De uitdagingen van de Koninklijke....

Waarom een quote haal uit een artikel omdat ik nu eens graag de discussie wil voeren over de andere kant van de zaak. Tot op heden, ook CAPA, gaat niemand hier in op het rapport van de A3.

Jawel hoor, zoals eerder gepost:


Alleen ga jij hier niet op in.

Eigenlijk ga jij op geen enkel tegenargument in en heb je gebruik je als bewijslast een aantal VNV en A3 publicaties.

Je noemt een dubbele frequentie naar Lissabon prijsdumping, hier heb ik op gereageerd.

Citaat:
zelfs op low yield bestemmingen als Lissabon vliegt Emirates straks een double daily...

Dit las ik ook in "Op de Bok", maar kijk eens naar het aantal bestemming richting het oosten wat wordt aangeboden door TAP? Er wonen meer dan 10 miljoen mensen in Portugal, maar je kan amper richting een bestemming richten het Verre Oosten vliegen, is het dan zo gek dat er een maatschappij is die dit wel aan gaat bieden. Hoeveel Aziaten en Australische backpackers komen er richting Europa die dit land graag willen zien?

Reageer daar bijvoorbeeld eens op?
 
Wat betaald klm dan wanneer zijn op dxb vliegen?

Dat t niet eerlijk is als er lagere lasten zijn op een airport is geen argument.. Althans niet als andere carriers dan ook die lage tarieven hebben.

Een overheid kan en mag een economie stimuleren .. De nederelandse overheid deed dat met haar talloze belastingverdragen .. Waar echt niets mis mee is ..

Het probleem in nederland (en europa) is dat we hier een ongelovelijke regeldrift hebben sinds vele jaren .. Onder de noemer .. Het gaat goed en we moeten ervoor zorgen dat we laten zien hoe t echt moet... Tja dat de rest van de wereld je uitlacht...

5 banen a2 .. 100

A4 tussen delft en rotterdam 50 jaar tegengehouden vanwege de .. Eh .. ? Pitbulguppies of whatever?

Of veel praktischer .. Heb je wel eens gekeken naar alle regels in de huizenbouw met glas x, ventilatie zus, slot zo. .. Bla bla .. Huizen bouwen is alleen al om deze reden 40 tot 50% duurder dan pak hem beet 25 jaar geleden..

Dat is allemaal overheid.

De discussie geluid en milieu schiphol .... .? Maar dan wel Lelystad ? Is allemaal Overheid.. Schiphol is dadelijk @overheidsbepaalde capaciteit .. Niet bij max technische capaciteit.

.. Wat je. Me3 zou kunnen aanrekenen is hoe zij gefinancierd worden. 0 rente (af/kl toch al gauw 400mln gok ik?) en het gemak waarmee zij de financiering kunnen krijgen..

Maar letop .. Er zit echt een max op hun markt .. En uiteindelijk zullen ook zij tegen de lamp lopen .. Kijk maar eens op boekingsites .. In heel veel gevallen is Emirates niet goedkoper .. En heel vaak heb je het dan over reizen die dan ineens 24 tot 36 uur zijn terwijl je ook in 15 uur kan vliegen ..


Afkl moet zelf gewoon zorgen dat haar huishoudboekje en haar concurrentiekracht goed is .. Tja en dat doet pijn .. Veel meer dan er nu is ingezet.
 
Volgens mij heeft oa NFS uit ten treure proberen duidelijk te maken dat ook wij als vlieger ons aandeel zullen leveren; -15% arbeidskosten alvast de komende jaren.

Volgens mij gaat er geen enkele Euro van jullie loonstrook
af en zal die er volgende maand precies hetzelfde uitzien
als vorige maand dus heb wat moeite met dat inlever verhaal.
Beetje wishful thinking allemaal.

Anyway, terug naar ME3, die kan je moeilijk verantwoordelijk
houden voor de slechte prestatie van KLM Europa en de
enorme schuld binnen het concern. Die problemen waren
er al veel eerder.
 
180backtrack hoe moeilijk kan het zijn om van het onderstaande aan te geven wat je van die staats steun vind.
de gereduceerde overstap kosten op Schiphol voor transfer passagiers (enigste die transfer heeft is KLM), het gunstige belasting klimaat voor bedrijven in NL, het gelijk afschaffen van APD (of vliegtax zoals jij het noemt in 2008)?

