Vragen GVSS

Klinkt goed, dan hoef ik geen moeilijke combinaties te bedenken mbt de bochten. :) thanks.

Mag ik daar trouwens van aannemen dat de slipkogel in een linker bocht dus nooit naar rechts to slipt?

Als je het goed doet gaat hij niet naar rechts nee :).
 
Ik ben zelf nu ook mijn blauwe boekje aan het leren voor de KLS gvss.
allemaal erg nuttig om op dit topic mee te lezen.
voor mij wordt het aardig snel duidelijk.

Het toetsje vooraf gaand is dus meerkeuze..... dat is mooi !

ik heb totaal 0.0 ervaring met vliegen en/of instrumentatie hiervan.
daarom voor mij is alles nieuw.

Wat ik mij afvraag he, en ik heb echt het idee dat het een enorm stomme vraag is haha. Maar naast je gashandle ? zit nog een blauwe en een rode handle ? zijn deze ook nog van belang voor gvss en waar zijn deze voor ?
 
Staat allemaal heel duidelijk uitgelegd in het blauwe boekje. De ene is voor propellor snelheid en de andere is voor de mixture. Beide staan tijdens de GVSS standaard vol open en worden verder niet meer gebruikt. Als ik mij niet vergis (boekje niet bij de hand) is de rode hendel is de mixture en de blauwe hendel is de propellor.
 
Alleen de zwarte hendel (throttle) is van belang. De rode en de blauwe hendel zijn respectievelijk voor Mixture Control en Propellor. Succes met je GVSS.
 
okay dank jullie wel !
staat verder niet in het boekje uitgelegd van mijn
gvss. toch bedankt voor de vlotte reacties !
 
Silent-D, Kamphuis heeft KLS GVSS en jij hebt Klu GVSS. Kortom, jullie zullen niet samen de intake hebben.
 
ik had ook nog paar vraagjes met betrekking tot gvss / intake...

1. bij de cross-check voor aanvang klim staat dat je ze moet doen vanaf 0 tot 2000 voet. in het stukje eronder staan de handelingen die je moet doen na het passeren van 200 voet... dus na die handelingen ga je weer dezelfde cross-check doen? en bij de cross-check hoef je niet te letten op de hoogte, maar dat is toch raar aangezien je bij 200 voet een handeling moet verrichten?

2. ook staat er bij de aanvang klim: "breng door middel van de neusstand de snelheid naar 75 kts, dit zal ongeveer 7,5 graden nose up zijn." maar wanneer je omhoog gaat neemt toch de weerstand toe en hoe kan je dan sneller gaan?

3. en begrijp ik het goed als je nose up trimt dat ze met het naar achteren draaien, ze bedoelen dat je het wiel naar je toe draaid?
 
ik had ook nog paar vraagjes met betrekking tot gvss / intake...

1. bij de cross-check voor aanvang klim staat dat je ze moet doen vanaf 0 tot 2000 voet. in het stukje eronder staan de handelingen die je moet doen na het passeren van 200 voet... dus na die handelingen ga je weer dezelfde cross-check doen? en bij de cross-check hoef je niet te letten op de hoogte, maar dat is toch raar aangezien je bij 200 voet een handeling moet verrichten?

2. ook staat er bij de aanvang klim: "breng door middel van de neusstand de snelheid naar 75 kts, dit zal ongeveer 7,5 graden nose up zijn." maar wanneer je omhoog gaat neemt toch de weerstand toe en hoe kan je dan sneller gaan?

3. en begrijp ik het goed als je nose up trimt dat ze met het naar achteren draaien, ze bedoelen dat je het wiel naar je toe draaid?

1. Klopt, je hoogte checken zit niet in je standaard cross-check maar je moet er zeg maar met een schuin oog wel naar blijven kijken, ook om te weten wanneer je op 2000 voet bent aangekomen.

2.Omdat je nog niet uitgeaccelereert bent neemt je snelheid nadat je roteert nog steeds toe. En bij 2575 toeren en 7.5 graden pitch zal je snelheid hoe dan ook op 75 kts uitkomen.

3.Inderdaad "naar je toe". een geheugensteuntje is; als je het stuur naar je toe moet trekken om te compenseren moet je ook het trimwiel naar je toe draaien om te trimmen.

