De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik stop er even mee. KLM is bezig met een forse verbouwing onder de noemer HPO. Dat moet allemaal volgens de welbekende NL en EU regeltjes, zoals bijvoorbeeld advies aanvraag via OR. Hebben ze elders in de wereld geen last van, daar was het allang afgerond zelfs. Maar ik zal ophouden met zeuren hierover. Er ligt een plan om KLM overhoop te gooien, maar vanwege regelgeving gaat dit erg langzaam.

De verbouwing gaat beginnen en de internationale campagne ook.

Ik ga vanaf nu weer even observeren hoe dat gaat en meelezen hier.

Succes met de discussie.
 
Wat een uithoudingsvermogen NfS om alles hier zo te verdedigen.
Ben blij dat de mannen bij easy het allemaal zo goed hebben, dat het contract in Amsterdam de helft waard is geworden zal ook wel bij de 'nieuwe' tijd horen.
 
NfS, je zeurt niet.
Je bijdragen zijn altijd constructief.

Helemaal mee eens, en ik kan me als niet KLM-er heel goed voorstellen dat je het voor je werkgever opneemt. Dat je geloofd wat je werkgever je voorkauwt al dan niet bewust of onbewust omdat je een erg eenzijdig beeld krijgt te horen van de baas.

Echter vanuit de buitenwereld gezien, zoals je ziet in de reacties hiervoor, is het niet helemaal zoals je baas en de bond het je voorkauwen. Natuurlijk zullen de ME3 invloed hebben op de bottom line. Echter de problemen zijn veel groter door de fossiele arbeidsvoorwaarden, gebrekkige flexibiliteit en een verouderd product waardoor je baas niet meer in staat is om te concurreren. Ondanks dat ik hard afgeef op de KLM hoop ook ik dat ze overleven, het liefst succesvol en als onderdeel van een andere groep dan AF (KLM en AirFrance horen mij inziens niet bij elkaar). Echter het is vooral zoals Master Caution ook al zegt de onzin die ze verkopen over de ME3 en lowcost die me erg doet afzeiken. Luchtvaart is een wereldwijde industry zoals vandaag in de ronde tafel ook al gezegd werd en ieder land heeft zijn eigen voordelen, ook VNV-KLM.
 
http://fairskies.org/

http://www.openandfairskies.com/

Die paar pilootjes die in deze thread afgeven op iedereen die kritiek uit op ME3, gaan mij er echt niet van overtuigen dat bovenste 2 links onzin zijn.
In plaats van af te geven op KLM en KLM pilootjes, zou je het misschien beter kunnen hebben over hoe je tot een betere CAO in je eigen toko kunt komen, het toestaan van een vakbond etc. Zo zouden we misschien beter tot een constructieve discussie kunnen komen.

Zoals hiervoor al door anderen aangegeven staat KLM al aardig in de steigers vwb efficiency, kostenreductie, gedwongen ontslagen in het verschiet etc. KLM pilootjes leveren rond de 25% in. En de andere bonden zullen hopelijk volgen.

Klopt het trouwens dat Emirates, Etihad en Dubai airport allemaal in handen zijn van dezelfde sjeik familie?
 
do 24 sep 2015, 17:16
Air France wil salarissen piloten bevriezen
PARIJS (AFN) -
Air France wil de salarissen van zijn piloten bevriezen, terwijl de vliegeniers meer uren moeten maken. Op die manier moet voorkomen worden dat meer banen moeten worden geschrapt. De luchtvaartmaatschappij legde de eis, die overigens ook het cabinepersoneel betreft, donderdag voor aan de ondernemingsraad.
Klik hier voor meer nieuws en actuele koersinformatie over Air France-KLM

De eis komt neer op het equivalent van vier tot zes extra trans-Atlantische vluchten op jaarbasis tegen een onveranderd salaris. Air France wil uiterlijk volgende week een reactie krijgen. Blijft die uit dan gaat het bedrijf mogelijk over tot het schrappen van onrendabele routes en het inkrimpen van zijn vloot.
Luchtvaartcombinatie Air France-KLM sloot elk van de afgelopen vier jaren af met verlies en vraagt met dit soort eisen een bijdrage van zijn personeel om het tij te keren. De voordelen van lagere brandstofkosten zijn vooralsnog onvoldoende.