En voor de Fransen het opkopen van iedere business en first class stoel die AirFrance aanbood (zonder deze daadwerkelijk te gebruiken) door de Franse overheid en de vele andere vormen van steun die de Fransen krijgen?

Het probleem is dat ook het bovenstaande geclassificeerd word als staatssteun en je daarmee toe moet geven dat KLM en AirFrance ook steun krijgen/voordelen hebben van hun eigen overheid. Voordelen die ander grote Europese bedrijven niet hebben (te denken aan Lufthansa, Virgin en BA) en daarmee een ongelijke concurrentie positie creëren voor de KLM en AF. Als AirFrance deze steun niet gehad had waren ze tijdens de afgelopen recessie omgevallen en hadden KLM mee gesleurd. Als we nog verder terug gaan in de geschiedenis als KLM niet met AirFrance samen waren gegaan was KLM er ook niet meer geweest.
 
Jumbo, de gereduceerde overstap tarieven zijn gewoon marketing; door overstappers te trekken met lage tarieven komen ze naar je luchthaven, op die luchthaven geven ze geld uit in duty free shops.
Overstappers geven meer uit dan opstappers; dus uiteindelijk houdt Schiphol BV meer over aan de overstappers.
 
Oh jee, moet ik nog een keer het boetekleed aantrekken. Taal blijft een gevaarlijk ding, zeker op het internet en zeker als beginnend internet schrijver of hoe je dat ook noemt. De een vind pak em beet Y. van het Hek hilarisch, aanbid Grunberg, en de ander snapt er geen ruk van. Ironie, chargeren, enz allemaal van die zaken die niet iedereen oppakt. Dus bij deze, welgemeende excuses voor een ieder die zich niet helemaal lekker voelde na mijn verhaal.

Het gaat mij echter te ver om een taalkundige uitleg te geven van het zinnnetje “ Ben een jaartje of wat weg uit europa” , vraag het aan iemand die wel eens een boek leest.

Zal zeker zo zijn dat mijn lieve zuster nog allerlei vergoedingen, vakantiegeld en weet ik al wat niet meer krijgt. Zo heb ik ook niet de 3 jaar contract bonus en de oprot premie ( op zijn chique, end off service benefit) voor de EK stew meegerekent. Ik ga der geen spreadsheet van maken ofzo, is meer om global een punt te maken ( chargeren?)

Block uren? Mijn vriend, niets zo dynamisch als de luchtvaart wereld. Zo zit je op je fokkertje 30 landingen in de maand te doen, en zo zit je 2 maanden later op 3 touchdowns in de maand op je 747. Type, functie, rol verandering,positie in het bedrijf laat het maar allemaal op je af komen.

Red Matter ( MAC?),pendelen, jongen je brengt hier een heel touchie subject op. Simpel, EK op zijn career website, roadshow en tijdens de 4 daagse selectie brengt het diverse malen naar voren. EK is NOT een commuting airline. Doordat met name op de A380 het wel zeker mogelijk is, doen busladingen vooral jonge gasten ( en de voornamelijk gescheiden captains) het toch. Dit loopt niet altijd goed af, jongens die niet mee terug komen, FTL overtredingen, you name it. Daar treedt EK keihard ( terrecht) tegen op.

Dit zijn de gasten die je op PPrune ziet. Complete pschyco,s door dat zombie leven. Ik lees dat niet meer. Maakt mij angstig. Dat zijn jongens die mijn vrouw en kids naar de vakantie vliegen......

Snap het van de Captains al helemaal niet. Kan me zo uit het hoofd 4 jobs bedenken waar ik mij als widebody Capt kan basen in AMS of wat voor een stad dan ook. Snap niet dat die gasten voor die centen hun gezondheid en familie leven op het spel zetten.

Iemand vroeg waarom ik nu zo plotseling uitschoot? Dacht eigenlijk door de smerige rasictische praatjes die ik verleden week mocht aan horen, maar na enige zelf refelectie bedacht ik me toch dat dit mijn vakantie in Holland was onlangs.

Door familie en vrienden veel tijd door gebracht in KLM kringen in de vakantie. Nou zijn dit ( toevallig) bijna allemaal lui met military of vrije markt background. Die zijn ( nou moet ik weer even op mijn woorden passen) zich iets meer bewust van het leven buiten de KLM dan de standard RLSer, door vrienden enz, vliegend bij andere tokos en in andere landen.

