Vragen GVSS

fly+

New member
Ik heb mijn PO1 gehaald een paar dagen geleden, opzich al een hele prestatie vond ik.. maar nu komt zoals jullie weten de intake voor de GVSS.
Het boekje heb ik al doorgelezen en ik ben al een heel eind gekomen, maar ik had nog een paar vragen waar ik niet helemaal uit kom.

Het gaat met name om het draaien van bochten: Als ik een bocht naar rechts maak (dus bijv van Noord naar Oost.) Geef ik een uitslag naar rechts met het stuur. Maar door het neveneffect van de propellor (links omhoog wegtrekken) zou je zeggen dat je later voeten moet geven omdat het vliegtuig op dat moment al naar omhoog wegtrekt.
Bij een linkerbocht zou ik zeggen dat je direct voeten moet geven, omdat het vliegtuig al naar links trekt en dus naar de grond..

In het mooie boekje wat ik erbij heb gekregen zeggen ze dat bij een rechterbocht je later voeten moet geven en een linkerbocht direct bij de uitslag. (links leiden en rechts laten.)

ik loop hierop vast, iemand die mij kan vertellen waarom je direct voeten moet geven bij een linkerbocht en laten bij een rechterbocht?

p.s. tips voor bij het leren?
 
Omdat door de werveling van de wind door je prop je kist als naar links giert. Dat effect bestaat dus al.

Tips voor het leren...
Probeer het in de practijk te zien. Dus niet alleen de regeltjes uit je hoofd stampen. Maar probeert het ook te snappen.
 
Ik ben momenteel ook aan het leren en ik moet zeggen dat het er redelijk in zit.

Echter, ik vraag me wel af waarom je bij aanvang van een klimvlucht 2 nose up moet trimmen en bij het horizontaal komen(na klimmen) 3 slagen nose down ...dat verschil is me niet duidelijk.

Iemand die hier antwoord op heeft?

Alvast bedankt!
 
klinkt inderdaad een beetje onlogisch heh, je zou denken dat als je weer horizontaal vliegt 2x nose down moet trimmen... lijkt mij ook. maar ik heb bij mijn gvss geleerd dat de trim settings niet zo nauw luisteren. de instructeurs gaven als aanvulling op de trim settings uit de instructievideo altijd de opmerking: zo ongeveer, of zoiets als: 2 á 2,5 slagen.
theoretisch zou je zelfs zonder trim kunnen vliegen, alleen maak je het jezelf erg moeilijk om 'netjes' te vliegen (hoogte vast te houden).
hoop dat het een beetje duidelijk is geworden en anders kun je het altijd aan de gvss-instructeurs vragen. of wellicht kan iemand anders hier het beter uitleggen

veel succes in ieder geval!
 
Last edited:
Bedankt voor het antwoord.....ik ben natuurlijk gewoon aan het stampen(figuurlijk) maar probeer het ook te begrijpen, vandaar dat ik nog een vraagje heb:

Bij overgang van dalende vlucht naar horizontale vlucht, moet je 2 slagen nose down trimmen, waarom is dit?

Alvast bedankt.

Kevin
 
Mijn gedachte:

Trim is snelheidsafhankelijk. Hoe harder je vliegt, hoe groter de lift, hoe meer je de neus moet 'drukken' om op dezelfde hoogte te blijven. Bij het klimmen heb je een lagere snelheid (75kts) dan bij horizontaal vliegen (95kts).
 
je snelheid neemt niet toe, hij neemt juist af. Je komt uit een duikvlucht, en gaat horizontaal vliegen, dus je snelheid neemt af. Daarbij wil de neus omhoog, en om dit te voorkomen (want dan neemt je snelheid nog sneller af) trim je de nose down.
 
Je gaat van een daalvlucht 80kts over naar een horizontaal 95kts dus de snelheid neemt toe.

