De uitdagingen van de Koninklijke....

Als daardoor de salarissen meer op marktniveau moeten worden gebracht then so be it.

En dát is nou de crux van het verhaal! Gasten zoals Red Matter en alle andere blauwe heren die hier rondlopen hebben geen flauw idee hoe economie werkt, anders hadden ze blijkbaar wel begrepen dat je salaris o.a. een functie is van de toegevoegde waarde die jij als persoon toevoegt aan het product.

Het salaris van bijv. de AF-vlieger ligt bijzonder veel hoger dan het gemiddelde, dit geeft al aan dat het geen marktconforme salaris is maar extra rijkelijk wordt beloond. Zolang je werkgever daar geen problemen mee heeft is dat hartstikke leuk, maar op een gegeven moment zul je toch terug moeten naar de werkelijkheid. Feit is dat het AF-KL product op dit moment niet zo bijzonder veel waarde biedt aan de consument dat zulke salariëring houdbaar is. Bij low-cost maatschappijen is dit beter geregeld, want het werkt en iedereen profiteert daarvan! Te hoge salariëring leidt er uiteindelijk alleen toe dat veel banen verloren gaan, dit hebben we bij AF nu wel geconstateerd..

Wellicht dat de bashing van low-cost gasten nu eindelijk ophoudt?... (Of is dat ook wishful thinking?)
 
Foohke: als iedereen er zo in zit en er ook naar handeld (vakbonden inclusief) kom je dit als (KL) collectief zonder meer te boven.

Het grote probleem is dat het altijd die ander is waar t maar vanaf moet.

Bij AF roept de vakbond de overheid op om maar te zorgen dat het level playing field maar verbeterd richting het voordeel van AF. Dat mag je rustig vragen .. maar je moet wel eerst zelf de tering naar de nering zetten.


Overigens .. om feit en fictie uit elkaar te houden:

Hoe zit dat eigenlijk met een een Cap ICA bij AF:

wat verdient hij
wat is de pensioenleeftijd
is de pensioenleeftijd vergelijkbaar?
hoeveel uur maakt een cap ica bij 100% (en hoeveel bij KL)


Ik las ook ergens dat de AF crew (cockpit en cabine) suites eisten? Ik neem aan dat dit echt lariekoek is?
 
Jammer dat je niet echt inhoudelijk op dingen ingaat, maar ik snap dat je graag als low-cost werknemer je eigen rol in de afbraak van vaste contracten, pensioenen, type rating, medical, parkeerplaats, uniform betaald door werkgever enz enz enz wilt bagatelliseren door met een vaag begrip als "...welkom in de Globale Luchtvaart Wereld" te komen. ;)

Inhoudelijk waar op ingaan? Dat ik easyJet een respectabel bedrijf vind? Waar je begint op een tijdelijk contract, vervolgens een goed vast contract krijgt met vast rooster, pensioen, winst uitkering, parkeerplaats, uniform (vergoeding), medical, etc? Al mijn oud klasgenoten die voor easyJet vliegen zijn daar volledig gesetteld met goede arbeidsvoorwaarden.

Wat ik aan probeer te geven is dat er onder de KLM-ers (incl. een hoop blauwe maten van me) vaak zeer gebrekkige kennis is van de luchtvaart buiten de KLM, laat staan zelfs buiten de Nederlandse grenzen. Niet verbazingwekkend, immers de meeste KLM-ers zijn direct na hun opleiding van de KLS begonnen bij de KLM, dit resulteert er echter wel in dat een hoop dingen die in dit topic vermeld worden door KLM-ers gebaseerd zijn op hear say.

Ik gun iedere vlieger het beste en hoop van harte dat ze in goede tijden hun arbeidsvoorwaarden kunnen behouden of zelfs kunnen verbeteren. Tenslotte werken we allemaal om voor brood op de plank te zorgen.
Alleen als het bij je bedrijf niet goed gaat en bij iedere concurrent om je heen de vliegers op zowel Sporthaul als Longhaul (5 trips) standaard 900 uur per jaar vliegen, een pensioen leeftijd van 65 jaar hebben dan vrees ik dat er niks anders overblijft voor je bedrijf om de productiviteit van de vliegers te verhogen en aan te passen aan de concurrentie.

Ik kan me zoals hiervoor gezegd goed voorstellen waarom de gemiddelde KLM-er vrijwel niks af weet van andere bedrijven, als KLM vlieger kan je je toch ook wel voorstellen waarom vliegers zoals ikzelf die precies dezelfde operatie vliegen als KLM de huidige aangekondigde maatregelen vanuit ons perspectief zien als een druppel op de gloeiende plaat?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd wel grappig dat vliegers denken dat hun inkomen het verschil kan maken. ME3 en locos zijn het begin van het eind. 250 vs 210k verdienen maakt weinig uit.
 
