What is your Take-Home pay at the end of the month

... Mensen die klagen over een 'magere' 3500 euro netto per maand... come on zeg !! :bwah: Ik schat in dat je het daarmee toch gauw beter hebt dan 75 a 85 % van de bevolking hoor !

Ik zie hier niemand klagen, en zeker niet over €3500 netto. Vliegers verdienen inderdaad over het algemeen meer dan de gemiddelde werknemer. Maar bedenk wel dat diezelfde vlieger een schuld heeft waar hij toch wel een kleine 10 jaar een kwart van z'n netto salaris aan spendeert.
 
P.S. Ik denk dat het niet onverstandig is om zo nu en dan even een reality-check te doen v.w.b. (on-) tevredenheid over het salaris... Mensen die klagen over een 'magere' 3500 euro netto per maand... come on zeg !! :bwah: Ik schat in dat je het daarmee toch gauw beter hebt dan 75 a 85 % van de bevolking hoor !

Dune, van dit stukje in je post word ik toch even helemaal niet goed. Die 3500 Euro netto, is bijna allemaal bij vliegers met minstens enige jaren ervaring op een jet. Ze vliegen veelal in b.v. de U.K., waar het leven minimaal 50% duurder is. Bovendien moet er aan de bank ook nog zo'n 700 Euro (van je netto salaris!) terugbetaald worden aan de bank. Het salaris is niet slecht, maar voor een vergelijkbare functie in het bedrijfsleven wordt een veel hoger salaris betaald.

Het is niet voor niets dat de piloten van b.v. America Airlines bij de salaris onderhandelingen terug willen naar het salarisniveau van 1992. Dit betekent een verhoging met 50%!

Als je het puur vanuit een zakelijk perspectief bekijkt, return on investment enzo, is het eigenlijk niet rendabel om te gaan vliegen!
 
Er heeft eens een keer iemand hier op Airwork een hele mooie spreadsheet neergezet met daarin allerlei berekeningnen. Stel je voor dat je €100k-€150k uitgeeft voordat je zit waar je zitten wilt en je dat bedrag in, pak 'em beet, 15 jaar wilt aflossen.

Dusss, je gezin, huis, auto, hypotheek, rentes en aflossing lening. Voor je het weet zit je netto onder modaal. En misschien wil je ook af en toe nog eens op vakantie en is er dat pensioen ding.
Vandaar dat er hier steeds meer op gehamerd wordt om, als je niet gegarandeerd er een baan aan overhoud, de opleidingskosten zo laag mogelijk te houden.

Militaire opleiding volgen, civiele ppleiding niet in NL, niet betalen voor rating etc.
En zoals al aangegeven, veel mensen zijn hier al tien jaar plus commercieel bezig.
 
Koning lucht snijdt inderdaad een mooi inderwerp aan.
Het leven in de UK , zeker rond London is stukken duurder.
Voor een miezerig appartementje betaal je al gauw 6-700 euro.
Als je commute dan betaal je datzelfde bedrag nog eens aan een huis in Nederland. Dubbele woonlasten dus. En er valt niet veel belasting af te trekken als je niet in Nederland werkt.

Vandaar dat de bases op het vaste land erg in trek zijn. :)
 
Er heeft eens een keer iemand hier op Airwork een hele mooie spreadsheet neergezet met daarin allerlei berekeningnen. Stel je voor dat je €100k-€150k uitgeeft voordat je zit waar je zitten wilt en je dat bedrag in, pak 'em beet, 15 jaar wilt aflossen.

Ik geloof dat dat IZ was die dat toen gedaan had....

Hele snelle rekensom met some basics:
Woonlasten in UK ongeveer 450 POND per kamer.....dus tegen de huidige koers doet een kamertje 650 Euro p/m EXLUSIEF belastingen, nuts etc.....
Tweekamerhuisje, pak-m-beet het dubbele....1305 Euro dus....

