De uitdagingen van de Koninklijke....

Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend

Helaas wel..... Money talks. De idealen die wij in Europa hanteren, spelen in een hoop andere landen niet. Noem het corrupt, uitbuiting, cultuur etc. Het midden oosten heeft nog geen hand uitgereikt naar de vluchtelingen, terwijl ze bijna buren zijn en in een hoop gevallen een zelfde cultuur hebben. Kunnen wij als Europa deze hand omdraaien door een embargo op het midden oosten te zetten? Het westen vaart te wel met de investeringen die het midden oosten doet in het westen. Een catch 22. Kijk hoe snel die slots in Frankrijk werden gegeven toen deze deals met de gevechtsvliegtuigen ter sprake kwamen. Het probleem met oneerlijke concurrentie op voornamelijk landing slots in dit opzicht is peanuts en zal door een hoop politici door de vingers worden gezien.

Ik ben het niet oneens met de stelling van de VNV dat er gelijkspel moet komen in deze strijd, maar dan zal er ook gekeken moeten worden naar een Turkish airlines, of sommige Aziatische carriers. Ik ben bang dat het midden oosten een veels te grote invloed heeft op de besluitvorming van Europa.

Beter een gevecht aangaan met de veels te strenge regels die Nederland hanteert op Schiphol. Maak Amsterdam weer het centrum van de wereld, daar ligt je kracht.
 
En niet te vergeten de Amerikaanse Chapter 11 wetgeving, in feite ook verkapte staatssteun. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Nederland, Schiphol en KL moeten uitgaan van de éigen kwaliteiten. Kom maar op met een echt 24/7 vliegveld en die flattax. Kunnen de ME3 er wat aandoen dat wij onszelf overreguleren en overbelasten?
 
Wonend onder het verlengde van de aanvliegroute van 18R, waar regelmatig kisten op 2000ft passeren, mag van mij evengoed AMS 24u per dag open.
Helaas zal dit weer niet voor alle omwonenden gelden.....
 
Ach, als straks de productie van de 787, 350, 737MAX, 320NEO en 330NEO op stoom komt wordt het nóg stiller rondom Schiphol. Ook nog even de Transition Altitude omhoog zodat iedereen z'n ILS op 4000' begint levert weer een paar dB op. En als icing op de cake alle glideslopes maar 3.3. Hopla. Daar zijn allemaal geen miljoenenverslindende consultancy buro's voor nodig. :grijns:
 
Daarnaast zou je jezelf moeten afvragen of de arbeidsstandaarden die deze maatschappijen erop nahouden passen bij de normen en waarden die wij in Europa nastreven. Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend?

Even de hele discussie terzijde, klopt het wel wat je zegt? Zijn de arbeidsomstandigheden zo slecht daar?

Bij mijn vorige baas (UK) is onlangs iemand vertrokken naar EK. Daar kreeg ze een flink hoger aanbod kwa salaris (ook bruto gezien!). Als ik mijn huidige functie binnen EK zou vervullen, kan ik ook op een redelijke verhoging (bruto, en meer dan de kosten die de werkgever hier nog bovenop betaalt!) rekenen. Zo slecht behandelen de ME3 hun (let wel: ) eigen personeel niet. Ik ken behoorlijk wat mensen via mijn tijd in de UK die er met veel plezier werken. Ook voor cockpit crew heb ik niet het idee dat de arbeidsomstandigheden daar zo slecht zijn. Sterker nog, er is onlangs een vlieger van een Nederlandse airline (niet mp) overgestapt naar de zandbak...

Iedereen mag zijn mening hebben over de concurrentie met de ME3, maar de arbeidsomstandigheden voor hun eigen personeel zijn zo slecht nog niet...
 
Daarnaast zou je jezelf moeten afvragen of de arbeidsstandaarden die deze maatschappijen erop nahouden passen bij de normen en waarden die wij in Europa nastreven. Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend?

Pot en ketel, KLM lapt nog steeds Europese Mensenrechten aan hun laars mbt tot discriminatie.
 
180backtrack hoeveel last heeft KLM van de ME3? Dit in vergelijking met BA die je niet hoort.

1x388
1x773
1x332
1x788

Oftewel 3 747's per dag. Alleen op en afstappers.
Voor transits wat lastig te meten. Een passagier die normaal HKG-AMS-JFK reist kn nu wellicht ook via DXB ipv AMS en dat is lastig meetbaar.
 
l

Daarnaast zou je jezelf moeten afvragen of de arbeidsstandaarden die deze maatschappijen erop nahouden passen bij de normen en waarden die wij in Europa nastreven. Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend?

Die kan je ook andersom plaatsen.

Passen onze arbeidsstandaarden wel bij de normen en waarden die zij in het midden Oosten nastreven? Wij vliegen tenslotte ook op DXB, AUH en DOH zoals zij op AMS, FRA en LHR vliegen...

