Het gaat dus om Martinair...
Laten we dan even recapituleren:
KLM neemt Martinair over in 2008
KLM neemt de passage vluchten van Martinair over.
Martinair stewardessen gaan over naar de KLM, maar mogen geen senioriteit mee nemen.
KLM, Martinair en de VNV spreken in 2011 het Ringvaart akkoord af waarin bepaald wordt dat de vlieger korpsen integreren, echter dit magniet op senioriteit, de Martinair vliegers komen onderaan de lijst.
70 Martinair vliegers stappen in 2011 over naar de KLM en gaan passagiers vliegen, met behoud van Salaris maar zonder senioriteit.
De resterende 250 Martinair vliegers zullen per 1 januari 2014 volgen en ook KLM vlieger worden maar onder de 70 al overgestapten en onder 200 in de tussentijd van buiten nieuw aangenomen vliegers. Zij blijven vracht vliegen.
Intussen moet de vracht van Martinai in opdracht van de KLM krimpen, dit om de ballans met de krimp van zeer zwaar verliesgevende Air France vracht tak te behouden. Feitelijk vangt de Martinair vlieger de krimp voor de KLM vlieger op, welke hier geen enkele last van heeft.
In 2013 start een klein groepje Martinair vliegers een rechtszaak waarin zij vragen om toekenning van senioriteit vanwege vermeende overgang van onderneming.
Alhoewel vriend en vijand van mening is dat een dergelijke zaak kansloos is reageert het bestuur van de VNV disproportioneel en zegt het Ringvaart akkoord op 31 december 2013, 1 dag voor de indiensttreding van de resterende Martinair vliegers.
De KLM typeert deze opzegging als onwenselijk en onnodig.
Een vervangend akkoord wordt onverantwoord snel gepresenteerd en wordt door het VNV bestuur ook gelijk weer van tafel gehaald wanneer om meer tijd gevraagd wordt om het akkoord goed te kunnen bestuderen.
De rechter wijst de claim van de kleine groep Martinair vliegers zoals verwacht af in voorjaar 2014, zij gaan daarna in hoger beroep.
Intussen gaat de krimp bij Martinair onverminderd voort, waarbij in september 2014 door KLM besloten wordt dat Martinair krimpt naar 3 machines.
Voor 150 Martinair vliegers is geen werk meer.
Het VNV bestuur heeft elke waarschuwing over de naderende krimp in de wind geslagen en weigert de belangen van de Martinair vlieger naar behoren te behartigen.
Geen enkele toezegging vanuit het opgezegde ringvaart akkoord wordt gestand gedaan, terwijl de Martinair vliegers wel een versobering van hun tewerkstelling en vakantieregeling moesten incasseren.
Daarentegen heeft de KLM vlieger alle toezeggingen vanuit het opgezegde Ringvaart akkoord gekregen, inclusief een aanzienlijke salaris verhoging in najaar 2014, dit terwijl toen al duidelijk was dat Air France ernstig in de financiële problemen was gekomen door de staking bij Air France.
Intussen blokkeert het VNV bestuur elke mogelijkheid voor Martinair vliegers om naar de KLM over te stappen en trekt volledig haar handen af van de belangenbehartiging van de Martinair vliegers; zij accepteert ontslag van de Martinair vlieger om mogelijk vermeende carriereschade voor een kleine groep juniore vliegers te voorkomen.
Intern leidt dit tot hevige discussie bij de VNV, vanzelfsorekend zijn de Martinair vliegers woedend over deze gang van zaken, maar ook vele KLM-vliegers kunnen zich absoluut niet vinden in de manier waarop de Martinair vlieger door het VNV bestuur in de steek gelaten wordt en zelfs ontslag accepteerd van de Martinair vlieger om elke mogelijk vermeende schade, hoe klein ook, van een KLM vlieger te voorkomen.
Niet alleen is er intern kritiek op het VNV bestuur vanwege het Martinair dossier, ook de manier waarop het VNV bestuur met de Air France staking is omgegaan zet kwaad bloed, met name onder de KLM vliegers.
De president van de VNV spreekt over een "volkomen uit de hand gelopen staking".
Daarin mag de president hand in eigen boezem steken, zonder steun van de achterban heeft het VNV bestuur deze staking van begin tot einde onvoorwaardelijk gesteund.
De staking kostte Air France KLM € 700 miljoen.
Het VNV bestuur is niet wars van censuur, zo stapte bijvoorbeeld de voltallige redactie van het vakbondsblad 'Op de bok' op, omdat zij niet onafhankelijk zou kunnen schrijven.
Onlangs werd een interview welke geplaatst zou worden in 'op de bok' niet geplaatst omdat het een aantal het bestuur onwelvallige opvattingen bevatte.
Ook werden vaak postings van het VNV forum verwijderd welke informatie bevatte welke niet strookte met de opvattingen van het VNV bestuur.
Daarnaast stuurt het VNV bestuur regelmatig eenzijdig gekleurde en polariserende brieven aan de achterban.
Ook werd een onlangs door KLM vliegers op het interne forum gestart initiatief om de overtollige Martinair vliegers toch op te nemen binnen de KLM moedwillig door het VNV bestuur getorpedeerd.
En dan nu sluiting van het VNV forum.
Kennelijk heeft het VNV bestuur de zaken niet meer in de hand en probeert zij door een dergelijk opzichtige manier de al maar toenemende weerstand tegen het VNV bestuur te stoppen.
Historie wijst uit dat dergelijk acties eigenlijk altijd versneld leiden tot de val van dictatoriale regiems.
Eén van de laatste bijdragen die ik gelezen heb op het VNV forum sprak een collega over een renegade-bestuur, ik heb het even moeten opzoeken, maar treffender kan dit bestuur inderdaad niet omschreven worden:
Renegade may refer to:
a person who deserts and betrays an organization, country, or set of principles.
http://en.wikipedia.org/wiki/Renegade