De uitdagingen van de Koninklijke....
Nou, toch maar weer even happen dan.
- KLM heeft Martinair overgenomen, niet de KLM vlieger.
- VNV is een vakbond, geen werkgever. Daar bedoel ik mee dat VNV geen werkgelegenheid creëert, slechts bewaakt. Dat VNV meerdere domeinen vertegenwoordigt, wil niet zeggen dat het ene domein verplicht is om werkgelegenheid weg te geven aan het andere domein. Volgens de VNV statuten beperkt de solidariteit tussen de domeinen zich tot de weerstandskas.
- Het ging en gaat niet goed met Martinair. In hoeverre de KLM daar schuldig aan is/was, laat ik maar even in het midden, daar weet ik dan inderdaad te weinig van. Maar KLM is al lange tijd de enige klant van Martinair. En KLM betaalt zeer veel boven de marktprijs, net voldoende om Martinair in leven te houden.
- De oude koe uit de sloot is het Ringvaartakkoord, waarin de Martinair vlieger keurig werd bediend en waarin de KLM vlieger solidair was. Behoud van baan, salaris, een iets beter pensioen en wellicht iets betere arbeidsvoorwaarden. Maar wel onderaan de lijst. Er zijn zoals gezegd grenzen aan de solidariteit, het is niet de schuld van de KLM vlieger dat het slecht gaat met Martinair.
- Het VNV bestuur zag al mijlen ver aankomen dat er rechtszaken zouden komen. Vandaar dat alle vliegers die zijn overgestapt naar KLM, moesten tekenen dat ze dat als passage-vlieger deden, niet als vracht-vlieger. Er was namelijk al een juridische beschermingswal opgetuigd voor een eventuele OVO-passage claim.
- De KLM ledenraad vertrouwde het niet en wilde tevens een noodrem in het Ringvaart-akkoord ingebouwd hebben. Het bekende artikel 18.
- Het waren vervolgens een aantal (ex) MP vliegers die aan die noodrem trokken, omdat onderaan de lijst te min was. Dus kom hier niet met insinuaties over onderaan de lijst, A/P Disc.
- Volgens artikel 18 diende er zo snel mogelijk een vervangend akkoord te komen. Dat was het Steigenberger akkoord. Vergelijkbaar, alleen nu niet meer met blauw contract. Snel tot stand gekomen, te herkennen aan diverse spelfouten. Niet goed genoeg voor de MP ledenraad, dus niet bespreekbaar. Op het moment dat het wel bespreekbaar was voor de MP raad, was het bestuur niet meer van plan om het te behandelen. Veel MP vliegers hadden op aanraden van een paar onrust stokers een stuitingsbrief gestuurd naar KLM. Om een eventuele succesvolle claim op vracht-OVO open te houden. (Die verloopt vijf jaar na overname). Deze episode is zeer slecht gespeeld door de MP ledenraad. Iedereen liep blind achter een paar grote monden aan.
- De passage-OVO claim was kansloos, maar een vracht-OVO claim zou minder kansloos zijn, met een blauw contract in de hand.
- Op het interne MP forum werd nu opgeroepen de rechtsbijstand verzekering te koppelen aan advocatenkantoor Barents Krans. Men had gewoon recht op de linkerstoel in de B777. Als het niet goedschiks kon, dan maar kwaadschiks. Het was duidelijk: Passage-OVO was niet gelukt, dus nu kwam de Vracht-OVO er aan. Een volle aanval op de positie van de KLM vlieger. Vandaar dat in de KLM LR duidelijk werd dat een blauwe pas voor de MP collega's niet meer bespreekbaar was.
- De vracht-OVO rechtszaak loopt nog steeds, maar de reactie van Sjakie doet vermoeden dat dit niet lekker loopt.
Ja, het is ontzettend triest dat het zo is afgelopen met Martinair. Nee, dat is niet de schuld van de KLM vlieger en ook niet van VNV. VNV heeft een keurige vrijwillige vertrekregeling bedongen, dat kost MP en dus KLM veel geld. Maakt niet uit, hoort bij de verantwoordelijkheid van KLM. Bovendien heeft VNV samen met MP OR alles op alles gezet op dan op z'n minst 6 freighters in de lucht te houden.
Het ligt niet aan de MP vlieger die te goeder trouw is en al die jaren VNV contributie heeft betaald. Het enige wat ze te verwijten valt, is dat ze te lang in de schreeuwers van SCB en de MP LR geloofd hebben, daar braaf achteraan zijn blijven lopen en zich daar nooit tegen verzet hebben.