Welke iPad apps gebruik jij?

Ik denk dat de slogan van SD (SkyDemon) wel klopt. "VFR made easy." Geweldig programma en ik raad je aan om het gewoon eens te proberen (gratis trial van 30 dagen).

Probleem zit hem voornamelijk ik de prijs. Voor 200 euro het eerste jaar en 100 euro voor de volgende jaren is redelijk duur. De DFS VFR approach plates van Duitsland kosten nog eens 80 euro per jaar extra. Als je ook nog vliegplannen wil filen, betaal je ook nog iets van € 0,60 per vliegplan.

ANP (AirNavPro) is voor eenmalig 40 euro een app die gewoon die erg uitgebreid is. Verwacht alleen dat je soms wat meer zelf moet nadenken en prutsen voor alles goed werkt. ANP is meer een quick flightplan en navigation tool.

SD heeft een webbased en dedicated Windows tool om ook je volledige vluchtvoorbereiding te doen inclusief vertical profile met Airspace, NOTAMS en winds aloft, op weerkaartjes na een single window flight preparation.

Bij ANP moet je de NOTAMS en winds aloft ergens anders vandaan halen en je switcht tijdens het plannen tussen verschillende apps en systemen.

Beide apps timmeren hard aan de weg en geen van beide zullen je een slechte ervaring geven, maar de prijs kwaliteit verhouding van ANP is voorlopig niet te overtreffen. ANP is ook beschikbaar op Android, als dat platform onder vliegers steeds meer gebruikt gaat worden zal dat voor de ontwikkeling van ANP alleen maar goed zijn.
 
Sinds een aantal jaar gebruik ik skydemon en ben erg tevreden over het product. Groot nadeel is de prijs. Deze is overigens vergelijkbaar met pocketfms.

Een paar jaar geleden heb ik met een vriend gevlogen die ANP gebruikte en ik was niet onder de indruk. Op dat moment was het niet meer dan een movingmap. wellicht is het nu anders.

Bij skydemon krijg je onder andere een overzicht van weer, notams, direct toegang tot de aip, kaarten elke 28 dagen vernieuwd. In skydemon heb je alles voor je vluchtvoorbereiding.

Je kunt het 30 dagen gratis gebruiken, dus wellicht kun je het zelf het beste bepalen wat voor jou de beste tool is.
 
Toch nog eens terugkomend op het topic ”welke nav app voor de iPad".
.
[edit]... Ik zie in elk geval wel al één reden tégen Skydemon: de prijs...

Dat valt wel mee als je bedenkt dat je net zoveel landen kunt downloaden als je wil, dat zit in de prijs.

Verbaast me dat niemand Orbifly noemt! Welliswaar niet echt een app (een link naar een website met een icon) maar werkelijk een top product dat je in 1 oog opslag het weer op de velden in Europa geeft. Orbifly.com.
 
SkyDemon is prachtig, maar inderdaad de prijs is nogal stevig. Zeker als je bedenkt dat het programma er domweg mee ophoudt als je besluit je update abonnement niet te verlengen.
 
Ik was een tevreden gebruiker van ANP, nadat ik echter SD had gezien op de iPad van Dutchexperiment was ik snel over. Zou nu niet meer terug willen, erg mooie software, zeer mooie moving map (ook track up gewoon leesbaar). Geweldig hoe notams en weer zijn verwerkt.
De prijs valt inderdaad mee hoor, ga maar eens wat ICAO kaarten kopen voor ANP, dat loopt snel op. Nederland en Belgie 34 euro, Duitsland 65 euro, voor je het weet ben je net zo veel of meer kwijt.
Echt, je zou het eens moeten proberen, ook al ben je tevreden ANP gebruiker, dat was ik ook.
 
Ik heb nooit kaarten gekocht voor ANP. Ik heb nog altijd die goede oude vertrouwde papieren kaarten bij me, ergens achterin in de vliegtas.
Er zijn trouwens prima gratis kaarten voor ANP die tijdens het vliegen te gebruiken zijn.

- Ik zou dus kunnen kiezen om geen papieren kaarten meer te kopen en SD aan te schaffen of;
- ANP te gebruiken en papieren kaarten te kopen van de landen waar ik doorheen vlieg.

Optie 2 lijkt me voordeliger voor de gemiddelde VFR vlieger die elk jaar kaarten van NL, BE, FR en DU nodig heeft.

