De uitdagingen van de Koninklijke....

Weten wie er garant staat voor die perpetuele rentedragende lening?
De Franse en Nederlandse overheden?

Nope er staat geen staat garant. Zie jij maar eens 6,25% rente bij een bank te bedingen in deze tijd.

Het risico wordt gecompenseerd door de hoge rente, die het aantrekkelijk maakt voor beleggers en bijvoorbeeld beleggingsfondsen of investeringsverhicels. Denk bijvoorbeeld aan Noren die nog enkele jaren wat oliegeld moeten stallen.

For your information als je in NL effe een paar miljoen over hebt of nog erger enkele tientallen dan moet je flink gaan leuren bij alle banken om het daar even te mogen stallen tegen een redelijke rente vergoeding. Loop je tijdens het rondje bellen toevallig tegen een bank aan die eventjes geld nodig heeft dan kun je misschien een 0.1% betere rente bedingen. De huidige rente is 0,0 - -/- 0,1 doordat de ECB de geldkraan volledig heeft opengedraaid.

Zie hier de risks involved:

AFKL2015perp.jpg


Mocht de vennootschap AirFranceKLM omvallen dan kan je achteraan sluiten in de rij. Subordinated obligations zijn achtergestelde obligaties daarna komen deze notes pas aan de beurt.

Zie hier het prospectus: http://www.airfranceklm.com/sites/default/files/air_france_klm_-_final_prospectus_30_march_2015_visa.pdf
 
Laatst bewerkt:
Als voormalig bedrijfseconoom heb ik wel een klein beetje begrepen van economische variabelen en knoppen om aan te draaien om kosten te reduceren.
Nu heeft men nog een prettig salaris, over tien jaar heeft elke maatschappij meebewogen naar de onderkant. Heb jij dat besef wel? Vooruitkijken of zit je in de ambtenarij? Dan kan ik je je korte termijn visie kwalijk nemen ;-)

Zonder de 'race to the bottom' had ik niet het salaris kunnen verdienen dat ik nu verdien. Als vrijemarkter vloog ik dan missionarissen in Papua.
Hoppa!


Jij noemt het een race to the bottom, ik zie het iets optimistischer:
Een overdadig riant salaris voor de happy few maakt plaats voor een redelijk en markt conform salaris (wat dat ook moge zijn) voor een grotere groep. Een econoom zou daarvan moeten smullen.
 
Gebrek aan onderlinge concurrentie zou juist geen reden moeten zijn voor een neerwaartse spiraal.

Argument wat ik mij kan bedenken is netwerkdruk bij BA/LH/KLM, dat heb je niet, of in mindere mate, bij een Easy. Gelukkig hoeven we verder niet alles op een weegschaal te leggen, iedere dag thuis kunnen slapen kan ook als een arbeidsvoorwaarde gezien worden.

Hij zegt dan ook niet gebrek aan onderlinge concurrentie, maar gebrek aan onderlinge concurrentie op arbeidsvoorwaarden!
Daarmee bedoelt hij dus dat het voor de arbeidsmarkt geen reet uit maakt wat een KLM piloot verdient! Immers de vlieger bij easyJet kan de overstap niet maken naar een gelijkwaardig salaris bij KLM en van daaruit doorgroeien.

Het senioriteitssysteem doet de vrije beweging van piloten tussen maatschappijen gewoon geen goed! En dat versterkt de race to the bottom.
 
That's my point. Senioriteit is leuk voor vakantie
toebedeling maar op lange termijn schaadt het
de vliegers zelf ook (kijk ook eens naar de kosten
van de stoelendans bij omscholingen bij de KLM).
Maar die boodschap gaat zeer zeker niet bij de VNV
aankomen.
 
@ Orange,

Dank voor je uiteenzetting. Ten aanzien van jouw analyse omtrent personeelskosten; in hoeverre zijn reorganisatiekosten hierin meegenomen? Daarnaast zijn bijvoorbeeld toekomstige contracten voor het cabinepersoneel versoberd en zal er uiteraard nog een pensioenleeftijdsverhoging voor de KLM vlieger komen.

Maw, hoe kijk jij naar de ontwikkeling van personeelskosten op langere termijn?

in hoeverre zijn reorganisatiekosten hierin meegenomen?

