Welke iPad apps gebruik jij?

Bepaalde overlays (zoals het weer en ander verkeer) werken naar mijn weten in Europa niet, aangezien dit via FIS-B werkt. Dat netwerk bestaat in Europa niet. Correct me if I’m wrong! :biertje:


Lowpass

Ik heb de app gedownload, zonder account aan te maken (Europa nog niet uit). Zolang je internet hebt geeft hij het weer aan. Mits je niet te hoog vliegt ga ik er vanuit dat je dat tijdens het vliegen ook hebt (3G/4G?)... of natuurlijk ADS-B met abo, maar dat bedoelde ik niet.
 
NOS Teletekst.


Briljant in al zijn eenvoud, altijd up to date, geen reclame en al 38 jaar dezelfde paginanummers. :biertje:
 
Weet een van jullie een mooie app/site voor NOTAMS? Vroeger was er notamplotter, maar zo te zien is die uit de lucht.
 
Vanaf deze zomer ook in Europa te gebruiken. €106,- is niet slecht voor een Basic abo, echter, in vergelijk met bijvoorbeeld Skydemon wat ik nu gebruik (VFR) ben ik nog niet helemaal overtuigd. Voorbeeld; je kan een gemaakt vliegplan niet omzetten naar een .gpx file. Ik vlieg met een Dynon Skyview, en een .gpx file is perfekt. Op USB zetten, vervolgens uploaden in Skyview en klaar is Kees.

Ook in de planning vind ik tot nu toe Skydemon heel prettig; in een rechte lijn plannnen en dan kijken welke “warnings” er verschijnen. Vervolgens om die problemen plannen, zowel horizontaal als vertikaal (Foreflight maar één cruising altitude). Binnen een paar minuten heb je een mooi vliegplan.

Het voordeel van Foreflight kan het afsluiten van een vliegplan zijn. Dit gebeurt online bij Eurocontrol. Één centrale dus geen gezeur. Met Skydemon heb ik altijd dat na de landing in Frankrijk ik toch nog een telefoontje ontvang of ik wel geland ben. Ondanks dat ik m online afgesloten heb èn een email ter conformatie heb ontvangen.

Een absoluut voordeel van Foreflight is de Radar overlay. Ziet er erg mooi uit.


Iemand ervaring in de US? En iemand ervaring met beide? Ben benieuwd.

Gr.

Chupito

Ik heb vandaag ForeFlight USA+Europa gekocht. Ik ga 'm eind juni uitgebreid testen, dan laat ik iets weten.
 
Een nadeel van Skydemon is weer dat je per land de AIP moet aanschaffen (voor die landen waarvoor dat nodig is, sommige zijn gratis). Duitsland alleen kost al €50,-. Zwitserland of UK erbij en nog wat flightplan-credits en het is al even duur om Foreflight erbij te kopen en dan beide te gebruiken.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaring met Foreflight is.

Gister met skydemon onderweg geweest, en over een vlucht van 1:30 maar 1 minuut afwijking, en 2 kg brandstof na landing (in mijn voordeel). Voor zowel de heen als terugreis; Niet slecht.

“Het voordeel van Foreflight kan het afsluiten van een vliegplan zijn. Dit gebeurt online bij Eurocontrol. Één centrale dus geen gezeur. Met Skydemon heb ik altijd dat na de landing in Frankrijk ik toch nog een telefoontje ontvang of ik wel geland ben. Ondanks dat ik m online afgesloten heb èn een email ter conformatie heb ontvangen. ”

Dit blijkt niet aan de app te liggen maar aan Reims, had namelijk het vliegplan gister afgesloten in de app, daarna DFS gebeld, en nog werd ik gebeld de Fransen...
 
Bedankt voor de reacties chupito en dogleg. Ik zoek eigenlijk iets waar het in geplot is; zoiets als deze website http://notaminfo.com/netherlandsmap. Aeroweather pro gebruik ik zelf ook, prima app - alleen geen enroute notams.

Heb je wel naar mijn link gekeken? Die geeft juist wel geplotte NOTAMs.