Die zijn realistisch genoeg om te weten wat er speelt bij de KLM. Maar sta ik dan op een feestje van ze en ontmoet andere KLMers dan sta ik echt met mijn oren te klapperen van de totale naiviteit en onnozelheid ( no pun intended).

En daar zat ik van de week weer over na te denken toen ik weer een of ander shit artikel las m.b.t de KLM. Verdomme, die gasten lopen wel te kloten met de livelihood van mijn familie.

Het verhaal is om je een schop onder de kont te geven! Geen “ wake up and smell the coffee” verhaal, want dat station is allang gepasseerd.

Je hoort mij niet zeggen in het verhaal dat KLM een klote tent is en EK fantastisch. Integendeel een zin als “Twee keer zakken voor je PPC en je kunt rechts gaan zitten. Dus beter even je huiswerk doen” Had voor de goede verstaander toch duidelijk moeten maken dat je hier met een spijkerharde club van doen hebt. Altijd on top off your game. Ik als uber liberal gedij daar goed in. Ben je dat niet dan eindig je wederom op Pprune. Heeft geen zin. Beter de koffer te pakken.

En ik zie het nu ook weer op deze website, complete denial. Iedereeen die de KERNVRAAG vermijdt en verhult met geneuzel en een welles nietes spelletje over de al niet niet vermeende staatsteun.

De KERNVRAAG zou moeten zijn.



1) Zit de KLM in een neergaande spiraal omdat ze kapot wordt geconcureerd door de ME3.

Of


2) Zit de KLM in een neergaande spiral omdat het een slecht lopenend, niet rendabel bedrijf is waar, mischien in de huidige vorm geen plaats in de markt meer voor is.

Deze vraag wordt door vakbonden een een groot deel van het personeel vermeden.


Alleen als het antwoord op 1 positief is, heeft het zin om te gaan neuzelen over het welles niets met de ME3.

Feit is dat de luchtvaart op het moment aan het boomen is. Tjezus, zelfs Qantas en Garuda hebben weer winst gedraaid.

De ME3 is in asia een veel grotere speller dan dat ze in Europa zijn. Toch draaien ook daar bijna alle tokos winst. Van de grote is het voornamelijk Malasian die het niet gaat redden.
Zijn eigenlijk alleen de usual suspects zoals SAS, Air India enz die geen zwarte cijfers schrijven. De meerderheid schrijft ( soms matig) zwarte cijfers.

Mischien kan iemand als ORANGE ( allemaal zeer onderhoudende bijdrages! Zit waarschijnlijk niet eens in een flightdeck….) daar eens wat data over strooien?

Ik vrees dat het optie 2 is. Dan is het ME3 verhaal dus een total waste of energy.

Je hoeft geen bedrijfskunde te hebben gestudeerd om te snappen dat, als je het problem niet erkend, je het probleem ook niet op kunt lossen.

Zie nu toch weer het verhaal sociale lasten, inkomstenbelasting enz voorbij komen. Dit stipte ik al aan, in het begin van mijn vorige verhaal. Ik krijg daar ontzettende jeuk van. Mischien omdat ik 18 maanden van mijn leven heb moeten opofferen liggend in de kou, op die klote duitse hoogvlakte met een FAL in mijn hand. Wachtend tot de verspreiders van deze ideolgie het durfden de grens over te steken.

Moeten die stakkers in, pak em beet Vietnam ( Vietnam airlines ook super groeiendd bedrijf) dan ook allemaal maar 52% af gaan tikken om KLM in de lucht te houwe? Hoe zit dat met die koffersjouwers van de A3 in de States. Die zo schoffterig weinig verdienen dat ze geeneens inkomsten belasting hoeven aft e dragen. Pakken wij, verspreiders van de Hollanddse ridder orde, deze sloebers ook aan. Procentje of 30 toch dan?

Ik stop met dat tikken op het internet, zet alleen maar kwaad bloed bij mede lezers vrees ik.

Heb Renee De Groot nog mogen meemaken onder De Vries tijdens mijn (licht) actieve VNV lidmaatschap destijds. Ik verwacht veel van hem. Ook van Elbers. Al was het alleen maar omdat ie ook op die duitsehoogvlakte lag te wachten op de verspreiders van het kwaad.

