De uitdagingen van de Koninklijke....

 
Laatst bewerkt:
Orange,

Voorlopig is nog geen van de datat definitief zover ik weet.
Als dat anders is hoor ik het graag

De BFN is tot 2016 overigens. heb daar een typfout gemaakt,.
 
Volgens mij loopt dat min of meer precies synchroon met de uitfasering van kisten:

A330-200
AOH 01-12-2015
AOI 25-02-2016
AOL 14-02-2016

747-400 FULL PAX
BFB 16-11-2015
BFN 31-08-2015

747-400 COMBI
BFC 01-12-2015
BFM 02-11-2015

Beetje data bij elkaar gesprokkeld, via o.a. B767-300ER.

Als je daar tegenover de ontvangsten van 2015 zet

2 X 773
2 X 789

Dan ga je er per saldo 3 kisten op achteruit de komende maanden en dat komt overeen met krimp.

Houd ook in het oog dat binnen een paar maanden alle 747's van Air France op non actief komen te staan.

Klopt niet helemaal. Mijn informatie welke ik hier een paar weken heb geleden heb gepost is deels alweer achterhaald.
Dit jaar inderdaad 2x 789 (als Zodiac de boel op orde krijgt) en 2x 773 ontvangen
begin 2016 ontvangt men ook nog 4x 789 en 2x 773.

In 2015 verdwijnt er 1 332
Van jan tot apr 2016 verdwijnen er 3x 332 en 2x 74M (de BFO en de BFM, de BFC en de BFB blijven nog even)
 
Gaat er gezellig aan toe bij de Fransen:

http://nos.nl/artikel/2061358-grimmig-protest-bij-hoofdkantoor-air-france.html

"Correspondent Ron Linker zegt dat de sfeer grimmig was. "Op een bepaald moment werd een man, vermoedelijk een bestuurder, door betogers belaagd. De kleren werden van zijn lijf gerukt en hij moest over een hek springen om te ontkomen. De politie zette ook pepperspray in om hem te ontzetten." Franse media berichten dat de man de directeur personeelszaken is."
 
Gaat er gezellig aan toe bij de Fransen:

http://nos.nl/artikel/2061358-grimmig-protest-bij-hoofdkantoor-air-france.html

"Correspondent Ron Linker zegt dat de sfeer grimmig was. "Op een bepaald moment werd een man, vermoedelijk een bestuurder, door betogers belaagd. De kleren werden van zijn lijf gerukt en hij moest over een hek springen om te ontkomen. De politie zette ook pepperspray in om hem te ontzetten." Franse media berichten dat de man de directeur personeelszaken is."

Het is beeldspraak van een kind dat te verwend is geweest door de jaren heen, altijd zijn zin heeft gekregen en nu opeens moet luisteren. Logisch dat die zich gaat verzetten.

Hoe eerder men echter de realiteit onder ogen ziet hoe beter. De geluiden die ik opvang rond de KLM stemmen mij positief. Het is een prachtig bedrijf, een rijke historie, zorgt goed voor haar werknemers, maar gaat helaas gebukt onder financiële moeilijkheden.

Er moet meer voor minder en dat besef groeit gelukkig. We moeten inderdaad alleen niet afstevenen op een bedrijf à la prijsvechter, waar werknemers alleen als loonslaaf hard mogen werken. Een beetje de tijd van de industriële revolutie waarin mannen, vrouwen en kinderen 10-12 uur per dag achtereen in een fabriek werkte en vervolgens naar hun arbeidershuisje gingen om te slapen en de volgende dag weer 10-12 werkte.

