Vragen GVSS

Trimmen moet je doen door middel van het trimwiel, zie je op de foto staan als het goed is. Je vindt het trimwiel terug langs de gashendel. Bij de uitleg spreken ze over bijvoorbeeld anderhalve slag nose up. Eén slag is dan als je de neuswiel aan een kant vastpakt en zo ver mogelijk de andere kant op draait. Dus anderhalve slag nose up is dan bovenaan vastnemen, 1x zover mogelijk naar onder draaien en dan nog een halve keer. Heeft als effect dat het vliegtuig vanzelf de neus wat hoger wil hebben, en neemt dus wat kracht weg dat je moet uitoefenen op het stuur, in dit geval moet je minder hard aan het stuur trekken.

Dat van je voet gebruiken om uit een bocht te komen, dat moet wel toch? Voor zover ik me kan herinneren moet dat wel gewoon... Maar goed, bij twijfel kun je de vraag best even onthouden en stellen bij de briefing. Alles wordt tot in detail nog eens uitgelegd.
 
Hey mike, ja dat moet ook, je moet geen voeten de andere richting opgeven maar wel minder links voeten. Zeker in een linker bocht zul je uiteindelijk weer iets rechts voeten geven omdat je van een linker bocht naar rechtuit gaat en bij rechtuit heb je sowieso al iets rechts voet t.b.v. afwijking door de voortstuwing. Dus: Ja zowel helling als voeten terug richting de neutraal stand. en voeten zelfs nog even door.
 
Ff vraagje nog bij de take off heb je full throttle maar bij de after take-off checks staat dat het toerental 2575 rpm is ipv 2600 moet je dit toerental zelf terugbrengen? zo ja, wanneer? zo nee, komt dit door dat de motor het zwaarder krijgt als je gaat klimmen en zo het toerental wat terugloopt.

Bvd
 
Nee is omdat je gaat klimmen met 7.5graden en 75 knopen (denk ik, al f geleden :D), en daar hoort 2575rpm bij. Dus zet je het een beetje terug. After takeoff checks was op 200 voet toch? Dan moet je dat uitvoeren. Maar 25rpm terug zetten is echt miniem, dus heel klein tikje.
 
Maaruhm dingetjes die onduidelijk zijn / blijven, kun je natuurlijk hier vragen, maar als je safe wilt spelen... Dan zou ik het nog een keertje tijdens / na de briefing vragen als ik jou was. Dan weet je het 100% zeker. Hoogstwaarschijnlijk wordt het ook nog gewoon verteld en uitgelegd. Dus veel onduidelijkheden zijn er niet meer na de briefing.
 
mike taks bedankt het trimwiel begrijp ik nu wel, maar hoe weet je dan of je anderhalf nose up bent? of 1 nose up? of een half nose up
miscschien dat het antwoord heel voor de hand liggend is?
 
mike taks bedankt het trimwiel begrijp ik nu wel, maar hoe weet je dan of je anderhalf nose up bent? of 1 nose up? of een half nose up
miscschien dat het antwoord heel voor de hand liggend is?

Begrijp me niet verkeerd maar;
Misschien moet je eerst zelf even het blauwe boekje goed doorlezen en even goed dit topic doorlezen. Dan is het antwoord zeker te vinden.
 
Het staat nergens precies aangegeven hoeveel je getrimd hebt... Je voelt het, en weet het ook aan de hand van de handelingen die je gaat doen. Als je bijvoorbeeld gaat klimmen, dan ga je nose up trimmen... En hoeveel precies, staat in het blauwe boekje.
 
Hey ik weer,:D
Wat 8ereek bedoeld is wat nou precies 1 slag nose up is volgens mij.
Het trimwiel ziet er iets anders uit dan aangegeven in het blauwe boekje. Het is inderdaad een wiel (lijkt een beetje op een tandwiel maar dan met grote tanden ;)) dat ongeveer voor de helft zichtbaar is. De andere helft zit achter het dashboard. Met 1 slag nose op wordt bedoeld dat je een tand die het verst van je vandaan zit vastpakt en een hele slag, oftewel helemaal naar je toe trek. Dus totdat je weer met je hand tegen het dashboard aan zit.
Je kan het een beetje vergelijken met een rad van fortuin (vergelijkingen zijn niet mijn sterkste punt;)) Je pakt het rad beet en draait het 1 slag naar je toe, of van je af. Alleen in de simulator is het gedeelte dat zichtbaar is van het rad dus beperkt;)

Hopelijk heb je er wat aan.
 
Last edited:
dat trimmen snap ik wel:) maar ik bedoel hoe weet je nou hoeveel nose up je bent, of moet je nou als je bijvoorbeeld 7 graden omhoog vliegt ook 7 up trimmen?
 
dat trimmen snap ik wel:) maar ik bedoel hoe weet je nou hoeveel nose up je bent, of moet je nou als je bijvoorbeeld 7 graden omhoog vliegt ook 7 up trimmen?

