Uitfasering Fokkervloot

Bij de security kwam ik de bemanning nog tegen, erg vriendelijk en even een praatje gemaakt.
Op heathrow wat rondgelopen, leuk om een Audi R8 en Porsche te zien. De winkels waren ook mooi verzorgd. Vervolgens een hapje gegeten. Maar wat zijn er in terminal 4 eigenlijk weinig ramen! Je kunt niet eens je vliegtuig zien dat je gaat boarden.

De terugvlucht, KL1026 van 18:30 was heel erg rustig: zo'n 15 man. Ik denk dat 2 passagiers deze vlucht speciaal hadden geboekt. Deze keer vertelde de gezagvoerder in het gangpad dat dit de laatste lijnvlucht van de KLM was met de Fokker 50. Van de bemanning ook serpetine en een farewell badge gekregen. Top! Veel foto's heb ik helaas niet, omdat het donker was.

picture.php


Aankomst op Schiphol:
picture.php


picture.php
 
Last edited:
We hebben even op je bijdrage moeten wachten, Busair, maar... je hebt ons geduld rijkelijk beloond! :)
Dank voor het plaatsen! :kiss:
 
Wat is dat klepje/schuifje wat opzij gaat achter de Power Levers op 04:05 en die witte handle op 04:08?
 
Dat schuifje is de zogenaamde "Ground Idle Stop".
Deze zorgt ervoor dat er geen reverse getrokken kan worden.
Bij take-off is gebleken dat de ASD langer werd wanneer er reverse werd gebruikt. (Als ik het goed heb, dit vanwege de tijd die nodig is om de proppelerbladen in de Beta range te krijgen, correct me if I`m wrong). Deze "ground idle stop" verhindert dit.
Ps. Bij de nadering wordt het er weer vanaf gehaald zodat reverse bij de landing wel beschikbaar is.

Gr, PD
 
Om precies te zijn (en dan quote ik ff uit de SB):
During the analysis of the flight test data of the new Fokker 60 aircraft, it was found
that the stop performance was less than expected. This is caused by the activation of
a restrictor in the Pitch Control Unit (PCU), when the Power Levers are slammed to
the reverse position. This restrictor limits the pitch change rate of the propeller
blades, only when reverse thrust is selected. The effect of this restrictor is most
pronounced when the propeller blades move from a large positive angle to a
negative angle, typical for a rejected takeoff.
This will affect the aerodynamic drag produced by the propeller and the disturbance of
the airflow over the wing leading to a reduced initial braking performance during a
rejected takeoff.
In order to prevent selection of reverse thrust during an REJECTED TAKEOFF, a
selectable ground idle stop mechanism is introduced on the flight deck pedestal.
Dus "leken-taal": als bij een rejected Take-Of de Power Lever meteen naar Reverse getrokken word zullen de bladen traag teruglopen over de hele range, wanneer je uit Reverse blijft is de terugloop wel snel.
Goed onthouden PitchDisconnect ;-)
 
En hier staan ze dus nu, de Fokkers 50 die vorige maand hun laatste vlucht maakten. Samen met nog enkele Fokker 100’s opgesteld voor… sloop!!! Niets ombouwen tot vrachtkist: :traantjes
‘Oud ijzer’ noemde de beveiligingsmedewerker die kisten. Triest. :passed:

Overigens... leuke verwijzingen, Nosig. Komt helemaal in uit wat voor een blije kisten het toch zijn!!!!

De 100's worden gesloopt, maar als er een koper is, gaan ze alsnog....... De 50's staan te koop en worden (nog) niet gesloopt.
 
Was er niet een potentiële koper uit Iran ofzo die er Hadji vluchten mee wilden gaan doen?
 
Nou ja, beter op de hoogte...... Dit is wat ons intern verteld is. Vwb de 50's is het misschien wat vroeg om te besluiten tot sloop aangezien er toch nog wel markt voor is.
 
Er staan wereldwijd heel wat Fokker-50's langdurig te koop. Ik denk, in tegenstelling tot Boer, dat de markt niet of nauwelijks aanwezig is. Het is niet voor niets dat o.a. SAS tot sloop van een aantal niet verkochte F-50's overging (EHBK).