Die tijd zijn wij voorbij en we gingen juist naar betere werktijden, lonen en regels voor werknemers. Helaas zijn wij als samenleving daarin zo verwend geworden, dat we inmiddels van alles verwachten. Gretigheid. Steeds iets meer verwachten, voor hetzelfde geld. De markt in de luchtvaart bestaat inmiddels grotendeels uit prijsbewuste consumenten en al helemaal sinds het uitbreken van de crisis. Men wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Het grote omslagpunt in de samenleving zou pas komen als straks de goede bedrijven in onze samenleving zoals de KLM er niet meer zijn, omdat ze allemaal te duur zijn geworden. De grootste uitgave van een bedrijf zijn in de regel (uitzonderingen daargelaten) de werknemers. Het eerste wat dus gebeurd is dus lonen omlaag. Lonen omlaag betekent minder te besteden voor de consument, dus deze worden nog meer prijs bewuster in hun uitgaven. Anderen bedrijven reageren. Als elke sector uiteindelijk meer voor minder biedt, gaan wij straks terug naar de tijd van de industriële revolutie waarin iedereen straks weer 10-12 uur werkt. Loonslaven. Ondergegaan aan onze eigen gretigheid en de slimme jongens in de wereld die er een bedrijf rond omheen zetten.

Ryanair kondigde (al dan niet om de publiciteit) aan dat het de ticketprijzen wil halveren! Het zoekt de meest onorthodoxe manieren om kosten nog verder te drukken. Dit beïnvloed ook het product en de ervaring die de klant krijgt.
Tegen die race to the bottom kan je je verzetten, maar breng die boodschap maar naar de consument.

Beweeg de klant maar dat die meer betaalt, dat is het lastige. Een deel van het antwoord zal zijn dat de politiek de regelgeving aan moet passen en bijvoorbeeld minimale eisen stelt, maar tot die tijd broek ophouden en roeien met de riemen die je hebt. En hoe eerder men in Frankrijk ook tot dat besef komt, hoe beter...
 
Het is beeldspraak van een kind dat te verwend is geweest door de jaren heen, altijd zijn zin heeft gekregen en nu opeens moet luisteren. Logisch dat die zich gaat verzetten.

Hoe eerder men echter de realiteit onder ogen ziet hoe beter. De geluiden die ik opvang rond de KLM stemmen mij positief. Het is een prachtig bedrijf, een rijke historie, zorgt goed voor haar werknemers, maar gaat helaas gebukt onder financiële moeilijkheden.

Er moet meer voor minder en dat besef groeit gelukkig. We moeten inderdaad alleen niet afstevenen op een bedrijf à la prijsvechter, waar werknemers alleen als loonslaaf hard mogen werken. Een beetje de tijd van de industriële revolutie waarin mannen, vrouwen en kinderen 10-12 uur per dag achtereen in een fabriek werkte en vervolgens naar hun arbeidershuisje gingen om te slapen en de volgende dag weer 10-12 werkte.

Die tijd zijn wij voorbij en we gingen juist naar betere werktijden, lonen en regels voor werknemers. Helaas zijn wij als samenleving daarin zo verwend geworden, dat we inmiddels van alles verwachten. Gretigheid. Steeds iets meer verwachten, voor hetzelfde geld. De markt in de luchtvaart bestaat inmiddels grotendeels uit prijsbewuste consumenten en al helemaal sinds het uitbreken van de crisis. Men wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Het grote omslagpunt in de samenleving zou pas komen als straks de goede bedrijven in onze samenleving zoals de KLM er niet meer zijn, omdat ze allemaal te duur zijn geworden. De grootste uitgave van een bedrijf zijn in de regel (uitzonderingen daargelaten) de werknemers. Het eerste wat dus gebeurd is dus lonen omlaag. Lonen omlaag betekent minder te besteden voor de consument, dus deze worden nog meer prijs bewuster in hun uitgaven. Anderen bedrijven reageren. Als elke sector uiteindelijk meer voor minder biedt, gaan wij straks terug naar de tijd van de industriële revolutie waarin iedereen straks weer 10-12 uur werkt. Loonslaven. Ondergegaan aan onze eigen gretigheid en de slimme jongens in de wereld die er een bedrijf rond omheen zetten.

Ryanair kondigde (al dan niet om de publiciteit) aan dat het de ticketprijzen wil halveren! Het zoekt de meest onorthodoxe manieren om kosten nog verder te drukken. Dit beïnvloed ook het product en de ervaring die de klant krijgt.
Tegen die race to the bottom kan je je verzetten, maar breng die boodschap maar naar de consument.

