De uitdagingen van de Koninklijke....

De livestream loopt nog steeds, erg interessant. Als laatste komen de wetenschappers aan het woord.
Professor (?) De Wit veegt de vloer aan met het staatssteunverhaal van de ME3.

"Emirates ontvangt geen staatssteun, maar steunt de staat." Goeie.
 
Dus al met al samengevat, KLM wil protectionisme van de overheid zien. Volgens mij is dat tegen de Europese regels. Blijf erbij, had gelobbyd voor een soepelere Schiphol dat had meer zoden aan de dijk gezet, maar deze lobby is desperation, omdat het bedrijf eigenlijk intern niet wil/kan veranderen. Ik zie ook graag een verbeterde KLM, we kunnen beter tegen KLM concurreren dan tegen de Norwegians, Ryanairs, etc. Lichtelijk geïrriteerd aangezien de VNV ook mijn belangen vertegenwoordigd en in alles dus een onafhankelijke houding hoort aan te nemen.
 
Ik heb het eerder gezegd en ik blijf voorlopig bij mijn standpunt; De echte bedreigingen voor KLM komen niet van, al dan niet oneerlijke, concurrentie maar komen uit Nederland zelf. De hoorzitting in Den Haag bevestigt dat beeld; zodra de groei van Schiphol wordt beperkt kan KLM inpakken. Bij ongewijzigd beleid is Schiphol in 2020 vol in verband met zelf opgelegde beperkingen en eindeloze (politieke) discussies. Stel dat AF/KLM fors zou gaan groeien en Schiphol zit aan het plafond. In dat geval zijn afspraken over productieverdeling zinloos. Groei mag dan, van de wetgever, niet in Nederland plaatsvinden. KLM verwordt dan tot een klein regionaal maatschappijtje, de rest van de slots gaan naar FR, DY, Easyjet en ME3. Die (politieke) ontwikkeling zou ik mij als vakbond veel drukker om maken dan het geneuzel over Emirates, Qatar etc. etc.. En in het geval ME 3 er echt zulke slechte praktijken op nahouden, waarom dan intensief met Etihad samenwerken en niet, om pricipiele redenen, met andre maatschappijen in zee gaan? Heeft de VNV daar al eens over nagedacht?
 
[...] maar deze lobby is desperation, omdat het bedrijf eigenlijk intern niet wil/kan veranderen [...]

Waaruit maak je dat op?

Het enige waarin VNV en KLM geïnteresseerd zijn is dat de ME3 carriers/golfstaten zich committeren aan wet- en regelgeving omtrent een vrije markt en eerlijke concurrentie nastreven. Daarnaast verwachten we dat het ondernemingsklimaat voor KLM/Schiphol wordt gestimuleerd ipv politiek beperkt. Dat gebeurt overal ter wereld, tenzij we als Nederland niet geïnteresseerd zijn in een sterke luchtvaartsector en mondiaal netwerk vanuit Schiphol.
 
Laatst bewerkt:
No problem MC.


Mooie headline maar dikke onzin. De vakbond heeft geen 100M per jaar in KLM geinvesteerd, de vakbond heeft toegestemd om KLM de pilotenkosten met 100m per jaar omlaag te halen.
Sterker nog, de VNV heeft de KLM jarenlang honderden miljoenen gekost door vast te houden aan achterhaalde voorwaarden.

Geen dikke onzin. KLM hoeft twee jaar lang geen pensioenpremie te betalen. Aangezien dat niet mag uit bruto pensioen, wordt dat uit de nettopensioenregeling gehaald, uitgesmeerd over 4 jaar. Dat wordt dus opgehoest door alle vliegers die meer dan een ton verdienen. Een gezagvoerder ICA betaalt dus €3400 netto per maand mee, gedurende 4 jaar. Dit om de injectie van €200M te financieren. (Die injectie telt mee voor de 100M per jaar, gedurende drie jaar.

Dus er is wel degelijk sprake van investeren. Inleveren van arbeidsvoorwaarden valt bij mij ook onder de noemer investeren. En achterhaalde voorwaarden: Tja, dat maken KLM en VNV onderling wel uit.

Huh? beetje tegenstrijdig met het rondetafel gesprek van gisteren niet? De VNV vraagt juist aan Nederland om in te grijpen.