Is Europa echt zo heilig of kijken wij alleen naar Europa omdat wij daar wonen. We verwijten ze dingen die in Europa niet kunnen, maar wellicht verwijten zij ons ook dingen die in het MO niet kunnen?
 
Prijsdumping is simpelweg verboden en werkt marktverstorend, dat de luchtvaart niet onder de WTO valt en daardoor bepaalde maatschappijen (lees: overheden) de dans ontspringen is geen reden om deze illegale praktijken met de mantel der liefde te bedekken.

Daarnaast zou je jezelf moeten afvragen of de arbeidsstandaarden die deze maatschappijen erop nahouden passen bij de normen en waarden die wij in Europa nastreven. Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend?

Mmm... Dit lijkt mij een buitengewoon lastig onderwerp.

Ryanair en easyjet zijn (vaak) stukken goedkoper en maken echt zeer serieuze winsten.. Is dat prijs dumping?

In veel vergelijkingen komen de me3 helemaal niet zo goedkoop uit.. Er is ook zoiets als de "magie" van de vermeende sfeer van luxe (ook in eco).

De me3 zijn zeker geen prijsdumpers .. Hun cockpit wordt zeer goed betaald .. Zelfs boven kl niveau..? ..,er wordt wel veel harder gewerkt..

Je kan twisten over de wijze waarop de bedrijven door de overheid gefinancierd worden.

Je kan evenzeer twisten over chapter 11 .. Dat een aantal maatschappijen echt de kans heeft gegeven zich te herpakken .. In andere landen zou t licht definitief uit zijn gegaan.

Het verschil is dat bij me3 er sprake is van een strategische overheids investering om ook eentoekomstige economie te creeeren als de olie op geraakt terwijl chapter 11 een recht is binnen de amerikaanse wetgeving... Zonder een specifieke branche te beogen..

Over het salaris.. Leuk dat je bij de me3 meer verdient .. Nog leuker dat ze daar niet of nauwelijks belasting hebben. Maar wees eens eerlijk? Zou je zelf liever jnde zandbak wonen en werken en meer geld verdienen of heb je liever Nederland met je huis, boom en sportclub en hoge belastingen?

Het klinkt allemaal leuk .. Maar voor geld op een plek zitten waar je eigenlijk helemaal niet wil zijn is echt pure armoede..

Als de VNV echt als doel heeft om de nederlandse luchtvaart op de kaart te houden .. Zal ze echt nog veel proactiever de productiviteit moeten verhogen, de pensioen leeftijd moeten verhogen en durven toe te geven dat de verworven rechten simpelweg niet houdbaar meer zijn...
 
Welke rechter van het EHVJ heeft dat gezegd?
:biertje:

(We weten dat je graag ziet dat KLM vliegers tot hun 65e doorvliegt)
Er is een vergelijkbare rechtszaak geweest vanuit de UK voor het Europese hof waarin bepaald is dat je mensen hun dienstverband niet kunt beëindigen gebaseerd op hun leeftijd.

Om heel eerlijk te zijn maakt het me niks uit hoe lang de KLM vlieger doorwerkt. Of het nu 40, 60 of 70 is. Sterker nog het maakt mij niet uit hoeveel de KLM vlieger inlevert aan salaris of vrije tijd wat dan ook. Het verbaasd me wel dat de gemiddelde KLM vlieger denkt dat ze veel opofferen terwijl ze, zoals al vaker gezegd, een druppel op de groeiende plaat inleveren. Maar mochten ze echt denken dat ze met deze offers hun toekomst veilig stellen wens ik ze alle succes.

Hetgeen me het meeste irriteert is de onterechte slachtoffer rol waarin KLM gevolgd door hun vliegers zichzelf in afspiegelt. Ze hebben het puur aan hun eigen beleid te danken dat ze geen winst maken. In de UK hebben ze last van Amerikaanse maatschappijen die dankzij hun Chapter 11 overleefden, alle staatsmaatschappijen die op de UK vliegen maar ook hebben ze ook last van de oneerlijke concurrentie van KLM omdat op AMS vrijwel geen APD word gerekend voor transfer pax (met de pax die cityhopper en mainline in de UK oppikt kunnen ze makkelijk die 3 B747 kisten per dag vullen)

Ik ben het niet altijd eens met BALPA maar gelukkig in deze heeft BALPA een gezonde kijk op de luchtvaartwereld en heb ik begrepen dat ze niet meegaan met de VNV in actie.
 
Er is echter nog geen KLM vlieger tot het EHVJ gegaan om zijn pensioen op te schuiven. Dat was mijn punt....

Vrijwel geen ADP voor transfer? Hoe groot is het verschil tussen transfers en opstappers dan precies?
 
Er is echter nog geen KLM vlieger tot het EHVJ gegaan om zijn pensioen op te schuiven. Dat was mijn punt....

Vrijwel geen ADP voor transfer? Hoe groot is het verschil tussen transfers en opstappers dan precies?