Beweeg de klant maar dat die meer betaalt, dat is het lastige. Een deel van het antwoord zal zijn dat de politiek de regelgeving aan moet passen en bijvoorbeeld minimale eisen stelt, maar tot die tijd broek ophouden en roeien met de riemen die je hebt. En hoe eerder men in Frankrijk ook tot dat besef komt, hoe beter...
Allemaal mooi en aardig, maar de context is wel dat die KLM-baas 7x modaal verdient, VVD stemt, tien jaar eerder rijk betaald met pensioen gaat en het verder niet interesseert dat de hele wereld aan het veranderen is. We gaan keihard richting de 10% (deels gedwongen) ZZP-ers in NL. Mensen die op straat komen te staan en gelijk terug mogen keren als contractor, zonder pensioen, voor een lager loon. Schoonmaak, thuiszorg, de bouw... En de VVD maar schreeuwen dat die mensen dat zélf willen!

Als je er een politieke discussie van wil maken, dan is KLM flight deck NIET de meest logische keuze ;)
 
Wat een ongelovelijke "holland op zijn smalst" opmerking.

Elbers heeft heus geen slecht salaris maar het is echt geen bijzonder salaris voor een baas van een bedrijf met 30000 man. Elbers heeft echt tropenjaren nu .. Ongeacht of je het met zijn beleid eens bent moet je dat toch erkennen.

En ten aanzien van je zzp opmerking:

Je ziet nu in grote reorganisaties .. Zowel gedwongen als op eigen initiatief .. Mensen hun vso pakken want .. Nu kunnen ze nog een hoop geld krijgen..

Een deel daarvan is ervan overtuigd dat het leven als zzp hun veel meer geld zal brengen. Een ander deel komt na vele maanden. Tot de opzienbarende conclusie dat ze eigenlijk heel veel verdienden en dat ze achteraf gezien best bereid waren geweest het met een beetje minder te doen als ze daarmee hadden kunnen blijven..

De echte zzp'er is een groep in de maatschappij die juist blij is om als zzp er te werken.. Die het fijn vindt zelf te mogen bepalen. In goede tijden gaat het heel goed met hem of haar maar in slechte tijden weten ze dat ze als eerste op een houtje moeten bijten.

Het is echt niet voor iedereenweg gelegd en het gras is echt niet groener in hun tuin. Maar men is daar wel vaak happy. Zzp past ook bij de moderne economie waar je anytime anywhere kan werken.

Iets wat de fnv totaal verkeerd heeft begrepen en waar zij recent ook finaal mee op hun plaat gingen.

Je reactie straalt gewild of ongewild heel veel jaloesie uit. Voor veel piloten zou dat zeer opmerkelijk moeten zijn.

De situatie bij AF... Die is pas schrijnend .. Riant betaalde piloten die weigeren harder te gaan werken terwijl men weet dat het echt niet goed gaat en dat het anders veel banen gaat kosten.. Dan ben je .......

En de vakbonden staan voorop en kiezen niet voor werkbehoud maar krimp door hun opstelling. Het lijkt een beetje op een griekse tragedie .. Maar vooral niet accepteren dat er echt iets rigoreus moets gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
@Flash

Huh ?? ........ Lezen is ook een vak ......... Ik had hem heel anders geïnterpreteerd... En dus fout begrepen. Excuus.

De klm baas (ICA) ... De bazen die ik ken zijn zich wel degelijk bewust van het feit dat er wat moet gebeuren .. En dat er meer moet gebeuren dan wat er nu is afgesproken. Zij hebben daar ook helemaal geen problemen mee.

Het probleem zit volgens mij veel eerder in de grote groep die daaronder zit en die niet wil dat er concessies gedaan worden omdat dat hun toekomst aangaat.. Zijn dat niet ook de belangen waar de VNV het hardste voor knokt?

.. Wat ik dan wel weer mooi vind .. En ook weer typisch hollands (braafste jongetje van de klas) . Dat bij KL keurig alle nieuwe cao's met daarin de nodige offers in september klaar waren.

