Welke iPad apps gebruik jij?

Ik heb nu een Dual GPS150 en Air Nav Pro, maar de moving map werkt niet. Volgens de Dual GPS app is er wel connectie met de GPS en kan positie bepaald worden, maar Air Nav Pro krijgt de gegevens van de GPS niet door.

Heeft iemand een oplossing voorhanden?
 
Ik gebruik Skydemon in combinatie met jeppesen (jeppTC). Over skydemon ben ik erg tevreden, een prima user interface + notam's en taf's direct op je scherm. Prijs bevalt me ook wel aangezien je zonder extra kosten de kaarten van de meeste Europeese landen kunt laden. JeppTC is een 1 op1 vervanging van de botlang en gelukkig zeer eenvoudig in het gebruik.

Orbifly, daar heb ik nog niemand over gehoord. Erg handig om een overzicht te hebben van het weer om je heen en als je een link opstaat komt er een icooontje bij.

Homebriefing.nl voor mijn vliegplannen, een prima app als je een account aanmaakt dan geeft het je veel......en dat van onze belastingcentjes gemaakt, het kan dus wel!

Wie vfr in Frankrijk vliegt moet hebben: IVAC en F-AERO ik heb er nog niet veel mee gedaan.

Pooleys heeft Iplates, wel aardig maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Ik dacht met een teken-app zoals whiteboard ook geen pen en papier meer nodig te hebben, maar op mijn knie heb ik toch een klein kneeboardje en de Ipad hangt met een ram-mount aan het plafond.
 
Even dit topic nieuw leven inblazen. Beste mensen, we zijn weer een tijd verder. En zoveel apps verder. Anyone?

Mijn bijdrage: "pilots hndbk". In de appstore voor 1 of 2 euro (vergeten). Zeg maar, de Mosbach in het Engels.

Mijn vraag: op de club nagevraagd naar "Airnav Pro". Een aantal hebben het maar... Gebruiken het niet. Dat weerhoudt mij nog (toch een hoop geld).
Ik wil: moving map, log van route, hoogte etc, kaarten en berekeningen zou leuk zijn. Is dit dan toch de app voor mij? Of zijn er (inmiddels) alternatieven?
Het is puur voor VFR sep hobbywerk.
.
 
Ik wil: moving map, log van route, hoogte etc, kaarten en berekeningen zou leuk zijn. Is dit dan toch de app voor mij? Of zijn er (inmiddels) alternatieven?
Het is puur voor VFR sep hobbywerk.
.

Air Nav Pro, punt. Is eenmalig bedragje van 30 euro, (bijna) net zo duur als een overland landing op Seppe dus. Dan krijg je ongelimiteerd updates en upgrades. Gewoon doen, koop meteen een zuignap houder om het af te maken (Xenos: 15 euro).

Als je ook een iphone hebt kan je zowel de app als de gekochte kaarten daar ook op downloaden, dus heb je een perfecte backup. Scheelt je dan weer de kosten van de papyrus kaart en daarmee heb je de app er weer uit. Als je uitleg over gebruik wil, let me know, vlieg eens langs.
 
Air Nav Pro is inderdaad het enige product in de luchtvaart wat veel te goedkoop is :D Oftewel dubbel en dwars het geld waard.
 
Nou, dat is duidelijk. Airnav pro dus. Ik zal het dan verkeerd hebben begrepen want ik dacht dat er jaarlijks kosten bij kwamen voor kaarten en zo. Jammer dat net de iTunes kaarten aktie bij Kruidvat over is. :niet_bli:

Enne, papyruskaart? De papieren versie is dan toch nog steeds verplicht?
 
Nou, dat is duidelijk. Airnav pro dus. Ik zal het dan verkeerd hebben begrepen want ik dacht dat er jaarlijks kosten bij kwamen voor kaarten en zo. Jammer dat net de iTunes kaarten aktie bij Kruidvat over is. :niet_bli:

Enne, papyruskaart? De papieren versie is dan toch nog steeds verplicht?

Je kan gewoon gratis open source kaarten downloaden, de airspaces, bakens en airport layers zitten er standaard al in. Als je een officiële DFS kaart wil gebruiken kan je die vanuit de app kopen, maar hoeft niet. Je kan die wel degelijk gebruiken als officiële kaart, er staat nergens dat de kaart op papyrus, hout of gebeiteld in steen moet zijn. Wel is wat common sense handig, het kan dus geen kwaad om een papieren backup te gebruiken. Of als je een iPhone hebt, dan kost het niks om zowel de app alsmede de gekochte kaarten daarop te downloaden onder dezelfde Apple ID.

Als die 29 euro ofzo in een jaar voor een kaart al teveel is snap ik niet dat je motorvliegen als hobby houdt, maar goed.
 
Ik heb 'm ook en ik vlieg nog geeneens! :) (Gaat nog wel komen)
Leuke side-step: Air Nav Pro heeft een bridge ingebouwd naar MS FS9, FSX, en X-Plane (9 en 10). Kun je je iPad / iPhone ook als moving map bij het simmen gebruiken (en vast oefenen welke handelingen wanneer gewenst zijn)
Heb je een facebook account, dan kun je hier eens kijken voor een plaatje van welk een leuks je daarme thuis al kunt doen ;)facebook linkje

Ik heb idd openstreetmaps kaarten er onder geprojecteerd. Werkt voor mij prima, alleen mis je de MEF of MSA aanduidingen dan. Dus voor vlieghoogte planning ben je dan toch op het officiële kaartmateriaal aangewezen.

