De uitdagingen van de Koninklijke....

http://content.emirates.com/downloads/ek/pdfs/open_sky/OpenSky_22.pdf

Vooral het gesprek met Kevin Mitchell op pagina 5 had ook zo op AF-KLM kunnen slaan.

Iedereen die ik bij EK ken kotst dat land en die maatschappij uit. Misschien moeten sommigen even de klaagzang lezen op pprune.

Ken overigens niemand die het voor elkaar krijgt om te commuten bij EK!

Er zijn ook genoeg mensen die het prima bij EK naar hun zin hebben. Het moraal is de laatste tijd inderdaad slecht aangezien er een tekort aan mensen is wat er voor zorgt dat iedereen hard moet werken de laatste tijd. Het is echter denk ik in dat opzicht bij elke maatschappij hetzelfde, wij als beroepsgroep hebben altijd wel wat te klagen. Wanneer ik echter objectief naar mijn rooster vs salaris kijk dan denk ik dat het zo slecht nog niet is, maar dit is persoonlijk. De vloot waarop je bij EK vliegt is echter hierin wel een bepalende factor. De A330 die uitgefaseerd gaat worden is momenteel qua roosters een drama met vaak een stuk of 12-14 turn-arounds in het Midden-Oosten en richting het subcontinent. Waneer deze mannen spreken met A380 collega's die 3-4 trips per maand doen dan wil jaloezie nog wel eens de kop op steken, zeker aangezien we per blokuur een vergoeding krijgen die er voor zorgt dat je met die 3-4 trips vaak nog meer geld mee naar huis neemt dan iemand die allemaal korte turn-arounds doet.

Ik vermoed persoonlijk dat in een maatschappij met een goede vakbond deze onbalans misschien iets minder scheef zou kunnen zijn, maar aan de andere kant, praat eens met mensen binnen easyJet die in LGW gebaseerd zijn en zich allemaal een vroegtijdig graf invliegen, dit in vergelijking met mensen in een rustigere lokale basis, hier kan BALPA ook geen stokje voor steken. Hetzelfde geldt volgens mij in meer of mindere mate voor de shorthaul vs de longhaul vloot in BA. Alhoewel ik wat jongens bij BA op de 747 ken die deze zomer ook meer dan 100 blokuren vlogen, en nee dit is niet overdreven.

De klaagzang op Pprune is in mijn optiek een verhaal apart. Er zitten een aantal pensionado's tussen die na 15 jaar hun schaapjes op het droge hebben en nu lopen af te geven op het bedrijf. Tevens is er een groep van een man of 20 die bijna elk draadje structureel overneemt en flink beginnen te zeiken. We hebben 3850 piloten, ik denk niet dat dat kleine clubje op Pprune een juiste afspiegeling is van hoe men zich hier over het algemeen voelt. Dit neemt niet weg dat het de laatste 6-12 maanden inderdaad qua moraal verslechterd is, maar goed als een collega loopt te zeiken is het makkelijk daar in mee te gaan. Ik ben zelf, en velen met mij, nog steeds gematigd positief, alhoewel bijvoorbeeld mijn upgrade ook vertraagd is door EK's interne problemen, maar zoals ik eerder heb gezegd hangt een hoop af van je achtergrond (voor mij een oranje lowcost), je vloot, familie en noem maar op.

Er zijn wel degelijk collega's binnen EK die commuten. Ik heb met collega's gevlogen die in Australie, Zuid-Afrika en Europa wonen en voor EK vliegen. Overigens lijkt mij dit persoonlijk heel erg pittig, aangezien de roosters met veel ULR vluchten die je de mogelijkheid geven tot commuten als bijkomend nadeel hebben dat je in DXB acclimatized moet zijn voor je met je trip begint, wat betekent dat je 3 local nights binnen een tijdszone van 2 uur moet hebben, prima in de zomer wanneer je naar Europa wilt, maar mocht je naar de UK willen op je blok van 4-5 vrije dagen dan gooit die regel roet in het eten. Het is absoluut geen commuting contract, maar mensen die elke maand een paar dagen leave inplannen, ULR vliegen etc en hun familie graag in hun thuisland willen hebben krijgen het voor elkaar.

Nee, sorry. Ik focus me even op de interne verbouwing en de nasleep van het CAO akkoord. Even kort dan voor wat betreft de campagne tegen ME3: Laten we maar even afwachten in hoeverre NL, EU en de VS zich laten beïnvloeden. Ik weet niet hoe groot de kans is dat de campagnes in de VS en EU aanslaan, maar ik verwacht er zelf niet al teveel van. In het kader van baat het niet, dan schaadt het niet.

NFS, ik heb bewondering voor de vele tijd die je kennelijk in dit project steekt. Wat mij echter blijft verbazen is de selectieve houding van de VNV. Ik heb dit eerder aangekaart maar vroeg me af of je hier eventueel eens inhoudelijk op kan reageren, of dat je misschien weet wat het VNV standpunt inzake dit hele gebeuren is?