Gelezen op DFT.nl:

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijv...rance_wil_salarissen_piloten_bevriezen__.html



Nou nou, daar gaan we de oorlog mee winnen, om de maand een extra tripje. :passed:
 
In plaats van af te geven op KLM en KLM pilootjes, zou je het misschien beter kunnen hebben over hoe je tot een betere CAO in je eigen toko kunt komen, het toestaan van een vakbond etc. Zo zouden we misschien beter tot een constructieve discussie kunnen komen.

Niet nodig, mijn CAO is goed, ik en mijn collega's werken er echter wel hard voor, 900 vlieguren per jaar zijn gegarandeerd.

Maar mocht u het hebben over de ME3 met uw opmerking. Dan zult u verbaasd staan over wat de piloten verdienen in deze maatschappijen. De contracten die ik gezien heb geven een redelijk goed pakket. Incl. zeer goed salaris, pensioen (na 5 en 10 jaar), prive medische hulp, een huis/appartement, gratis school voor de kinderen, etc., etc

Mijn mening word hieronder door Willy Walsh perfect verwoord:
Willy Walsh; CEO IAG in het 2014 IAG annual report zei:
We are a long way from the fully deregulated global industry I would like to see. It is also worrying to see protectionism rearing its head again, notably in the US where some carriers complain the Open Skies arrangements are benefitting non-US airlines, most particularly the Gulf carriers.

Ik denk dat de grote oorzaak over de onzin die over de ME3 in dit topic word gezegd ligt bij het feit dat de gemiddelde KLM vlieger direct van de KLS naar de KLM is gegaan en niet zoals een hoop van ons eerst voor verschillende bedrijven over de hele wereld gewerkt hebben, hierdoor een zeer grote algemene luchtvaart kennis hebben opgedaan, alvorens ergens te settelen.
 
Jumbo...
Als je niet weet waarover je t hebt, hou dan je mond.

ME3 contracten zijn niet slecht maar ook zeker geen goudmijn. 't Wordt niet voor niets 't afvoerputje van 't midden-oosten genoemd. Ik weet uit eerste hand hoe die contracten eruit zien. Je krijgt geen huis en je kinderen gaan ook niet gratis naar school (je krijgt een vergoeding, thats it). Prima, maar loop nou niet te blaten dat alles ' fantasties' is.
 
Jumbo...
Als je niet weet waarover je t hebt, hou dan je mond.

ME3 contracten zijn niet slecht maar ook zeker geen goudmijn. 't Wordt niet voor niets 't afvoerputje van 't midden-oosten genoemd. Ik weet uit eerste hand hoe die contracten eruit zien. Je krijgt geen huis en je kinderen gaan ook niet gratis naar school (je krijgt een vergoeding, thats it). Prima, maar loop nou niet te blaten dat alles ' fantasties' is.

Dat was wat ze aanboden op een EK informatie (reclame) dag 5 jaar geleden (kregen zelfs een DVD mee naar huis;) ), het was verre van wat ik ambieerde voor mijzelf vandaar dat ik ook niet gesolliciteerd heb. Echter wat u ook zelf al aangeeft het is niet slecht, en daarom vind ik een opmerking als "zou je het misschien beter kunnen hebben over hoe je tot een betere CAO kunt komen, het toestaan van een vakbond etc." niet terecht mbt de ME3 en niet echt van toepassing in dit topic. Ze moeten wat bieden om mensen naar de woestijn te lokken.;)

Maar nogmaals hoop ook ik dat KLM overleeft, het liefst succesvol en als onderdeel van een andere groep dan AF. Tevens hoop ik ook dat de KLM werknemer door heeft dat de concurrentie van de ME3 en Lowcost maar een heel klein onderdeel van het probleem is en 99% van de problemen intern moeten worden gezocht.
 