Snelle rekensom:
Wonen: 1305 Euro
Counciltax: 167 Euro
Inboedelverz, hypotheekverzekering, overige verzekeringen: 130 Euro
Gas, water, electra: 75 Euro
Woonlasten totaal: 1680 Euro....
Simpele auto inclusief verbruik en onderhoud: 175 Euro

Rente en aflossingen lening: 1000 Euro
Medische verzekeringen:90 Euro

Heb je nog niets gedaan en ben je al 2780 Euro kwijt....3500 - 2780 = 720 Euro = 495 Pond = 125 Pond per week....
Van die 125 pond per week moet je nog boodschappen doen, betaalt Overload zn vrouwen van (hey, die moeten idd niet duur zijn!! mag ik t nummer van je???!) etc etc
Helemaal geen vetpot dusssssssssss
 
Last edited:
Er heeft eens een keer iemand hier op Airwork een hele mooie spreadsheet neergezet met daarin allerlei berekeningnen. Stel je voor dat je €100k-€150k uitgeeft voordat je zit waar je zitten wilt en je dat bedrag in, pak 'em beet, 15 jaar wilt aflossen.

Sorry dat ik even onderbreek, maar waar kan ik dit vinden? Heb gezocht, maar kan het niet vinden
 
Sorry dat ik even onderbreek, maar waar kan ik dit vinden? Heb gezocht, maar kan het niet vinden

Dat zeg ik....Volgens mij is dat al een jaartje of 4 geleden......1 van de Trans-boys had zoiets gemaakt en ik geloof dat dat IZ was.....Of IZ kan zo aardig zijn dit opnieuw posten????
 
Maar Onassis, jij verdient helemaal geen 3500 netto, jij verdient veeeel meer. Ik kon als FO na m'n huur en aflossing studieschuld toch wel zo'n €1500 per maand sparen denk ik. Vergeet niet dat jij als FO al twee huizen hebt gekocht in het laatste jaar en nu naar een derde kijkt!!
 
Maar Onassis, jij verdient helemaal geen 3500 netto, jij verdient veeeel meer. Ik kon als FO na m'n huur en aflossing studieschuld toch wel zo'n €1500 per maand sparen denk ik. Vergeet niet dat jij als FO al twee huizen hebt gekocht in het laatste jaar en nu naar een derde kijkt!!

:grijns::grijns:
SSSSSST! Ik hoop niet dat de tax-man dit leest! :D

Het ging erom dat Dune met de 3500 Euri kwam als voorbeeld..dat ik idd nu meer verdien, ja gelukkig wel....maar ik heb ook maanden gehad van 1500 Euro inkomen en dan is de rekensom niet moeilijk dat een beginnende vlieger er behoorlijk wat bij moet stoppen!
Tenzij je een rijke pappa/mamma hebt zijn we er allemaal geweest


Wil nog wel dat nr van die goedkope vrouwen hebben hoor!
 
ik heb ook maanden gehad van 1500 Euro inkomen

Rot toch op man. Je trainings basic is al meer en dan krijg je er zelfs in training nog minstens 1500 euro sectorpay netto bij. (half sectorpay). OF bedoel je €1500 over, nadat je alles betaald en afgelost hebt?

(En neem m'n sectorcheque ff mee, het is een vette, met dank aan Boeing)

Maar ff serieus. Ik heb ook meer dan vier jaar op een (vliegende) baan moeten wachten en toen was het erg krap af en toe. En dan moet je je brevetten nog geldig houden en je verzekeren etc. We hebben geluk dat we nu zo'n goede baan hebben, ik ken genoeg mensen die het nog steeds erg zwaar hebben. En dan werk je als vlieger vaak ook nog niet tot je 65e en moet je elk jaar (of elk half jaar) een medical doen. Ken ook een aantal mensen die dat zijn kwijtgeraakt.
 
Rot toch op man. Je trainings basic is al meer en dan krijg je er zelfs in training nog minstens 1500 euro sectorpay netto bij. (half sectorpay). OF bedoel je €1500 over, nadat je alles betaald en afgelost hebt?

(En neem m'n sectorcheque ff mee, het is een vette, met dank aan Boeing)

Nope..eerste maanden 600 pond en half sectorpay....starten was niet eenvoudig..maar dat is off-topic
 
hmmm, ik kreeg de eerste maand 900 pond en daarna 1400 voor zes maanden. Zal wel weer veranderd zijn dan. Maar dan heb je in je training toch nog zo'n 1500Euro sectorpay netto daarbovenop.