Malaysian, Singapore, veel Chinese maatschappijen, KLM partner Kenya Airways, Ethiopian, de lijst is eindeloos, zijn allemaal eigendom van de betreffende overheden. Waarom dan juist zo fel afgeven op de ME3? Ik denk dat UAE bijvoorbeeld wel een punt heeft dat Afrika, wat vooral het domein was van Sabena destijds, binnen afzienbare tijd volledig door Ethiopian gaat worden voorzien.

Laten we het hele verhaal staatssteun even kort vergeten, ik ben puur en alleen benieuwd waarom de VNV zo'n enorm selectieve houding heeft in deze hele campagne. Een 100% level playing field is een nobel streven, overigens ondenkbaar in de luchtvaart, maar deze bijzonder selectieve campagne doet mij toch de wenkbrauwen een beetje fronzen? Naar het aantal stoelen gekeken van carriers met (dagelijkse) vluchten op Schiphol wat én 100% staatsbedrijf is én passagiers van de KLM afsnoept zou je toch denken dat die 4 vluchten van de ME3 procentueel gezien niet een bijzonder grote bedreiging vormen?
 
[...]

NFS, ik heb bewondering voor de vele tijd die je kennelijk in dit project steekt. Wat mij echter blijft verbazen is de selectieve houding van de VNV. Ik heb dit eerder aangekaart maar vroeg me af of je hier eventueel eens inhoudelijk op kan reageren, of dat je misschien weet wat het VNV standpunt inzake dit hele gebeuren is?

Malaysian, Singapore, veel Chinese maatschappijen, KLM partner Kenya Airways, Ethiopian, de lijst is eindeloos, zijn allemaal eigendom van de betreffende overheden. Waarom dan juist zo fel afgeven op de ME3? Ik denk dat UAE bijvoorbeeld wel een punt heeft dat Afrika, wat vooral het domein was van Sabena destijds, binnen afzienbare tijd volledig door Ethiopian gaat worden voorzien.

Laten we het hele verhaal staatssteun even kort vergeten, ik ben puur en alleen benieuwd waarom de VNV zo'n enorm selectieve houding heeft in deze hele campagne. Een 100% level playing field is een nobel streven, overigens ondenkbaar in de luchtvaart, maar deze bijzonder selectieve campagne doet mij toch de wenkbrauwen een beetje fronzen? Naar het aantal stoelen gekeken van carriers met (dagelijkse) vluchten op Schiphol wat én 100% staatsbedrijf is én passagiers van de KLM afsnoept zou je toch denken dat die 4 vluchten van de ME3 procentueel gezien niet een bijzonder grote bedreiging vormen?


Het gaat niet zozeer om die paar vluchten per dag richting Amsterdam, het gaat om de enorme capaciteit die momenteel door ME3 tegen bodemprijzen op heel Europa wordt ingezet; zelfs op low yield bestemmingen als Lissabon vliegt Emirates straks een double daily...

Maar de echte bedreiging voor de EU luchtvaart (en Amerikaanse maatschappijen) is het vervolgscenario waarin de ME3 Europa massaal gaan gebruiken als springplank middels 5th freedom flights richting de VS en Zuid Amerika. Die honderden A380's en andere wide bodies zijn echt niet voor niets besteld. Het verhaal van UAE omtrent de markt in India is overigens complete lulkoek...

[...]


En dit mijne heren is de reden dat de A3 in actie is gekomen. Een giga markt die de A3 (en de meeste airlines) altijd links hebben laten liggen, maar die door EK zijn gigantische potentieel heeft laten zien. Na bewezen opbrensten wil de A3 nu ook graag instappen. Hebben nu de gigantsiche stroom pax uit India via Dubai de US zien binnenkomen. Maar er is een obstakel. EK. Daar komt het konijn uit de hoge hoed! De VNV , in blinde paniek, laat ze zich graag voor het karretje plaatsen.

[...]

Waarin staatsmaatschappijen voorheen voornamelijk tot doel hadden om de staat te voorzien van een internationaal netwerk ten gunste van economische ontwikkeling, zijn de ME3 daarentegen bezig om met ONBEPERKTE STAATSSTEUN de volledige luchtvaartmarkt direct of indirect te verplaatsen richting het Midden-Oosten. Zoals UAE wel terecht opmerkt draagt Emirates inmiddels voor bijna 30% bij aan het GDP van Dubai!! Dit uiteraard ten koste van bestaande carriers; Australië/Qantas is al reeds ten prooi gevallen aan de Arabische expansiedrift http://www.thenational.ae/business/...irline-the-clear-winner-in-qantas-partnership

Dit alles heeft niets, maar dan ook helemaal niets meer te maken met vrije en gezonde marktwerking of met open skies verdragen, gebaseerd op gedeelde belangen en bevordering economische groei tussen staten onderling. Tenzij je zelf een Arabische grootaandeelhouder hebt en met een grote thuismarkt veilig op Londen Heathrow zit, zou je dus wel gek zijn om als maatschappij zomaar te accepteren dat je hele markt met staatsteun om zeep wordt geholpen. Dat zien de A3, LH en KLM dus goed en vandaar dat er tot actie wordt overgegaan en van de overheid geeist wordt om toe te zien op een level playing field en het nastreven van open skies verdragen.