Niet die zitten namelijk in de eenmalige baten en lasten, zie hieronder:

AFKL2015q3restruct.jpg


hoe kijk jij naar de ontwikkeling van personeelskosten op langere termijn?

Zullen we eens proberen in een aantal stappen het eerlijke verhaal op te stellen?

Tot en met halverwege de jaren 90 dumpte sec KLM net zoals zoveel andere grote ondernemingen hun ouder (kantoor) personeel +50-55 massaal in de WAO. Verdient niet de schoonheidsprijs alleen was wel een oplossing. Bovendien ik heb wel gezien dat soms mensen die voor KLM wereldwijd gewerkt en of langdurig voor KLM in een land waren gestationeerd en ook de moeilijke jaren 80 hadden meegemaakt dit wel degelijk een oplossing was. Kortom die mensen waren echt wel een beetje opgebrand.

Daarna van laten we zeggen van '98 tot '04 werden mensen afgekocht, als 50-55+ dit werd gefinancierd door een greep in het pensioenfonds te doen omdat deze geld over hadden (het puilde werkelijk uit de kassen, premievakantie etc). Ik kan mij voorbeelden herinneren van mensen met toen een jaarsalaris € 87.500 die op 52 jarige leeftijd 1,2 Mln + afkoop van resterende volledige pensioenafdracht + AOW compensatie voor vrouw. Dit soort deals werden vaak aangeboden met 24 uur bedenktijd take it or leave it. Nou geloof me over z'on deal hoef je geen 24 uur na te denken of je moet net gescheiden zijn of morgen van plan zijn.

Geen van de ondernemingen die een greep in het pensioenfonds deden vond het overigens nodig daar zeg maar in 2010 - 2015 nog even op terug te komen, of aan te bieden het terug te storten.

Daarna kwam specifiek KLM met het principe 'Keep the family together', nu kunnen we stellen penny wise pound foolish. Dat weerhield namelijk de instroom van goedkoop en jonger personeel.

Kijk naar de leeftijdsopbouw van KLM:

KLM2014age.jpg


De huidige generatie 50-55+ heeft veelal een dienstverband van 20-25 jaar en een achtergrond van alleen maar groei gedurende hun carrière meegemaakt. De demografie van KLM is dat het personeel relatief oud is. Juist deze groep is relatief sterk georganiseerd middels een vakbond en heeft in het verleden wel eens een procentje moeten inleveren maar nooit hun baan zoals vele jongeren dat wel moesten. Bovendien kunnen ze uitstekend de CAO oplepelen in hun voordeel. In deze groep zitten ook de mensen die knettergek zijn omdat ze gewoon nooit tegenslag gehad hebben in hun loopbaan.

Relevant voorbeeld werknemer zit al een jaar ziek thuis, belt toch maar even op of hij even een lijstje mag hebben van Lease auto's zodat hij er een kan bestellen. We hebben het over een IT'er opleiding LTS, weet uitstekend de CAO maar niet de wet uit zijn hoofd laat staan wat er in zijn arbeidscontract staat. Een pijnlijk gesprek is dan het gevolg namelijk dat wij zijn huidige auto wel even op laten halen.

Wil KLM efficient reorganiseren dan moet zij bereid zijn niet het LiFo principe toe te passen maar strict aan het HPO plan vasthouden dat betekent in casu dat die mensen eruit moeten die op leeftijd zijn en al 10-15 jaar dezelfde functie uitoefenen en niet willen of kunnen veranderen en ook nooit een andere functie hebben uitgeoefend. Die groep is er en die is identificeerbaar, dat is een heel hard statement want realiseer je dat een gedeelte van die mensen Nooit meer aan de bak komt.

Dat is de enige manier om structureel de personeelskosten omlaag te krijgen.

Emirates, Easyjet en Ryanair die hebben een veel jongere opbouw van hun personeelsbestand, KLM heeft die ontwikkeling niet.

Laatste noot:
Na wat de Juniac dan weer vandaag gezegd heeft wil je dan als KLM'er nog wel reorganiseren, je kunt er collectief ook voor kiezen de toko maar leeg te halen en te accepteren dat het bedrijf eindig is.
 