Anyway.
 
EZY (UK) FO 2e jaar (kijk uit naar de SFO verhoging!);
Circa 2400-2600 GBP (3300-3600 EUR) netto per maand (incl. sectorpay);
375 GBP per maand van bruto salaris af voor spaarprogramma's;

Voor het perspectief (@ dune / wezzel):
200.000 EUR schuld (dus minimaal 1/3-1/2 van mijn salaris nodig voor aflossingen);
Salaris in de UK, dus geen hypotheekrente aftrek zoals in NL; levensonderhoud duurder in de UK;
Meeste van mijn oud-studiegenoten hebben een hoger besteedbaar inkomen dan ik; hoop ze over een jaar of 14 weer voorbij te streven...
 
Dat is ook helemaal niet zo interessant, want dat krijg je toch niet als je bij mijn bedrijf zou beginnen. Er zijn zoveel verschillenden opties en contracten bij Ryanair. Bovendien moet salaris je keuze voor een bedrijf niet teveel beinvloeden denk ik.
 
Dat is ook helemaal niet zo interessant, want dat krijg je toch niet als je bij mijn bedrijf zou beginnen. Er zijn zoveel verschillenden opties en contracten bij Ryanair. Bovendien moet salaris je keuze voor een bedrijf niet teveel beinvloeden denk ik.

Jaja.. . allemaal erg leuk....
Maar het topic is wat JIJ! mee naar huis neemt aan het einde van de maand..
En door wel veel commentaar te geven op anderen en zeggen dat jij ooo zoveel verdient.. Vind ik het een beetje wazig dat je nu opeens zegt dat het niet zo interessant is, en dat geld niet je keuze moet zijn voor een bedrijf.

Nou vind ik dat als er iets is waarmee je Ryanair steeds aanprijst dan is het Geld!.
Dus keer tijd voor je eigen getalletjes ??

Regards..
 
Ik heb nooit gezegd dat ik veel verdien, alleen als reactie op anderen. Ik heb regelmatif de FO's salarissen gepost omdat dat interessant is voor beginners, maar vooruit dan maar.

Laagste dit jaar +/-€ 8800,- netto. Hoogste tot nu toe dit jaar +/- € 9800,- netto. Daarbij komen nog toeslagen voor dingetjes die ik doe en de share options. Ik hoop op zo'n €40-50k volgend jaar, maar daar moeten we tegenwoordig helaas belasting over betalen heb ik net gehoord. (hoe heb jij dat laatst gedaan Onassis??)
Dat is LTC met laagste captains basic. Ik hoop dat het binnenkort flink omhoog gaat.
 
Er heeft eens een keer iemand hier op Airwork een hele mooie spreadsheet neergezet met daarin allerlei berekeningnen. Stel je voor dat je €100k-€150k uitgeeft voordat je zit waar je zitten wilt en je dat bedrag in, pak 'em beet, 15 jaar wilt aflossen.

Dusss, je gezin, huis, auto, hypotheek, rentes en aflossing lening. Voor je het weet zit je netto onder modaal.


De spreadsheet van Iz was inderdaad een mooie tool, ik kan hem ook nergens vinden, lijkt me toch iets voor de kennisbank.

Je berekening over netto onder modaal komen raakt kant nog wal natuurlijk. Modaal is €2500 per maand.. BRUTO. Kijk, dat jij een te dure auto rijdt en een te groot huis hebt, dat heeft niks met een modaal inkomen te maken.

Als je van 3500 euro niet rond kunt komen dan moet je je uitgaven eens bekijken.
 
Als je van 3500 euro niet rond kunt komen dan moet je je uitgaven eens bekijken.

Het is allemaal relatief Han, een gemiddelde student die doet het ook met minder dan 500 euro per maand. En pret dat ze hebben! Je leeft nou eenmaal naar je salaris. Tenzij je natuurlijk een oud omaatje bent die elke rode cent in een sok propt..
 
Back
Top