http://fairskies.org/new-news-page/

http://atwonline.com/open-skies/air-france-klm-supports-us-carriers-gulf-subsidies

https://fd.nl/economie-politiek/1108019/europese-luchtvaartmaatschappijen-beginnen-nieuwe-lobbyclub (laatste alinea)

http://www.arabianbusiness.com/-i-m...-says-lufthansa-boss-585433.html#.VgrIaxPtmko

http://www.thenational.ae/business/...estrictions-into-germany-says-lufthansa-chief

VNV en ECA nemen gelukkig namens vele duizenden piloten het voortouw in de Europese campagne https://www.eurocockpit.be/pages/fair-competition-in-aviation-is-a-must
 
zelfs op low yield bestemmingen als Lissabon vliegt Emirates straks een double daily...

Dit las ik ook in "Op de Bok", maar kijk eens naar het aantal bestemming richting het oosten wat wordt aangeboden door TAP? Er wonen meer dan 10 miljoen mensen in Portugal, maar je kan amper richting een bestemming richten het Verre Oosten vliegen, is het dan zo gek dat er een maatschappij is die dit wel aan gaat bieden. Hoeveel Aziaten en Australische backpackers komen er richting Europa die dit land graag willen zien?

Zoals ik eerder heb gezegd: Waarom zou easyJet een basis openen in Lissabon, een land waar geen stuiver te verdienen valt, hetzelfde geldt voor Ryanair. Er is met 10 miljoen mensen een markt, maar misschien heeft de homecarrier die zelf niet goed ingeschat en springen daar nu anderen op in.

Het gaat niet zozeer om die paar vluchten per dag richting Amsterdam, het gaat om de enorme capaciteit die momenteel door ME3 tegen bodemprijzen op heel Europa wordt ingezet

Je kunt vele malen goedkoper met een overstap in Bucharest of Sofia richting het Midden-Oosten mocht dat je eindbestemming zijn. Verder zijn er voor veel bestemmingen vaak goedkopere alternatieven dan EK, ik denk niet dat de prijs de enige drijfveer is. Wederom ben ik me er van bewust dat de ME3 worden gezien als "prijsdumpers" maar als je eens kijkt naar een website als skyscanner zul je zien dat er vaak veel goedkopere alternatieven zijn mocht de reistijd zelf geen factor zijn.

Maar de echte bedreiging voor de EU luchtvaart (en Amerikaanse maatschappijen) is het vervolgscenario waarin de ME3 Europa massaal gaan gebruiken als springplank middels 5th freedom flights richting de VS en Zuid Amerika.

Er zijn Amerikaanse carriers die met een 737 rondvliegen in Azie, puur omdat ze in 1946 5th freedom rights hebben gekregen. Van deze rechten heeft ook de KLM historisch gezien enorm geprofiteerd. Het feit dat KLM er niet voor gekozen heeft om bepaalde 5th freedom rights uit te oefenen, of LH, of AF etc, betekend niet dat bedrijven die wel in bepaalde markten zijn gesprongen daar voor hoeven te boeten.

Waarin staatsmaatschappijen voorheen voornamelijk tot doel hadden om de staat te voorzien van een internationaal netwerk ten gunste van economische ontwikkeling, zijn de ME3 daarentegen bezig om met ONBEPERKTE STAATSSTEUN de volledige luchtvaartmarkt direct of indirect te verplaatsen richting het Midden-Oosten

Dit argument van onbeperkte staatssteun blijft herhaald worden. Ik ben me er van bewust dan onze meningen uit elkaar lopen, dit betekent echter niet dat je publicaties vanuit de ME3 kant geheel kan negeren. Zou je eventueel op pagina 5 van mijn voorgaande post willen reageren? Wederom blijf ik er persoonlijk bij dat het creëren van een enorm vriendelijke ondernemingsklimaat niet gelijk staat aan staatssteun. EK heeft aangegeven een startkapitaal van 10 miljoen te hebben ontvangen, en daarnaast 1 gebouw ( ons trainingscollege) maar daarna verder niks. Je kunt overheidsbeleid niet vergelijken met staatssteun, persoonlijke keuze van overheden zijn individuele keuzes. Wanneer landen er voor kiezen om een bepaalde tak te stimuleren denk ik niet dat dit gelijk staat aan staatssteun. Hoeveel geld heeft een land als Liberia of Panama, toch registreren heel veel boten zich in die domeinen, is dat staatssteun, of een flag of convenience?