Maar die jongens zitten er natuurlijk niet om zoete broodjes te bakken. Het mes gaat op tafel. Daar worden ze voor betaald. Als ik dan ook maar 1 KLMer op deze site hoor piepen dan wordt ik echt boos en dan kom ik terug. Dan in de schrijfstijl van de redacteur van ODB ( lekker gewichtig), dat gaat pas echt kwaad bloed zetten.


Hou die blauwe in de lucht. Take care
 
Laatst bewerkt:
Een 2e stap in de goede richting?

KLM gaat fors snijden in management
VANDAAG, 16:32ECONOMIE

Luchtvaartmaatschappij KLM schrapt een kwart van de functies bij het management en het ondersteunend personeel. Dat blijkt uit een reorganisatieplan dat in handen is van de NOS.

Volgens het document is KLM te complex, te traag en te duur. Het bedrijf is naar eigen zeggen te hiërarchisch, heeft te veel managers en is "het beeld op de klant verloren."

Het bedrijf wil aan "alle knoppen draaien" en flink op kosten besparen.

Kosten besparen

Een kwart van de managers moet vertrekken. Degenen die blijven krijgen meer medewerkers onder zich. Ook komen er minder managementlagen.

KLM vindt zichzelf ook te veel verkokerd: ondersteunend personeel werkt te veel uitsluitend binnen de eigen divisie. Dat is volgens het bedrijf niet efficiënt. Daarom wordt ook 25 procent van de ondersteunende functies geschrapt. Daardoor worden afdelingen als HR en communicatie getroffen.

Het schrappen van personeel moet een besparing opleveren van 40 miljoen euro per jaar.

'High Performance Organization'

De kostenbesparing is onderdeel van de transformatie van KLM naar een 'High Performance Organization'. Het bedrijf moet "klantgerichter, goedkoper, sneller en eenvoudiger" worden, staat in het plan.

Zowel de harde kant - de organisatie - als de zachte kant - de cultuur - moet veranderen. Werknemers moeten meer betrokkenheid bij de organisatie krijgen. Leiders moeten een cultuur creëren "waarin er vertrouwen is en er naar elkaar geluisterd wordt".

Het reorganisatieplan is op 8 juli naar de ondernemingsraad gestuurd. De OR staat er onder voorwaarden positief tegenover. Het hele plan moet in een jaar tijd gestalte krijgen.

Geen verrassing

De reorganisatie wordt al lang verwacht. Hoeveel banen er verloren gaan is niet duidelijk. Eerder werd gesproken over een verlies van 5000 tot 7500 banen. KLM wil niet reageren op het uitlekken van dit plan.

Bron: NOS
 
Jumbo, de gereduceerde overstap tarieven zijn gewoon marketing; door overstappers te trekken met lage tarieven komen ze naar je luchthaven, op die luchthaven geven ze geld uit in duty free shops.
Overstappers geven meer uit dan opstappers; dus uiteindelijk houdt Schiphol BV meer over aan de overstappers.

Overstappers geven meer uit dan opstappers?
Bron? Linkje?

ADP afschaffen is ook Marketing dan zeker?
 
NFS, ik heb bewondering voor de vele tijd die je kennelijk in dit project steekt. Wat mij echter blijft verbazen is de selectieve houding van de VNV. Ik heb dit eerder aangekaart maar vroeg me af of je hier eventueel eens inhoudelijk op kan reageren, of dat je misschien weet wat het VNV standpunt inzake dit hele gebeuren is

Echt de laatste reactie mijnerzijds dan, ik stop er echt even mee, ook omdat ik het gevoel heb dat we in rondjes draaien. Ik heb in alle openheid de informatie gegeven die ik de laatste tijd heb ontvangen, ik heb er werkelijk waar niet nog meer aan toe te voegen.

De laatste posting van UAE vind ik eerlijk gezegd prima. De KERNVRAAG is 2. Dat heeft VNV altijd geroepen en heeft daarom ook keihard saneren geëist als voorwaarde van deze en ongetwijfeld komende inlever-ronde. Het inleveren op zich gaat KLM niet redden, saneren wel. Ik heb het ook al verbouwen en KLM 2.0 genoemd, maar het komt op de één of andere manier niet over.

Dit gezegd hebbende, kiest VNV ervoor om na de stevige en harde onderhandelingen, weer samen te werken met de directie van KLM. Dat men veel energie kwijt is aan KERNVRAAG 2, wil niet zeggen dat er geen energie over is voor KERNVRAAG 1. Het is niet OF/OF. Het is EN/EN.

