De uitdagingen van de Koninklijke....

Rondetafelgesprek Luchtvaartnota Tweede Kamer
De VNV pleit voor een betere samenwerking tussen Schiphol, de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en de overheid. Door de toenemende concurrentie van de low cost carriers en de gulf carriers staan de prestaties van de Nederlandse maatschappijen onder druk. Ook de positie van Schiphol wordt op lange termijn bedreigd door de opkomende luchthavens in Istanbul en Dubai. Deze ontwikkelingen tasten de kwaliteit van het internationale verbindingennetwerk en de voor Nederland daarmee samenhangende werkgelegenheid en economie aan.

Hieronder het position paper van de VNV, welke ook ondertekend is door de bonden VNC, VHKP, NVLT, CNV Vakmensen, FNV Luchtvaart en De Unie.

Gezamenlijk position paper cockpit-, cabine- en grondpersoneel in de Nederlandse luchtvaart voorafgaand aan rondetafelgesprek Luchtvaartnota op 23 september 2015

Positie KLM en Schiphol onder druk
De Nederlandse luchtvaart verkeert in zwaar weer. Door de toenemende concurrentie van
sommige lagekostenmaatschappijen (low cost carriers) en maatschappijen uit het MiddenOosten
(gulf carriers) staan de prestaties van home carrier KLM en haar dochters Martinair
en Transavia onder druk. Ook de positie van Schiphol wordt op de langere termijn bedreigd
door de opkomende luchthavens in Istanbul en Dubai.
Deze ontwikkelingen tasten de kwaliteit van het internationale verbindingennetwerk aan dat
essentieel is voor de internationale bereikbaarheid van ons land. En zonder goede
bereikbaarheid een verminderde economische groei en werkgelegenheid. Dat laatste maakt
dat de VNV mede namens de werknemersorganisaties van cabine- en grondpersoneel graag
met suggesties komt wat nodig is om de Nederlandse luchtvaart en de honderdduizenden
daaraan verbonden banen te behouden.

Geen nieuwe nota, wel gewenste samenwerking
In de laatste luchtvaartnota uit 2009 staan veel aanknopingspunten om tot een
concurrerende luchtvaart te komen. Een nieuwe nota is dan ook niet nodig. Wat wel zal
moeten gebeuren is dat de in de nota gewenste gezamenlijke inzet van alle partijen in de
luchtvaartketen om te komen tot een optimale netwerkkwaliteit nu ook daadwerkelijk van de
grond komt. Naar ons idee is de samenwerking tussen Schiphol en de Nederlandse
luchtvaartmaatschappijen niet wat het zou moeten zijn.
Waarom wordt er, tegen het overheidsbeleid in, op Schiphol disproportioneel veel ruimte
geboden aan niet-mainportgebonden verkeer zoals een Ryanair die de positie van home
carrier KLM ondermijnt en daarmee de netwerkkwaliteit van de Nederlandse luchtvaart?
Deze situatie maakt de keuze tot het ontwikkelen van Lelystad Airport voor dit soort point-topoint
verkeer des te onbegrijpelijker. Zo hebben de topmensen van easyJet en Ryanair al in
de media aangegeven weinig animo voor de toekomstige luchthaven te hebben.
Ook geeft Schiphol ruim baan aan staatsgesubsidieerde maatschappijen als Emirates,
Etihad Airways en Qatar Airways die met capaciteitsdumping een eerlijk en level playing field
(een van de speerpunten in de afgelopen luchtvaartnota) verhinderen. Een duidelijke
schending van de luchtvaartverdragen die de overheden van de Verenigde Arabische
Emiraten en Qatar hebben gesloten met de Nederlandse overheid.
Het zou goed zijn wanneer Schiphol niet alleen beseft dat het niet zonder KLM kan en vice
versa, maar daar ook naar handelt. Vergelijk het met Brussels Airport Zaventem dat na het
omvallen van home carrier Sabena flink aan belang heeft ingeboet. Door bovenstaande
ontwikkelingen aan te moedigen schiet Schiphol zich dan ook in haar eigen voet. Beter is het
dat de luchthaven netwerk carrier verzwakkende investeringen achterwege laat en zich richt
op het zekerstellen van de nationale luchtvaart in de toekomst door de handen ineen te slaan
met overheden, Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en luchtverkeersleiding.