Als een MXP captain van easyJet onder de indruk is van het salaris van zijn collega's in het Midden-Oosten, terwijl menig KLM-er met de oren klappert als hij hoort wat een MXP captain verdient, dan zal het wel meevallen met dat afvoerputje ;)

Even van andere orde: een paar pagina's terug vroeg ik of Transavia ook naar Lelystad moet verhuizen, net als alle andere low cost als het aan KLM ligt. Daar heb ik helaas geen antwoord op gehad. Iemand enig idee?
 
Als een MXP captain van easyJet onder de indruk is van het salaris van zijn collega's in het Midden-Oosten, terwijl menig KLM-er met de oren klappert als hij hoort wat een MXP captain verdient, dan zal het wel meevallen met dat afvoerputje ;)

Even van andere orde: een paar pagina's terug vroeg ik of Transavia ook naar Lelystad moet verhuizen, net als alle andere low cost als het aan KLM ligt. Daar heb ik helaas geen antwoord op gehad. Iemand enig idee?

Zie dit artikel:
http://www.barin.nl/show_pubnews.php?publ_id=3509

Noch KLM noch Elbers is ooit op deze quote teruggekomen dus hij staat nog:
Eurlings: 'Wij zullen met Transavia als eerste naar Lelystad verhuizen'
 
Een maandje later zegt Eurlings:

Een overloop van Schiphol is nog jarenlang onnodig, omdat de groeicijfers naar beneden zijn bijgesteld en vliegtuigen groter en stiller zijn geworden”, aldus topman Camiel Eurlings van KLM en vicevoorzitter Peter Hartman van de Air France KLM Groep gisteravond vanuit Parijs tegen De Telegraaf.
„Geen enkele vliegtuigmaatschappij op Schiphol is enthousiast om nu naar Lelystad over te stappen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22776162/__KLM_tegen_Lelystad__.html

Krap een jaar later is het van landsbelang dat iedereen naar Lelystad verhuist.
Wat is het nu??
 
Die paar pilootjes die in deze thread afgeven op iedereen die kritiek uit op ME3, gaan mij er echt niet van overtuigen dat bovenste 2 links onzin zijn.


"Selectieve verontwaardiging" noemt emeritus hoogleraar de Wit dit. Goed samengevat, maar wat weet hij ervan :grijns:

En de KLM nauw samenwerken met Etihad.

Lekker doorkletsen prikker
 
Dat was wat ze aanboden op een EK informatie (reclame) dag 5 jaar geleden (kregen zelfs een DVD mee naar huis;) .

Ja, ook ik heb de DVD bekeken (lachwekkend overigens). Een familielid heeft de sprong gewaagd en uiteindelijk in dienst getreden bij EK. Ik heb gezien hoe zijn roosters eruit zien en wat hij daarvoor terug krijgt. Nogmaals, t contract is niet slecht. 't Is moeilijk te vergelijken met een europees contract bij een van de majors maar t is zeker niet beter qua betaling.

Hij is er gillend weg gelopen na een jaar of 8... Neemt nu genoegen met nog minder...
 
Pardon, was gisteravond aan het koken en lezen tegelijk. Moet kennelijk toch mn multitask skills even beter trainen. Maar het is duidelijk nu:cool:
 
Ben een jaartje of wat weg uit europa , maar wat is er allemaal gebeurt? De KLM baas van destijds was een jongen van stavast. Dronk zijn koffie zwart, las de Telegraaf en stemde VVD. Als ik nu Op De Bok lees en de commentaren hier lijkt het verdomme wel het partij blaadje van de Socialistsche Partij.