Laatst bewerkt:
Dan lees jij slechts de dingen die jouw (minderwaardigheids)gevoel bevestigen. Als je objectief leest wat hier staat is dat de KLM vlieger critisch is naar de neerwaardse spiraal die 90% van de vliegers zonder slag of stoot accepteert (want" tja zo is het tegenwoordig nu eenmaal"). We vechten waar we kunnen om de arbeidsvoorwaarden zo goed mogelijk te houden met daarbij in het oog houdend dat de hand die ons voedt wel moet blijven bestaan. Lever je nu 50% van je voorwaarden in, dan komt men over een paar jaar weer "slechts 3% van die 50% (de nieuwe 100%) vragen en daarna weer en daarna weer en daarna weer en......snap je
Het gaat om een balans die niet door moet slaan. Een concurrent kan altijd weet 3 euro onder jou gaan zitten en dan ga jij er weer 1 euro onder en vervolgens gaat de ander weer 5 euro lager....De race to the bottom...
Inderdaad. Zoals hier al eerder aangestipt verdient een gezagvoerder bij KLM makkelijk het dubbele tot drievoudige in vergelijking met mensen met vergelijkbare verantwoordelijkheden en opleiding in andere sectoren.

Je kan tegen windmolens vechten, of normalisatie accepteren. Die eerste zal uiteindelijk de onderuitgang van een bedrijf zijn...


http://fd.nl/ondernemen/1124961/air...er-nog-steeds-op-achterstand-bij-concurrenten

http://fd.nl/ondernemen/1124771/zomerdrukte-kan-grotere-problemen-bij-air-france-klm-niet-verhullen

@ Pjotr. Dan moet je maar eens gaan kijken naar Emirates. Daar
lopen de vliegers weg naar de concurrent omdat ze de
arbeidsvoorwaarden niet ok vinden met als gevolg dat ze
daar verder weinig keus hebben dan de arbeidsvoorwaarden
omhoog te schroeven omdat er grote vraag is. Gaat wat lastig
als er overal sprake is van een senioriteit lijst. Flexibiliteit van
de arbeidsmarkt heet dat en dat is bij de legacy carriers ver te zoeken.
Inderdaad. De beste werknemers (lastig te kwantificeren of kwalificeren bij verkeersvliegers) zijn de eersten die hun boeltje oppakken en vertrekken naar een "betere" werkgever, zodat je met het slechtste, ongemotiveerdste personeel blijft zitten.
 
Dat wordt een hete herfst dit jaar. De KL grond- en cabinebonden moeten binnenkort weer om de tafel om afspraken te maken over de volgende bezuinigingsronde. Kan me zo voorstellen dat daar de hakken in het zand gaan tot er in Frankrijk iets gedaan wordt.

De Juniac's plan B is nu dus al een stille dood gestorven. Weer gebluft en weer verloren.
 
maar even goed voor BA,LH en United....
Alleen hebben die niet zoveel vluchten op AMS als de KLM :)

Ben benieuwd wat het bespaard per dag of per jaar. Zou een goed idee zijn om dat voor het product te gebruiken als eerste stap.
 
Alleen hebben die niet zoveel vluchten op AMS als de KLM :) Ben benieuwd wat het bespaard per dag of per jaar. Zou een goed idee zijn om dat voor het product te gebruiken als eerste stap.
Waar het mij om gaat is dat het bedrijf zelf (KLM) de kosten moet beperken. Alles wijst erop dat DY Schiphol v.a. 2017 als hub gaat gebruiken (enige beperking is de levering van de 787-kisten voor de ICA-routes vanaf Schiphol. Ik ben groot voorstander van beperking havengelden en zie het ook als een voordeel voor KLM maar plaats er tegelijkertijd wel die kanttekening bij.
 
De fransen hebben deze week wederom hun brevet van onvermogen getoond.
Voor de zoveelste keer durven ze niet hard in te zetten.

KLM moet juist wel doorgaan met alle stappen, vol gas zelfs. Zorgen dat er weer echt geld verdiend gaat worden zodat er weer ruimte is om de balans op te poetsen en er weer op groei ingezet kan worden.