En dat de fransen .. Althans zo lijkt het pas heel laat zijn gaan onderhandelen .. Problemen voor zich uitschuiven .. En er vervolgens niet uitkomen omdat de arbeider (bijzondere naam voor goed betaalde piloten) weigeren in te veren in het belang van het groter geheel.. Met als consequentie dat de directie niks anders meer kan dan echt het mes erin zetten.

Waarom men daar een jaar de tijd voor heeft genomen voor de onderhandelingen en deze niet veel eerder heeft gevoerd en afgerond is voor mij dan wel een raadsel.
 
Allemaal mooi en aardig, maar de context is wel dat die KLM-baas 7x modaal verdient, VVD stemt, tien jaar eerder rijk betaald met pensioen gaat en het verder niet interesseert dat de hele wereld aan het veranderen is. We gaan keihard richting de 10% (deels gedwongen) ZZP-ers in NL. Mensen die op straat komen te staan en gelijk terug mogen keren als contractor, zonder pensioen, voor een lager loon. Schoonmaak, thuiszorg, de bouw... En de VVD maar schreeuwen dat die mensen dat zélf willen!

Als je er een politieke discussie van wil maken, dan is KLM flight deck NIET de meest logische keuze ;)
Tjonge jonge 49015. "VVD stemmen?" "7x modaal?"

Jouw PvdAfgunst frustratie t.o.v. nationale airlines zit erg diep geloof ik. En op welke partij denk je dat de CEO en alle graai-managers van jouw oranje airline stemmen? En hoeveel x modaal denk je dat jullie CEO met share options en salaris mee naar huis neemt ieder jaar? Die lui lachen zich dood om naïeve sukkeltjes als jij, die zo dom zijn om met minder dan een KLM-er genoegen nemen, want het verschil verdwijnt gewoon in de grote pot met bonussen voor managers, of wordt als dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. Less for them, more for us!

Als ik dan kijk naar dat, excusez le mot, poepcontract in AMS, en die poepcontracten in LIS en OPO (hier en hier op PPRuNe) dan vraag ik me af of je lange termijn gezien zelf wel zo slim bezig bent om je ziel en kont zo goedkoop te verkopen, en jouw leedvermaak trolling richting KLM en AF.

We gaan keihard richting de 10% (deels gedwongen) ZZP-ers in NL. Mensen die op straat komen te staan en gelijk terug mogen keren als contractor, zonder pensioen, voor een lager loon.
Goh, laat dát nou nét het low-cost model zijn wat aan de stoelpoten van de nationale carriers aan het zagen is. :duh: Je weet wel, nationale carriers met vast contract, die uit eigen zak hun personeel goed opleiden, uit eigen zak hun personeel een uniform koopt, zorgt voor een goed pensioen, goeie ziektekostenverzekering, goeie staff travel, deeltijdmodellen enz enz enz.
Of zullen we het eens hebben over de Bengaalse, Nepalese, Pakistaanse en Oost-Europese *kuch* "ZZP-ers" die in het Midden Oosten als slaven werken, waarmee een complete infrastructuur uit de bodem gestampt wordt om zodoende ook aan de poten van de nationale carriers in Europa zagen? :duh:

Van de VVD mag je inderdaad verwachten dat ze een lakei zijn voor de grote multinationals, de schandalige EU FTL's en zaken zoals TTIP, maar waar is de traditionele klaagzang van de Partij van de ARBEID over issues als "mensenrechten" en "slavenarbeid" waarmee goedbetaalde banen in de luchtvaart met prima arbeidsvoorwaarden KAPOT gemaakt worden in Europa door low-cost airlines en maatschappijen uit het Midden Oosten? Waar is de "referendumpartij" (GeenPeil..) D66? Waar is de "milieupartij" (voor luttele tientjes met een low-cost door Europa vliegen, WTF?!) GroenLinks? Waar zijn de hypocriete Batavus Droogstoppel Ggggristenen van het CDA? Waar is de "storm van kritiek?" Waar zijn de Kamervragen? Waar zijn de linkse strijdvaardige kameraden die altijd zo hard vechten tegen het onrecht in deze wereld? :mad:

Ben gewoon eerlijk tegen jezelf 49015, je bent als werknemer van een low-cost airline gewoon zelf het perfecte stuk VVD gereedschap (breekijzer) in handen van zakkenvullende CEO's die niets liever willen dan de complete afbraak van het Europese sociale model. ;)
 
Laatst bewerkt:
Je laat je met het bovenstaande wel goed kennen Red Matter. Maar tegelijkertijd bevestig je ook het de karakter omschrijving die wsh deed mbt de laag onder de bazen.

