De uitdagingen van de Koninklijke....

Goed idee om de nieuwe C-class stoelen uit de verdwijnende B744's te slopen. Zullen wel alleen in de A330-300's gezet worden, de C-class in de -200 is een beetje jammer vanwege de galley midden in de C-class. Die certificering van C-class stoelen schijnt inderdaad nogal een proces te zijn.
 
Hoe zit het eigenlijk met de uitfasering van de -400 NfS? Met de huidige olieprijs zou je toch zeggen dat de afbetaalde exemplaren echte cashcows zijn. Of zit KL nog steeds vast aan dure hedges?
 
Ik weet het exacte tempo van de uitfasering niet. Hoorde wel laatst dat vliegdienst de A330 en B744 divisies gaat combineren. Scheelt weer wat overhead.

Zodra er plannen zijn, worden ze na een maand weer veranderd. Er is nu zoveel rumoer, dat de lange termijn voor wat betreft vlootplanning niet duidelijk is. Althans niet buiten het hoofdkantoor. Ze komen er bijvoorbeeld ook niet uit of de A330 of de B787 nu rendabeler is op bepaalde routes. En dan fietst zo'n idee over C-class stoelen er ook nog even tussendoor.

Ik vertrouw er op dat er in Amstelveen wel een lange termijn visie bestaat, ondanks de turbulentie.
 
Er is echt helemaal niets mis met den 33x. Niet voor niets is dit het voorkeurstoestel van Delta.

De stoelen zijn wel k.. hoewel juist de 333 .. net als de 773 wel beter zijn.
De 332 is zeer ongelukkig qua galley.

Ik snap ook niet zo goed waarom een bus duurder zou zijn dan een 78.. het brandstof verbruik kan toch niet zoveel schelen?

Dat je met een single ica divisie wel veel bespaart geloof ik zeker.. en een vloot met een paar 788 veel 789 en 781 en 77x lijkt mij voor KLM zeker een ideaal toekomst beeld.

Of je nu de bus er versneld uit moet gooien en de 74 langer moet houden weet ik niet.. ik vind de bus als pax heerlijk maar de 74 t fijnst (in biz)

De 77 juist helemaal niet .. de lucht kwaliteit is naar en dat merk je ook echt terwijl een 773 ook echt heel lang is en daardoor minder prettig met turbulentie.

Ik zou het echt mega interessant vinden om eens met de mensen te mogen praten die achter dit soort keuzes zitten. Dit is wat luchtvaart zo interessant maakt ... de eindeloze puzzel.
 
Laatst bewerkt:
Ryanair heeft oogje op KLM

Ryanair heeft oogje op KLM

„We zouden KLM ook kunnen kopen van Air France, maar dat is nu niet aan de orde.”

.... Au ....

Hardop denkend zouden ze het wel kunnen betalen vrees ik. Die "prijsdumping" levert zomaar een hoop centen op per jaar.

Mocht KLM echt in de verkoop moeten om AF overeind te houden .. tja .. dan zal het wel de hoogste bieder worden .. Delta? Etihad? en nu Ryanair??

Voor Delta is de samenwerking met KLM èn zeer succesvol èn instrumenteel.
Voor Etihad betekent het aansluiting op een groot netwerk

Voor RyanAir ??? zeg het maar.

Ik verwacht niet dat dit scenario werkelijkheid wordt.. Eerder dat AF aandelen uitbreid en onderbrengt bij de franse staat.
 
„We zouden KLM ook kunnen kopen van Air France, maar dat is nu niet aan de orde.”

.... Au ....

Hardop denkend zouden ze het wel kunnen betalen vrees ik. Die "prijsdumping" levert zomaar een hoop centen op per jaar.

Mocht KLM echt in de verkoop moeten om AF overeind te houden .. tja .. dan zal het wel de hoogste bieder worden .. Delta? Etihad? en nu Ryanair??

Volgens mij mogen Etihad, Delta en iedere niet Europese luchtvaartmaatschappij/bedrijf/investeerder alleen maar 49% van de aandelen kopen vanwege Europese regelgeving.

Dat gezegd hebbende zijn er ook binnen Europa grote luchtvaart bedrijven die op zijn minst naar de optie om KLM in te lijven kijken mocht het zover komen. Echter mocht het zover komen, wie het ook koopt, er moet een hoop werk verzet worden in vergelijkbare proporties zoals bij Iberia gedaan is.
 
Vooralsnog is KLM niet interessant om over te nemen. Als KLM over een paar jaar 'lean and mean' is wel. Dus tegen die tijd is het opletten. Ben wel benieuwd hoe Ryanair zou willen samenwerken. Codeshare?
 