Ik begrijp dat het makkelijk is om van een aantal publicaties linkjes te posten, maar lees dit eens, puur iets anders http://viewfromthewing.boardingarea.com/2015/04/08/us-airlines-have-received-more-subsidies-than-middle-east-ones/

De belastingvoordelen die Delta tot recentelijk heeft ontvangen in Atlanta, zouden die als staatssteun kunnen worden bestempeld? In sommige opzichten wel, in anderen opzichten weer niet, alle carriers genieten immers van dezelfde goedkope arbeid in groeimarkten als Azie en Afrika.

Wederom hoop ik overigens dat deze discussie vrij blijft van persoonlijke aanvallen en andere onzin. Ik ken een aantal mensen persoonlijk en met anderen heb ik al een aantal posts uitgewisseld. Wij spreken allemaal vanuit ons persoonlijk oogpunt en vanuit onze huidige situatie. Vooral dit laatste is denk ik belangrijk om te onthouden. Ik begon in 2007 voor easyJet, ze waren als bedrijf destijds 18 jaar oud. Ik ben nu 30 en mag nog 35 jaar tot m'n pensioen ( Alhoewel ik bang ben dat het dan 70 is...if that..). Over nog eens 18 jaar kan er dus een bedrijf opgestaan zijn wat dan met 250 toestellen in Europa rond vliegt en een interessante deal aanbied, ik zou er dan nog 17 jaar voor kunnen werken. De markt verandert continu en wij passen ons allemaal aan, de situatie die ons op dit moment schikt, schikt ons misschien over 5 of 10 jaar niet meer. Wij willen denk ik allemaal onze baan / salaris / voorrechten behouden, maar ik ben er van overtuigd dan een "job for life" in de luchtvaart (op dit moment) niet meer bestaat, daarom denk ik dat een gezonde discussie niet misplaats is. Overigens ben ik de eerste die beaamt dat ik er misschien nu ook volledig naast zit, dat zat ik er met m'n ex vrouw namelijk ook.....
 
Laatst bewerkt:
En de KLM lekker samenwerken met Etihad.

Hou toch eens op met die flauwekul

Goh, kun je nu echt met niets beters komen?

Het niveau bij sommigen reikt hier blijkbaar echt niet verder dat dit soort oneliners en te pas en te onpas 2700 KLMers (collega vliegers) van alles en nog wat te betichten.

met als trieste hoogtepunt de laatste post van Jumbo...

Ach op de frequentie is het anders wel vaak de KLM met hun Olandisch en arrogantie.

Voor de rest erg goed verwoord hoe er (ben bang door veel niet KLM piloten) tegen de KLM aangekeken word UAE. Had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Denk dat het een erg realistische stand van zaken is hoe dingen er op dit moment voorstaan bij de KLM. Waarschijnlijk erg pijnlijk om te lezen voor de KLM-er, het is immers makkelijker naar een ander te wijzen dan in de spiegel te kijken.

Inhoudsloos en simpel...

Kom nu eens een keer met goede argumenten waarom de verdenkingen omtrent staatsteun ME3 onjuist zouden zijn http://fairskies.org/the-white-paper/

Neem een voorbeeld aan Paraglider en neem eens de moeite om inhoudelijk en op argumenten de discussie aan te gaan. Leg mij gewoon eens uit waarom bijvoorbeeld renteloze leningen, onbeperkte financiële garanties en vrijstelling van airport charges door de overheid zouden passen in de door velen bejubelde mondiale vrije economie? Wat is verstaan je eigenlijk onder een vrije markt economie?
 
Kom nu eens een keer met goede argumenten waarom de verdenkingen omtrent staatsteun ME3 onjuist zouden zijn

Ik val nu in herhaling maar zie mijn eerdere post van CAPA
en de Economist die nou precies dat doen. Maar geheel eens met
de stelling om de zaken te onderbouwen.

Dat punt van Etihad is wel valide. Je kan niet aan de ene
kant klagen over ME3 en aan de andere kant daar
zelf de vruchten van plukken via een samenwerkingsverband.
 
Ik val nu in herhaling maar zie mijn eerdere post van CAPA
en de Economist die nou precies dat doen. Maar geheel eens met
de stelling om de zaken te onderbouwen.

Dat punt van Etihad is wel valide. Je kan niet aan de ene
kant klagen over ME3 en aan de andere kant daar
zelf de vruchten van plukken via een samenwerkingsverband.


Bedoel je deze Economist...

http://www.economist.com/blogs/gulliver/2015/03/airline-subsidies-gulf

http://www.economist.com/news/busin...ar-latterly-joined-turkish-airlines-looks-set

"Others, such as the low labour costs that the Gulf airlines enjoy, partly because of their home states’ ban on unions, and the benefits they, like other businesses in the Gulf, gain from those states’ generally low tax rates, would seem legitimate means of promoting business development. The cache of documents is enough to keep lawyers, accountants and trade economists arguing for years—but at the least it suggests that the Gulf three have some explaining to do if they are to justify claims they are standing on their own feet.