Je trimt eerst grof om in de trimrange te komen. Dit is geloof ik meestal 2 slagen o.i.d. Dat komt ook niet zo nauw. Vervolgens check je de boel weer, bij bepaalde snelheid power change en dan ga je kijken of je nog aan je stuurtje moet trekken. moet je nog trekken, dan trim je nog een beetje up. Heb je te veel getrimt en moet je drukken, dan trim je een beetje down. Net zo lang tot je alleen nog maar hoeft te zorgen dat je op koers bent. Snelheid en attitude zijn goed als je goed getrimt bent (en juiste powersetting). Hoe veel je precies moet trimmen merk je vanzelf.
En verder zijn er altijd nog instructeurs die het nog veel beter uitleggen dan ik.
Succes!
 
dankje nu snap ik het:) dus je moet altijd grof 2 slagen trimmen en dan gaan fijn trimmen?:)

dat is volgensmij de conclusie die ik hieruit kan halen
 
Oke das dan duidelijk,
Dit staat precies in het blauwe boekje.. bij de procedures voor aflevelen. Dus beter kijken;) Uit me hoofd is vanuit initïele klim naar cruise = 3 en van dalend naar lvl 2. Dit is ook wel logisch want van stijgende vlucht naar lvl is een snelheidsverschil van 75 naar 95, en van dalen naar lvl is 80 (geloof ik) naar 95. Voorzover ik weet vlieg je tijdens de gvss alleen 80 kts na dalen dus hoef je als t goed is niets aan je trimstand te veranderen als je vanuit een daalvlucht komt
 
Ik ben afgelopen week in Eelde geweest voor de GVSS. In de 4de en de laatste vlucht moet je na de daling (80 kts) 95 kts gaan vliegen. Dit houdt dus in dat je de powersetting verandert vlak voor je de gegeven hoogte bereikt. voorbeeld, je daalt van 3000 naar 2000 ft met 80 kts 500 ft/m (powersetting is dus 1650 rpm) als je dan op 2040 ft zit ongeveer, geef je gas bij tot 2350 rpm (powersetting voor 95 kts horizontaal vliegen) je neus gaat dan van zelf omhoog en dit ga je tegen door de neus naar beneden te drukken om af te levelen op 2000 ft. Dan ga je trimmen (nose down dus) zodat je wanneer je bewijs van spreken je stuur los laat, hoogte 2000 aanhoudt.
Maak je vooral niet te druk om het trimmen, wijst zich echt van zelf en leggen ze goed uit. Het is overigens wel belangrijk om goed te trimmen, dit maakt het vliegen op juiste hoogte een stuk makkelijker. Wel belangrijk is om te weten dat als je teveel tegen je stuur moet drukken, je nose down moet trimmen en dit doe je door het wieltje naar boven te draaien, moet je teveel trekken, draai dan het wieltje naar beneden. Hier maken sommigen nog wel een een foutje in en dat zit je als een gek te duwen of te trekken en houd je het vliegtuig niet meer in bedwang.
Succes!
 
N.B.
Heey de principes zijn duidelijk verwoord, gj, maar je hebt het wel over de Frasca. Luchtmacht gebruikt alsim dus gegevens zijn anders. Bovendien heb je bij de KLS ook meer vluchten dan bij de luchtmacht.
 
N.B.
Heey de principes zijn duidelijk verwoord, gj, maar je hebt het wel over de Frasca. Luchtmacht gebruikt alsim dus gegevens zijn anders. Bovendien heb je bij de KLS ook meer vluchten dan bij de luchtmacht.

Algemeen: Leer de procedures uit het blauwe boekje goed uit je hoofd! Hier staat precies in welke neus stand je moet hebben en wat je moet trimmen voor welke snelheid. Dit staat simpelweg grof aangegeven 2 slagen pitch up, is 2 slagen naar je toe halen. Maar dan ben je er niet, want je kan net te veel power hebben of net te weinig, net je neus iets te hoog of net te laag, dus vervolgens ga je verfijnen.

Belangrijkste is dat je die eerste procedures kunt dromen, dan knal je die er snel doorheen en heb je daarna de rust om het overzicht te houden en te kijken wat je moet doen om helemaal perfect te vliegen; net iets fijner trimmen, iets meer of minder gas etc. etc.

Je vliegt bij de KLu een Familiarisatie, A, B, C, D en F vlucht.

En wat ik ook nog wil aanbevelen is dat als je de briefing hebt gehad de vlucht goed uit te schrijven in detail, en daarna een aantal keer de vlucht te oefenen in de cockpit mock-up. Ik verbaaste me er een beetje over dat dat zo weinig wordt gedaan, maar het is wel erg belangrijk!
 
Gister en eergister gvss gehad heb het gehaald als enigste van de 6:)
Maar dat terzijde ik zat eerst ook wat in over het trimmen enzo, maar dat hoeft niet want ze leggen je alles nog een keer van top tot teen uit ook al ken je het al.
Zorg wel goed dat je de cross-checks (zeer belangrijk alhoewel dit ook wel automatisch gaat als je vliegt) en de powersettings uit je hoofd kent dit is zeer belangrijk en de rest leert vanzelf:airforce:

Rl
 
is een bepaald aantal x toeren altijd gelijk aan het aantal x knopen ja toch? of zie ik dat fout

als je je gas openzet, die je dat dan terug bij de toeren of de snelheid? (mischien een zeer domme vraag)
 
je regelt de snelheid ALTIJD met je neusstand, dus als je bijvoorbeeld in de klimvlucht 500ft/min 75 kts zit dan zorg je dat je het vermogen op ong. 2470 rpm hebt staan dan realiseer je dmv de neusstand 75 kts dus vlieg je 80 doe je de neusstand iets omhoog vlieg je 70 doe je de neusstand iets omlaag. Dan trim je fijn op 75 kts en ga je je vermogen iets fijner regelen zet hem op 2470. de snelheid zal nu niet meer veranderen maar loopt de hoogt hele tijd terug geef je iets vermogen bij en loopt de hoogte hele tijd op doe je iets vermogen terug...
Maar die wordt je allemaal nog wel een keer uitgelegd hoop dat je dr wat aan hebt.

Rl
 
Back
Top