Absoluut eens met MasterCaution .. Het kan juist interessant zijn.

De operatie van kl is niet slecht .. Er wordt alleen geen winst gemaakt door aanwijsbare redenen. Doe een rondje zoals bij Iberia of Alitalia en poets de balans wat op met een beetje extra eigen vermogen en je hebt een hardstikke mooie tent erbij.

Ik verwacht alleen niet dat AF ooit afstand doet van KL .. Dit gaat alleen maar gebeuren wanneer het water echt tot aan de lippen staat en ze direct cash nodig hebben.,

En dan bij voorkeur aan skyteam partners zodat er nog iets van de structuur overblijft.

Combi Delta/China Southern is ook denkbaar.
Etihad zou voor Skyteam zeer interessant zijn vanwege india, bangladesh en dat hele gebied.. Kan je ook meteen jet integreren.
 
Ik ben inmiddels oud genoeg on te weten dat niets onmogelijk is....

Verkoop van de KLM binnen afzienbare tijd is echter absurd. Gewaagde uitspraken die t goed doen bij t publiek. Hoort t in rijtje van 'betalen om te pissen' en 'staanplaatsen ipv zitplaatsen' thuis. Veel plezier met t discussiëren...
 
Ik heb de afgelopen periode wel een paar keer de term 'uit de klauwen van AF' voorbij horen komen. Geen idee of dat versprekingen waren of 'opzettelijke' versprekingen.
 
Nope. EU regelgeving.

De vraag is of één not eu partij max 49 mag hebben of dat het totaal van uitstaand aandelen kapitaal max 49% bij non eu eigenaren mag zitten. Het laatste lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

KLM is zo verweven als spil dat ik het uiterst onwaarschijnlijk zou achten dat .. als KLM op de markt zou komen .. Delta klm niet zouden overnemen of daar maximaal belang in zouden nemen .. Tenzij zich goed kunnen vinden in een andere potentiele koper.

Ff 1 miljard uitgeven (of doe maar een bedrag) is voor hun echt geen enkel probleem.
 
De vraag is of één not eu partij max 49 mag hebben of dat het totaal van uitstaand aandelen kapitaal max 49% bij non eu eigenaren mag zitten. Het laatste lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Europese bedrijven moeten voor minimaal 51% in handen zijn van EU investeerders en/of autoriteiten. Dat laatste klopt wel degelijk dus. En maar goed ook.. Anders zouden American en Delta bijv. beide 49% kunnen kopen en zo het hele bedrijf in handen krijgen (in zoverre een 49% stake daar nog niet voor zorgt...)
 
http://www.nu.nl/beurs/4127623/piloten-air-france-kunnen-weer-gaan-staken.html

De piloten van Air France kunnen begin oktober het werk opnieuw neerleggen vanwege het langslepende arbeidsconflict.
Dat meldde pilotenvakbond SNPL aan de Franse krant Le Figaro.

Vorig jaar legden de piloten van Air France ook al het werk neer, wat het luchtvaartconcern met een grote kostenpost opzadelde. Air France wil kosten besparen, maar tot dusver komen de partijen niet nader tot elkaar. Vrijdag wordt onderhandeld tussen de piloten en de directie van Air France, aldus SNPL.

Als er geen deal bereikt wordt, verwachten de bonden dat Air France banen gaat schrappen. De maatschappij heeft al gedreigd hard te gaan snijden in het vluchtaanbod.

Door: ANP


Houdt het nou nooit op..
 
Soms zou je willen dat je in die glazen bol kan kijken..

Je moet toch echt compleet geschift zijn als je nu als AF piloot nog gaat staken.. Helemaal als blijkt dat maatregelen die vorig jaar zijn afgesproken nog niet eens zijn ingevoerd.. (daar ging die rechtzaak toch over?).

Waarom zijn ze het er nu niet mee eens? Is er weer ergens een heet hangijzer?

Goed dat VNV er nu eens niet achter gaat staan .. maar heeft dat überhaupt effect?
 
wsh wrote;
Goed dat VNV er nu eens niet achter gaat staan .. maar heeft dat überhaupt effect?

Jazeker heeft dat effect... de 2 vakbonden worden tegen elkaar uitgespeeld. Ik denk dat 'niet solidair' verklaren uiteindelijk meer negatieve effecten sorteert voor de vliegers van -beide- clubs. Hoe moet 't dan wel? Ik weet 't eerlijk gezegd niet. 't Is makkelijk om te zeggen dat de vliegers van AF meer moeten inleveren maar ik heb geen flauw benul hoe hun CAO eruit ziet.

De 2 lijsten dan maar definitief in elkaar schuiven? Ik zoek alvast mijn schuilkelder op...
 
Terug
Bovenaan