The legacy carriers gripe too about the massive airports, with cheap landing charges, that their home governments have built for the Gulf airlines. Although Turkish is part-privatised, it still enjoys strong support from the government, which has ordered the building of a massive new airport on Istanbul’s outskirts, with about twice the capacity of Heathrow, so its flag-carrier has space to keep growing.
"


Helaas is het blijkbaar nodig om met Etihad een codeshare aan te gaan om nog enigszins marktaandeel in de regio te kunnen behouden, waarbij wij overigens ons wel houden aan principes van de vrije markt. Het zal je niet verbazen dat deze 'samenwerking' niet altijd even prettig verloopt...
 
Neem een voorbeeld aan Paraglider en neem eens de moeite om inhoudelijk en op argumenten de discussie aan te gaan.

Inderdaad, Paraglider maakt goede punten. Ik heb nog geen inhoudelijk antwoord op die goede punten gezien. Ga je gang?

Net zoals tig posts hiervoor, als er goede argumenten worden geschreven wordt het stil of wordt de schrijver afgemaakt, nauwelijks inhoudelijk antwoord.

Leg mij gewoon eens uit waarom bijvoorbeeld renteloze leningen, onbeperkte financiële garanties en vrijstelling van airport charges door de overheid zouden passen in de door velen bejubelde mondiale vrije economie? Wat is verstaan je eigenlijk onder een vrije markt economie?

Allemaal heel nobel dat de VNV de wereld luchtvaart gaat redden, maar ook daar zijn al meerdere posts over gemaakt dat zo ongeveer iedere nationale maatschappij op verschillende wijze gesubsidieerd wordt (Luchthavenbelasting voor transfer pax beste KLM vriend?), maar ook daar geen zinvol repliek.

Helaas is het blijkbaar nodig om met Etihad een codeshare aan te gaan om nog enigszins marktaandeel in de regio te kunnen behouden, waarbij wij overigens ons wel houden aan principes van de vrije markt. Het zal je niet verbazen dat deze 'samenwerking' niet altijd even prettig verloopt...

De beste jongetjes van de klas, wat een zwak verhaal
 
Ja die en deze ook: http://www.economist.com/news/leader...ghts-hypocrisy

Leuk om selectief out of context te quoten 180 en het CAPA verhaal te
negeren maar dit laat je niet zien:

"AF-KLM and Lufthansa themselves have tried to make up for years of bad management by beefing
up their budget subsidiaries, Transavia and Germanwings. They have met stiff resistance from
within. Pilots have gone on strike repeatedly over the past year to oppose various changes the
airlines are making to become more competitive. AF-KLM has had the bumpier ride of the two."

"If anything, matters can only get worse for the legacy carriers. If Norwegian makes a go of low-cost transatlantic flights, Ryanair and others will pile in. China’s huge, state-backed airlines are surely
planning to boost their market share on Pacific routes. And the high profits that America’s airlines
have recently been enjoying at home are likely to encourage the expansion of low-cost carriers
there. In all, the future looks poor for investors in the legacy airlines. For travellers, however, the
age of cheap flying is set to go on and on."

Met andere woorden, de wereld is aan het veranderen heren en dat heeft niet altijd
iets met ME3 te maken.

Adapt or die, klagen heeft geen zin.
 
180Bactrack, bedankt voor je input.

Ik vind dat je de artikelen van The Economist nogal subjectief uitlegt. Om op die hele lange nachtvluchten wakker te blijven, wanneer m'n collega ligt maffen ( controlled rest) en daarna gelukkig ik, lees ik dat blaadje ook op m'n Ipad. Zij schetsen, over het algemeen, een positief beeld van wat zij noemen "the super connectors".

Het is vrij gemakkelijk om bepaalde artikelen uit dezelfde publicatie aan te halen die een heel ander beeld voorschrijven dan wat jij nu doet, daarom ga ik nu ook niet de moeite doen om het tegendeel te bewijzen. Put je echter slechts uit hun put, dan kan je het denk ik niet met me oneens zijn dat het beeld van de huidige marktsituatie overwegned positief is.

Helaas is het blijkbaar nodig om met Etihad een codeshare aan te gaan om nog enigszins marktaandeel in de regio te kunnen behouden, waarbij wij overigens ons wel houden aan principes van de vrije markt. Het zal je niet verbazen dat deze 'samenwerking' niet altijd even prettig verloopt...

Mag ik je vragen hoe de ex-collegas van MartinAir denken over het vrije markt principe van KLM? Ik zal gelijk toegeven dat ik de inns en outs niet ken van de deal die destijds gesloten is, maar ik heb mijn donkerbruine vermoedens dat niet alles langs even nette lijntjes is verlopen wanneer het aankomt op het welzijn van de ex-martinair collega's.

Tevens zou ik graag van je horen wat je ziet als "vrije markt". Wederom, om zonder even de huidige staatsteun insinuaties aan te halen, denk je dat KLM zijn volledige huidige markt had kunnen bereiken zonder onderhandse dealtjes? Ook een KLM is veel te groot voor zijn huidige thuismarkt, wij allen vechten voor onze baan, maar het argument dat bepaalde luchtvaartrechten de een wel zouden mogen bevoordelen en de ander niet lijkt me achterhaald.
 