Ja, als andere landen het doen en er mee doorgaan, dan hetzelfde instrument van lieverlee maar tevoorschijn halen.
 
Mensen en economen die overigens denken dat de ME3 carriers daadwerkelijk drijven op eerlijke marktwerking zijn ronduit naïef of gewoon heel erg dom. Of zou het gewoon te maken hebben met tomeloze frustratie jegens KLM, het druipt er iig geval bij een aantal hier vanaf.

http://fairskies.org/the-white-paper/

Mensen die denken dat slechts het aanpakken van de ME3 en een minieme versobering van hun arbeidsvoorwaarden de redding is van KLM zijn ronduit naïef of gewoon heel erg dom....

Een grote, zeer grote onderschatting van het echte probleem wat nagenoeg nog niet aangepakt gaat worden. Het inzicht is er bij enkelen wel, maar het gros hier denkt alleen maar op de korte termijn aan zichzelf, in plaats van op de lange termijn als geheel. En die kortzichtige blik kan men juist op die lange termijn wel eens heel duur komen te staan.

Inderdaad, tomeloze frustratie. Dat klopt helemaal. gefrustreerd dat er eigenlijk nog totaal niets gebeurd en we straks ons Nederlands trots echt helemaal kwijt zijn.

Iemand die mij kan vertellen bij welk bedrijf de vliegers in dienst zijn?
Is alles echt 1 bedrijf/holfding of is alles opgesplitst in diverse andere NV's/BV's of weet ik het.
 
=Need for Speed;290739
De VNV pleit voor een betere samenwerking tussen Schiphol, de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en de overheid. Door de toenemende concurrentie van de low cost carriers en de gulf carriers staan de prestaties van de Nederlandse maatschappijen onder druk.

Kortom, VNV wil meer staatssteun.
De KLM moet oneerlijk (=goede 'afspraken' met de overheid) kunnen concurreren met Ryanair en easyJet en Vueling.
De KLM is zogenaamd dé grote voorvechter van de Nederlandse economie, ze ziet het als haar taak de regering er op te wijzen dat haar concurrenten in 's landsbelang buiten de deur gehouden moeten worden.

Need for Speed, moet je er zelf niet een klein beetje om lachen? Ik snap dat je opkomt voor je baan, maar meer dan dat is het toch echt niet?
 
Later met pensioen gaan

Later met pensioen gaan

@49015 Tuurlijk is er eigenbelang.

Wat moet er volgens jou gebeuren om ervoor te zorgen dat KLM er over 10 jaar nog is en nog niet momenteel wordt aangepakt?

Afgelopen jaar waren de kosten voor KLM net geen 107 miljoen euro voor 2878 belanghebbenden vliegers. Je gaf zelf al een paar posts geleden aan wat een enorme besparing hier te halen valt.

Waarschijnlijk wordt de kostenstructuur van sec KLM dan meer marktconform.

KLMpensioenfondskosten.jpg


KLMpensioenfondskosten2.jpg


Ter vergelijk Transavia

KLMpensioenfondskosten3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat moet er volgens jou gebeuren om ervoor te zorgen dat KLM er over 10 jaar nog is en nog niet momenteel wordt aangepakt?

Even advocaat vd duivel... Waarom moet de KLM er over 10 jaar nog zijn als ze niet kunnen meekomen en zich niet aan de huidige tijd kunnen aanpassen?

Plenty grote bedrijven (bijna)ten onder gegaan die niet meer mee konden komen, niet alleen in de luchtvaart. V&D en Blokker komen als eerste bij me op als huidige NLse voorbeelden. Heel jammer als ze het niet zouden halen, maar tijden veranderen nou eenmaal.
 
Mensen die denken dat slechts het aanpakken van de ME3 en een minieme versobering van hun arbeidsvoorwaarden de redding is van KLM zijn ronduit naïef of gewoon heel erg dom....

Zeker niet idd. Zoals ik ook al schreef: "Daarnaast verwachten we dat het ondernemingsklimaat voor KLM/Schiphol wordt gestimuleerd ipv politiek beperkt.

Ik denk overigens dat het wel meevalt met die 'minieme versobering', daarnaast kunnen op korte termijn bij KLM heel veel mensen zich helaas gaan opmaken voor gedwongen vertrek en gang richting UWV.
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Even advocaat vd duivel... Waarom moet de KLM er over 10 jaar nog zijn als ze niet kunnen meekomen en zich niet aan de huidige tijd kunnen aanpassen?


