je vaardigheden hoe je met mensen omgaat. Ja, ik weet het er zijn echt wel arrogante KLM vliegers. Maar ze sterven ook echt langzaam uit.
KLM meent nog steeds dat ze alleen maar vliegers aanneemt waarvan ze denkt dat het gezagvoerders kunnen worden. Geen idee of je goed kunt voorspellen hoe iemand van 23 zich gaat ontwikkelen richting gezagvoerder. Maar KLM gebruikt dit nog steeds als uitgangspunt en het gaat ook vaak goed. Dus er worden geen vliegers als copiloot aangenomen en dan later maar zien hoe gaat als ze gezagvoerder op gaan. Ja, er worden wel eens vliegers aangenomen waarvan men misschien later zegt dat dat niet handig was. En ook andersom. Maar KLM blijft de eerste keuze houden. En daarom zijn er veel mensen die worden afgewezen. Dat is denk ik een belangrijke reden waarom mensen die wel door het filter zijn gekomen als arrogant worden beschouwd, niet omdat ze daadwerkelijk arrogant zijn.
KLM blijft voorlopig nog wel even bestaan. En de arbeidsvoorwaarden van de KLM vlieger liggen over drie jaar weer onder vuur, maar dat is altijd al zo geweest. Geven en nemen, slim onderhandelen, niet teveel risico nemen.