VNV sluit interne forum

Dan heb je ook gelezen dat het niet handig is om bepaalde dingen aan de grote klok te hangen. Dat is daar gebeurd.

Lijkt me niet wenselijk dat hier (waar blijkbaar media meeleest) te herhalen.
 
Waarom mag de media dat niet weten? Is er wat te verbergen dan in Badhoevedorp?

Een forum offline halen omdat er iets opstaat wat het bestuur niet zint klinkt een beetje als censuur...

Of staan de jaarcijfers er soms al op?
 
Last edited:
Probleem is dat er meerdere mensen meelezen met het forum die geen (KLM) vliegers zijn, maar ook O.a de SCB en waarschijnlijk media. Ook andere ongenuanceerde uitspraken kunnen ons vliegers als beroepsgroep algemeen tijdens deze CAO onderhandelingen schade berokkenen. Lijkt me redelijk duidelijk...
 
Probleem is dat er meerdere mensen meelezen met het forum die geen (KLM) vliegers zijn, maar ook O.a de SCB en waarschijnlijk media. Ook andere ongenuanceerde uitspraken kunnen ons vliegers als beroepsgroep algemeen tijdens deze CAO onderhandelingen schade berokkenen. Lijkt me redelijk duidelijk...

Ow. SCB. Dacht dat die geen lid meer van VNV waren.
Dus het heeft met Martinair te maken ;-).
 
Dat is dus juist het probleem, B767. De mannen die bij de SCB horen zijn ook gewoon schaamteloos lid van de VNV, kopiëren ook schaamteloos alle notulen, en durven hun lidmaatschap niet op te zeggen.
 
Het gaat dus om Martinair...

Laten we dan even recapituleren:
KLM neemt Martinair over in 2008

KLM neemt de passage vluchten van Martinair over.
Martinair stewardessen gaan over naar de KLM, maar mogen geen senioriteit mee nemen.

KLM, Martinair en de VNV spreken in 2011 het Ringvaart akkoord af waarin bepaald wordt dat de vlieger korpsen integreren, echter dit magniet op senioriteit, de Martinair vliegers komen onderaan de lijst.
70 Martinair vliegers stappen in 2011 over naar de KLM en gaan passagiers vliegen, met behoud van Salaris maar zonder senioriteit.
De resterende 250 Martinair vliegers zullen per 1 januari 2014 volgen en ook KLM vlieger worden maar onder de 70 al overgestapten en onder 200 in de tussentijd van buiten nieuw aangenomen vliegers. Zij blijven vracht vliegen.

Intussen moet de vracht van Martinai in opdracht van de KLM krimpen, dit om de ballans met de krimp van zeer zwaar verliesgevende Air France vracht tak te behouden. Feitelijk vangt de Martinair vlieger de krimp voor de KLM vlieger op, welke hier geen enkele last van heeft.

In 2013 start een klein groepje Martinair vliegers een rechtszaak waarin zij vragen om toekenning van senioriteit vanwege vermeende overgang van onderneming.

Alhoewel vriend en vijand van mening is dat een dergelijke zaak kansloos is reageert het bestuur van de VNV disproportioneel en zegt het Ringvaart akkoord op 31 december 2013, 1 dag voor de indiensttreding van de resterende Martinair vliegers.
De KLM typeert deze opzegging als onwenselijk en onnodig.

Een vervangend akkoord wordt onverantwoord snel gepresenteerd en wordt door het VNV bestuur ook gelijk weer van tafel gehaald wanneer om meer tijd gevraagd wordt om het akkoord goed te kunnen bestuderen.

De rechter wijst de claim van de kleine groep Martinair vliegers zoals verwacht af in voorjaar 2014, zij gaan daarna in hoger beroep.

Intussen gaat de krimp bij Martinair onverminderd voort, waarbij in september 2014 door KLM besloten wordt dat Martinair krimpt naar 3 machines.
Voor 150 Martinair vliegers is geen werk meer.

Het VNV bestuur heeft elke waarschuwing over de naderende krimp in de wind geslagen en weigert de belangen van de Martinair vlieger naar behoren te behartigen.
Geen enkele toezegging vanuit het opgezegde ringvaart akkoord wordt gestand gedaan, terwijl de Martinair vliegers wel een versobering van hun tewerkstelling en vakantieregeling moesten incasseren.

Daarentegen heeft de KLM vlieger alle toezeggingen vanuit het opgezegde Ringvaart akkoord gekregen, inclusief een aanzienlijke salaris verhoging in najaar 2014, dit terwijl toen al duidelijk was dat Air France ernstig in de financiële problemen was gekomen door de staking bij Air France.

Intussen blokkeert het VNV bestuur elke mogelijkheid voor Martinair vliegers om naar de KLM over te stappen en trekt volledig haar handen af van de belangenbehartiging van de Martinair vliegers; zij accepteert ontslag van de Martinair vlieger om mogelijk vermeende carriereschade voor een kleine groep juniore vliegers te voorkomen.