ANP kan ik ook als backup op mijn iPhone gebruiken. SD heeft geen backup, of je moet een 2e iPad kopen.

Kan je 2 iPad's gebruiken met 1 account bij SD?
 
@Dutchexperiment:
Hoe bevalt de iPad mini ?
Waarschijnlijk het ideale platform, ik heb, zoals je weet, de gewone iPad en die is toch wat aan de grote kant voor in kist. Hoop hem binnenkort een keer te kunnen bewonderen.
 
@Dutchexperiment:
Hoe bevalt de iPad mini ?
Waarschijnlijk het ideale platform, ik heb, zoals je weet, de gewone iPad en die is toch wat aan de grote kant voor in kist. Hoop hem binnenkort een keer te kunnen bewonderen.

Gebruik de iPad mini voor de vluchtvoorbereiding en back-up voor kaartjes onderweg. Ideaal formaat en accu gaat gloeiend lang mee. De mini heeft geen gps, dus navigatie op je mini is niet mogelijk. Had dat overigens ook niet gebruikt. Heb wel gps in de kist. Maar ik kan het mij voorstellen dat men graag gps wil.
 
Alle iPad's (ook mini) hebben een GPS als je de versie met 3G koopt. Heb hier ook de mini, bevalt prima. Ik vind de normale iPad nu ook gewoon "groot" lijken! :yeehaa:
 
Ik was een tevreden gebruiker van ANP, nadat ik echter SD had gezien op de iPad van Dutchexperiment was ik snel over. Zou nu niet meer terug willen, erg mooie software, zeer mooie moving map (ook track up gewoon leesbaar). Geweldig hoe notams en weer zijn verwerkt.
De prijs valt inderdaad mee hoor, ga maar eens wat ICAO kaarten kopen voor ANP, dat loopt snel op. Nederland en Belgie 34 euro, Duitsland 65 euro, voor je het weet ben je net zo veel of meer kwijt.
Echt, je zou het eens moeten proberen, ook al ben je tevreden ANP gebruiker, dat was ik ook.

Waar dit forum al niet goed voor is :biertje:

Gisteren SD trial op iPad gezet en.... Briljant. Was ( ben) ANP fan maar eerlijk is eerlijk: dit is echt beter en naar mijn mening het geld waard. Moet 'm overigens nog vliegend testen :yeehaa:
 
Zijn er trouwens mensen die vliegen op alleen iPads met Air Nav Pro of SkyDemon (eventueel een 2e iPad als backup)? En dus geen enkele papieren kaart bij zich hebben?
 
Even een duit in het zakje voor het weer.
In de voorbereiding maar ook vlak voor de vlucht pak ik MeteoEarth er vaak even bij.
Daarmee kun je makkelijk de windsnelheid(-svooruitzicht) zien, en als je de betaalde versie hebt zelfs de wind op een instelbare hoogte. Het enige jammere is dat je de windrichting moet gokken, maar dat is niet minder nauwkeurig dan alle andere berichten die ik kan krijgen.

..Maar ook bewolking, neerslag, temperatuur, luchtdruk

En over de iPad Mini ; ik heb 'm speciaal voor SD gekocht, en gebruik 'm in een kneepad als backup voor mijn papieren navplan. en dat werkt formidabel. Zeker ook omdat de klep de iPad beschermt tegen direct zonlicht, waardoor hij ( de afgelopen weken meegemaakt ) te warm wordt, en stopt met werken totdat ie voldoende is afgekoeld.
 
Zijn er trouwens mensen die vliegen op alleen iPads met Air Nav Pro of SkyDemon (eventueel een 2e iPad als backup)? En dus geen enkele papieren kaart bij zich hebben?

Ik vlieg met een iPad, een iPhone als backup en daarnaast heb ik ook de papieren kaart bij me. Overigens neem ik die kaart ook om een andere reden mee dan het feit dat ik controle zou kunnen krijgen.
Ik neem vrij vaak mensen mee die geen ervaring hebben en bij een overlandje is het dan vaak makkelijker om dingen uit te leggen aan de hand van een papieren kaart dan aan de hand van wat je ziet op een ipad of iphone. (Zeker omdat ik dingen over vliegplannen, routes en dat soort dingen vaak uitleg onder het genot van een kopje koffie, op een zonovergoten terras.)

