De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik vraag mij steeds meer af of het management bij AF zelf nog wel weet wat het wil en kan; Nu komt er weer een bericht naar buiten met de strekking dat het banenverlies, dat een paar dagen geleden onvermijdelijk was, nu opeens weer ongedaan gemaakt kan worden. Ik kan mij steeds minder aan de indruk onttrekken dat er bij AF (en dus ook bij de holding) steeds meer sprake is van een stuurloze situatie. Een totaal gebrek aan regie en leiderschap. Het is vlees noch vis:

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfrance-klm/24622760/___Banenkrimp_Air_France_kan_vermeden_worden___.html

Deze wending is ook nog eens volledig in strijd met de voorwaarden die Dijsselbloem stelt voor een mogelijke deelname in de holding door de nederlandse overheid.

Zal wel iets met macht van franse vakbonden te maken hebben denk ik.
 
Naar aanleiding van uitzending nieuwsuur

Naar aanleiding van uitzending nieuwsuur

Afgelopen avond was er een item in nieuwsuur waarin, waarin gepoogd werd de schade te inventariseren als Air France KLM omvalt.

NIEUWSUUR grote-economische-schade-bij-omvallen-klm

Dit werd ondersteund door de inbreng van 2 rapporten:

DECISIO Economisch-belang-mainport-Schiphol.pdf

SEO Economisch_belang_van_de_hubfunctie_van_Schiphol.pdf


In dit laatste rapport zit de verbijstering, de opdrachtgever is het kabinet. Wat in het rapport volledig ontbreekt is een mogelijk groeiscenario, alle doorgerekende alternatieven ten opzichte van de huidige situatie gaan uit van een daling van het aantal passagiers, de vraag is op welke kennis is dit gebaseerd? Meest realistisch scenario op korte termijn is een rationalisering van het netwerk Air France op CDG en KLM op SPL.

Overstappers blijken het cruciale punt voor SPL en KLM en haar partners.

Hoelang willen Mansveld en haar lobby nog doorgaan met Lelystad als zelfs het kabinet nu geeneens de gevolgen van een groeiscenario wil weten?
 
Laatst bewerkt:
Het gat wordt wel weer opgevuld door anderen dus die schade zal wel meevallen. Zo gaat het toch in een marktwerking?

Maar volgens mij is er best wel toekomst voor KLM mits er iemand eindelijk schoon schip maakt. Als je vluchtverslagen leest op luchtvaartnieuws zie je dat klanten tevreden zijn, de vluchte zitten volgens mij aardig vol en mijn vader bijvoorbeeld, vliegt alleen maar KLM en geen ander ondanks dat die misschien goedkoper is en ik hem adviseer eens bij een low cost te kijken. Voor veel mensen is KLM gewoon vertrouwd. Er zitten gewoon teveel managers en er is teveel overhead en AF blijkt toch steeds meer een blok aan het been.
 
Volgens mij is er best wel toekomst voor KLM. Als je vluchtverslagen leest op luchtvaartnieuws zie je dat klanten tevreden zijn

Persoonlijk vind ik LUCHTVAARTNIEUWS al verre van journalistiek in optima forma laat staan dat je er derhalve gelijk maar vanuit kan gaan dat er toekomst voor KLM is vanwege enkele positieve vluchtverslagen.

Iedereen heeft wel eens een off-day maar in het algemeen is mijn ervaring dat de service aan boord bij KLM regelmatig beduidend minder is dan b.v. menig Aziatische maatschappij en aangezien de passagiers uiteindelijk de salarissen mogen ophoesten van al die "service" verlenende KLM-ers mag er mijns inziens hier en daar nog heel wat worden geschaafd aan het huidige veelal op een bedenkelijk peil staand service niveau.
De tarieven van KLM behoren over het algemeen niet tot de goedkoopste categorie en dat hoeft wat mij betreft ook niet. Ik denk dat iedereen wel wat meer over zou hebben voor het produkt KLM als dat produkt met name in de cabine wat beter en vriendelijker gebracht danwel gepresenteerd zou worden.
Ik hoop oprecht en uit de grond van m'n hart dat KLM het gaat redden maar dan zal er eerst op alle fronten nog een hele hoop water bij de wijn gedaan moeten worden zodat de klant weer echt het gevoel krijgt KLANT te zijn i.p.v. "slechts" een stoelkilometer genererende rekenfactor !!
 
