Ben een jaartje of wat weg uit europa , maar wat is er allemaal gebeurt? De KLM baas van destijds was een jongen van stavast. Dronk zijn koffie zwart, las de Telegraaf en stemde VVD. Als ik nu Op De Bok lees en de commentaren hier lijkt het verdomme wel het partij blaadje van de Socialistsche Partij.
Kwam me hier even updaten over de situatie in Holland en had een hoop te lezen, ga dus even van de hak op de tak. Ook schrijf ik hier wat frustratie van mij af omdat ik me toch redelijk erger aan het feit dat de VNV met zijn publieke optredens de toch al slechte status van ons beroep ( over betaalde buschauffeur) nog meer naar beneden haalt door lezingen met nul argumentatie en onderbouwing. Mijn jaarclub genoten hadden het over “MAVO klantjes in paniek” na optredens van Verhagen en consorten. Verder ben ik als de dood dat de VNV de hele luchtvaart in Holland om zeep helpt door als een kip zonder kop rond te rennen.
Op een lobby rapport van de A3 en een lobby rapport van EK na is er total niets bekend.Verdacht stil vannuit Washington. Nul bewijslast en nul onderzoek door overheden en of onafhankelijke instanties. Nou is dat ook redelijk lastige materie lijkt mij. Maar de VNV komt niet verder dan “prijsdumping” . Dit is nu net iets waar door verzamelde data keihard bewijs moet zijn vergaard. Waar is dit bewijs? De uitsmijter die ik dan moet lezen in ODB is “ dat er 200 kisten staan en nog 200 in bestelling. Dit kan toch nooit met verkochte tickets betaald zijn”.
Nu weten we allemaal dat enige wereldvreemdheid op international luchtvaart gebied de gemiddelde KLMer niet ontzegd kan worden. Echt niemand die ook maar eens , pak em beet de Flight International leest. Hebben geen idée wat er speelt in de luchtvaart. Ik zal de open deur dan maar intrappen.
Heren, een toko als RYANAIR heeft in een korter tijdsbestek dan EK iets van 300 bakkies op de ramp gezet. Spliksplinternieuw. Geloof ook nog iets van 300 bakkies in de bestelling. Zouden deze “zomaar gefinancieerd zijn door 50 euro ticketjes naar Malaga”? Er spuit geen olie uit de grond in Dublin. Of zal die verdomde O’Leary dan toch de Godfather zijn van het grootse coke kartel in europa? Is het gewoon een giga witwas operatie? Mischien kan de redacteur van ODB (ook zo een fijne vent) er is induiken en een spraakmakend artikel overschrijven.
Anyway you get my drift! Kan zo nog wel een stuk of wat tokos noemen met dat soort bestellingen, maar daar heeft u toch nooit van gehoord. INDIGO? Anyone? Verder dan deze twee argumenten zijn ze niet gekomen in ODB. VNV laat zich lekker voor het karretje spannen van de A3 en ALPA. Die lachen zich rot, hebben niks te verliezen.
Levensgevaarlijke acties van VNV. Er zijn maar drie clubs op deze aardkloot die wat Open Skies betreft beter low profile kunnen blijven. KLM, EK , Singapore Airlines. Allemaal transit clubs met nul thuismarkt. Compleet afhankelijk van de gratie god Open Skies. Ga je dan over protectionisme praten dan pleeg je Hari Kari. Als schiphol alle staats gesteunde tokos wil weren dan kunnen ze net zo goed de deuren sluiten. Deze actie kan als eeen boomerang terug komen.
Wat als de club omvalt en de franse overheid wil ingrijpen? Mag toch niet meer volgens de spelregels van VNV? Wat nu te doen met Kenya Airways. Er is nu een pleister op de wonde geplakt. Heeft KLM indirect al $15 miljoen in de zak gestoken. Nairobi overheid verwacht dat er $400 a 500 miljoen nodig is om de toko overeind te houden. Ze zijn bereid dit op tafel te leggen. Das weer een minstens $100 miljoen richting KLM. Gaat dit geweigerd worden? Laten ze gewoon de toko ploffen?