Wat wij vragen van overheid en politiek
Onderstaande vier maatregelen dragen ertoe bij dat onze Nederlandse luchtvaart weer een
duidelijk toekomstperspectief heeft. De overheid zou daartoe opgeroepen door de politiek:
- van Schiphol, Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en luchtverkeersleiding moeten
verlangen nu echt werk te maken van een structurele en duurzame samenwerking met een
heldere toekomstvisie;
- een minder groot deel van de winst van Schiphol direct in de staatskas moeten laten
vloeien, maar juist meer moeten investeren in verbeteringen van de infrastructuur op en rond
de luchthaven en in meer faciliteiten en comfort voor met name de vele overstappende
passagiers zodat zij eerder geneigd zijn via Schiphol te reizen;
- als slotcoördinator eisen moeten stellen aan luchtvaartmaatschappijen voor het verkrijgen
van een slot wat zij momenteel al doet op het gebied van veiligheid en milieu. Deze zouden
uitgebreid kunnen worden met eisen op het vlak van bijvoorbeeld wederkerigheid (aantal
vluchten naar een land en vice versa), staatssteun en eerbiediging van fundamentele
mensenrechten als vrijheid van vereniging en het recht om te onderhandelen over
arbeidsomstandigheden;



Wat een walgelijk artikel Need for Speed over KLM en de NL luchtvaart.
En durf je na dit artikel met die gedachtes nog iets te zegen over de oneerlijke concurrentie (iedereen behalve de NL maatschappijen beperken)?

Ik hoop dat de politiek niet mee gaat in deze walgelijke suggesties maar een open en vrije markt nastreeft!! Als KLM niet kan concurreren met de markt dan hebben ze dat aan zichzelf te danken.
 
Wat een walgelijk artikel Need for Speed over KLM en de NL luchtvaart.
En durf je na dit artikel met die gedachtes nog iets te zegen over de oneerlijke concurrentie (iedereen behalve de NL maatschappijen beperken)?

Ik hoop dat de politiek niet mee gaat in deze walgelijke suggesties maar een open en vrije markt nastreeft!! Als KLM niet kan concurreren met de markt dan hebben ze dat aan zichzelf te danken.

Amen Jumbo! :yeehaa:

Wat een K verhaal zeg, alle trucken worden uit de kast gehaald om de monopoly te behouden en hun zwakke positie in de markt te beschermen tegen concurentie. En weer dat lul verhaal dat Ezy etc niet in het mainport beeld v Schiphol passen. Waar is de kots smilie?
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Nou, wat een emoties weer. Om dan maar even de term 'walgelijk' erbij te pakken: Het is walgelijk als het je door je werkgever verboden wordt om je te organiseren.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Ik vond het wel een prima verhaal. Ben benieuwd wat het effect gaat zijn.

(En Jumbo, misschien nog even de lange quote weghalen, niemand zit op een lange, walgelijke lap tekst in duplo te wachten)
 
Waarom wordt er, tegen het overheidsbeleid in, op Schiphol disproportioneel veel ruimte geboden aan niet-mainportgebonden verkeer zoals een Ryanair die de positie van homecarrier KLM ondermijnt en daarmee de netwerkkwaliteit van de Nederlandse luchtvaart?

Die ruimte heeft AFKL net zo goed. Als die daar niets mee doet kun je dat toch niet de concurrentie aanrekenen?




Het zou goed zijn wanneer Schiphol niet alleen beseft dat het niet zonder KLM kan en vice versa, maar daar ook naar handelt. Vergelijk het met Brussels Airport Zaventem dat na het omvallen van home carrier Sabena flink aan belang heeft ingeboet.

Brussel groeit momenteel als kool en verwerkt inmiddels meer passagier dan voor het omvallen van Sabena.




