De slipmeter werkt op 2 krachten: middelpuntzoekende- en zwaartekracht. Als het vlietuig te veel helling aanrolt en te weinig voeten geeft zal het balletje door een overheersende zwaarte kracht naar beneden vallen in de buis. Als je teveel voeten geeft wordt het balletje zeg maar naar buiten gedrukt in het buisje. Ik hoop dat dit je helpt..
Ok, ja snap het nu beter, tnx!
@ Gewoon Max. Een zijwaartse verschuiving om de dwarsas? Een beweging om de dwarsas resulteert in een neusstand verandering. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.
Zoals RML16 al zei, ik bedoelde inderdaad verschuiving OP de dwarsas.. mss een beetje vaag idd. Uitleg is ook niet mn sterkste punt
:
- Heb nog weer even een vraagje trouwens, de ADF word in de theorie uitgelegd. Deze kan worden gebruikt om te navigeren, maar er staat bij dat deze dus NIET gebruikt wordt tijdens de GVSS. Dit zou toch best handig zijn?
Stel je heading is NOORD, maar je wijkt een paar keer heel eventjes uit naar heading 350 bijvoorbeeld. Dan komt de waarschuwingsgrens van de denkbeeldige buis steeds dichterbij natuurlijk.. je kan wel proberen te corrigeren, maar hoe weet je dan hoe ver?? Daar zou die ADF wel fijn bij zijn toch?
Welke waarschuwing krijg je dan trouwens, turn right? (omdat in mijn voorbeeld ik te veel links zit dus)
- En hoe zit het met de landing? Staat niks over geschreven in de theorie, maar wel dat je na "Lesson Complete" moet gaan remmen en vermogen terugnemen...
Dus moet je dan nog netjes gaan landen volgens bepaalde procedures? Want ik neem aan dat je niet je toestel met 500ft/min op de grond kwakt
Nog 2 puntjes bij de crosschecks:
- Bij crosschecks aanvang klim komt geen hoogte "check" voor, maar hoe moet je dan weten dat je bij 200 of bij 2000 ft aan komt?
- Stel je doet iets fout bij het trimmen naar 95 kts bij horizontaal komen, dan kom je daar pas veel te laat achter bij crosschecks voor het horizontaal vliegen. (Omdat snelheid daar niet bij staat)