Kom nu eens een keer met goede argumenten waarom de verdenkingen omtrent staatsteun ME3 onjuist zouden zijn http://fairskies.org/the-white-paper/

Neem een voorbeeld aan Paraglider en neem eens de moeite om inhoudelijk en op argumenten de discussie aan te gaan. Leg mij gewoon eens uit waarom bijvoorbeeld renteloze leningen, onbeperkte financiële garanties en vrijstelling van airport charges door de overheid zouden passen in de door velen bejubelde mondiale vrije economie? Wat is verstaan je eigenlijk onder een vrije markt economie?

Deze argumenten zijn natuurlijk net zo steekhoudend als de argumenten van EK in het eerder geposte rapport?

Laten we eerlijk zijn. Een krant is een krant, vroeger was er de verzuiling, en nu hebben we de ME3 en AF-KLM etc, iedereen post lekker wat ze willen posten, maar wie weet wat waar is? Geloof mij, ook ik ben sceptisch, maar ik denk dat momenteel de ME3 aan het langste eind trekken. Wederom, ook ben ik deels neutraal in deze discussie, we vechten allemaal voor onze volgende loonstrook, maar het kan ook niet zo zijn dat alleen het Amerikaanse/ VNV verhaal klopt.
 
Dat wij als KLM ons moeten aanpassen aan de nieuwe economische realiteit, prima! Eerste stappen zijn gezet, zullen ongetwijfeld nog vele stappen volgen en binnenkort zullen helaas vele gedwongen ontslagen plaatsvinden. Daarnaast zijn we op vele manieren bezig ons product te verbeteren. Dus ja, the Economist heeft gelijk daaromtrent. Volgens mij heeft oa NFS uit ten treure proberen duidelijk te maken dat ook wij als vlieger ons aandeel zullen leveren; -15% arbeidskosten alvast de komende jaren.

Waarom een quote haal uit een artikel omdat ik nu eens graag de discussie wil voeren over de andere kant van de zaak. Tot op heden, ook CAPA, gaat niemand hier in op het rapport van de A3. Renteloze staatsleningen, onbeperkte financieringsmogelijkheden, vrijstelling van airport fees en inkomstenbelasting, is dat vrije marktwerking? Logisch dat je operationele kosten dan lager liggen...ondanks dat CAPA stelt dat de labour costs vele tientallen procenten lager liggen dan haar EU concurrenten heeft de Emirates vlieger en stewardess blijkbaar een arbeidsvoorwaardenpakket waar we bij KLM alleen maar van kan dromen...Daar wil ik best wel wat uurtjes harder voor werken en pensioen voor inleveren.

Anyway. Zie hier wat verwarring over de arbeids voorwaarden bij EK. Weer de typische grote hollandse bek die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Zal hier wat doorsnee numbers strooien van de luitjes op mijn flightdeck gisteren. Dan zijn we in een keer van het geouwehoer af. Met name het rasistische gelul wat ik laatst mocht aan horen van een KLM crew bij het ontbijt in het crew hotel. Dat ging over de bruine slaafjes werkzaam in de cabine. Welnu, u zult verbaast staan wat deze slaafjes mee naar huis nemen.

EK voorziet de vlieger inderdaad van een 4 bedroom villa. No expenses. All payed. 100%. Gas, licht water, maintenance you name it. Ook de schooling van de kids. Ik draag nog $500 bij, omdat ze met de schoolbus gaan. Daar zit natuurlijk een limit aan. Dat is $19.000(negentien duizend) per kind. Ben je een hele dike status patser en wil je daar boven om je kids naast de zoon van Sheik Mo te laten zitten, dan mag je de rest zelf betalen.

De salarissen die ik hier geef zijn mensen in mijn crew die zoals ikzelf geen EK house willen maar het geld pakken, om zo een huis te te kopen, of om te huren in een wijk waar ze liever zitten.Dit is tegenwoordig het merendeel van de mensen.

EK salaris bestaat uit 4 elementen, te weten, basic,flightpay,provident fund, housing.

Het 21 jarig Kroatisch schatje wat ik op de jumpseat had met 1 jaar in dienst pakte laatste maand $3800 NETTO. Hier draaide ze wel 105 block hours voor. Na een jaar of drie, staat ze in de First Class. Pakt ze nog zo een 8 a 1000 $ erbij.

Mijn 48 jarige zus met er 11 dienstjaren KLM cabine,full time ,pakt naar ik geloof zo een 1600 euro NETTO. Mijn pet af hoe ze daar in de dure ranstad mee weet rond te komen. Denkt u daar even over na, als u lekker comfortabel zittend op het schapehuidje loopt af te geven op de “riante” CAO van de cabine maar zelf toch maar graag de hand op de knip houdt.

De 25 jarige knaap uit Manchester die mijn FO was met 10 maanden in dienst pakt ruim $12,000 NETTO in de maand . Ik weet het niet exact, maar schat dat ie nog zo een 14 schalen te maken heeft.