Sorry je hebt gelijk NL heeft zelf helemaal geen APD. Kan je nagaan hoe oneerlijk de concurrentie is vanuit de UK gezien. Als je met BA naar KUL vliegt of via AMS met de KLM. Het zijn de airport fees waarbij transfer een voordeel heeft ten opzichte van point to point. NL heeft het APD gelijk afgeschaft waardoor de concurrentie ten opzichte van de UK nog oneerlijker word.

UK (nieuwe rates de oude waren veel hoger £194)

Band A (0 – 2,000 miles) Reduced Rate £13 Standard Rate £26
Band B (Over 2,001 miles) Reduced Rate £71 Standard Rate £142

Reduced Rate – for travel in lowest class available on aircraft*
Standard Rate – for any other class of travel


http://www.cheapflights.co.uk/news/air-passenger-duty-how-to-avoid-the-flight-tax/

You could reduce the amount of APD you pay by having a city break (of at least 24 hours) in a European city such as Paris or Amsterdam. That way you pay £13 for the flight to Paris or Amsterdam and the onward flights are APD free.

Another alternative is to book two separate flights. Fly from London to Amsterdam, for example, with one of the low-costers (£13) and book flights to your long-haul destination from there. The Netherlands government doesn’t levy a departure tax from Amsterdam.
 
Laatst bewerkt:
En wat zijn de tarieven van de airportfees van transfers en opstappers op Schiphol, aangezien gesteld werd dat voor transfers nagenieg niets betaald wordt ben ik wel erg benieuwd...

Ik kan mij niet herinneren dat er op Schiphol vertrekbelasting is geheven. Wanneer is dat afgeschaft dan?
 
Tarieven Schiphol

Tarieven Schiphol

En wat zijn de tarieven van de airportfees van transfers en opstappers op Schiphol, aangezien gesteld werd dat voor transfers nagenieg niets betaald wordt ben ik wel erg benieuwd...

Ik kan mij niet herinneren dat er op Schiphol vertrekbelasting is geheven. Wanneer is dat afgeschaft dan?

Je moet ~ongeveer denken:

Overstapper € 14,-
Op/Afstapper € 28,-

Daarnaast betalen passagiers nog:

  • Geluidsheffing
  • Security heffing

Het staat me niet helemaal vers meer bij maar ik dacht ook dat ATC heffing per passagier ging.

Ik kan de tarieven niet helemaal exact vinden, men maakt het wat moeilijk om ze precies te vinden.

Enfin, ergens in een ver verleden betaalde ik deze heffingen aan de diverse partijen om Schiphol heen en kan verzekeren dat er iedere maand een afdracht van de NVLS naar:
  • LVNL luchtverkeersleiding
  • Min van Justitie inzake de beveiliging, dit leidt weer tot scheve ogen bij politie versus Kmar omdat de afdeling Kmar Schiphol vrij ruim te besteden heeft.
  • Schipholfonds

De afdrachten voor deze heffingen geschieden op basis van de traffic cijfers die de maatschappijen zelf aanleveren aan de NVLS.
 
Daarnaast zou je jezelf moeten afvragen of de arbeidsstandaarden die deze maatschappijen erop nahouden passen bij de normen en waarden die wij in Europa nastreven. Of is echt enkel en alleen de prijs van een kaartje allesbepalend?

Helaas wel, en we zijn er allemaal schuldig aan. Toen je je laatste spijkerbroek kocht: hoe lang heb jij stilgestaan bij de arbeidsomstandigheden van degenen die hem in elkaar hebben genaaid? Precies.

De discussie over arbeidsomstandigheden kun je best voeren, maar als argument om klanten te overtuigen is hij kansloos. Prijsdumping? Klachten bij de WTO, en die procedures duren lang. De belangen van andere grote industrieën uit Europa in het Midden-Oosten zijn te groot en daarom zal er misschien wat gegrom richting de ME3 komen vanuit de EU, maar geen beet.

De luchtvaart is een global business, en daar zal AF/KL ook aan moeten wennen. De nieuwe CAO's waren 'the easy part'. Nu moeten er fundamentele hervormingen komen die KLM weer een concurrerend product tegen een concurrerende prijs laten bieden. In Frankrijk is het vrij treurig wat er allemaal (niet) gebeurt. KLM is, denk ik, het beste af als ze verkocht worden aan een partij die wel is aangepast aan de moderne luchtvaartwereld.
 
Laatst bewerkt:
We are a long way from the fully deregulated global industry I would like to see. It is also worrying to see protectionism rearing its head again, notably in the US where some carriers complain the Open Skies arrangements are benefitting non-US airlines, most particularly the Gulf carriers.

Willie Walsh; CEO IAG in het 2014 IAG annual report
 
Elbers kijkt nu toch naar ombouw van de business class in de A330s, volgens Luchtvaartnieuws. Mooi!

Weer een échte C-class stoel op de Europavloot zou helemaal geweldig zijn, daar zitten toch de klanten die het echte geld moeten binnenbrengen. Maar dat zal helaas wel een utopie zijn.
 
Terug
Bovenaan