De boel wordt intern op orde gebracht en er wordt daarnaast aandacht besteed aan het vermeende probleem van de ME3. Ik druk me op mijn beurt dan ook maar voorzichtig uit. De vliegerbonden en airlines in de VS focussen op vermeend overtreden van openskies afspraken, de vliegerbonden en airlines in de EU focussen op vermeende staatssteun. Allemaal onderling afgesproken. Samen sta je sterk.

Ik lig daar niet wakker van. Ik zie het als baat het niet dan schaadt het niet. Ben blij dat er collega's zijn die hun tanden in dit dossier willen zetten.

En ondertussen blijft KLM gewoon realistisch/opportunistisch bezig, door voor alle zekerheid samen te werken met Etihad. Het schijnt geld op te leveren. Als Etihad boos is of wordt op KLM, omdat ze het bijvoorbeeld niet consequent vinden, dan zoeken Etihad en KLM het onderling wel uit. Boeit me eerlijk gezegd niet.

Schouders eronder, interne EN externe problemen aanpakken en kijken waar we over drie jaar staan.

Over en sluiten.
 
Af geen akkoord .. En nu?

Af geen akkoord .. En nu?

Ik begrijp alle emoties over me3 vnv en ...

Maar wat zou je nu moeten doen als je AF directie bent en geen akkoord hebt bereikt met de piloten .. Sterker de afspraken van het afgelopen jaar nog niet eens zijn uitgevoerd .. En .. Ondanks dat inmiddels de publieke en politieke opinie compleet tegen de af piloten is en er vorig jaar 500 miljoen is verbrand wordt de ernst niet ingeschat ..

En nu?

Wat moet de directie nu doen? De volgende staking schijnt gepland te zijn...

Indien men de capaciteit terugscrhoeft zal men dit toch echt alleen voor AF moeten doen. KL is al druk bezig haar eigen maatregelen te nemen en maakt in ieder geval stappen.

Een af wat zichzelf kapot staakt brengt een verkoop van klm dichterbij.

Wat zou Walsh doen?

Ik heb geen idee wat opik zou doen maar de dood of de gladiolen komt toch het eerste bij mij op.

Wat een gigantisch risico neemt men .. Bedenk ook dat bij AF de pensioenen onderdeel zijn going concern .. de pensioenpot is niet zoals bij KL volledig apart.
 
Er is nu een uiterst vervelende situatie voor met name de juniore KLM'ers ontstaan; indien er geen akkoord tussen AF en de vliegers gesloten kan worden, dan treedt er krimp op bij AF (vooropgesteld dat de directie voet bij stuk houdt). KLM zal dan ook, evenredig, gaan krimpen. Dat bovenop de productieverhoging en hogere pensioenleeftijd. Indien AF-vliegers gaan staken, dan is VNV, via IFALPA, solidair met de bonden in Frankrijk die niet bereid zijn dezelfde soort offers te brengen die de KLM'ers wel gebracht hebben. Probeer dat maar aan je leden uit te leggen die wellicht door de acties in Parijs hun baan dreigen te verliezen. Ik kan mij niet voorstellen dat VNV en de franse bonden lijnrecht tegenover elkaar komen te staan; Dat zou maar 1 gevolg kunnen hebben: De vliegerbonden worden tegen elkaar uitgespeeld en spelen zichzelf tegenover elkaar uit. Zo zie maar weer dat volledig in beton gegoten afspraken en protocollen zich volledig tegen de werknemers kunnen keren....Wat is wijsheid? Ik weet het niet. Wellicht is de beste strategie om ervoor te zorgen dat de werknemers in Amsterdam laten zien dat zij de gemaakte afspraken loyaal uitvoeren en zich maar even niet met "Parijs" te bemoeien. Openlijk hard werken voor een gezonde KLM kan nog wel eens de beste tactiek zijn om onzekerheid zo veel mogelijk af te wenden.
 
Indien er geen akkoord tussen AF en de vliegers gesloten kan worden, dan treedt er krimp op bij AF

Wat ik overal in de media lees is lijkt het erop dat het overleg nergens op uitgelopen is, vanmiddag gaan de hoge heren in Parijs over de gevolgen praten. Ik ben bang dat ivm IFALPA regelgeving de VNV niks anders kan dan het accepteren van de staking mocht het zover komen.