Ikzelf met ongeveer 12 dienstjaren doe $20.000 NETTO in de maand. Exclusief bonus. Die was dit jaar ruim $23,000 NETTO. Ik schat dat ik nog zo een 10 schalen te gaan heb. Dit mag ik nog bijna 20 jaar verdienen, wat ik zeer zeker NIET zal doen!

Typisch Hollandse vraag altijd “ maar je hebt geen pensioen, huil, huil”. Ik zou zeggen , laat u eens een online rente op rente calculator los op deze bedragen, dan praten we verder.

Wat blijft over aan secundair gebeuren?. 42 vakantie dagen, auto met chauffeur, free medical care, free dental care, free LOL insurance en free Life insurance. Staff travel in first class met wat gratis tickets per jaar voor de family, en dan heb je het wel zo ongeveer gehad. Geen papa of mama dagen of ATV en god mag weten wat voor een gelul.Twee keer zakken voor je PPC en je kunt rechts gaan zitten. Dus beter even je huiswerk doen.

Hier moet ik 85 uur per maand, oftewel 900 blockhours (max FLT) per jaar voor draaien. Zoals bijna elke Major Carrier these days…………………………



Maar zullen we beginnen met de vele miljarden renteloze staatsleningen, hoe verhouden die zich tot vrije marktwerking?
 
Maar bewijs die claim van staatssteun eens? Iets? Het is tot nu toe qua bewijzen gebakken lucht...?

Ik vind de overstapbelasting op Schiphol staatssteun voor KLM... M'n ezy vrienden hebben daar last van..

Ik wacht nog steeds op bewijs, zonder verwijzigingen naar de Amerikaanse verhalen, gewoon iets feitelijks
 
180backtrack wat vind jij van de gereduceerde overstap kosten op Schiphol voor transfer passagiers, het gunstige belasting klimaat voor bedrijven in NL, het gelijk afschaffen van APD (voordat het ingevoerd was)?

En voor de Fransen het opkopen van iedere business en first class stoel die AirFrance aanbood (zonder deze daadwerkelijk te gebruiken) door de Franse overheid en de vele andere vormen van steun die de Fransen krijgen?
 
@ Jumbo, kom nu eens met inhoudelijke argumenten omtrent verdenkingen staatsteun ME3.

KLM is jaarlijks alleen 150 miljoen EUR kwijt aan airport security fees...Emirates nul op hun thuisbasis Dubai. Als Easyjet haar passagiers een transfer zou aanbieden, vallen deze ook onder de gereduceerde transfer fees. Daarnaast zal een KLM passagier net zoveel moeten betalen als elke andere passagier als zij overstappen en geen transfer ticket hebben.

Gunstig belastingklimaat heeft enkel betrekking op de winstbelasting die AF/KL moeten betalen, leuk voor de postbusfirma's en heb je bovendien weinig aan als je geen winst maakt...Daarnaast vond de NL overheid het geen probleem om tijdelijk een crisistax (2013 en 2014) en vliegtax (2008) in te voeren om de financiën op orde te krijgen en incasseren ze jaarlijks vele honderden miljoenen inkomstenbelasting, sociale premies, milieubelasting etc etc...hoeze gunstig belastingklimaat voor een bedrijf als KLM?

Frankrijk heeft de hoogste werknemerslasten, Draagt AF vele tientallen miljoenen af aan solidariteitstax en zijn de airport fees die door de Franse staat worden bepaald astronomisch hoog. Denk dat het wel meevalt met de staatssteun daar...

Allemaal zaken waar de ME3 niet tot nauwelijks mee worden geconfronteerd, integendeel.
Is dit vrije marktwerking?

Maar nu terug naar de miljarden aan renteloze leningen die aan de ME3 ter beschikking worden gesteld. Waar vallen die volgens jou onder?
 
sorry maar je ontwijkt de vraag, dus nogmaals wat vind je van de staatssteun die AF/KLM hebben:
de gereduceerde overstap kosten op Schiphol voor transfer passagiers (enigste die transfer heeft is KLM), het gunstige belasting klimaat voor bedrijven in NL, het gelijk afschaffen van APD (of vliegtax zoals jij het noemt in 2008)?

En voor de Fransen het opkopen van iedere business en first class stoel die AirFrance aanbood (zonder deze daadwerkelijk te gebruiken) door de Franse overheid en de vele andere vormen van steun die de Fransen krijgen?
 
180Bactrack, bedankt voor je input.

[...]


Mag ik je vragen hoe de ex-collegas van MartinAir denken over het vrije markt principe van KLM? Ik zal gelijk toegeven dat ik de inns en outs niet ken van de deal die destijds gesloten is, maar ik heb mijn donkerbruine vermoedens dat niet alles langs even nette lijntjes is verlopen wanneer het aankomt op het welzijn van de ex-martinair collega's.