De constatering van Orange dat de personeelskosten ondanks alle acties niet onder controle komt is zeer zorgelijk. Hier moeten het management en de bonden echt naar kijken.

Als hpo echt lukt en er 3000 banen verdwijnen is de potentiele besparing 200 tot 250 miljoen per jaarof zelfs hoger. Met een volgende forse ingreep in de cao's daarbovenop moet KLM in beter vaarwater kunnen komen.

Doel moet zijn tenminste 700 miljoen nettowinst per jaar (7%) voor KL.
AF zou het dubbele moeten doen. Dat geeft ook aan hoe ver zij van hun doelen afstaan.

Dit alles kan prima met het huidige salarishuis.. Er moet alleen veel harder gewerkt worden.
 
verdient een gezagvoerder bij KLM makkelijk het dubbele tot drievoudige in vergelijking met mensen met vergelijkbare verantwoordelijkheden en opleiding in andere sectoren..

Jouw (als geringschatting vermomde ) jaloezie druipt van elke post af , iets moet je echt wel erg dwars zitten.
Wij hebben het erg leuk in the pointy end of the airplane , met of zonder dat zure commentaar.
Dat je vindt dat wij overbetaalde knopjesdrukkers zijn met drie jaar lagere school en twee typelessen.....dat weten we nou wel.
 
Jocky747 verklaar jezelf graag?

Het antwoord blijft uit zo te merken. Begint er een
beetje op te lijken dat ongefundeerde hoogmoed
gekweekt in het noorden van het land enkele personen
het idee geeft dat als je niet KLM/KLS bent er automatisch
een minderwaardigheidsgevoel optreedt als je een andere
achtergrond hebt. "Oh je bent vrije markt..." WTF? Heb zo
vaak die onzin gehoord.

De houding "Vrije markt" versus KLM verklaart denk ik een
hoop omtrent de huidige insteek. Het KLM vliegproduct
moet om een of andere reden een premium prijs hebben
maar de reden mis ik nog geheel. Verworven rechten?
Men vliegt beter? Hypotheek is nou eenmaal hoog?
Derde huwelijk?

Opvallend te zien dat er tot nu toe geen enkel antwoord
gekomen is op mijn vraag wat de rechtvaardiging
is van een salaris ver boven gemiddeld voor hetzelfde werk
(behalve netwerk druk :confused:).
 
Jouw (als geringschatting vermomde ) jaloezie druipt van elke post af , iets moet je echt wel erg dwars zitten.
Wij hebben het erg leuk in the pointy end of the airplane , met of zonder dat zure commentaar.
Dat je vindt dat wij overbetaalde knopjesdrukkers zijn met drie jaar lagere school en twee typelessen.....dat weten we nou wel.
Wat mij dwars zit is de ondergang van een mooi bedrijf met een roemrucht verleden.

Met een volkomen wereldvreemde blik op de buitenwereld lijkt mij dat - zonder voortschrijdend inzicht - onvermijdelijk.

Ik moet terugdenken aan die schreeuwende werknemers van De Schelde. Het was allemaal de schuld van buitenlanders en anderen. Damen zet inmiddels een veelvoud om van wat De Schelde deed, maar daarvoor moest de zaak wel failliet, overgenomen en gesaneerd worden:

http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2011-2012/De-Koninklijke-Schelde.html

Sabena, Swiss, voorbeelden te over.
 
[Het antwoord blijft uit zo te merken. Begint er een
beetje op te lijken dat ongefundeerde hoogmoed
gekweekt in het noorden van het land enkele personen
het idee geeft dat als je niet KLM/KLS bent er automatisch
een minderwaardigheidsgevoel optreedt als je een andere
achtergrond hebt. "Oh je bent vrije markt..." WTF? Heb zo
vaak die onzin gehoord.

De houding "Vrije markt" versus KLM verklaart denk ik een
hoop omtrent de huidige insteek. Het KLM vliegproduct
moet om een of andere reden een premium prijs hebben
maar de reden mis ik nog geheel. Verworven rechten?
Men vliegt beter? Hypotheek is nou eenmaal hoog?
Derde huwelijk?