Je begrijpt hopelijk wel dat ik als KLM werknemer niet mee ga in deze denk richting. En of we ons niet snel genoeg kunnen/willen aanpassen zullen we over 10 jaar dan wel zien.
 
@49015 Tuurlijk is er eigenbelang.

Wat moet er volgens jou gebeuren om ervoor te zorgen dat KLM er over 10 jaar nog is en nog niet momenteel wordt aangepakt?

Grof gezegd interesseert dat mij niet. (dat is natuurlijk niet helemaal waar, als Nederlander ben ook ik trots op de KLM en ook ik heb genoeg vrienden en familie binnen de KLM, nog los van het feit dat ik liever een blauwe concurrent heb dan nog eens duizenden werkzoekende vliegers op de markt).

Maar puur rationeel gezien reageer ik slechts op de stelling van de VNV dat KLM bedreigd wordt door Low Cost en dat de overheid daar iets aan moet doen (Lelystad, weigeren van slots en dergelijke). Dat is opmerkelijk. Zeker na al het gejeremieer over staatsteun in het Midden-Oosten.

Zie je het al voor je, de Albert Heijn die in de gemeenteraad lobbyt om de Lidl te verhuizen naar het boerendorp verderop?
 
De uitdagingen van de Koninklijke....

Laat ik het dan zo zeggen. Het is alle hens aan dek voor KLM en de werknemers. Daar is iedereen het wel over eens, of je nu bij KLM werkt of niet. Veel KLMers met een functie op de grond vrezen voor hun baan. Dus als vakbond probeer je alles te doen om degene die jouw salaris betaalt, overeind te houden.

- inleveren

- toezicht houden op reorganisatie en in die zin dus aan de kant van de CEO gaan staan.

- Samen met de CEO de Fransen op hun vestje spugen.

- Extern zoveel als mogelijk steun proberen te krijgen door de publiciteit te zoeken en wederom samen met de CEO op te trekken. Dit is nog maar het begin.

Allemaal eigenbelang, tuurlijk. Wat is daar mis mee?
 
Waaruit maak je dat op?

Aan het feit dat er op dit moment nog steeds weinig veranderd. Tja contracten worden hier en daar aangepast er gebeuren een aantal kleine dingen, maar er moeten drastisch maatregelen genomen worden. Het lijkt er voor mij op, vanaf de buitenwereld gezien dat de KLM/VNV hun guns op de ME3 hebben gericht ipv opzich zelf. Een strijd die heel lang kan duren en naar mij vermoeden weinig tot niets zal opleveren, die paar slots op Schiphol zullen het verschil niet maken. En de aanval op de low cost carriers....... Die zijn aan dezelfde regels als KLM gebonden.

Ik wil dat KLM overleeft niet alleen uit eigen belang, maar ook omdat ik daar veel vrienden en kennissen heb zitten en ik wil het beste voor hun. BA heeft ook op het randje gebalanceerd, maar zijn nu volledig terug in de race. KLM kan dit ook, maar er zullen onpopulaire maatregelen genomen moeten worden en de lobby zal zich volledig moeten richten op de versoepeling van Schiphol.
 
Laat ik het dan zo zeggen. Het is alle hens aan dek voor KLM en de werknemers. Daar is iedereen het wel over eens, of je nu bij KLM werkt of niet. Veel KLMers met een functie op de grond vrezen voor hun baan. Dus als vakbond probeer je alles te doen om degene die jouw salaris betaald, overeind te houden.

- inleveren

- toezicht houden op reorganisatie en in die zin dus aan de kant van de CEO gaan staan.

- Samen met de CEO de Fransen op hun vestje spugen.

- Extern zoveel als mogelijk steun proberen te krijgen door de publiciteit te zoeken en wederom samen met de CEO op te trekken. Dit is nog maar het begin.

Allemaal eigenbelang, tuurlijk. Wat is daar mis mee?

Helemaal nik mis mee, het is dat gelul over ME3 en dat valse geklets om de concurrentie op Schiphol buiten de deur te houden die in het verkeerde keelgat schieten
 
Terug
Bovenaan