Zelf gebruik ik trouwens EasyVFR van de PocketFMS foundation. Ik weet het, wellicht niet de goedkoopste optie, maar ik kan wel lekker (helaas op windows, maar gelukkig kan ik windows ook in een virtual box draaien) thuis dingen plannen op de PC en die vervolgens super simpel uploaden naar EasyVFR.
Ik kan mijn Notam's vrolijk naar binnen trekken, weer informatie er bij en vliegen maar.
 
Ik gebruik air navigation pro op een IPAD 3G. Ik ben erg ontevreden over de performance.

Zijn er mensen met air navigation pro op een ipad 4 (volgens mij is de ipad 5 nog niet uit) en hoe ervaren jullie de performance?

Voor de duidelijkheid: ik heb alle andere apps netjes afgesloten op de ipad. De applicatie is meestal erg traag bij verschuiven van de moving map en bij inzoomen en uitzoomen.

De ipad 4 zou 2x zo snel zijn als de ipad 3 vandaar ben ik ds benieuwd of de performantie dan wel goed is.
 
Last edited:
Waar ik nu eigenlijk naar benieuwd ben, is of jullie in SKYDEMON ontdekt hebben hoe (of?) je plates kan oproepen die niet van SD zelf zijn. Dus waarvan je zèlf pdf's hebt. Of bijv Jeppesen plates.

En dat dan bij voorkeur inflight. Vanuit SD dus, met de tab "plates".

Reden is dat ik de bedragen die SD vraagt voor bijv Duitsland veel te hoog vindt. Bovenop het ABO van SD zelf, nog 's een keer...
 
Van veel landen zijn de plates gratis via de AIP, dus ook gratis via SkyDemon. In Duitsland betaal je 60-70 euro voor de VFR plates, of je dat via SkyDemon doet of niet...
 
Ik gebruik trouwens de app pilotwizz voor de iPhone en die bevalt heel goed. Is gratis. Alleen niet meer te gebruiken met iOS 8.

Wie weet er een ander gratis alternatief?
Het gaat dus om allerlei berekeningen zoals windfactor, w&b, fuel, etc...
 
Foreflight

Foreflight

Vanaf deze zomer ook in Europa te gebruiken. €106,- is niet slecht voor een Basic abo, echter, in vergelijk met bijvoorbeeld Skydemon wat ik nu gebruik (VFR) ben ik nog niet helemaal overtuigd. Voorbeeld; je kan een gemaakt vliegplan niet omzetten naar een .gpx file. Ik vlieg met een Dynon Skyview, en een .gpx file is perfekt. Op USB zetten, vervolgens uploaden in Skyview en klaar is Kees.

Ook in de planning vind ik tot nu toe Skydemon heel prettig; in een rechte lijn plannnen en dan kijken welke “warnings” er verschijnen. Vervolgens om die problemen plannen, zowel horizontaal als vertikaal (Foreflight maar één cruising altitude). Binnen een paar minuten heb je een mooi vliegplan.

Het voordeel van Foreflight kan het afsluiten van een vliegplan zijn. Dit gebeurt online bij Eurocontrol. Één centrale dus geen gezeur. Met Skydemon heb ik altijd dat na de landing in Frankrijk ik toch nog een telefoontje ontvang of ik wel geland ben. Ondanks dat ik m online afgesloten heb èn een email ter conformatie heb ontvangen.

Een absoluut voordeel van Foreflight is de Radar overlay. Ziet er erg mooi uit.


Iemand ervaring in de US? En iemand ervaring met beide? Ben benieuwd.

Gr.

Chupito
 
Een absoluut voordeel van Foreflight is de Radar overlay. Ziet er erg mooi uit. Iemand ervaring in de US? En iemand ervaring met beide? Ben benieuwd.

Bepaalde overlays (zoals het weer en ander verkeer) werken naar mijn weten in Europa niet, aangezien dit via FIS-B werkt. Dat netwerk bestaat in Europa niet. Correct me if I’m wrong! :biertje:

In Amerika heb ik een tijdje de gratis versie van ForeFlight gebruikt. Vond het erg fijn werken! Echter, vind ik in Europa SkyDemon erg prettig. Aangezien Nederland zo’n extreem restrictief en complex luchtruim heeft, vind ik de duidelijke waarschuwingen (zowel tijdens de plannings- als de vluchtfase) van SkyDemon goed werken. Echter, is het al een tijd geleden dat ik ForeFlight probeerde, dus welicht zijn er inmiddels wat updates waar ik niet van af weet! :)

Lowpass
 
Back
Top