Succes ermee!
 
Goed geantwoord, nog een enkele toevoeging:

Bij de initiële klim, net na de start dus, zit de hoogte inderdaad niet in de crosscheck. Je moet het een beetje bijhouden, maar de klim wordt niet getimed. Bij andere klimmen/dalen wordt hij getimed, dus moet je met 500ft/min omhoog. Het maakt bij de klim na de start dus niet uit hoe hard je klimt. Gewoon vol gas (2575 is dat nagenoeg) en snelheid 75 houden met je neus.

Succes!
 
Heren, nog twee vraagjes uit het blauwe boekje.

- landing ? is hier nog een procedure voor ? gewoon aan de grond zetten en vervolgens gas terug en remmen ? lijkt mij logisch ? maar er staat niks over geschreven, de landing zelf.

Verder normale bochten hoeft niet getrimt te worden om het feit dat het maar een tijdelijke neveneffect veroorzaakt. logisch.
nu een dalende en stijgende bocht, moet je wel trimmen ?
wat is hier de reden van ?
moet je gewoon vlak na het inzetten van een dalende bocht/stijgende gaan trimmen ? of doe je dit vaker tijdens de bocht, omdat de snelheid kan wisselen ?

Hoop dat dit niet te onnozele vragen zijn, maar kom er alleen niet uit :cool:
 
Heren, nog twee vraagjes uit het blauwe boekje.

- landing ? is hier nog een procedure voor ? gewoon aan de grond zetten en vervolgens gas terug en remmen ? lijkt mij logisch ? maar er staat niks over geschreven, de landing zelf.

Verder normale bochten hoeft niet getrimt te worden om het feit dat het maar een tijdelijke neveneffect veroorzaakt. logisch.
nu een dalende en stijgende bocht, moet je wel trimmen ?
wat is hier de reden van ?
moet je gewoon vlak na het inzetten van een dalende bocht/stijgende gaan trimmen ? of doe je dit vaker tijdens de bocht, omdat de snelheid kan wisselen ?

Hoop dat dit niet te onnozele vragen zijn, maar kom er alleen niet uit :cool:

Landing is niks spannends aan. Gewoon goed blijven dalen, totdat je hoort dat hij op de grond komt. Dan gas dicht, EN KOERS GOED HOUDEN. Dus met voeten koers bijv op N houden. De sim kijkt en scoort daarop namelijk nog wel. Zodra hij zegt: lesson complete, heeft niks meer invloed op de score, en kun je gewoon remmen.

Trimmen doe je altijd op snelheidsverandering. Kortom: ga je vertragen naar 80 voor een daling? Trimmen! Ga je vervolgens dalen met 80: NIET trimmen. Ga je van 95 met 80 stijgen: Trimmen!

In bochten moet je gewoon iets harder/zachter trekken.

Er bestaan geen domme vragen zeggen sommigen. Bedenk dat je straks bij de intake, en voor de sim zelf ook vragen kan stellen aan instructeurs, en die hebben altijd gelijk. Check dingen dan nog even na.
 
Hé allemaal..

er zijn mij nog een paar dingen niet duidelijk:

1. wanneer je bij het stijgen na het passeren van 200 voet 2 slagen nose up trimt.. hoef je dan de rest van de klim niet meer aan je stuur te trekken? en kan je daaraan ook merken of je genoeg getrimt hebt (dat je zegmaar helemaal geen kracht meer op je stuur voelt)?

2. je moet 20 voet voor het bereiken van de gewenst hoogte de image op de horizon plaatsen, hoe kan je dat nou precies zien aangezien de grootste wijzer 100 tallen aangeeft of mag dat op de gok?

3. waarom moet je bij overgang van horizontale naar klimvlucht wanneer je bij 80 kts gas bijgeeft tot 2470 RPM je toerental bij 75 kts controleren?

4. wanneer jij bij het begin van een bocht een stuuruitslag van 15 graden inrolt, blijft de bocht dan automatisch 15 graden ook wanneer je het stuur loslaat?

5. op het plaatje op bladzijde 34 wordt een bocht naar links afgebeeld en staat de slipkogel te veel naar recht... wanneer je dan rechts voet bijgeeft behoud je toch niet de bocht van 13 graden?