Effe googlen levert oa de volgende resulaten op:

Ex-KLC(UK) PH-KXH:
http://www.aviatorsale.com/aix6893/

Ex-Skyways:
http://www.skyworld.co.uk/Portals/0/pdf/FOKKER 50_20205.pdf

Een 5-tal Afrikaanse kisten:
http://www.luchtvaartverzekeringen.nl/lease/lease.php?product=For sale Fokker 50 (Africa)&itemid=65

Het valt mij op dat de KLC-kisten nergens bij een broker oid online te koop worden aangeboden. Nu is dat niet per se noodzakelijk maar als je van je spullen af wilt lijkt internet mij toch een logisch medium. Misschien dat een ander forumgebruiker de KLC-kisten die op Oost staan ergens te koop aangeboden heeft zien staan.

Ik heb geen inside informatie van KLC/KLM maar het zal mij niets verbazen als de kisten inderdaad ontmanteld zullen gaan worden. Als cola-blikjes leveren ze tenminste nog iets op. Stilstaan kost alleen maar geld. "Cash is king" geldt zeker in deze economisch lastige tijden.

Ik hoop echter dat ze een tweede zullen krijgen. Het zou jammer zijn als zo'n stukje Hollands-glorie op de schroothoop zou eindigen.
 
Het valt mij op dat de KLC-kisten nergens bij een broker oid online te koop worden aangeboden. Nu is dat niet per se noodzakelijk maar als je van je spullen af wilt lijkt internet mij toch een logisch medium. Misschien dat een ander forumgebruiker de KLC-kisten die op Oost staan ergens te koop aangeboden heeft zien staan.

Werd een groot deel van deze kisten niet geleased aan KLC? Er staat mij iets bij dat een van de laatst bijgekomen F100's een ex-Pelita Air kist van Aercap was.

Het lijkt mij ook dat Fokker er ook alles aan is gelegen om de boel weer in de lucht te krijgen. KLC was natuurlijk een van de operators die opereerde met de grootste Fokker vloot.
 
Het valt mij op dat de KLC-kisten nergens bij een broker oid online te koop worden aangeboden. Nu is dat niet per se noodzakelijk maar als je van je spullen af wilt lijkt internet mij toch een logisch medium. Misschien dat een ander forumgebruiker de KLC-kisten die op Oost staan ergens te koop aangeboden heeft zien staan.

Zoeken is ook een kunst. Binnen 1 minuut gevonden:

http://www.speednews.com/EquipmentResults.aspx?Search=Aircraft&Aircraft=Fokker+50
http://www.myairlease.com/available/available_for_lease_TURBOPROPS


Groeten Supergrover...
 
Zoeken is ook een kunst. Binnen 1 minuut gevonden:

Supergrover beheerst die kunst blijkbaar een stuk beter dan ik :). Ik elk geval bedankt.

Volgens mij zijn er, inclusief de militaire variant Fokker-60, 213 stuks Fokker 50 afgeleverd. Van die 213 zijn er 5 wegens een crash afgeschreven en een aantal is al gesloopt. Hoeveel er precies gesloopt zijn weet ik niet. In ieder geval staan er bij de link van speednews die Supergrover geplaatst heeft 18 stuks te koop. Dat betekent dat zo'n 10% van de Fokker-50 vloot aan de grond staat (te koop). Helaas versterkt dat mijn beeld dat het vliegtuig commercieel niet meer interessant voor operators is. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
 
Last edited:
Supergrover beheerst die kunst blijkbaar een stuk beter dan ik :). Ik elk geval bedankt.

Volgens mij zijn er, inclusief de militaire variant Fokker-60, 213 stuks Fokker 50 afgeleverd. Van die 213 zijn er 5 wegens een crash afgeschreven en een aantal is al gesloopt. Hoeveel er precies gesloopt zijn weet ik niet. In ieder geval staan er bij de link van speednews die Supergrover geplaatst heeft 18 stuks te koop. Dat betekent dat zo'n 10% van de Fokker-50 vloot aan de grond staat (te koop). Helaas versterkt dat mijn beeld dat het vliegtuig commercieel niet meer interessant voor operators is. Ik hoop dat ik ongelijk heb.

De PH-KXH staat in Australie en is dus al verkocht.

Oa. Skywest in Australie is nog 50's aan het kopen, in Afrika is nog steeds interesse. Eerst maar eens kijken of er kopers komen.

Die 100's waren verkocht, maar nooit opgehaald volgens mij.
 
Back
Top