Gezien de moeilijke omstandigheden waarin de Nederlandse luchtvaart zich bevindt en de urgente noodzaak tot verbetering hebben wij als werknemersorganisaties de verantwoordelijkheid gevoeld tot het concurrerender maken van de Nederlandse luchtvaart. Door in te leveren op onze arbeidsvoorwaarden met vermindering in salaris, langer doorwerken en productiviteitsverhoging leveren wij onze bijdrage.


Het is maar wat je inleveren noemt, maar oké, het is een begin. De vliegerpopulatie gaat er alleen maar op vooruit en bij cabine piept men al volop dat het nu eigenlijk al bijna onmenselijk wordt. :grijns:
Het probleem is veel fundamenteler: arbeid in Nederland is te duur, dáár ligt de schone taak voor de regering door middel van een substantiële verlaging van de inkomstenbelasting. Op die manier kunnen de bruto salarissen met tientallen procenten omlaag, een miljardenbesparing voor het bedrijfsleven en de werknemer houd onderaan zijn/haar loonstrookje hetzelfde over.




In de jaren 2009-2015 is het mainportgebonden verkeer gegroeid met 9% en het aandeel van het nietmainportgebonden
verkeer met maar liefst 48%.


Na und? Kun je het andere partijen kwalijk nemen dat die wél groei laten zien?


als slotcoördinator eisen moeten stellen aan luchtvaartmaatschappijen voor het verkrijgen van een slot wat zij momenteel al doet op het gebied van veiligheid en milieu. Deze zouden uitgebreid kunnen worden met eisen op het vlak van bijvoorbeeld wederkerigheid (aantal vluchten naar een land en vice versa), staatssteun en eerbiediging van fundamentele mensenrechten als vrijheid van vereniging en het recht om te onderhandelen over arbeidsomstandigheden;

You have got te be f'ing kidding me!!
Zullen we dan ook maar meteen Aeroflot, Saudi Arab Airlines, China Southern, China Eastern en Xiamen Airlines uit Skyteam bonjouren? Zijn er sowieso clubs in deze alliantie die het zónder enige vorm van staatssteun doen? En milieu? Buiten de EU zal iedereen het milieu worst wezen.





Gelukkig komt er vandaag ook aan bod hoe het zelf als BV Nederland beter kunnen doen, dat zou ik graag veel meer op de voorgrond zien. Bijvoorbeeld wijzen op de nieuwste generatie 787, 350, NEO en MAX die de geluidsoverlast rond Schiphol drastisch gaan verlagen. Niks dromen op de tekentafel, deze toestellen zijn nú in productie.

Let's do it! We kunnen het zelf, stop met vingerwijzen.
 

Dank je wel voor de link.
Sterke punten van de Heer Vet en de Heer Meijer.

Verhagen had net zo goed KLM op zijn bordje kunnen schrijven, hebben ze geen leden van de andere bedrijven? Zeer slecht van een vakbond om zich zo vanuit een bedrijf af te spiegelen, weten de rest van de leden wel wat ze van de VNV kunnen verwachten. Ik begrijp dat het merendeel van de leden binnen KLM werken maar dan nog in dit soort debatten hoor je je vanuit alle leden op te stellen.
 
Duidelijke en sterke optredens van de heren Meijer (Cor en Don), Van de Velde (TUI) en Vet (Easy). En Verhagen, tja. Laat ik daar maar niks over zeggen.

Na de pauze is het woord aan de milieumafia.
 
Wie helpt me even, kan me niet herinneren dat ik op deze plek een goed antwoord heb gekregen: Midden Oosten heeft 600 vliegtuigen in het orderboek, ter waarde van 200 miljard. Is dat nu geld afkomstig van winst op de verkochte (cheap)-tickets?
 
Als we gaan beweren dat we alleen maar vliegtuigen mogen kopen van winst, dan kan KLM voorlopig beter maar helemaal geen machines aanschaffen.