Laatst bewerkt:
Het gat wordt wel weer opgevuld door anderen dus die schade zal wel meevallen. Zo gaat het toch in een marktwerking?
KLM is een netwerkcarrier. Het overgrote deel van de KLM passagiers komen niet op Nederland maar stappen over op Schiphol. Voor die overstappers maakt het niet uit of ze overstappen in FRA, CDG, LHR of DXB.

Het gat zal dus wel opgevuld worden maar niet op Schiphol. Dus wel grote gevolgschade voor de Nederlandse economie als KLM omvalt.
 
KLM is een netwerkcarrier. Het overgrote deel van de KLM passagiers komen niet op Nederland maar stappen over op Schiphol. Voor die overstappers maakt het niet uit of ze overstappen in FRA, CDG, LHR of DXB.

Het gat zal dus wel opgevuld worden maar niet op Schiphol. Dus wel grote gevolgschade voor de Nederlandse economie als KLM omvalt.

De gevolgen van een scenario waarbij KLM omvalt (wat ik niet hoop, noch verwacht), worden wel een beetje overdreven. Ja, er zal in eerste instantie grote economische schade ontstaan, daarover geen twijfel.

Op lange termijn kunnen de gevolgen beperkt blijven; Schiphol heeft een prima infrastructuur voor een netwerkcarrier. Wie zegt dat er geen andere netwerkcarrier(s) van de ontstane capaciteit gebruik gaat maken? Waarom zou er niemand in dat gat springen? Met airportcongestions in o.a. Londen en Frankfurt hebben netwerkcarriers behoefte aan goede vliegvelden die geschikt zijn voor de netwerkfunctie. Schiphol heeft in dat opzicht alles.

Ik kijk er niet vreemd van op indien een IAG, Norwegian en/of Lufthansa een deel van het netwerkvervoer, wat nu door KLM wordt verzorgd, overneemt. Maar dan wel met een economisch verantwoorde, en dus rendabele, bedrijfsvoering. Uiteindelijk wordt iedereen daar beter van.
 
Laatst bewerkt:
Dat is juist het hele probleem. Bedrijven wachten niet op "de lange termijn", ze schakelen en gaan verhuizen. De eerste jaren (ik meen dat SPL naar een 10 jaren termijn kijkt) loopt het tot in de vele miljarden. En daarna zal SPL meer een dusseldorf worden ipv een Frankfurt en dan raak je een grote functie kwijt en dat krijg je nooit meer terug. LCC komen ervoor in de plaats en daar verdien je veel minder geld mee als vliegveld.
KLM heeft weldegelijk bij LCC gekeken maar men wil die formule niet zelf adopteren.
Overigens wordt het KLM cabinepersoneel vaak heel goed beoordeeld en mag je je afvragen wat er achter die glimlach verborgen zit bij die Aziatische maatschappijen. KLM dames zijn net als NL pax mondig en spreken je kordaat aan op ongewenst gedrag. Je hebt naar hen te luisteren en als je je je netjes gedraagd dan wordt je ook heel netjes behandeld.
 
Ik denk dat als KLM omvalt (nogmaals ongewenst scenario) dan komen er flexibele, innovatieve acteurs die wel "out of the box" kunnen denken binnen een jaar de eerste gaten opvullen. Vervolgens komen er meer en meer bij die nieuwkomer "1" het licht niet in de ogen gunnen. EN zo krijg je weer een netwerkfunctie.
 