By the way ook weer een feitje waar u geen weet van heeft. Again. KLM is rapo klapo aandeel aan het verliezen in Africa, wat opzichzelf een booming market is. Ook KENYA Airways gaat eraan. Is het SN Brussels, Turkisch, of toch die verdomde EK? Nee heren. Ethiopian Airlines. 80 bakkies op de ramp met een gemiddelde leeftijd waar de heer Elbers tranen in zijn ogen van krijgt. Super product. Worden 150 bakkies in 2025! Leest u nog mee?
Heren, de luchtvaart wereld is in rapido tempo aan het veranderen en u bent niet meegegaan. Dacht u dat Delta alleen door chapter 11 de crisis heeft overleeft? Mag ik u er op attenderen dat de pilot group het hele pension heeft geoffert, jajaja, hebben helemaal nako pensioen. Nu gewoon weer een 401K zoals elke sukkel in de States. Maar de toko draait weer als een speer. En de union heeft de rollen nu weer lekker omgedraaid en is de poen lekker aan het binnen harken. Bent u bekend met het boekje ” Who Moved My Cheese”. Ik kan het u aanraden. Gelijk aanschaffen voordat het te laat is.
NU KOMEN WE BIJ DE KERN VAN MIJN LUL VERHAAL.( zit in de starbucks op Times Square mijn jetlag lekker weg te tikken dus no worries) LET OP.KLM heeft gesignaleerd dat INDIA een opkomende markt is, daar willen ze wat gaan doen!!!!!!! BREAKING NEWS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijne heren, India is geen opkomende markt. Dit is een markt die in de laaste 30 jaar, al compleet is ontwikkeld door EK. Sterker nog, het hele bizznezz model van EK is op India gebasseerd. Pas de laatste 8 a 9 jaar zijn ze verder gaan kijken. Als de India markt weg zou vallen zou EK omvallen.
Let u op! EK, dus niet de ME3!!!!!, nee EK stuurt DAGELIJKS--- 52 ---Boeing 777 ( en enkelen A330) naar 19 bestemmingen in het hoekje India, Pakistan, CMB, DAC. Ja leest u het nog maar eens, 52 B777 EK ONLY PER DAG!!! Remind me hoeveel keer per dag en op hoeveel bestemming in India de KLM of de A3 vliegt?
En dit mijne heren is de reden dat de A3 in actie is gekomen. Een giga markt die de A3 (en de meeste airlines) altijd links hebben laten liggen, maar die door EK zijn gigantische potentieel heeft laten zien. Na bewezen opbrensten wil de A3 nu ook graag instappen. Hebben nu de gigantsiche stroom pax uit India via Dubai de US zien binnenkomen. Maar er is een obstakel. EK. Daar komt het konijn uit de hoge hoed! De VNV , in blinde paniek, laat ze zich graag voor het karretje plaatsen.
ANYWAY, RANT OVER, nu wat luchtig nieuws. Heb je vandaag de dag geen tof IFE SYSTEM of internet aan boord op de LH ( alla KLM) dan ben je eigenlijk afgeschreven. Gaat daar geld naar toe ? , wel nee. De marketing gaat het nu op SAFETY gooien moet ik hier lezen. Mischien dat de marketers even
www.jacdec.de kunnen uitchecken voordat ze aan het werk gaan?
Ook moet ik constateren dat de hele brand name KLM naar de klote is geholpen door nul marketing in de laaste 10 jaar. Abroad kent nauwelijks iemand KLM nog. Waar zijn die bedrijfs winsten van de laaste jaren in godsnaam naar toe gegaan? Niet in nieuwe bakkies. Ook niet in products verbetering. Nee dat is waarschijnlijk gaan zitten in het “ de familie bijmekaar houwen” verhaal. Voelt u em?