"Parijs" is een hele uitdaging voor de Koninklijke, o.a. het feit dat de fransen onbereikbaar lijken voor nederlanders en dan op regeringsniveau (Mansveld kon haar franse ambtgenoot niet een bereiken):

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/airfrance-klm/24584639/__Fransen_negeren_zorgen_KLM__.html

Een andre uitdaging van heel andere aard is de nieuwe transatlantische concurrentie. Norwegian heeft het voornemen om te beginnen met nonstop vluchten tussen minder drukke vliegvelden in Europa en de USA. De CEO van Norwegian is hier gisteren op ingegaan:

http://news.airwise.com/story/norwegian-ceo-sees-cheap-us-europe-flights

Ik zie deze vorm van concurrentie als een nieuwe zaag die wordt gezet in de stoelpoten van de structuur van netwerkcarriers. Ik ben benieuwd of KLM een antwoord heeft op deze move.
 
Ik vind het altijd wel grappig dat vliegers denken dat hun inkomen het verschil kan maken. ME3 en locos zijn het begin van het eind. 250 vs 210k verdienen maakt weinig uit.

40k x bijv 500 = 20 miljoen... Nou verdient niet iedere piloot 250k, maar als iedereen binnen het bedrijf inlevert heb je het al gemakkelijk over tientallen miljoenen die je bespaart. Aangezien salarissen doorgaans maandelijks worden uitbetaald merk je ook instantaan dat je cash flow ervan profiteert.
 
Ik vind het altijd wel grappig dat vliegers denken dat hun inkomen het verschil kan maken. ME3 en locos zijn het begin van het eind. 250 vs 210k verdienen maakt weinig uit.
16% salarisverlaging betekent zo'n 10% lagere operationele kosten met dezelfde opbrengsten.

Dat zou AF-KLM in één klap de meest winstgevende luchtvaartmaatschappij ter wereld maken als ik mij niet vergis...
 

Mooi. Wil je de berekening dan ook met ons delen? Hoe leidt 16% salarisverlaging tot 10% lagere operationele kosten?

Een link naar wikipedia is leuk maar geeft nog niet aan wat de operationele kosten van een luchtvaartmaatschappij zijn.

Om een lang verhaal kort te maken vraag ik mij af hoe een verlaging van lonen met 16% ertoe leidt dat de totale som van o.a.......:

1. Indirecte operationele kosten (o.a. ticketing, sales, promiotion, handling, catering, verzekering, administratieve overhead)

2. Directe operationele kosten (o.a. vliegtuiglease, onderhoud, vaste kosten cockpit en cabine zoals salaris, variable kosten cockpit/cabine zoals hotelovernachtingen en daggelden etc.brandstof, luchthavengelden, ATC-heffingen, etc. etc)......

......met 10% afneemt......

Het overzicht van operationale kosten is overigens verre van compleet.

Waar komen jouw getallen 16% en 10% vandaan?
 
Op 2 oktober schreef ik hier:

Toeval of niet (ik ga uit van toeval): Vandaag werd bekend dat Fukuoka uit het netwerk van KLM verdwijnt en ik heb (nog) niet vernomen dat de vrijgekomen capaciteit elders ingezet zal worden. Dat komt wellicht nog wel maar vooralsnog zie ik deze ontwikkeling als krimp bij KLM.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/fukuoka-verdwijnt-uit-dienstregeling-klm

Op 7 oktober komt Finnair met een persbericht: Wij voegen Fukuoka aan ons netwerk toe:

http://www.finnairgroup.com/mediaen/mediaen_7.html?Id=xml_2000338.html

Nu is de vraag naar tickets tussen Helsinki en Fukuoka nou niet echt bepaald hoog; Finnair is op ICA net als KLM een echte netwerkcarrier die het primair niet van de thuismarkt moet hebben (m.u.v. de transatlantische routes).

Min of meer hetzelfde marktsegement waar KLM geen brood in ziet maar Finnair blijkbaar wel.
 
Laatst bewerkt:
Ach, bestemmingen bij KL komen en gaan, het is van alle tijden. Kennelijk kan de capaciteit ergens anders winstgevender worden ingezet, veel meer dan dat zie ik hier niet in.
 
Ach, bestemmingen bij KL komen en gaan, het is van alle tijden. Kennelijk kan de capaciteit ergens anders winstgevender worden ingezet, veel meer dan dat zie ik hier niet in.

In beginsel ben ik dat wel met je eens en ik hoop dat dat hier het geval is. Neemt niet weg dat een ICA bestemming voor KLM blijkbaar niet interessant genoeg is terwijl een andre flagcarrier die bestemming, als uitbreiding, aan het netwerk toevoegt.
 
Terug
Bovenaan