Dus al die buitenlandse bedrijven die hier hun kantoor om belastingtechnische redenen hebben gevestigd besluiten weg te gaan op het moment dat KLM (onverhoopt) verdwijnt? Ik vind dat nog steeds erg kort door de bocht. Ik wil dat iets beter onderbouwd zien.

Het wordt nu gepresenteerd alsof Nederland afgesloten raakt van de rest van de wereld als KLM verdwijnt. Maar er vliegt toch zoveel meer op Schiphol dan alleen KLM. Een Amerikaan die naar Amsterdam vliegt vanuit zijn home town die zal dat veelal in twee etappes doen. Of dat nou via een KLM bestemming gaat of via een hub van UNITED/DELTA/AMERICAN. Wat maakt het uit? Om maar te zwijgen over een Emirates die vast in dat gat springt met een AMS base, of een paar Chinese carriers met 380's en 787's.

Onderbouw het eens..
 
Dat netwerk is niet zo snel weer hersteld. Daarbij denk ik: mocht Af-KLM omvallen (zeer onwaarschijnlijk) dan wordt er snel een doorstart gemaakt. Schuldenvrij, KLM los van AF, andere/goedkopere operatie en netwerk blijft nagenoeg intakt
 
180BT

Helaas is het blijkbaar nodig om met Etihad een codeshare aan te gaan om nog enigszins marktaandeel in de regio te kunnen behouden, waarbij wij overigens ons wel houden aan principes van de vrije markt. Het zal je niet verbazen dat deze 'samenwerking' niet altijd even prettig verloopt...

Met behulp van onze belasting centen?:stapelge:

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/13/kabinet-moet-aandelen-air-france-klm-kopen

Ik vind het akelig stil tegenwoordig........nu er geruchten gaan dat met onze belasting centen mogelijk jullie tookoo "geholpen" moet worden.....

En nee, schuif het niet af op de fransen...:blabla:
 
180BT



Met behulp van onze belasting centen?:stapelge:

Ooit wel eens stilgestaan bij de honderden miljoenen belastingcenten die vanuit Amstelveen richting de BV NL gaan...tot aan een illegale crisisheffing aan toe. Voor KLM is NL allesbehalve een belastingparadijs.

Als we morgen de hele toko -a la- Ryanair verplaatsen richting Dublin en dezelfde trucjes uithalen met ontduiking sociale premies en belastingafdracht scheelt dat 1,5 a 2 miljard aan belastingplicht.
 
Ooit wel eens stilgestaan bij de honderden miljoenen belastingcenten die vanuit Amstelveen richting de BV NL gaan...tot aan een illegale crisisheffing aan toe. Voor KLM is NL allesbehalve een belastingparadijs.

Net zoals alle andere bedrijven in Nederland?!

Ik ben heel benieuwd hoe dit te rijmen valt met die miljoenen campagne van oa de Vnv tegen staatssteun..
 
Ik ben heel benieuwd hoe dit te rijmen valt met die miljoenen campagne van oa de Vnv tegen staatssteun..

Waar haal je die miljoenen vandaag? haal er maar een nul vanaf.

Tja...afgezien van al die belastingcenten die richting de BV NL gaan gaat het natuurlijk ook om de miljarden toegevoegde waarde aan het BBP en werkgelegenheid voor Nederland; ik snap wel dat politiek Den Haag en zelfs VNO NCW nerveus worden.

https://www.rijksoverheid.nl/docume...cisio-economisch-belang-van-mainport-schiphol

https://www.rijksoverheid.nl/docume...nomisch-belang-van-de-hubfunctie-van-schiphol

Zoals Orange gaf zou NL zich wat meer bezig moeten houden met stimuleren groei van Schiphol...daar is helaas niets over terug te vinden in bovenstaand onderzoek; lijkt me een stuk zinvoller dan bestrijden van de gevolgen van jarenlang desastreus NL luchtvaartbeleid.
 
Terug
Bovenaan