Persoonlijk ben ik van mening dat easyJet een zeer respectable bedrijf is wat een hoop mensen op weg geholpen heeft in de luchtvaart wereld. De begin contracten zijn niet de beste maar na een paar jaar zit je wel met een goed contract en veel lifestyle keuze mogelijkheden.

Maar misschien dat het vanachter de Blauwe Zonnebril er anders uitzit. In dat geval welkom in de Globale Luchtvaart Wereld!!
 
Je laat je met het bovenstaande wel goed kennen Red Matter. Maar tegelijkertijd bevestig je ook het de karakter omschrijving die wsh deed mbt de laag onder de bazen.

Persoonlijk ben ik van mening dat easyJet een zeer respectable bedrijf is wat een hoop mensen op weg geholpen heeft in de luchtvaart wereld. De begin contracten zijn niet de beste maar na een paar jaar zit je wel met een goed contract en veel lifestyle keuze mogelijkheden.

Maar misschien dat het vanachter de Blauwe Zonnebril er anders uitzit. In dat geval welkom in de Globale Luchtvaart Wereld!!
Jammer dat je niet echt inhoudelijk op dingen ingaat, maar ik snap dat je graag als low-cost werknemer je eigen rol in de afbraak van vaste contracten, pensioenen, type rating, medical, parkeerplaats, uniform betaald door werkgever enz enz enz wilt bagatelliseren door met een vaag begrip als "...welkom in de Globale Luchtvaart Wereld" te komen. ;)

Maar leg toch eens uit waarom je bij een low-cost niet actief bij zou dragen aan de afbraak de sociale welvaartsstaat, en op deze manier de deur wagenwijd open zet voor de uitbuiting van ZZP-ers? Leg toch eens uit hoe je er bij komt dat zo'n beetje iedereen bij de KLM op de VVD zou stemmen? Leg eens uit waarom het bij die andere politieke partijen (met name de zogenaamde ideologische tegenpool van de VVD, de Partij v/d Arbeid) toch zo oorverdovend stil is m.b.t. de ZZP slavernijcontracten, P4T en P2F en het uitspelen van verschillende EU bases tegen elkaar bij de meeste low-cost bedrijven, en de mensonterende arbeidsomstandigheden in het Midden Oosten?

Het zijn namelijk deze 2 punten (concurrentie op Europese routes door low-cost maatschappijen, en concurrentie op long haul routes door Midden Oosten carriers) die de afbraak bij de Europese flag carriers veroorzaakt.

Ik snap het niet goed, aan de ene kant verwijten jullie de KLM/AF-ers een gebrek aan realiteitszin ("welkom in de Globale Luchtvaart Wereld!!") maar aan de andere kant loopt 49015 weer te janken dat dankzij de VVD:
Mensen die op straat komen te staan en gelijk terug mogen keren als contractor, zonder pensioen, voor een lager loon. Schoonmaak, thuiszorg, de bouw... En de VVD maar schreeuwen dat die mensen dat zélf willen!

Nee beste Jumbo en 49015, het is niet alleen de VVD die dit wil.

JULLIE WILLEN DIT, en jullie werken er actief aan mee!
 
Laatst bewerkt:
BTW...ooit wel eens stil gestaan bij de salarissen en bonussen die de RYR en EASY directie jaarlijks toucheren? Of de winsten die deze bedrijven maken, mede als gevolg van de arbeidsvoorwaardelijke offers die de werknemers maken? Volgens mij is het heel normaal om op een gegeven moment het personeel te laten delen hierin aangezien zij mede deze winsten mogelijk maken.