Wie maar blijft beweren dat ME3 alleen maar "cheap tickets" verkoopt of aan prijsdumping diet , ligt duidelijk te slapen. Zo "cheap" zijn ze nu ook weer niet. Zou het eerder concurrerend willen noemen. Maar daar zijn er wel meer van. Ook binnen SkyTeam.
Natuurlijk zullen de ME3 ook middels prijs proberen een deel van de markt te kopen, maar zo is KLM ook groot geworden in andere landen, want zeg zelf, voor die schamele 17 mljn inwonerw die Nederland heeft is KLM een veels te grote maatschappij.

NfS. Je glijdt af. Jammer.
 
Wie helpt me even, kan me niet herinneren dat ik op deze plek een goed antwoord heb gekregen: Midden Oosten heeft 600 vliegtuigen in het orderboek, ter waarde van 200 miljard. Is dat nu geld afkomstig van winst op de verkochte (cheap)-tickets?


Vast niet, en dat is ook niet relevant.

Wat wel relevant is dat die 200 miljard wordt uitgegeven in de VS en de EU, Boeing en Airbus dus. Om even bij Airbus te blijven, welke 2 landen hebben de grootste belangen in Airbus? En welke 2 landen hebben de meeste invloed in de EU? Wat kunnen we daar als klein landje aan doen?
 
Laat ik het dan zo zeggen. Ik zie de bestelling van 600 kisten uit de hoek van het Midden Oosten als een bedreiging van mijn baan. Ik ben blij dat mijn vakbond dit namens mij niet zomaar voorbij laat gaan, dat mijn vakbond bereid is geweest om namens mij fors te investeren in KLM (100M per jaar) en dat KLM intern er de bezem door haalt.

Duitsland wordt wakker geschud door LH en Frankrijk door AF.
 
Dat hoop ik ook, maar heb er wel een hard hoofd in. AF is voor Frankrijk simpelweg Too Big to Fail, of dat voor LH ook geldt durf ik niet te zeggen.
 
Ik zie de bestelling van 600 kisten uit de hoek van het Midden Oosten als een bedreiging van mijn baan.

Hehe eindelijk de waarheid. Het heeft niks te maken met die arme sloebers die als slaven in Dubai werken, dat klinkt alleen wat beter dan zeggen dat je bang bent voor numero uno

En dus proberen we de klok terug te draaien en weer lekker protectionistisch te gaan doen.

Lange leve de vrije markt :eek!:
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Vrije markt is prima. Voor bedrijven dan, landen moeten DUS op afstand blijven.

Verder ben ik blij dat de VS dit al wat langer zagen aankomen en lang geleden besloten hebben om onafhankelijk te worden van die regio vwb olie. Is per dit jaar gelukt. Vandaar ook de drive in die hoek om snel andere bronnen van inkomsten te krijgen.

Even wat anders: Weet iemand hier waarom verzekeringsmaatschappijen van sommige airlines verlangen dat er altijd een autoland wordt gemaakt? Wat is het criterium?
 
Sorry dat ik je steeds quote NFS, maar ik moet toch ff reageren :p:

Ik ben blij ... dat mijn vakbond bereid is geweest om namens mij fors te investeren in KLM (100M per jaar)

Mooide headline maar dikke onzin. De vakbond heeft geen 100M per jaar in KLM geinvesteerd, de vakbond heeft toegestemd om KLM de pilotenkosten met 100m per jaar omlaag te halen.
Sterker nog, de VNV heeft de KLM jarenlang honderden miljoenen gekost door vast te houden aan achterhaalde voorwaarden.

Vrije markt is prima. Voor bedrijven dan, landen moeten DUS op afstand blijven.

Huh? beetje tegenstrijdig met het rondetafel gesprek van gisteren niet? De VNV vraagt juist aan Nederland om in te grijpen

Even wat anders: Weet iemand hier waarom verzekeringsmaatschappijen van sommige airlines verlangen dat er altijd een autoland wordt gemaakt? Wat is het criterium?

Nooit van gehoord, lijkt me ook moeilijk verhaal overal autoland maken met unprotected ILSen
 
Terug
Bovenaan