Intern leidt dit tot hevige discussie bij de VNV, vanzelfsorekend zijn de Martinair vliegers woedend over deze gang van zaken, maar ook vele KLM-vliegers kunnen zich absoluut niet vinden in de manier waarop de Martinair vlieger door het VNV bestuur in de steek gelaten wordt en zelfs ontslag accepteerd van de Martinair vlieger om elke mogelijk vermeende schade, hoe klein ook, van een KLM vlieger te voorkomen.

Niet alleen is er intern kritiek op het VNV bestuur vanwege het Martinair dossier, ook de manier waarop het VNV bestuur met de Air France staking is omgegaan zet kwaad bloed, met name onder de KLM vliegers.
De president van de VNV spreekt over een "volkomen uit de hand gelopen staking".
Daarin mag de president hand in eigen boezem steken, zonder steun van de achterban heeft het VNV bestuur deze staking van begin tot einde onvoorwaardelijk gesteund.
De staking kostte Air France KLM € 700 miljoen.

Het VNV bestuur is niet wars van censuur, zo stapte bijvoorbeeld de voltallige redactie van het vakbondsblad 'Op de bok' op, omdat zij niet onafhankelijk zou kunnen schrijven.
Onlangs werd een interview welke geplaatst zou worden in 'op de bok' niet geplaatst omdat het een aantal het bestuur onwelvallige opvattingen bevatte.

Ook werden vaak postings van het VNV forum verwijderd welke informatie bevatte welke niet strookte met de opvattingen van het VNV bestuur.

Daarnaast stuurt het VNV bestuur regelmatig eenzijdig gekleurde en polariserende brieven aan de achterban.

Ook werd een onlangs door KLM vliegers op het interne forum gestart initiatief om de overtollige Martinair vliegers toch op te nemen binnen de KLM moedwillig door het VNV bestuur getorpedeerd.

En dan nu sluiting van het VNV forum.

Kennelijk heeft het VNV bestuur de zaken niet meer in de hand en probeert zij door een dergelijk opzichtige manier de al maar toenemende weerstand tegen het VNV bestuur te stoppen.

Historie wijst uit dat dergelijk acties eigenlijk altijd versneld leiden tot de val van dictatoriale regiems.

Eén van de laatste bijdragen die ik gelezen heb op het VNV forum sprak een collega over een renegade-bestuur, ik heb het even moeten opzoeken, maar treffender kan dit bestuur inderdaad niet omschreven worden:

Renegade may refer to:
a person who deserts and betrays an organization, country, or set of principles.

http://en.wikipedia.org/wiki/Renegade
 
Last edited:
Dat is dus juist het probleem, B767. De mannen die bij de SCB horen zijn ook gewoon schaamteloos lid van de VNV, kopiëren ook schaamteloos alle notulen, en durven hun lidmaatschap niet op te zeggen.

Ik zie dat niet direct als een probleem.

Bedankt 3-Holer. Uiteraard was de gehele Martinair historie met het VNV mij bekend.
 
Bedankt 3-Holer. Uiteraard was de gehele Martinair historie met het VNV mij bekend.

Deze discussie is vooral intern gevoerd, maar door het sluiten van het forum zijn er weinig andere keuzes dan dit dan maar ergens anders aan te kaarten.

Alle betrokken vliegers in de diverse vliegergroeperingen zijn uiteraard op de hoogte van wat er speelt, maar voor de buitenwereld is het maar lastig te begrijpen.

Zeker het stuk over ontslag van de Martinair vlieger indien nodig om elke 'mogelijke' carrièreschade van de KLM-vlieger te voorkomen is voor buitenstaanders niet te bevatten, zeker niet als dat geplaatst wordt in de context van de 'vakbond' die de VNV pretendeert te zijn.

Vandaag de cijfers van AFKL, bedroevend als je moet toegeven dat de eigen doelstellingen te ambitieus zijn en de doelstellingen van Tranform 2015 om de schuld te reduceren naar 2,5 miljard niet gehaald is, sterker er is in 5 jaar tijd zelfs een groter schuld ontstaan.

Dit terwijl Martinair in 2013 €21,6 miljoen winst gemaakt heeft, dat valt niet te rijmen met het krimpen en ontslag terwijl het slecht draaiende KLM haar eigen vliegers een aanzienlijke salarisverhoging heeft gegeven.
 
Deze discussie is vooral intern gevoerd, maar door het sluiten van het forum zijn er weinig andere keuzes dan dit dan maar ergens anders aan te kaarten.

Alle betrokken vliegers in de diverse vliegergroeperingen zijn uiteraard op de hoogte van wat er speelt, maar voor de buitenwereld is het maar lastig te begrijpen.
Klopt, niemand die het begrijpt idd.