Top app!
 
Enne, papyruskaart? De papieren versie is dan toch nog steeds verplicht?

Als jij in de wet vindt waar dat staat, krijg je een biertje van me. :biertje:

Het enige wat ik heb gevonden is het volgende:

(11) current and suitable aeronautical charts for the route of the proposed flight
and all routes along which it is reasonable to expect that the flight may be
diverted;

Oke wat is dan "current and suitable aeronautical charts"?

CURRENT AND SUITABLE AERONAUTICAL CHARTS
1. The aeronautical charts carried should contain data appropriate to the applicable
air traffic regulations, rules of the air, flight altitudes, area/route and nature of the
operation. Due consideration should be given to carriage of textual and graphic
representations of:
a. aeronautical data including, as appropriate for the nature of the operation:
i. airspace structure;
ii. significant points, navigation aids (navaids) and air traffic services
(ATS) routes;
iii. navigation and communication frequencies;
iv. prohibited, restricted and danger areas; and
v. sites of other relevant activities that may hazard the flight; and
b. topographical data, including terrain and obstacle data.
2. A combination of different charts and textual data may be used to provide
adequate and current data.
3. The required aeronautical data should be appropriate for the current aeronautical
information regulation and control (AIRAC) cycle.
4. The required topographical data should be reasonably recent, having regard to the
nature of the planned operation.

Dus Air Nav Pro mag prima je source of single information zijn zolang het voldoet aan bovenstaande eisen.
 
Moet je alleen wel een airworthiness approval voor je iPad hebben.... Officieel mag je de iPad niet gebruiken. Zelf al zou jij zelf je iPad airworthiness approval hebben dan moet het ook nog toegestaan zijn door je werkgever d.m.v. de Operations Manual. Dus single source gaat niet op.... Heb nu wel trek in een koud pilsje :)



Portable electronic devices
An operator shall not permit any person to use, and take all reasonable measures to ensure that no person does use, on board an aeroplane a portable electronic device that can adversely affect the performance of the aeroplane’s systems and equipment.

6.1 EFB Hardware Approval Process
6.1.1 Class 1 EFB
A Class 1 EFB does not require an airworthiness approval because it’s a non-installed equipment however paragraph 6.1.1.a) through 6.1.1.d) here below should be assessed if relevant. During the operational approval process an assessment should be made of the physical use of the device on the flight deck. Safe stowage, crashworthiness, security and use under normal environmental conditions including turbulence should be addressed.
a) EMI Demonstrations
For the purpose of EMI demonstrations, EFB Class 1 devices may be considered as PEDs and should satisfy the criteria contained within TGL No. 29 or AC 91.21-1A. If the EFB system is to be used during critical phases of flight (e.g., during take-off and landing), further EMI demonstrations (laboratory, ground or flight test) are required to provide greater assurance of non-interference and ensure compatibility. For use during critical flight phases, the EFB system should comply with the requirements of ED-14()/DO-160() Section 21, Emission of Radio Frequency Energy.
b) Lithium Batteries
During the procurement of Class 1 EFBs, special considerations should be given to the intended use and maintenance of devices incorporating lithium batteries. In particular, the operator should address the following issues:
• Risk of leakage
• Safe storage of spares including the potential for short circuit
• Hazards due to on-board continuous charging of the device, including battery overheat
As a minimum specification, the lithium battery incorporated within the EFB device should have been tested to Underwriters Laboratory Inc (UL) Standard for Safety for Lithium Batteries reference UL 1642. The operator is responsible for the maintenance of EFB system batteries and should ensure that they are periodically checked and replaced when required.
c) Power Source
The EFB power source should be designed such that it may be deactivated at any time. Where there is no possibility for the flight crew to quickly remove or un-plug the power to the EFB system, a clearly labelled and conspicuous means (e.g., on/off switch) should be provided. Circuit breakers are not to be used as switches; their use for this purpose is prohibited.
In order to achieve an acceptable level of safety, certain software applications, especially when used as a source of required information, may require that the EFB system have access to an alternate power supply.
d) Data Connectivity
Data connectivity to other systems is not authorised except if connected to a system completely isolated from the avionics/aircraft systems (e.g., EFB system connected to a transmission media that receives and transmits data for AAC purposes on the ground only). Any other type of data connectivity requires an airworthiness approval.
 
Jij quote EU-OPS gok ik.

Die is voor ons, één motorige vliegende stervelingen aka ppl'ers, niet van toepassing.

:)
 
Jij quote EU-OPS gok ik.

Die is voor ons, één motorige vliegende stervelingen aka ppl'ers, niet van toepassing.

:)

Dubbelklikken op je home button. App zoeken in zoekbalk. App ingedrukt houden tot ie schudt. Op minnetje drukken. Home knop drukken. App opnieuw opstarten. Succes
 
Toch nog eens terugkomend op het topic ”welke nav app voor de iPad".
Ik lees hier dus dat jullie van airnav pro nogal gecharmeerd zijn. Echter, op allerlei Engelse (US?) forums wordt dit als zwaar ondergeschikt beschouwd aan SKYDEMON.

Gebruikt niemand van jullie dit dan? En kun je dan vertellen waarom deze? Of juist niet? Ik snap niet zo goed waarom er zo'n verschil is in opvatting met de Engelstalige boys en girls.
.
[edit]... Ik zie in elk geval wel al één reden tégen Skydemon: de prijs...
 
Last edited:
Back
Top