Opvallend te zien dat er tot nu toe geen enkel antwoord
gekomen is op mijn vraag wat de rechtvaardiging
is van een salaris ver boven gemiddeld voor hetzelfde werk
(behalve netwerk druk ).QUOTE

:biertje:
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Het antwoord blijft uit zo te merken. Begint er een

beetje op te lijken dat ongefundeerde hoogmoed

gekweekt in het noorden van het land enkele personen

het idee geeft dat als je niet KLM/KLS bent er automatisch

een minderwaardigheidsgevoel optreedt als je een andere

achtergrond hebt. "Oh je bent vrije markt..." WTF? Heb zo

vaak die onzin gehoord.



De houding "Vrije markt" versus KLM verklaart denk ik een

hoop omtrent de huidige insteek. Het KLM vliegproduct

moet om een of andere reden een premium prijs hebben

maar de reden mis ik nog geheel. Verworven rechten?

Men vliegt beter? Hypotheek is nou eenmaal hoog?

Derde huwelijk?



Opvallend te zien dat er tot nu toe geen enkel antwoord

gekomen is op mijn vraag wat de rechtvaardiging

is van een salaris ver boven gemiddeld voor hetzelfde werk

(behalve netwerk druk :confused:).

Nou, dan zal ik de handschoen maar oppakken, ook al betreft het niet mijn uitspraak en met het grote risico voor arrogant uitgemaakt te worden.

Het salaris van de KLM vlieger is niet gestolen, maar het is ook geen persoonlijke verdienste. Laat ik er geen doekjes om winden, de belangrijkste factor is macht. KLM stemt er in toe dit salaris te betalen, het is dus nogmaals niet gestolen. Maar indien elke vlieger individueel had moeten onderhandelen was het plaatje heel anders geweest natuurlijk.

De arbeidsvoorwaarden zijn meer dan uitstekend, niet alleen het salaris, ook het pensioen. Dit laatste is zelfs voor de vliegers zelf nooit echt helemaal duidelijk geweest, maar sinds de nieuwe wetgeving per 1 januari wordt het steeds duidelijker hoe goed het pensioen is geregeld. Vanuit KLM, maar ook vanuit NL wetgeving.

Het is historisch zo gegroeid, vanaf WO2 slim en hard onderhandelen.

Het is zoals eerder gezegd niet de bedoeling dat je met je arbeidsvoorwaarden je eigen bedrijf kapot maakt. Vliegers gaan voor de lange termijn. Zowel vanwege goede arbeidsvoorwaarden maar ook vanwege het systeem van senioriteit zit de KLM vlieger met gouden kettingen aan KLM vast. Persoonlijk maak ik met Elbers CEO nummer vijf mee, en ik ga er ook nog twee anderen meemaken. Om maar te zeggen dat de punt op de horizon van de CEO wat dichterbij ligt dan het punt van de vlieger. Ook ivm targetcultuur. Op het moment dat Elbers klaar is en een nieuwe uitdaging gaat zoeken, werk ik nog steeds bij KLM.

Er zijn drie grote stakeholders: klanten, aandeelhouders en personeel. Het belang van de eerste groep onderschrijft iedereen, maar tussen de laatste twee is de genoemde machtsverhouding. Bij veel luchtvaartmaatschappijen vinden de managers dat de piloten teveel verdienen en vinden de piloten dat er teveel managers zijn. Dat zal toch bij de meesten bekend voorkomen.

Met de laatste CAO ronde ga ik iets harder werken, werk ik iets langer door en lever ik gedurende vier jaar elke maand E3400 netto in vanuit mijn netto pensioen. Geen probleem om dit te doen, alles voor de gezondheid van de werkgever. 3 x 100M is overigens een mooi gebaar, maar daar redden we het niet mee. Zelfs als we gratis gaan vliegen, bestaan we over vijf jaar niet meer als de boel niet overhoop gaat. Dat inleveren doe ik ook weer niet blind. Ik wil er iets voor terug. Vanwege de omstandigheden kan dat niet iets zijn wat KLM geld kost. Dus wil ik een stukje invloed en een stukje commitment. Ik wil niet dat hetgeen ik inlever gebruikt wordt om verborgen werkloosheid in stand te houden. Vandaar dat VNV er nu heel hard bij Elbers en in Parijs op drukt om door te zetten met de reorganisatie.