6. en kan iemand alles rond het trimmen nog iets verduidelijken want ik vat het nog niet helemaal:bwah:?

zozo dat waren al mijn vragen... hoop dat jullie het iets duidelijker kunnen maken ;)

alvast bedankt!!
 
1. Je trimt 2 slagen nose-up om in de trimrange te komen, dwz dat je daarna wel fijn zult moeten trimmen om ''hands-off'' te kunnen vliegen. Vooral in het level vliegen is het van belang een goede trimsetting te kiezen, en je zult merken dat je tijdens het vliegen je handen van het stuur kunt afhouden en een lekker bakkie koffie of thee kunt drinken.. ;)

2. Op de gok nemen, dit luistert echt niet zo nauw als je denkt.

3. Om te voorkomen dat je een te hoge neusstand aanneemt, want je kunt immers met een hoger toerental ook klimmen met 75 kts, je vs zal dan ook hoger zijn, dus daarom bij 75 kts ff controleren of je de goede powersetting hebt, en evt. fijn stellen.

4. Je moet werken in een simulator ;) Je bent constant bezig met corrigeren. Denk aan het neveneffect bij het gebruik van het richtingsroer.

5. Ligt eraan hoeveel voeten je geeft, kleine voetuitslagen zal resulteren in een mindere mate van neveneffecten. Hoe meer voeten je geeft, des te meer je tegen zult moeten gaan sturen.

6. Trimmen is heel belangrijk, je heft hiermee namelijk de krachten op die op het hoogteroer/richtingsroer/ailerons werken. (In het geval van de GVSS alleen op het hoogteroer). Ik vlieg zelf met bestuurbare vliegtuigen op wedstrijd niveau en daar is trimmen voor een vlucht ook zeer belangrijk, een goed afgetrimd vliegtuig zal bij een bepaalde gasstand heel mooi straight en level vliegen, en voorkomt dat het vliegtuig steeds gaat schommelen tussen je hoogte waarden.

Heb zelf de GVSS al gehaald. Gewoon lekker genieten tijdens het vliegen!

MVG
 
Landing is niks spannends aan. Gewoon goed blijven dalen, totdat je hoort dat hij op de grond komt. Dan gas dicht, EN KOERS GOED HOUDEN. Dus met voeten koers bijv op N houden. De sim kijkt en scoort daarop namelijk nog wel. Zodra hij zegt: lesson complete, heeft niks meer invloed op de score, en kun je gewoon remmen.

Trimmen doe je altijd op snelheidsverandering. Kortom: ga je vertragen naar 80 voor een daling? Trimmen! Ga je vervolgens dalen met 80: NIET trimmen. Ga je van 95 met 80 stijgen: Trimmen!

In bochten moet je gewoon iets harder/zachter trekken.

Er bestaan geen domme vragen zeggen sommigen. Bedenk dat je straks bij de intake, en voor de sim zelf ook vragen kan stellen aan instructeurs, en die hebben altijd gelijk. Check dingen dan nog even na.

Voor zo ver ik weet trim je ook voor standveranderingen. Neus hoger? Grof trim. Snelheid loopt terug, fijn trim. Meer op die manier.

Ik heb het al vaker gezegd, maar neem NIETS hier van Airwork als regel. Het veiligst is om gewoon het boekje te leren en het met die informatie te doen. Het zou desastreus zijn als je je door Airwork verkeerde dingen gaat aanleren, en believe me, it happens!

De horrorverhalen kennen wij allemaal wel van de CML medewerkers en om eerlijk te zijn zie je het hier ook vaak genoeg. Vertrouw dus op jezelf en op de informatie uit het boekje. Heb je een vraag, stel die aan de GVSS instructeurs. Dat zijn mannen met bakken vol ervaring en die weten precies hoe een toestel in een bepaalde situatie zal reageren en die kennen de sims van binnen en van buiten.

Groeten!
 
Ja tuurlijk daar heb je helemaal gelijk in.. ik zal me ook niet vast pinnen op de antwoorden die hier gegeven worden ;) toch is het prettig om van te voren goed te weten waar je aan toe bent en van de ervaring van anderen te leren!
R-G bedankt voor je antwoorden!
 
Back
Top