De KLM is zelf zo stom geweest om in het verleden met AirFrance te fusieren (na een paar gouden jaren is het tij zoals verwacht volledig gekeerd) en door niet voor de andere opties te kiezen toentertijd. Is er voor de KLM groep nog de mogelijkheid om, mochten dingen echt zuidwaarts gaan, zich los te weken van AirFrance en zich bij een andere grote Europese groep aan te sluiten (Lufthansa of IAG). (niet Europees kan niet ivm de meerderheidsbelang wetgeving)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb precies hetzelfde gevoel als Flyingviking. Ik denk ook dat wij, bij KLM, gewoon onze schouders eronder moeten blijven zetten en even niet over de schutting moeten kijken. Wij staan wel op goede voet met het bedrijf en over twee jaar staan we weer klaar om het bedrijf op de rails te houden als het moet (vast wel, misschien met een cao in het Arabisch :biertje:)
Hoe dan ook is dit echt een smulpartij voor bedrijfskundigen (in dit opzicht voor mij dus ook), strategen, juristen, en alle andere niet vliegende wezens op aarde. Als vlieger is het interessant maar onwenselijk (voor mij dus ook).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat KL niet verplicht is mee te gaan met productie verlaging als AF dat doet. Alle afspraken ten spijt, ik denk dat er goede gronden zijn hierin niet mee te gaan...
Ik denk dat de holding dat ook vindt...
Voor de rest sluit ik me aan bij Flying Viking

NfS. Bedankt voor je constructieve bijlage als altijd!
Nuchter, zakelijk, to the point and down to earth. Top. Bedankt. Hopelijk meld je evengoed weer hier als je iets nieuws hebt te melden!
 
Ik ben benieuwd...
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24562602/___Hakbijl_in_Air_France___.html

Overigens dacht ik dat de VNV niet de Fransen zouden steunen bij een nieuwe staking?

Wat de KLM verder moet doen: Doe eens wat met de business class. Dat is zoooooo budget voor de hoofdprijs. Geen plastic meer, geen lullig dienblaadje meer gewoon serveren. Presentatie doet een hele boel. Kost ook niet veel behalve wat meer werken in de cabine.

Verder is FR niet als motoren klant geworden. Toch een stuk of 700 van die dingen. Nu 1 op de 9 mogen eruit bij maintenance...

De KLM heft echt een commercieel talent nodig om het tij te keren. Zal nog meer bezuinigen opleveren maar dat moet in het product gestoken worden anders is het snel voorbij.
 
Ik denk dat KL niet verplicht is mee te gaan met productie verlaging als AF dat doet. Alle afspraken ten spijt, ik denk dat er goede gronden zijn hierin niet mee te gaan...
Ik denk dat de holding dat ook vindt...

Goed punt. Ik zie de redelijkheid er wel van in maar als het puntje bij het paaltje komt heb ik toch een 2-tal bedenkingen;

In de eerste plaats komen, neem ik aan, de verhoudingen tussen de franse vliegerbonden en VNV op scherp te staan. De vraag is dan: Hoe hoog spel wil VNV tegenover de franse bonden spelen? Is de VNV bereid om de onderlinge verbondsverhoudingen onder druk te zetten en, zo ja, hoe ver is VNV dan bereid te gaan? Of kiest VNV ervoor om zich als loyale/solidaire zustervereniging op te stellen? Lijkt mij geen gemakkelijk vraagstuk voor het bestuur van VNV. Wellicht dat ECA/IFALPA achter de schermen een diplomatieke rol vervult.

In de tweede plaats zal men een inschatting moeten maken omtrent de uitkomst van een mogelijke rechtszaak indien de franse vliegers productieverdeling via de rechter af willen dwingen. Ik neem aan dat in dat geval het franse recht van toepassing is omdat zowel AF als de holding AFKLM in Parijs zetelt en franse rechtspersonen zijn. Ik ken de details van het protocol waarin de productieafspraken geborgd zijn niet; Indien er uitsluitend geregeld is dat de productie evenredig verdeeld moet worden, en er geen uitzonderingen op zijn genomen, dan kan ik mij voorstellen dat een verstoring van die afspraken zonder goedkeuring van de franse bonden als niet-rechtsgeldig wordt verklaard. Maar goed, ik ben niet bekend met het franse rechtssysteem en wellicht biedt die wel degelijk een mogelijkheid om die afspraken (tijdelijk) op te schorten.