Dit terwijl Martinair in 2013 €21,6 miljoen winst gemaakt heeft, .

wat even stilletjes voorbij was gegaan en nergens gemeld is, behalve in de jaarcijfers bij de KvK.
 
Dit terwijl Martinair in 2013 €21,6 miljoen winst gemaakt heeft, dat valt niet te rijmen met het krimpen en ontslag terwijl het slecht draaiende KLM haar eigen vliegers een aanzienlijke salarisverhoging heeft gegeven.

Ik neem aan dat je doelt op VNV-president Verhagen die zichzelf de hoogste functiepay heeft toegeëigend? Hoeveel % erbij was dat eigenlijk voor hem en z'n 330-broeders?
 
Last edited:
Met alle respect voor het VNV, maar ik zie totaal niet het nut in van het sluiten van een besloten forum waar een ieder, naar ik begrijp, zonder schuilnamen aan diverse discussies deelneemt.

Geeft eerder de indruk van blinde paniek; Maar goed, VNV-ers die aan forumdiscussies deel willen nemen kunnen, weleenswaar anoniem, hier op Airwork hun gang gaan.
 
Last edited:
Ik neem aan dat je doelt op VNV-presisent Verhagen die zichzelf de hoogste functiepay heeft toegeëigend? Hoeveel % erbij was dat eigenlijk voor hem en z'n 330-broeders?

Minimaal een procentje of 10 aan FP extra. Meen dat de FP iets van 2700 was en nu 3000
 
wat even stilletjes voorbij was gegaan en nergens gemeld is, behalve in de jaarcijfers bij de KvK.

Dat zelfde kan je zeggen over het resultaat ban KLM in dat jaar. Bedrijfsresultaat van meer dan 300 miljoen plus en netto winst van meer dan 130 miljoen plus.
 
Met alle respect voor het VNV, maar ik zie totaal niet het nut in van het sluiten van een besloten forum waar een ieder, naar ik begrijp, zonder schuilnamen aan diverse discussies deelneemt.

Geeft eerder de indruk van blinde paniek; Maar goed, VNV-ers die aan forumdiscussies deel willen nemen kunnen, weleenswaar anoniem, hier op Airwork hun gang gaan.

Er moet denk ik onderscheid gemaakt worden tussen de VNV als vereniging en het bestuur van de VNV, de laatste is slechts een onderdeel van het grote geheel.

In elke geval lijkt het bestuur het besturen niet zo goed af te gaan en daar waren zo nu net voor aangesteld door de vereniging.
 
Moderator, zoals 3-holer op het VNV-forum elk topic kaapte voor Martinair, doet ie dat nu hier op Airwork ook. Mag zijn post s.v.p. naar het Martinair-forum verplaatst worden? Dan praten we er daar over verder.
 
ELK topic???

Daarbij: Het was MaxRate die hier (indirect) over MP begon...
Kennelijk wordt er iets onder het tapijt geschoven wat niet naar buiten mag.

Dat het niet onder het kopje KLM thuishoort weet ik zo net nog niet.
De sluiting van het VNV forum was vooral het gevolg van een metafoor van een van de KLM collega's over de Houding van het VNV tegen de MP vliegers die sommige KL collega's aktief in het VNV niet echt leuk vonden?
 
Moderator, zoals 3-holer op het VNV-forum elk topic kaapte voor Martinair, doet ie dat nu hier op Airwork ook. Mag zijn post s.v.p. naar het Martinair-forum verplaatst worden? Dan praten we er daar over verder.

Hier wordt niets gekaapt, ik ben tenslotte het topic zelf gestart.

Aangezien het interne VNV forum juist een aangelegenheid is van de KLM-vlieger en zij met 3000 vliegers binnen de VNV door het VNV bestuur nu gedupeerd worden lijkt mij bij uitstek het KLM-forum het juiste om dit te posten.

De aanleiding voor het sluiten van het forum is de discussie over het Martinair-dossier, wat ook al weer voornamelijk in het KLM-domein ligt. De achtergrond daarvan is dan relevant.

Met betrekking tot de Martinair cijfers valt nog te vermelden dat KLM-garant staat voor de Martinair cargo-claim a €30 miljoen en dat de KLM het negatieve vermogen van Martinair heeft moeten aanvullen vanwege de door AFKL genomen beslissing om te krimpen en de daarmee gemoeide voorziening van € 106 mijloen, dit zou eigenlijk in het andere topic thuis horen; de uitdagingen van de koninklijke, aangezien Martinair namelijk integraal onderdeel is van de AFKL fiscale constructie en voorzieningen.

Zoals de President van de VNV al zei, waar Martinair staat kan ook KLM gelezen worden.


ps de aangehaalde metafoor werd door een KLM-collega geuit!!
 
Back
Top