Tevens zou ik graag van je horen wat je ziet als "vrije markt". Wederom, om zonder even de huidige staatsteun insinuaties aan te halen, denk je dat KLM zijn volledige huidige markt had kunnen bereiken zonder onderhandse dealtjes? Ook een KLM is veel te groot voor zijn huidige thuismarkt, wij allen vechten voor onze baan, maar het argument dat bepaalde luchtvaartrechten de een wel zouden mogen bevoordelen en de ander niet lijkt me achterhaald.

De full freight markt heeft het helaas in NL al moeten afleggen tegen de bodemprijzen die tegenwoordig voor vracht worden gehanteerd. Ik denk dat ex Martinair vliegers in dat opzicht weinig symphatie voelen met het vrije markt principe. De sjeiks/eigenaren van de ME3 houden daarentegen graag van hobby's en hebben weinig op met vrije marktwerking als het bijvoorbeeld gaat om paardenvervoer. Tja, zie dan nog maar eens geld te verdienen...
http://www.z24.nl/ondernemen/klm-kr...oer-concurrentie-uit-het-midden-oosten-553107

Zoals vele hier graag betogen is de wereld veranderd en zullen we mondialisering en liberalisering van de luchtvaart moeten accepteren. Net zoals onze arbeidsvoorwaarden aan modernisering toe zijn, is ook staatssteun is ook niet meer van deze tijd. KLM en VNV vragen enkel aan de politiek om toe te zien op economische principes en vrije marktwerking ten aanzien van bilaterale luchtvaartverdragen met de golfstaten; geenszins vragen wij om bevooroordeeld te worden ten aanzien van de ME3.
 
Paardenvervoer

Paardenvervoer

De sjeiks/eigenaren van de ME3 houden daarentegen graag van hobby's en hebben weinig op met vrije marktwerking als het bijvoorbeeld gaat om paardenvervoer. Tja, zie dan nog maar eens geld te verdienen...
http://www.z24.nl/ondernemen/klm-kr...oer-concurrentie-uit-het-midden-oosten-553107

Nou dit geeft niet helemaal de waarheid weer, het gezeik begint al een paar jaar geleden met de wedstrijden in Lexington Kentucky 2012. Voor de goede orde de verhoudingen tussen de top van KLM en de Hippische wereld in Nederland zijn meer dan uitstekend.

Het was gewoon net zoals met het kofferbeleid van ME3 versus KLM 30 om 23 Kg, dat ook bij de ruiters ineens het gewicht ertoe deed. Ruiters moesten gewoon onverwacht bijna de helft van hun tuigage thuislaten of bijbetalen. Voor 2012 was dit niet zo, en in plaats van met een commercieel bedrijf te praten stuitte men op een ambtenarenorganisatie. In dit geval bood Quatar een betere all in prijs en Schiphol in plaats van paarden verzamelen in Luik.

Dit verhaal kan je zo checken bij: Directeur KLM Nederland

KLM is jaarlijks alleen 150 miljoen EUR kwijt aan airport security fees...Emirates nul op hun thuisbasis Dubai. Als Easyjet haar passagiers een transfer zou aanbieden, vallen deze ook onder de gereduceerde transfer fees. Daarnaast zal een KLM passagier net zoveel moeten betalen als elke andere passagier als zij overstappen en geen transfer ticket hebben.

DNATA en Emirates produceren één jaarrekening niet geconsolideerd, vergelijk het met hypothetisch dat KLM en de NVLS één concern zijn. Of Emirates betaald of niet doet niet ter zake de lasten heeft het concern wel, want die security die is er. Kortom zij geven de info niet maar wij kunnen niet weten wat de lasten zijn voor DNATA danwel Emirates.

Gunstig belastingklimaat heeft enkel betrekking op de winstbelasting die AF/KL moeten betalen, leuk voor de postbusfirma's en heb je bovendien weinig aan als je geen winst maakt...Daarnaast vond de NL overheid het geen probleem om tijdelijk een crisistax (2013 en 2014) en vliegtax (2008) in te voeren om de financiën op orde te krijgen en incasseren ze jaarlijks vele honderden miljoenen inkomstenbelasting, sociale premies, milieubelasting etc etc...hoeze gunstig belastingklimaat voor een bedrijf als KLM?

Voor Sec KLM in Nederland is de vennootschapsbelasting een nog veel groter drama, door de aanhoudende fiscale verliezen vervallen de oude carry back openstaande vorderingen op de fiscus, normaliter mag je de winsten en verliezen verrekenen tenzij de oudste openstaande langer dan 5 jaar oud is, dat gebeurt nu met KLM hun fiscale carry back bedrag (vordering voor KLM) vervalt door ouderdom.

De Crisistax zou KLM nog wel eens terug kunnen gaan krijgen in de toekomst. Het probleem is uitermate interessant omdat als de overheid met terugwerkende kracht de maximum snelheid verlaagd van 120 naar 100 op laten we zeggen de A4, en jou een boete stuurt in 2014 dat je in 2013 te hard hebt gereden. Kortom men denkt dat de overheid hiermee zichzelf in de vingers heeft gesneden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan