VNV sluit interne forum

Speciaal voor 3-holer...

http://vrachtrukkers.mp/nl/recente-...n-het-stichting-cockpitbelangen-geen-schaamte

Zonder SCB was het RVA nooit opgezegd, klaar uit! Kom eens een keer uit die slachtofferrol en accepteer dat jullie het collectief hebben opgekloot. Er zijn voldoende momenten geweest om het tij te keren, jullie bleven echter geloven in de sprookjes van advocaten en een aantal opruiers in de MP LR; door velen van jullie werd gewoon altijd stiekem gehoopt werd dat OVO waarheid zou worden en dat de KLM vlieger 'even een lesje werd geleerd' en zo jarenlange frustratie eindelijk kon worden rechtgezet middels een plek op de KLM senioriteitslijst.

Ik vind het oprecht triest dat het zo is gelopen, maar ik laat me echt niet de schuld in de schoenen schuiven als gevolg van grenzeloos opportunisme van een aantal (ex) MP vliegers, ik heb niet voor niets ooit voorgestemd voor het RVA.

Succes verder.
 
Last edited:
Ik vind het oprecht triest dat het zo is gelopen, maar ik laat me echt niet de schuld in de schoenen schuiven als gevolg van grenzeloos opportunisme van een aantal (ex) MP vliegers, ik heb niet voor niets ooit voorgestemd voor het RVA.

Succes verder.

Uit de DFT

"Fransen willen KLM verder uitkleden
Vandaag, 06:00 Yteke de Jong
AMSTERDAM - Air France-KLM wil de Nederlandse tak van de laatste zeggenschap beroven. De Fransen willen cruciale bedrijfsonderdelen overhevelen naar Parijs.

Vooral het feit dat KLM niets meer te zeggen heeft over de succesvolle allianties met de Chinese partners is de nekslag, zeggen bronnen binnen de KLM-directie. Door deze samenwerking is Schiphol vanuit China de poort tot Europa geworden.


De ondernemingsraad (or) heeft inmiddels een brandbrief naar de holding in Frankrijk gestuurd, waarin ze eist dat een nieuwe centralisatieplan onmiddellijk wordt stopgezet.

Schofferend
„Door dit plan verandert KLM in een uitvoerder van Franse plannen en heeft ze niets meer over zichzelf te zeggen”, zegt or-voorzitter Jan-Willem van Dijk. In de brief schrijft de or dat ze ’alle middelen zal aanwenden’ om te voorkomen dat de nieuwe plannen doorgaan. „Dit plan is ronduit schofferend, na alles wat er door het KLM-personeel is ingeleverd.”

Air France KLM wil een centrale afdeling, een soort ’superministerie’, waarin de digitale, communicatie en marketingafdelingen samenkomen. Ook wil Frankrijk alle zeggenschap over partnerschappen met andere luchtvaartmaatschappijen.

„Deze vitale afdelingen zijn de startmotor van de omzet van KLM. Ze bepalen mede in hoge mate het verschil tussen winst en verlies”, reageert Bob van der Wal, voorzitter Vereniging Hoger KLM Personeel (VHKP). „Het voelt alsof je de grip uit handen geeft.” Air France KLM was niet bereikbaar voor commentaar."

Vul voor AF KLM in en voor KLM MP.
Zelfde scenario.

Jullie stonden er bij en keken er naar.
https://www.youtube.com/watch?v=-y_9ndv3tTU

Het bestuur zocht een aanleiding om het RVA op te zeggen, de SCB heeft die gegeven, maar anders hadden ze wat anders verzonnen; niet meer in balans etc. etc.
NSF heeft zelfs al aangegeven dat de pax OvO niet haalbaar was, vonden wij ook.
Er waren andere oplossingen en waarborgen maar die waren niet wenselijk.

De KLM vlieger groepering heeft het laten gebeuren.
Gefeliciteerd.

Kijken of de uitkomst tussen AF en KL hetzelfde wordt
 
Last edited:
Het bestuur zocht een aanleiding om het RVA op te zeggen, de SCB heeft die gegeven, maar anders hadden ze wat anders verzonnen; niet meer in balans etc. etc.
Er waren andere oplossingen maar die waren niet wenselijk.

De KLM vlieger groepering heeft het laten gebeuren.
Gefeliciteerd.

Kijken of de uitkomst tussen AF en KL hetzelfde wordt

Het bestuur had geen enkele intentie het RVA op te zeggen, ze waren zelfs nog terughoudend hierover de eerste dagen na de eerste rechtszaak. En ja, ik was zelf bij deze rechtszaak aanwezig en heb toen met alle bestuursleden gesproken over de mogelijkheid tot opzeggen RVA; kort antwoord, zij waren niet voorbereid op een opzegging aangezien zij hadden verwacht dat de rechter meer oog zou hebben voor gemaakte afspraken in het RVA. Deze gaf echter -tot ongeloof van het bestuur- tijdens de zitting al te kennen dat deze niet zouden worden meegenomen. Opzeggen (de noodrem) middels art. 18 bleek tot groot ongenoegen van het bestuur onvermijdelijk.

Het optuigen van het Steigenbergerakkoord door het bestuur laat je overigens gemakshalve maar even achterwege. Als jullie die getekend hadden ipv nieuwe gang naar de rechter had dat een hoop ellende gescheeld. Weliswaar geen blauwe pas, maar wel voorkoming van gedwongen ontslagen.

Zoals ik al zei, kom uit die slachtofferrol en stop met die onnozele en kansloze complottheorieen.
 
Opzeggen (de noodrem) middels art. 18 bleek tot groot ongenoegen van het bestuur onvermijdelijk.

.

En dit is nu juist de crux volgens mij.

Het was volgens 3-holer niet aan het bestuur om dat (het lichten van art18) te doen zonder dat de ledenraad zich erover had uitgesproken, wat kennelijk pas achteraf is gebeurd, maar wat bij een vereniging (volgens de reglementen) juist vooraf dient te gebeuren....


Dan kunnen we over en weer modder blijven gooien, maar als het echt zo is gegaan is het lichten van art18 wellicht niet rechtsgeldig. Dan kan het nog een interessant verhaal worden (los van alle emoties hier) die ik, als toeschouwer, met belangstelling volg.

En nee. Ik kies geen partij.
 
Deze gaf echter -tot ongeloof van het bestuur- tijdens de zitting al te kennen dat deze niet zouden worden meegenomen.

Het optuigen van het Steigenbergerakkoord door het bestuur laat je overigens gemakshalve maar even achterwege. Als jullie die getekend hadden ipv nieuwe gang naar de rechter had dat een hoop ellende gescheeld. Weliswaar geen blauwe pas, maar wel voorkoming van gedwongen ontslagen.

Men was toch zo overtuigd dat het geen pax-ovo was? Dan had het niet uitgemaakt of de rechter zich enkele op de feiten zou baseren, terecht trouwens.
En achteraf bleek de rechter het geen OvO te vinden, dan is dus het RVA onterecht opgezegd.
Ik heb eerder al aangehaald dat de hardliners binnen de KLM vliegers helemaal geen akkoord wilden en dat uiteindelijk Verhagen onder die druk bezweken is en daarna de hardliners in het bestuur en de KLM LR de overhand gehouden hebben.

Zoals KLM al aangaf, onnodig en onwenselijk.


Welke SBA bedoel je dan, het eerste wat een open einde akkoord zou zijn, of het tweede wat uiteindelijk gepresenteerd is nadat het volledig herschreven was in 4 dagen tijd?

Om die reden is het bestuurslid MP zaken opgestapt, ook daar is een vuil spelletje gespeeld door het bestuur en is het bestuurslid MP zaken belazerd door het bestuur, bel hem gerust, is niets complot aan.

En nee het SBA was een wassen neus, namelijk nooit meer een blauwe pas, dat betekent dat er bij overtolligheid ook MP vliegers uitgegaan waren, tegen slechter condities overigens, maar dat kwam pas aan het licht na de grondige screening.
Zoals al aangeven moest vd Hudding in juni daarna ook toegeven dat er grote 'omissies'in het akkoord zaten die naar ik weet van het MP bestuurslid er bewust in verwerkt zijn.
Het was landjepik.
 
En dit is nu juist de crux volgens mij.

Het was volgens 3-holer niet aan het bestuur om dat (het lichten van art18) te doen zonder dat de ledenraad zich erover had uitgesproken, wat kennelijk pas achteraf is gebeurd, maar wat bij een vereniging (volgens de reglementen) juist vooraf dient te gebeuren....


Dan kunnen we over en weer modder blijven gooien, maar als het echt zo is gegaan is het lichten van art18 wellicht niet rechtsgeldig. Dan kan het nog een interessant verhaal worden (los van alle emoties hier) die ik, als toeschouwer, met belangstelling volg.

En nee. Ik kies geen partij.

Correct
 
En dit is nu juist de crux volgens mij.

Het was volgens 3-holer niet aan het bestuur om dat (het lichten van art18) te doen zonder dat de ledenraad zich erover had uitgesproken, wat kennelijk pas achteraf is gebeurd, maar wat bij een vereniging (volgens de reglementen) juist vooraf dient te gebeuren....

Daar kan alleen maar een rechter zich over buigen. Wat ik wel duidelijk probeerde te maken is dat het bestuur NIET met voorbedachte rade het RVA heeft willen opzeggen. Uitsluitend het SCB is hiervoor verantwoordelijk, niet het bestuur of de KLM vlieger. De complottheorieen en beschuldigingen van 3-holer daarover zijn complete onzin. Wij als LR hebben ook niet aan de zijlijn gestaan, integendeel, wij hebben meerdere malen de MP LR opgeroepen om samen de strijd aan te gaan tegen de SCB; de response aan MP-zijde was nul!

Als SCB een paar maanden had gewacht (wat zij bewust niet heeft gedaan omdat hun advocaat bang was dat de OVO passage claim zou verlopen) zouden alle MP vliegers nu een blauwe pas hebben gehad.
 
Weerzinwekkend en stuitend, 3-holer.

Dan heb ik het over de manier waarop en de reden waarom je je punt probeert te maken op een forum als Airwork.
Het heeft mij ertoe gezet om me hier te registreren. Knarsentandend heb ik de afgelopen weken mee zitten lezen, zonder weerwoord te kunnen bieden aan je polemiek. Eindelijk kreeg ik zojuist mijn registratie-mailtje en kon ik beginnen met typen.

Dit draadje was een hele tijd dood. Het werd zomaar weer tot leven geroepen toen je 26 januari een posting plaatste, met deze zin als kernboodschap:

26 januari 2017:
De mogelijkheid bestaat om personen onder ede te horen, interessante optie, nu ook de VNV aansprakelijk gesteld is voor mogelijk geleden schade van de MP vliegers naar aanleiding van het (niet statutair en wederrechtelijk) opzeggen van het RVA.

En even later dit:


Citaat:
Origineel gepost door Flash2002 Bekijk Bericht
Nou 3-holer verklaar je nader. Wat is er niet statutair en wederrechtelijk aan het opzeggen van RvA?

Niet statutair als niet volgens de statuten opgezegd, maar dat is al heel lang bekend.
Bestuur kan geen CAO opzeggen dat kunnen enkel de LR-en

Wederrechtelijk, als in strijd met wettelijke bepalingen.

VNV is vorig jaar dan ook aansprakelijk gesteld voor gevolgschade, goh, dat ze dat nog niet gemeld hadden, je verwacht het niet he...

-----------

Daar ben ik even in gedoken. Normaal gezien ben ik niet van forummen, en al helemaal niet anoniem. Anoniem is laf. De SCB dus ook. Maar hier kan het niet anders blijkbaar.
Even inhoudelijk op je plempsels van januari:
Lariekoek. Kansloos. En wel hierom:

Inderdaad is het RVA als CAO aangemeld geweest. Volgens de statuten van de VNV moeten veranderingen in CAO's inderdaad langs de ledenraad. Zie dit artikel van de statuten van de VNV:
(gaat over de bevoegdheden van het bestuur)
Art. 23.2
De voorafgaande goedkeuring van de desbetreffende afdelingsledenraad of afde-
ling zonder ledenraad is vereist voor de besluiten van het bestuur betreffende de belangen van een desbetreffende afdeling of afdeling zonder ledenraad ten aanzien van:
(a) het aangaan of wijzigen van cao’s, arbeidsovereenkomsten en/of rege-
lingen en overeenkomsten welke onderwerpen bevatten die in een cao of arbeidsovereenkomst thuishoren dan wel met de aanvang of beëindiging daarvan samenhangen;
(b) het tussentijds wijzigen van het aantal zetels van de afdelingsledenraad;
(c) voorstellen welke aan de orde komen in een betreffende afdeling van de
vereniging en welke betrekking hebben op onderwerpen als bedoeld in
de artikelen 23.1 en 23.2;
(d) het wijzigen van de onderlinge volgorde van de geldende senioriteitslijst.

Dus het beëindigen van een cao moet via de LR, volgens 23.2 sub a.
Gelukkig hebben we ook nog artikel 23.3:


Voor zover niet anders is bepaald, is het bestuur bevoegd in bijzondere gevallen af te wijken van alle in artikel 23.2 (a) opgesomde regelingen en overeenkom- sten, onder de verplichting daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de desbetreffende afdelingsledenraad of afdeling zonder ledenraad. Van een dergelijke afwijking zal in de gevallen waarin toepassing van artikel 48.1 eventueel mogelijk is, ook mededeling worden gedaan in de eerstvolgende uitgave van het verenigingsorgaan.

Klip en klaar. Kansloos. Nu kunnen wij allemaal een draadje gaan starten over "bijzondere gevallen", maar dat lijkt me in dit geval overduidelijk. Dat de rechtszaak van de SCB toen een bijzondere tijd inluidde van de VNV, mag wel duidelijk zijn.
Een rechter zal altijd het belang inzien van het trekken van artikel 18.2 RVA, dat is rechtmatig gebeurd volgens alle rechterlijke uitspraken daaromtrent. En niet onbelangrijk, ook conform de statuten!
Soms gebeuren er zaken, die onmiddellijk handelen vereisen. Dan kun je niet wachten tot de volgende LR vergadering.
Bovendien, en dit is hier al vaker gezegd, als het bestuur het niet had gedaan, dan was de LR aan de bel gaan trekken. En zoals je wel begrijpt, dat ging off-the-record natuurlijk in samenspraak. Formeel gezien heeft het bestuur het RVA opgezegd. Maar iedereen in de vereniging wist dat er iets moest gebeuren. "Ok. Wie doet wat?" "Ja momentje even kijken. Wat is beter? Jullie of wij?" "Wat staat ons te gebeuren dan?" "Wat vinden jullie?"
Een dergelijk gesprek is gevoerd. Door wie is niet relevant. Dat was 2013.

Dan: Bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk stellen voor geleden (vervolg)schade, op basis van wanbeleid/onbehoorlijk bestuur.

Dat zul je moeten bewijzen. Dat is moeilijk. Want als het bestuur een besluit neemt dat jou niet bevalt, is dat nog niet meteen onbehoorlijk bestuur of wanbeleid.
Zo kan ik ook redeneren dat het NIET trekken van artikel 18.2 RVA, onbehoorlijk bestuur/wanbeleid had opgeleverd. Het is maar aan wie je het vraagt. En de rechter weet dat maar al te goed. Het zal hem aan zijn reet roesten wat men vindt van bestuursbeslissingen. Dat is geen wanbeleid. Dat is bestuurlijke bevoegdheid.

Dan de hoofdregel in het Nederlands Privaatrecht: redelijkheid een billijkheid.
Bijzonder ONredelijk en ONbillijk is de initiële rechtsgang van de SCB geweest. Schadelijk voor MP vliegers, schadelijk voor de vnv, de klm, Martinair, de klm vliegers, de nederlandse luchtvaartwereld, etc.

Dus waarom klagen jullie HUN niet aan? Zij hebben alles veroorzaakt. De rest van dit verhaal is slechts reacties op reacties op reacties.
Daar zaten van beide kanten goeie en slechte reacties bij. Iedereen weet waar we het dan over hebben. Ga ik niet herhalen.
De vnv klaagt de SCB niet aan. De vnv wacht totdat iemand anders dat eventueel doet.
Want als jullie de vnv en/of het bestuur aanklagen voor vervolgschade, dan schuift de vnv dat doodleuk door naar de SCB. En de kans dat de rechter daarin meegaat, is bijzonder groot.

En hier zit de kern van het probleem. Het niet aanklagen van de SCB. Sommige (ex)MP vliegers voelen er niets voor om de SCB aansprakelijk te stellen voor alle vervolgschade. Omdat sommige (ex)MP vliegers ZELF donateur zijn/waren. Jezelf aanklagen voor je eigen ellende is nog nooit vertoond in de rechtspraak.
Maar het toont wel impliciet aan waar het probleem zit. Juist omdat de SCB niet aangeklaagd wordt, is daarmee aangetoond dat zij als stichting, met bepaalde MP vliegers als donateurs, haar eigen ellende heeft veroorzaakt.

De indirecte invloed die de SCB heeft gehad op de Martinair vlieger was niet gering. De meesten hadden er officieel niets mee te maken, maar iedereen was wel benieuwd wat er zou gebeuren als.....ze zomaar mochten inschuiven hoog op de klm lijst. Dat zou lachen zijn geweest! Tjonge!
Vandaar ook dat geen MPer aan de bel heeft getrokken van "Ho eens even dat gaat mis. Niet doen!"
En nu zit men met de gebakken peren. En je vrienden aanklagen doe je ook niet zomaar. Het zijn je vrienden. Vandaar dat het niet gebeurt.

Dan: de KLM en haar plannetjes met MP, het wel of niet willen van het RVA, en need for speed onder ede.

Tjonge jonge jonge zeg. Een van de meest evenwichtige denkers/vliegers die er zijn, zodanig bejegenen. Wat ga je daarmee bereiken? Niets.
Toen het RVA werd opgesteld, was de klm absoluut van plan om conform het RVA alles te integreren. Het ging de klm namelijk om rust, voorspelbaarheid in het corps en geen ruzie met de vnv. Dat de klm er alles aan gelegen was om zaken netjes te regelen, blijkt wel uit de goodies die de VNV geregeld had voor de MP vliegers: beter pensioen, behoud van salaris, geen sollicitatie, etc. Vervolgens kwam de SCB met gestrekt been, wat resulteerde in:
SCB rechtszaak
Vnv trekt RVA18.2
ALV in het A4 restaurant
Kort geding
Art. 96 rv
SBA opgetuigd en afgeblazen
Ovo pax zaak

Na dit alles was KLM er wel klaar mee. Dit gebeurde in een paar maanden tijd. Dit had de KLM niet beoogd. Zij wilde rust, geen heibel.
Nu kan ik niet voor NfS spreken, dat kan hij zelf. Maar ik weet wel wat hij bedoelt met al die KLM verklaringen. On en off the record, buiten en in de rechtszaal. Want ik hoor ook wel eens wat.

Eerst was KLM zeker van plan om het RVA na te leven. Maar na een tijdje procederen en ontluisterende verhalen en insinuaties aan te moeten horen van MP vliegers, was het management er wel klaar mee. Dus inderdaad, daarna wilde de klm niet meer. De KLM heeft geen behoefte om zo'n wespennest in dienst te hebben. Dan nemen ze wel coco's aan.
Dus Need for Speed kun je dan wel dagvaarden, maar wat gaat hij dan verklaren? "Ja eerst wilde de klm wel. Maar daarna natuurlijk niet, na al die heibel."
Dat kan de klm ook ZELF wel onder ede verklaren. Daar heeft de klm geen probleem mee om dat te vertellen. Daar heb je geen airwork forummer voor nodig, denk ik.

Het zag er zo goed uit dat RVA. In ieder geval beter dan dit.
 
Hulde voor je post Kaasfondue! Ik heb geen idee wie je bent maar ik ga graag een keer met je fonduen.

Wat betreft een verklaring van KLM over het opzeggen van het RVA: zij zullen, terecht, zeggen dat ze hun handen in onschuld wassen. Het RVA was opgezegd door een andere partij, daar hadden zij niets mee te maken. Vervolgens zijn ze een alternatief akkoord overeen gekomen, het SBA. Dat de MP-LR die vervolgens niet ratificeert, daar kan KLM natuurlijk niets aan doen. Daar hoeven ze echt niet over te liegen. KLM wás immers al akkoord.

Denk je nou werkelijk dat er een rechter is die KLM danwel de VNV verantwoordelijk gaat stellen?

Weet je waar ik nou echt benieuwd naar ben? Of er niemand van de MP-ers zich in die cruciale 6 maanden ooit afvroeg of ze nou wel allemaal zo slim bezig waren? De trein raasde almaar verder, maar er is nooit aan de noodrem getrokken waarmee het tij gekeerd kon worden. Er moet toch wel in ieder geval één verstandig iemand daar hebben gezeten? Waarom is daar nooit naar geluisterd?
 
"a) het aangaan of wijzigen van cao’s, arbeidsovereenkomsten en/of rege-
lingen en overeenkomsten welke onderwerpen bevatten die in een cao of arbeidsovereenkomst thuishoren dan wel met de aanvang of beëindiging daarvan samenhangen;

"Voor zover niet anders is bepaald, is het bestuur bevoegd in bijzondere gevallen af te wijken van alle in artikel 23.2 (a) opgesomde regelingen en overeenkomsten, onder de verplichting daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de desbetreffende afdelingsledenraad of afdeling zonder ledenraad. Van een dergelijke afwijking zal in de gevallen waarin toepassing van artikel 48.1 eventueel mogelijk is, ook mededeling worden gedaan in de eerstvolgende uitgave van het verenigingsorgaan."

Waar je betoog gelijk spaak loopt is dat beëindigen in juridische zin niet hetzelfde is als afwijken.

Voor een beëindiging is voorafgaande toestemming nodig, voor een afwijking van een cao mag het bestuur het afdoen met een melding achteraf in verenigingsorgaan.

Daarnaast is vanwege juridisch zeer complexe redenen het hele artikel 18.2.1 aan te merken als nietig of vernietigbaar, heeft te maken met de EU richtlijnen en de status van een bepaalde Nederlandse wetgeving mbt tot die richtlijnen.

Het VNV bestuur heeft gelogen in de aanloop naar het besluit, en heeft gelogen in de AV, heeft gelogen over het SBA.
Zoals jij zelf al aangeeft was het waarschijnlijk in samenspraak met KLM LR.

De VNV is bij bewezen schade als vereniging aansprakelijk, als blijkt dat er opzet of grove schuld in het spel is zijn bestuurders hoofdelijk aansprakelijk.

Het wanbestuur van het bestuur is in een 2015 aangetoond in 8 A4tjes en als resolutie 11/2015 door de MP LR aangenomen. Toen wisten wij al dat ze de boel belazerd hadden en dat was een voorschot op een aansprakelijkheidstelling.

Dus nee het is niet ZOMAAR aangetoond, maar we hebben daar een prima zaak.

Je betoog is intussen redelijk in duigen gevallen.
Daarnaast is volstrekt irrelevant wat jij er van vindt, enkel telt wat een rechter er van gaat vinden.

Het enige wat ik met je eens ben is dat het RVA er goed uitzag.
Het bestuur hoefde het niet te trekken, maar heeft het wel gedaan en nog niet conform statuten ook.
 
Last edited:
Waar je betoog gelijk spaak loopt is dat beëindigen in juridische zin niet hetzelfde is als afwijken.

.

Hier sla je de plank goed mis.
Het beeindigen zoals Jij dat stelt slaat op het lichten van artikel 18 in de " CAO"

Het afwijken echter slaat op de regelgeving van de vereniging. (Artikel 23.3)
Er mag in volgens artikel 23.3 afgeweken worden van artikel 23.2 (waaronder dus de beindiging valt) indien er bijzondere omstandigheden bestaan.
 
Kaasfondue

Het is niet verplicht hier anoniem te zijn. Het wordt echcter alleen aangeraden en er mag door anderen niets over iemands identiteit gezegd worden, behalve als hij dat zelf noemt.

Groeten Niels
 
Hier sla je de plank goed mis.
Het beeindigen zoals Jij dat stelt slaat op het lichten van artikel 18 in de " CAO"

Het afwijken echter slaat op de regelgeving van de vereniging. (Artikel 23.3)
Er mag in volgens artikel 23.3 afgeweken worden van artikel 23.2 (waaronder dus de beindiging valt) indien er bijzondere omstandigheden bestaan.


Nee dat staat er niet, goed lezen en dan niet als vlieger maar als jurist.

23.2a gaat over de manier waarop het besluit genomen wordt.

23.2a Is een opsomming van van regelingen en overeenkomsten waar voorafgaande instemming van de LR nodig is, waaronder beëindiging voor cao's.


23.3 gaat enkel over de inhoud van een reeds genomen besluit.

23.3 stelt alleen dat er afgeweken mag worden van de van kracht zijnde regelingen, niet van de statutaire procedures daaromtrent.
"af te wijken van alle in artikel 23.2 (a) opgesomde regelingen en overeenkomsten"

Dus niet van artikel 23.2a zelf, anders had dat er expliciet bij moeten staan.

Het bestuur mag dus enkel afwijken van regels IN de cao maar niet de manier waarop deze wordt afgesloten dan wel beëindigd, dat is voorbehouden aan de LR via 23.2a.

Het RVA is een cao zonder specifieke looptijd, dat kan ook niet anders, anders zou na bv 4 jaar opeens de cao ophouden, het heeft een permanent karakter.

Artikel 18 in het RVA is enkel een mogelijkheid geweest om wel een opzeg moment te hebben, het is alleen geen automatische, het kan opgezegd worden, echter moet de cao alsnog via 23.2a beëindigd worden.

Daar heeft het bestuur dus de miskleun gemaakt.
 
Last edited:
Kleine correctie.

Een ieder mag zijn EIGEN conclusies trekken.
Het is de rechter die bepaald welke getrokken conclusie de juiste is.
 
Als artikel 18 zo ongeldig is en als er statutair zo'n rommeltje gemaakt is, waarom concentreert de MP vlieger zich dan op OVO?

Dan had je toch al in 2014 het hele opzeggen van het RVA juridisch getoetst?

Vind ik vreemd, zeker aangezien het al duidelijk was dat je ook met een blauwe pas uit het RVA een OVO zaak kan voeren. Kortom ik voel meer een laatste strohalm in deze actie. Maar dat zal de rechter wel uitmaken.

Statuten zijn geen wetten met een parlementaire geschiedenis die de rechter kan nalezen. Dus het lijkt mij dat de vraag voor de rechter uiteindelijk is: wat heeft de schrijver van de statuten bedoeld in dit artikel?
De statuten kunnen alleen gewijzigd worden door middel van de algemene vergadering. Zou je dan kunnen zeggen dat de algemene vergadering de uitleg van een artikel bepaalt? En wat zegt de goedkeuring van het bestuursbeleid inzake de opzegging van het RVA door de AV dan?
 
Last edited:
VNV sluit interne forum

Er zijn sinds het trekken van het RVA nogal wat KLM LR vergaderingen geweest. In elk van deze vergaderingen had de KLM LR het besluit kunnen terugdraaien.

Dat is uiteraard niet gebeurd. Omdat zoals door anderen hierboven al aangegeven, in aanloop naar het besluit van het bestuur allang duidelijk was dat de KLM LR dit van het bestuur verwachtte.

Dit is inderdaad allemaal een strohalm.

En het is walgelijk om het fragment hierboven uit 'Saving Private Ryan' te gebruiken als metafoor. Om een soortgelijke metafoor (MP vliegers die onthoofd worden door IS/bestuur) is destijds het VNV forum gesloten. Om weer even back on topic te komen.
 
Back
Top