Kwam me hier even updaten over de situatie in Holland en had een hoop te lezen, ga dus even van de hak op de tak. Ook schrijf ik hier wat frustratie van mij af omdat ik me toch redelijk erger aan het feit dat de VNV met zijn publieke optredens de toch al slechte status van ons beroep ( over betaalde buschauffeur) nog meer naar beneden haalt door lezingen met nul argumentatie en onderbouwing. Mijn jaarclub genoten hadden het over “MAVO klantjes in paniek” na optredens van Verhagen en consorten. Verder ben ik als de dood dat de VNV de hele luchtvaart in Holland om zeep helpt door als een kip zonder kop rond te rennen.

Op een lobby rapport van de A3 en een lobby rapport van EK na is er total niets bekend.Verdacht stil vannuit Washington. Nul bewijslast en nul onderzoek door overheden en of onafhankelijke instanties. Nou is dat ook redelijk lastige materie lijkt mij. Maar de VNV komt niet verder dan “prijsdumping” . Dit is nu net iets waar door verzamelde data keihard bewijs moet zijn vergaard. Waar is dit bewijs? De uitsmijter die ik dan moet lezen in ODB is “ dat er 200 kisten staan en nog 200 in bestelling. Dit kan toch nooit met verkochte tickets betaald zijn”.

Nu weten we allemaal dat enige wereldvreemdheid op international luchtvaart gebied de gemiddelde KLMer niet ontzegd kan worden. Echt niemand die ook maar eens , pak em beet de Flight International leest. Hebben geen idée wat er speelt in de luchtvaart. Ik zal de open deur dan maar intrappen.

Heren, een toko als RYANAIR heeft in een korter tijdsbestek dan EK iets van 300 bakkies op de ramp gezet. Spliksplinternieuw. Geloof ook nog iets van 300 bakkies in de bestelling. Zouden deze “zomaar gefinancieerd zijn door 50 euro ticketjes naar Malaga”? Er spuit geen olie uit de grond in Dublin. Of zal die verdomde O’Leary dan toch de Godfather zijn van het grootse coke kartel in europa? Is het gewoon een giga witwas operatie? Mischien kan de redacteur van ODB (ook zo een fijne vent) er is induiken en een spraakmakend artikel overschrijven.

Anyway you get my drift! Kan zo nog wel een stuk of wat tokos noemen met dat soort bestellingen, maar daar heeft u toch nooit van gehoord. INDIGO? Anyone? Verder dan deze twee argumenten zijn ze niet gekomen in ODB. VNV laat zich lekker voor het karretje spannen van de A3 en ALPA. Die lachen zich rot, hebben niks te verliezen.

Levensgevaarlijke acties van VNV. Er zijn maar drie clubs op deze aardkloot die wat Open Skies betreft beter low profile kunnen blijven. KLM, EK , Singapore Airlines. Allemaal transit clubs met nul thuismarkt. Compleet afhankelijk van de gratie god Open Skies. Ga je dan over protectionisme praten dan pleeg je Hari Kari. Als schiphol alle staats gesteunde tokos wil weren dan kunnen ze net zo goed de deuren sluiten. Deze actie kan als eeen boomerang terug komen.

Wat als de club omvalt en de franse overheid wil ingrijpen? Mag toch niet meer volgens de spelregels van VNV? Wat nu te doen met Kenya Airways. Er is nu een pleister op de wonde geplakt. Heeft KLM indirect al $15 miljoen in de zak gestoken. Nairobi overheid verwacht dat er $400 a 500 miljoen nodig is om de toko overeind te houden. Ze zijn bereid dit op tafel te leggen. Das weer een minstens $100 miljoen richting KLM. Gaat dit geweigerd worden? Laten ze gewoon de toko ploffen?

By the way ook weer een feitje waar u geen weet van heeft. Again. KLM is rapo klapo aandeel aan het verliezen in Africa, wat opzichzelf een booming market is. Ook KENYA Airways gaat eraan. Is het SN Brussels, Turkisch, of toch die verdomde EK? Nee heren. Ethiopian Airlines. 80 bakkies op de ramp met een gemiddelde leeftijd waar de heer Elbers tranen in zijn ogen van krijgt. Super product. Worden 150 bakkies in 2025! Leest u nog mee?

Heren, de luchtvaart wereld is in rapido tempo aan het veranderen en u bent niet meegegaan. Dacht u dat Delta alleen door chapter 11 de crisis heeft overleeft? Mag ik u er op attenderen dat de pilot group het hele pension heeft geoffert, jajaja, hebben helemaal nako pensioen. Nu gewoon weer een 401K zoals elke sukkel in de States. Maar de toko draait weer als een speer. En de union heeft de rollen nu weer lekker omgedraaid en is de poen lekker aan het binnen harken. Bent u bekend met het boekje ” Who Moved My Cheese”. Ik kan het u aanraden. Gelijk aanschaffen voordat het te laat is.

NU KOMEN WE BIJ DE KERN VAN MIJN LUL VERHAAL.( zit in de starbucks op Times Square mijn jetlag lekker weg te tikken dus no worries) LET OP.KLM heeft gesignaleerd dat INDIA een opkomende markt is, daar willen ze wat gaan doen!!!!!!! BREAKING NEWS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mijne heren, India is geen opkomende markt. Dit is een markt die in de laaste 30 jaar, al compleet is ontwikkeld door EK. Sterker nog, het hele bizznezz model van EK is op India gebasseerd. Pas de laatste 8 a 9 jaar zijn ze verder gaan kijken. Als de India markt weg zou vallen zou EK omvallen.

Let u op! EK, dus niet de ME3!!!!!, nee EK stuurt DAGELIJKS--- 52 ---Boeing 777 ( en enkelen A330) naar 19 bestemmingen in het hoekje India, Pakistan, CMB, DAC. Ja leest u het nog maar eens, 52 B777 EK ONLY PER DAG!!! Remind me hoeveel keer per dag en op hoeveel bestemming in India de KLM of de A3 vliegt?

En dit mijne heren is de reden dat de A3 in actie is gekomen. Een giga markt die de A3 (en de meeste airlines) altijd links hebben laten liggen, maar die door EK zijn gigantische potentieel heeft laten zien. Na bewezen opbrensten wil de A3 nu ook graag instappen. Hebben nu de gigantsiche stroom pax uit India via Dubai de US zien binnenkomen. Maar er is een obstakel. EK. Daar komt het konijn uit de hoge hoed! De VNV , in blinde paniek, laat ze zich graag voor het karretje plaatsen.

ANYWAY, RANT OVER, nu wat luchtig nieuws. Heb je vandaag de dag geen tof IFE SYSTEM of internet aan boord op de LH ( alla KLM) dan ben je eigenlijk afgeschreven. Gaat daar geld naar toe ? , wel nee. De marketing gaat het nu op SAFETY gooien moet ik hier lezen. Mischien dat de marketers even www.jacdec.de kunnen uitchecken voordat ze aan het werk gaan?

Ook moet ik constateren dat de hele brand name KLM naar de klote is geholpen door nul marketing in de laaste 10 jaar. Abroad kent nauwelijks iemand KLM nog. Waar zijn die bedrijfs winsten van de laaste jaren in godsnaam naar toe gegaan? Niet in nieuwe bakkies. Ook niet in products verbetering. Nee dat is waarschijnlijk gaan zitten in het “ de familie bijmekaar houwen” verhaal. Voelt u em?

Anyway. Zie hier wat verwarring over de arbeids voorwaarden bij EK. Weer de typische grote hollandse bek die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Zal hier wat doorsnee numbers strooien van de luitjes op mijn flightdeck gisteren. Dan zijn we in een keer van het geouwehoer af. Met name het rasistische gelul wat ik laatst mocht aan horen van een KLM crew bij het ontbijt in het crew hotel. Dat ging over de bruine slaafjes werkzaam in de cabine. Welnu, u zult verbaast staan wat deze slaafjes mee naar huis nemen.