Anyway. Zie hier wat verwarring over de arbeids voorwaarden bij EK. Weer de typische grote hollandse bek die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Zal hier wat doorsnee numbers strooien van de luitjes op mijn flightdeck gisteren. Dan zijn we in een keer van het geouwehoer af. Met name het rasistische gelul wat ik laatst mocht aan horen van een KLM crew bij het ontbijt in het crew hotel. Dat ging over de bruine slaafjes werkzaam in de cabine. Welnu, u zult verbaast staan wat deze slaafjes mee naar huis nemen.
EK voorziet de vlieger inderdaad van een 4 bedroom villa. No expenses. All payed. 100%. Gas, licht water, maintenance you name it. Ook de schooling van de kids. Ik draag nog $500 bij, omdat ze met de schoolbus gaan. Daar zit natuurlijk een limit aan. Dat is $19.000(negentien duizend) per kind. Ben je een hele dike status patser en wil je daar boven om je kids naast de zoon van Sheik Mo te laten zitten, dan mag je de rest zelf betalen.
De salarissen die ik hier geef zijn mensen in mijn crew die zoals ikzelf geen EK house willen maar het geld pakken, om zo een huis te te kopen, of om te huren in een wijk waar ze liever zitten.Dit is tegenwoordig het merendeel van de mensen.
EK salaris bestaat uit 4 elementen, te weten, basic,flightpay,provident fund, housing.
Het 21 jarig Kroatisch schatje wat ik op de jumpseat had met 1 jaar in dienst pakte laatste maand $3800 NETTO. Hier draaide ze wel 105 block hours voor. Na een jaar of drie, staat ze in de First Class. Pakt ze nog zo een 8 a 1000 $ erbij.
Mijn 48 jarige zus met er 11 dienstjaren KLM cabine,full time ,pakt naar ik geloof zo een 1600 euro NETTO. Mijn pet af hoe ze daar in de dure ranstad mee weet rond te komen. Denkt u daar even over na, als u lekker comfortabel zittend op het schapehuidje loopt af te geven op de “riante” CAO van de cabine maar zelf toch maar graag de hand op de knip houdt.
De 25 jarige knaap uit Manchester die mijn FO was met 10 maanden in dienst pakt ruim $12,000 NETTO in de maand . Ik weet het niet exact, maar schat dat ie nog zo een 14 schalen te maken heeft.
Ikzelf met ongeveer 12 dienstjaren doe $20.000 NETTO in de maand. Exclusief bonus. Die was dit jaar ruim $23,000 NETTO. Ik schat dat ik nog zo een 10 schalen te gaan heb. Dit mag ik nog bijna 20 jaar verdienen, wat ik zeer zeker NIET zal doen!
Typisch Hollandse vraag altijd “ maar je hebt geen pensioen, huil, huil”. Ik zou zeggen , laat u eens een online rente op rente calculator los op deze bedragen, dan praten we verder.
Wat blijft over aan secundair gebeuren?. 42 vakantie dagen, auto met chauffeur, free medical care, free dental care, free LOL insurance en free Life insurance. Staff travel in first class met wat gratis tickets per jaar voor de family, en dan heb je het wel zo ongeveer gehad. Geen papa of mama dagen of ATV en god mag weten wat voor een gelul.Twee keer zakken voor je PPC en je kunt rechts gaan zitten. Dus beter even je huiswerk doen.
Hier moet ik 85 uur per maand, oftewel 900 blockhours (max FLT) per jaar voor draaien. Zoals bijna elke Major Carrier these days…………………………
Ja dit is baalen daar ik voor de crisis 700 deed. Maar EK heeft net als alle andere carriers ( behalve KLM), de crisis aangegrepen om te reorganiseren. Het tij is langzaam aan het keren. Hoop ik.
Ben ik een EK man? Nee. They pay, I dance. Komt er morgen een club in Dubai die mij een gulden in de maand meer bied dan vertrek ik. Word de toko door Dubai gesubsidized ?. Geen idée. I do not care. Feit is, dat het GDP van Dubai voor 27% bestaat uit EK inkomsten. Iets om over na denken...............
Mijn ouders werden op feestjes altijd boos als mensen liepen te zeiken over de KLM. Fantastisch. Krijg er nog tranen in mijn ogen van. Loyaliteit. Die tijd is voorbij. I kid you not.