Toeval of niet (ik ga uit van toeval): Vandaag werd bekend dat Fukuoka uit het netwerk van KLM verdwijnt en ik heb (nog) niet vernomen dat de vrijgekomen capaciteit elders ingezet zal worden. Dat komt wellicht nog wel maar vooralsnog zie ik deze ontwikkeling als krimp bij KLM.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/fukuoka-verdwijnt-uit-dienstregeling-klm
 
Toeval of niet (ik ga uit van toeval): Vandaag werd bekend dat Fukuoka uit het netwerk van KLM verdwijnt en ik heb (nog) niet vernomen dat de vrijgekomen capaciteit elders ingezet zal worden. Dat komt wellicht nog wel maar vooralsnog zie ik deze ontwikkeling als krimp bij KLM.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/fukuoka-verdwijnt-uit-dienstregeling-klm

Volgens mij loopt dat min of meer precies synchroon met de uitfasering van kisten:

A330-200
AOH 01-12-2015
AOI 25-02-2016
AOL 14-02-2016

747-400 FULL PAX
BFB 16-11-2015
BFN 31-08-2015

747-400 COMBI
BFC 01-12-2015
BFM 02-11-2015

Beetje data bij elkaar gesprokkeld, via o.a. B767-300ER.

Als je daar tegenover de ontvangsten van 2015 zet

2 X 773
2 X 789

Dan ga je er per saldo 3 kisten op achteruit de komende maanden en dat komt overeen met krimp.

Houd ook in het oog dat binnen een paar maanden alle 747's van Air France op non actief komen te staan.
 
Op Airliners staat een mooi verhaal van een AF purser:

Hi everyone,

I work as a long haul purser with AF, lots have been said about how bad AF/KL as a whole was dealing with the renegociation of its contracts. Our pilots or rather, their representatives, finally came to the negotiating table in late August. The rest of the unions kept saying they wouldn't come to the table as long as the pilots didn't sign the new deal, which indeed is rather aggressive for any airline, and for AF in particular, because close ties with the French government have historically prevented it from going deeper into the reform path.

One example of that is the airport of Marseille whihc is well known for being hugely overstaffed in regard to its traffic, where the CGT, France's most active union, has a strong influence. Each time AF has committed itself to putting an end to practices inherited from the old times of the state owned long gone era, the government, with its 16% stake, imposed both parties to compromise and compromise even more, depending on the general political moment of the country. Also because they were trying to prevent a disaster like the one of the Marseille Port Authority, which is largely due to the CGT's radical position and refusal to adapt to change.

The counter example of that is KLM, which is far more progressive with its negociations. They were, contrary to what most people might think at a farther starting point than us. Ref the multiple threads on how AF was dragging KLM down, how much better KL is on all accounts, which is absolutely not the perception that we have in our planes, considering what we hear from our clients, who for the overwhelming part tend to applaud the combination of both, the fact that we are different thus more efficient together and working with the double hub rather than favouring one culture, one hub and one product over the other.

But in the end, they are far better negociators and their unions are far more modern. Hence the result today, KL will probably grow while AF stagnates and shrinks, but the whole group is reshaping in favour of KL. I personnally have no problems with that. I am proud of working for AF/KL as one of the first global airlines that dared to jump into the consolidation game. I see lots of missed opportunities though, such as not establishing our headquarters and reporting our financial results in Amstelveen in the Netherlands, which would have saved us around 750 million euros in taxes and social benefit associated expenses.

So yes, today, as we fear for our jobs, I have a sour taste in my mouth, because the whole game is unfair. AF has always been asked to report and play by the offer and demand of course, by the liberal rules, while having to conciliate with the French governent requirements. Granted our position and our name are strategic, and our responsibilities are high. But so are our liabilities.

In the end, of course we all feel that for the first time, AF is right in going on with its Plan B, refusing to accept the utra rigid stand taken by the ridiculously intolerant and change-reluctant pilot union SNPL. At the same time, we are now all on the hot seat. Rather ironic for someone who makes a living out of a jumpseat!

Long live AF and congrats to KLM on this sad day

Duidelijk en eerlijk.

Zelf denk ik nog altijd dat plan B pure blufpoker is van De Juniac.
 
Terug
Bovenaan