Vragen GVSS

Geloof me, je eerste vlucht is waarschijnlijk ook niet je beste :D. Het is niet zo moeilijk in principe, maar zo voor de eerste keer... Valt stiekem toch niet mee hoor ;)
 
maverick je hebt het helemaal fout:) klopt ze kijken naar wat je van je fouten leert, geloof mij ik heb de gvss niet gehaalt dus ik kan erover mee praten.

De eerste vlucht van mij ging niet erg goed teveel foutjes, vlucht 2 idem dito.
Vlucht 3 heb ik daarintegen wel goed gevlogen, vlucht 4 ging matig.
Aangezien deze uitslagen mocht ik door naar de laatste vlucht, ik heb deze vlucht verknalt doordat ik de st ijgende bochten niet goed heb getimed en de daling ook te vroeg had ingezet.

Toen ik met de man sprak zei die letterlijk : ''aangezien je eerste vluchten ook niet erg goed gescoord zijn denk ik niet dat we v erder met je zullen gaan ''

Dus SCOOR ZO HOOG MOGELIJK
 
Bedankt beide, nuttige informatie! 8ereek, inderdaad van die kant bekeken is dat ook erg logisch. :) Maargoed, ik heb nog even de tijd om voor te bereiden, selectie staat geplanned voor mij in augustus. Moet eerst mijn eindrapport naar 6VWO halen.
 
Klopt, maar kan nu al niet wachten (al 17 jaar niet..:p). Maar wil gewoon op tijd goed voorbereid zijn. Jij veel succes alvast dan!
 
niet teveel hopen en fouccsen op gvss, heb ik ook gedaan. De teleurstelling wordt alleen maar groter:) ik baal ear nu nog steeds zo erg van, nadat ik gister top gun had gekeken kwam alles weer naar boven;)

probeer eerst maar is po-1 te halen 2 op de 10 halen die gemiddeld ook maar;)
 
niet teveel hopen en fouccsen op gvss, heb ik ook gedaan. De teleurstelling wordt alleen maar groter:) ik baal ear nu nog steeds zo erg van, nadat ik gister top gun had gekeken kwam alles weer naar boven;)

probeer eerst maar is po-1 te halen 2 op de 10 halen die gemiddeld ook maar;)

read ^^ I've learned...
Maar dan nog is het lastig om nog niets aan GVSS te doen, als je data maar een week uit elkaar liggen, en je geen zin hebt in eenzame opsluiten voor een week...

(sorry, ben net klaar met ontzettend epidemiologie (krijg dat maar eens in een keer je mond uit) verslag. En ben gaar)
 
ik heb een vraagje tijdens het leren van de procedures namelijk;

er wordt naar klimvlucht gevraagd. De volgende procedure dient dan volgens het boekje ingezet te worden.

3 sec voor aangegeven tijd (20:20) neus 6 graden omhoog. Trim 2,5 slagen nose up. Wacht tot 80 kts, bij 80 kts gas bijgeven tot 2470 rpm. Bij 75 kts toerental controleren. Stabaliseren en fijn trimmen tot 75 kts.

Hierna dient "level off" ingezet te worden namelijk;
20 voet voor de aangegeven hoogte de image op de horizon plaatsen. Door de snelheid verhogen 3 slagen nose down. Laat snelheid opkomen tot 95 kts. Haal throttle terug naar 2300 rpm. Trim het vliegtuig af en doe alle checks.
------

Als dit allemaal uitgevoerd zoals aangegeven ontstaat er dan niet een vlucht waarbij van 80 naar 75 kts en vervolgens 75 tot 95. En daarna weer cruise snelheid. Is dit niet nadenken gewoon doen of wordt dit daadwerkelijk gecontroleeerd??

Bedankt
 
Bij normal cruise power is je snelheid ongeveer 95kts. Als je dus een klimvlucht inzet, loopt je snelheid achteruit door meer luchtweerstand. Je loopt dan dus van 95kts terug naar 75kts. Echter, volgens de procedure moet je bij 80kts gas bijgeven, om ervoor te zorgen dat je genoeg vermogen hebt tijdens de klim.

Bij de level-off procedure laat je de snelheid eerst opkomen, om vervolgens het vermogen terug te nemen. Je cruise snelheid is 95kts bij normal cruise power, dus is de handelingsvolgorde volkomen logisch bij de level-off procedure.

Je vlucht gaat dus zo; Horizontale vlucht met 95kts --> Klimvlucht 75kts (zie handelingsprocedure voor de handelingsvolgorde) --> Horizontale vlucht 95kts.

Dus niet van 80 naar 75 en dan 95, maar van 95 naar 75 en weer terug naar 95. Die 80 heeft niets te maken met je horizontale of klimvlucht, maar het is enkel het punt waarop je extra vermogen moet bijgeven, om ervoor te zorgen dat je op het juiste tijdstip 75kts klimvlucht behaalt. Als je pas bij 75kts extra vermogen begint bij te geven, dan heb je niet genoeg vermogen om voldoende te klimmen aangezien er altijd een vertraging is in de werkelijke snelheid na het opvoeren/verminderen van vermogen.
 
Wat is precies je vraag? Als het niet in het boekje stond werd het ook niet gecontroleerd. Doe alle handelingen zoals ze er staan, mits anders aangegeven :)
 
Er staat een camera op je neus, en er zit een testleider naast je. Die ziet alles wat je doet, en als jij dingen overslaat dan merkt ie dat direct. Aangezien je afwijkt van de procedures zul je uiteindelijk ook te snel of te langzaam gaan en uiteindelijk niet op het juiste punt weer landen. Als je jezelf in de nesten hebt gewerkt dan zul je moeten corrigeren. Als je bijvoorbeeld te snel bent gaan dalen, of te langzaam. Als je dan een andere procedure volgt .. tja, als je daarmee bewust jezelf corrigeert dan is het positief, maar anders niet.
 
ik ben nu ook flink aan het leren voor de gvss, maar 1 ding snap ik niet.
in het boekje staat bij level off "trim nu het vliegtuig exact af op 95kts, fijn trimmen". hoe moet je hier nou trimmen, met de gashendel of moet je gewoon met het trimwiel trimmen?
 
Je duwt het stuurwiel naar voor om af te levellen, dan laat je de snelheid oplopen naar 95kts, ondertussen draai je het trimwiel een paar keer nosedown. Als je snelheid bereikt hebt trek je de gashendel een beetje terug.

Trimmen doe je met het trimwiel...
 
Dag mensen,

Uit het blauwe boekje is iets mij niet duidelijk. Bij de procedure voor het horizontaal komen na een daalvlucht staat er dat er nose down getrimmed moet worden. Dit vind ik vreemd omdat je de neus van het vliegtuig omhoog brengt om horizontaal te komen. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Cigarette
 
Er staat dat bij gelijkblijvende snelheid je niet hoeft te trimmen.

Wanneer de snelheid oploopt gaat de lucht ook sneller over je vleugels heen en door deze extra lift zal je neus ook omhoog gaan. Dit betekent dat de snelheid terug zal lopen.

Aangezien je trimt voor snelheid, trim je de neus naar beneden om de snelheid weer op te kunnen laten lopen.
 
Back
Top