Klik op de link, log in en klik op 'VFReBULLETIN' (niet op het woord dat ervoor staat, het zijn 2 verschillende links naast elkaar)
 
Ik had wel een account gemaakt, echter niet de VFReBULLETIN gevonden inderdaad. De map functie werkt helaas niet.

Heb een app gevonden in de appstore genaamd "AeroNOTAM", deze werkt prima vooralsnog. Wel op basis van abonnement - een dollar per maand geloof ik; waarvan de eerste twee weken gratis.
 
Last edited:
Nu ik weer wat SEP aan het vliegen ben gebruik ik de volgende websites/apps in mijn voorbereiding.

Skyvector.com
Hier kan je globaal je route op plotten in elke willekeurige browser. Simpel point en click systeem. Met een account kan je zelfs flightplans opslaan. Heel makkelijk stuur je flightplans in .GPX bestand naar je email en upload je hem vanuit daar naar ANP.
Vaak print ik het navlog uit of sla ik deze op in PDF en drop hem in ibooks. Het navlog is accuraat als je de details van je vliegtuig goed invult.

Air Navigation Pro
Voor 45 euro ben je een jaar gedekt met een up-to-date aeronautical database en notam info. In je email open je het zojuist genoemde .GPX bestand en zie je de route mooi verschijnen in ANP.
Verder download ik altijd de gratis elevatie bestanden en de beschikbare kaarten. Works for me. Navigeren op een specifiek waypoint op een specifiek tijdstip doe ik wel weer als ik ervoor betaald krijg. Nu is het summum gewoon ontspannen sturen en genieten.

LVNL Home briefing
Een copy paste van de route uit Skyvector in je eigen account bij home briefing. Zelf simpel een template creëren bespaart je een hoop tijd als je even snel een FPL moet filen. Even bellen met FSC kan ook om het e.e.a. te wijzigen en die service is altijd uitmuntend.
To be sure draai ik ook nog even de NOTAM uit in PDF en zet die middels Airdrop op mijn iPhone en iPad (dubbel genaaid...).

Windy.com
Handig te benaderen via je browser of gewoon downloaden in de appstore. Geeft een goed globaal weerbeeld en met de verschillende lagen kan je ook gemakkelijk alle gegevens achterhalen voor je performance berekening. Wel zo makkelijk als je bestemming geen METAR heeft.

Afgelopen weekend een trip naar Zweden gemaakt. Volledig op ANP, maar wel met de oude vertrouwde kaarten binnen handbereik. Gekocht voor een schappelijke prijs bij de pilotshop op Lelystad. Niks gaat boven een stuk papier in je hand.
 
Ok. Heb uiteindelijk Foreflight Europe gekocht, zodat ik alle AIP van Europa heb. Heb in $ betaald, dus uiteindelijk €87 betaald ipv €94. Blijf een NL’er. Ik moet zeggen dat de aanvliegroutes erg duidelijk zijn, dus wat dat betreft tevreden. Voor de rest minder onder de indruk. Navlog is alleen beschikbaar online via internet. Pas daarna in de app ook beschikbaar. Hetzelfde voor autoroute. In de app werkt het pas als ik via safari de autoroute heb gebruikt. Volgend Foreflight zou het met de volgende update opgelost zijn. Dat was het niet...

Vwb autoroute; absoluut waardeloos in Europa, want je vliegt door al het mogelijke luchtruim zonder waarschuwing. In de USA zal het mooi zijn, hier niet.

Na een beetje sleutelen de W&B aan de gang gekregen met de juiste data. Het nadeel is dat je zelf de tripfuel elke keer moet aanpassen. Het gaat niet automatisch per trip (zoals bij SD).

Ook het filen van een vliegplan gaat niet automatisch goed, zonder aanpassingen. Ik moet de TAS verbeteren, alhoewel die wel juist in het profiel staat.

Ik blijf voorlopig beiden gebruiken, maar zal SD vooral voor plannen en filen gebruiken. Foreflight in de lucht voor de VFR AIP gegevens. Nog steeds goedkoper dan voor elk land apart via SD een jaarabo te nemen. Wel jammer dat het niet vlekkeloos werkt, had er veel vam verwacht....
 
Back
Top