Terug naar de beloning. Die is zoals gesteld historisch gegroeid, vanuit een hoge organisatiegraad en uiterst capabele onderhandelaars. Telkens met het oog op een gezond bedrijf aan de ene kant en niet teveel geld naar aandeelhouders en management aan de andere kant. Dat mag je macht noemen. Bijkomend voordeel is volledige afwezigheid van angst om eigen fouten te rapporteren. Want een sterke vakbond op de achtergrond. Dat komt de veiligheid ten goede. Wellicht ten overvloede; De VNV is eigenlijk nog meer een beroepsvereniging dan een vakbond.

Het salaris van een KLM piloot is dus niet gestolen, KLM gaat ermee akkoord en de enige aan wie de KLM piloot daarover verantwoording hoeft af te leggen is aan KLM. Er op vertrouwend dat VNV de gezondheid van KLM strak in de gaten houdt.

En nu komen we dan op het arrogante gedeelte. Geen idee of een KLM vlieger beter is dan andere vliegers. Ik heb nooit samen gewerkt met een niet-KLM vlieger. Echter: Vanwege de zeer aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden heeft KLM wel de eerste keus. Ze kan criteria stellen die ze wil. Een ILS af vliegen kunnen we allemaal wel. Emergency management in een noodsituatie, met weinig peut over in slecht weer in het donker, is andere koek. Goed kunnen sturen is leuk, maar KLM stelt daarbovenop steeds hogere eisen aan je vaardigheden hoe je met mensen omgaat. Ja, ik weet het er zijn echt wel arrogante KLM vliegers. Maar ze sterven ook echt langzaam uit.

KLM meent nog steeds dat ze alleen maar vliegers aanneemt waarvan ze denkt dat het gezagvoerders kunnen worden. Geen idee of je goed kunt voorspellen hoe iemand van 23 zich gaat ontwikkelen richting gezagvoerder. Maar KLM gebruikt dit nog steeds als uitgangspunt en het gaat ook vaak goed. Dus er worden geen vliegers als copiloot aangenomen en dan later maar zien hoe gaat als ze gezagvoerder op gaan. Ja, er worden wel eens vliegers aangenomen waarvan men misschien later zegt dat dat niet handig was. En ook andersom. Maar KLM blijft de eerste keuze houden. En daarom zijn er veel mensen die worden afgewezen. Dat is denk ik een belangrijke reden waarom mensen die wel door het filter zijn gekomen als arrogant worden beschouwd, niet omdat ze daadwerkelijk arrogant zijn.

KLM blijft voorlopig nog wel even bestaan. En de arbeidsvoorwaarden van de KLM vlieger liggen over drie jaar weer onder vuur, maar dat is altijd al zo geweest. Geven en nemen, slim onderhandelen, niet teveel risico nemen.
 
Laatst bewerkt:
@A/P Disc. Ik zou het waarderen als je niet voor mij gaat praten of er een gewicht aan gaat hangen zodat het jouw redenatie past. Het tegendeel is namelijk waar.
@Jumbo. Mijn internet op mijn vakantieverblijf was even iets minder vandaar dat ik niet kon uitleggen wat ik bedoel. Het benoemen van een (minderwaardigheids) gevoel...minderwaardig tussen haakjes en het woord zelf betekend: minder waardig dan een ander. Ik heb het nergens over feiten en ik zeg ook nergens dat jij je zo ook daadwerkelijk voelt.
Het heeft er alle schijn naar dat je slechts de verhaallijnen filtert welke lijken te bevestigen dat KLM vliegers neerkijken op niet KLM vliegers. Het enige moment dat ik dat doe is als ik een FL hoger zit en visual ben. KLM vliegers kijken niet neer op andere vliegers (en ik al zeker niet. Teveel vrienden ergens anders vliegen en weten hoe ze geknokt hebben voor hun baan). KLM vliegers weten heel goed in welk nest ze zijn gekomen en hoe het ook kan. Je moet juist geloven dat er geen reden is voor zulke ideeën. Geloof mij KLMers weten wel beter. Maar dat betekend niet dat wij geen kritiek mogen leveren en mensen mogen wijzen op de trend en dat men daar zelf aan meewerkt.
 
Terug
Bovenaan