Zou het niet eens tijd worden om je daar druk over te maken ipv het vingertje te blijven wijzen richting de KLM vlieger? Dan blijf je idd je eigen arbeidsvoorwaarden door het putje spoelen...
 
Laatst bewerkt:
Alles waar we in (West-)Europa sinds de 2e wereldoorlog voor geknokt hebben wordt de komende jaren door de 49015's, jumbo's en paragliders kapot gemaakt onder het mom van 'global aviation'.
Als de T&C bij de EU legacy's minder worden dan gaat de rest op zoek naar nog meer besparing en die komen niet bij de aandeelhouder of directie vandaan maar uit jouw eigen zak, welkom bij de global aviation.
 
Tja...waarom zou MOL en andere aandeelhouders RYR ook maar iets afstaan van een miljard EUR winst zolang het eigen personeel nog steeds bereid is te betalen voor zijn of haar eigen uniform?
 
Alles waar we in (West-)Europa sinds de 2e wereldoorlog voor geknokt hebben wordt de komende jaren door de 49015's, jumbo's en paragliders kapot gemaakt onder het mom van 'global aviation'.
Als de T&C bij de EU legacy's minder worden dan gaat de rest op zoek naar nog meer besparing en die komen niet bij de aandeelhouder of directie vandaan maar uit jouw eigen zak, welkom bij de global aviation.

Juist die aandeelhouder waar jij naar wijst is nou juist zo geduldig met AF/KL.
Die zit al 6 jaar op minimaal 1 cent dividend te wachten en ziet de koers nu richting de afgrond gaan.

AFKLkerncijfers.jpg


Ook de directie van de sec de huidige KLM groep verdient geen exorbitant salaris.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Jos Nijhuis en zijn verantwoordelijkheid is maar 2.500 - 3.000 mensen, en kan zijn bedrijfsvoering makkelijk afstemmen op de vraag vanuit de markt.

De eerste stap van een soort reorganisatie bij Air France is bijna een wassen neus te noemen, die 5 747's gingen er toch al uit en dat wordt nu als maatregel gepresenteerd. Hieronder het overzicht van de Long Haul vloot van Air France.

AFfleet2015.jpg


Ook op het personele vlak ja 2.900 (dat is ongeveer 1 op de 20) banen maar pas vanaf 2017.
Als je een dergelijke maatregel bij KLM (dat is ongeveer 1 op de 10) bekend zou maken zou iedereen bijna opgelucht zijn en blij naar huis gaan, meer dan een jaar de tijd een andere baan te zoeken.

Dit is helemaal geen reorganisatie te noemen dan heb je het echt over minimaal 20% eruit in de volgende 6 maanden.

De conclusie is dan ook hiermee gaat AF/KL het niet redden, wat dan verkoop van bedrijfsonderdelen. Zowel Maintance en Catering draaien winst en kunnen verkocht worden net zoals Amadeus in het verleden.
 
Tjonge jonge 49015. "VVD stemmen?" "7x modaal?"

Het modale inkomen in NL ligt momenteel rond de €35.000 bruto (incl vakantietoeslag etc.) Daar zal een baas ICA (x7) toch niet heel ver vanaf zitten.

Er moet eens afgestapt worden van de gedachtegang dat 'het KLM salaris de gouden standaard is en dat iedereen die iets daaronder accepteert er oorzaak aan is dat de luchtvaart ten onder gaat'. Tijden veranderen, tijden zijn veranderd. Er zijn nu eenmaal nieuwe salarisstandaarden, die overigens nog steeds vér boven modaal liggen. Ook van de EZY salarissen valt prima te leven. Deal with it!

Om even in Jockey747's woorden te spreken: Ik ben voor Jumbo :biertje:

Oh, voordat ik als low-cost medewerker bestempeld word:
Ik ben zelf gewoon werkzaam binnen de AF-KL groep, en schaam me kapot voor de arrogantie van sommigen hier. De groep heeft het zwaar, erg zwaar. Er moet gewoon flink bezuinigd worden, en daar zullen we allemaal aan moeten bijdragen. Als daardoor de salarissen meer op marktniveau moeten worden gebracht then so be it.
 
Terug
Bovenaan