EK voorziet de vlieger inderdaad van een 4 bedroom villa. No expenses. All payed. 100%. Gas, licht water, maintenance you name it. Ook de schooling van de kids. Ik draag nog $500 bij, omdat ze met de schoolbus gaan. Daar zit natuurlijk een limit aan. Dat is $19.000(negentien duizend) per kind. Ben je een hele dike status patser en wil je daar boven om je kids naast de zoon van Sheik Mo te laten zitten, dan mag je de rest zelf betalen.

De salarissen die ik hier geef zijn mensen in mijn crew die zoals ikzelf geen EK house willen maar het geld pakken, om zo een huis te te kopen, of om te huren in een wijk waar ze liever zitten.Dit is tegenwoordig het merendeel van de mensen.

EK salaris bestaat uit 4 elementen, te weten, basic,flightpay,provident fund, housing.

Het 21 jarig Kroatisch schatje wat ik op de jumpseat had met 1 jaar in dienst pakte laatste maand $3800 NETTO. Hier draaide ze wel 105 block hours voor. Na een jaar of drie, staat ze in de First Class. Pakt ze nog zo een 8 a 1000 $ erbij.

Mijn 48 jarige zus met er 11 dienstjaren KLM cabine,full time ,pakt naar ik geloof zo een 1600 euro NETTO. Mijn pet af hoe ze daar in de dure ranstad mee weet rond te komen. Denkt u daar even over na, als u lekker comfortabel zittend op het schapehuidje loopt af te geven op de “riante” CAO van de cabine maar zelf toch maar graag de hand op de knip houdt.

De 25 jarige knaap uit Manchester die mijn FO was met 10 maanden in dienst pakt ruim $12,000 NETTO in de maand . Ik weet het niet exact, maar schat dat ie nog zo een 14 schalen te maken heeft.

Ikzelf met ongeveer 12 dienstjaren doe $20.000 NETTO in de maand. Exclusief bonus. Die was dit jaar ruim $23,000 NETTO. Ik schat dat ik nog zo een 10 schalen te gaan heb. Dit mag ik nog bijna 20 jaar verdienen, wat ik zeer zeker NIET zal doen!

Typisch Hollandse vraag altijd “ maar je hebt geen pensioen, huil, huil”. Ik zou zeggen , laat u eens een online rente op rente calculator los op deze bedragen, dan praten we verder.

Wat blijft over aan secundair gebeuren?. 42 vakantie dagen, auto met chauffeur, free medical care, free dental care, free LOL insurance en free Life insurance. Staff travel in first class met wat gratis tickets per jaar voor de family, en dan heb je het wel zo ongeveer gehad. Geen papa of mama dagen of ATV en god mag weten wat voor een gelul.Twee keer zakken voor je PPC en je kunt rechts gaan zitten. Dus beter even je huiswerk doen.

Hier moet ik 85 uur per maand, oftewel 900 blockhours (max FLT) per jaar voor draaien. Zoals bijna elke Major Carrier these days…………………………

Ja dit is baalen daar ik voor de crisis 700 deed. Maar EK heeft net als alle andere carriers ( behalve KLM), de crisis aangegrepen om te reorganiseren. Het tij is langzaam aan het keren. Hoop ik.

Ben ik een EK man? Nee. They pay, I dance. Komt er morgen een club in Dubai die mij een gulden in de maand meer bied dan vertrek ik. Word de toko door Dubai gesubsidized ?. Geen idée. I do not care. Feit is, dat het GDP van Dubai voor 27% bestaat uit EK inkomsten. Iets om over na denken...............

Mijn ouders werden op feestjes altijd boos als mensen liepen te zeiken over de KLM. Fantastisch. Krijg er nog tranen in mijn ogen van. Loyaliteit. Die tijd is voorbij. I kid you not.
 
Terug
Bovenaan