Winds,

WvdB
 
ja klopt helemaal. Mijn voorbeeld was zonder powerverandering, want dan zou de snelheid snel terug lopen. Maar dat was in dit geval dus niet de vraag. foutje.
 
Mij is verteld dat je per 5Kts snelheidsverandering ongeveer 1 trimslag maakt.

Daarbij doe je altijd tot een halve slag grof trimmen en de laatste halve slag doe je fijntrimmen.

dus van 80 naar 95 Kts doe je eerst 2,5 slag grof nosedown trimmen en vervolgens wannneer je 95Kts vliegt de laatste slag fijntrimmen!

dit is tenminste wat mij is verteld!

Groetjes!
 
hallo,

ik ben ook druk aan het leren vor mijn intake gvss. nu zat ik nog met 2 vragen:

-Waarom zit het trimvlak (bij een cesna 172) alleen aan de rechterkant? je zou dan logischerwijs toch verwachten dat het vliegtuig gaat rollen als dit trimvlak omhoog/omlaag wordt gesteld?

-Als je in ms flight sim. stuurt met je richtingsroer, en je laat deze los, dan "sprint" het vliegtuig weer terug naar zijn originele koers. is dit in het echt ook zo, of is dit een foutje van de simulator(kan ik me niet voorstellen)

Groeten,

Wim
 
Antw. 1: Het trimvlak is een relatief klein stuurvlak dat ook nog eens dicht op de romp zit. Dat betekent dat bij een uitslag van het trimvlakje er maar een kleine kracht op het rudder staat en dat er een heel klein, eigenlijk verwaarloosbaar, moment staat rondom danwel de top-as dan wel de langs-as.

Antw. 2: Wanneer je voeten geeft slaat het rudder uit naar een bepaalde kant. Het vliegtuig gaat gieren (yaw) rondom de top-as en blijft op een gegeven moment in een vast positie. Geef je weer neutraal voeten dan gaat het rudder ook neutraal staan, alleen omdat de neus (en dus ook het staartvlak!) nog scheef staat t.o.v. de voorwaartse beweging krijgt het staartvlak een invalshoek en geeft dus een kracht richting de kant waar geen voeten werder gegeven. De kist giert dus weer terug in neutrale positie.

Btw, ga niet teveel af op MFS, dit schijnt niet echt overeen te komen met de ALSIM danwel de Frasca (kan iemand met ervaring dit bevestigen?).
 
Ik heb geen verschil gemerkt zelf.

Maar ik heb het gevoel dat ik nu alweer te veel aant zeggen ben. :eek!:
 
je snelheid neemt niet toe, hij neemt juist af. Je komt uit een duikvlucht, en gaat horizontaal vliegen, dus je snelheid neemt af. Daarbij wil de neus omhoog, en om dit te voorkomen (want dan neemt je snelheid nog sneller af) trim je de nose down.

Duikvlucht?????

Ik weet niet waar jij nog verder in vliegt, en of een duikvlucht normaal is met een glider, maar dit doe je echt niet met een gemotoriseerd vliegtuig, tenminste, als je niet in het bezit bent van een Stuka.....
 
nog een vraagje over de gvss:

waarom dient er tijdens de start ook de neusstand/dwarshelling gecontroleerd te worden in de cross-check?

deze veranderd toch nooit zolang je op de grond(landingsbaan) bent?

wim
 
Op de grond hou je je snelheid(55 kts roteren dacht ik) koers en/of balletje in de gaten. In de klim komt, in de crosscheck die daarbij hoort, je neusstand daarbij (5graden NU geloof ik)
 
bij 65kts roteren..

en letterlijk overgenomen de cross-check:

Tijdens de start dient u de volgende instrument cross-check voortdurend te doorlopen:
1.neusstand/dwarshelling->snelheid
2.neusstand/dwarshelling->koers
3.neusstand/dwarshelling->slipkogel
4.terug naar 1.

de neusstand/dwarshelling wordt dus ook al tijdens de start gecheckt...waarom?
 
Back
Top