36.4443 keer was de Fokker 100 met registratienummer PH-OFA opgestegen en geland. Nu was hij voor de 36.4444ste keer opgestegen, van thuishaven Schiphol, om voor de 36.4444ste en tevens de laatste keer te landen, op Airport Lelystad. Een ‘low pass’ over de baan gaat vooraf aan de perfecte landing, waarna een hartelijk welkom met het waterkanon volgde. Ik was erbij!
Vlak voor de vroegere verkeerstoren van het oude Schiphol komt de kist tot stilstand. Hij oogt ineens heel groot, in verhouding met dat nostalgisch gebouwtje.
Of het grootste vliegtuig dat Fokker ooit bouwde ook het grootste vliegtuig is dat op Lelystad landde is twijfelachtig. Zeker verdient de PH-FOA de eer het langste toestel te zijn dat er tot op heden neerstreek. Maar de Connie die er al weer enige jaren huist is zwaarder en heeft bovendien een bijna tien meter grotere spanwijdte.
De boeken van de PH-OFA worden door directeur Boet Kreiken van KLM Cityhopper aan directeur Jan Schaatsbergen van Aviodrome overhandigd. Het straalvliegtuig verkeert in een prima staat, zou nog vele vluchten erbij kunnen klokken. Maar dat is de deal niet. Aviodrome mag er niet in de huisstijl van de KLM mee vliegen en mag het toestel bovendien niet verkopen.
Voor het symbolische bedrag van € 1,- komt de Fokker 100 in het bezit van het luchtvaartmuseum, net zoals eerder de Boeing 747-200 PH-BUK. De Televaag is er ook bij en grijpt de kans directeur Boet Kreiken eveneens een euro toe te stoppen. Tja, waar blijf je als wakkere krant zonder de aandacht op jezelf te vestigen.
Prachtig, zo’n T-staart met hoog stabilo. Helaas worden er steeds minder verkeersvliegtuigen mee uitgerust. Als het toch gaat lukken met Rekkof komt er in ieder geval weer zo’n fraaie whale tail bij!
De bok: uitgediend. In 1989 startte deze kist zijn carrière. Fokker leverde hem toen af aan leasemaatschappij ILFC, die hem verhuurde aan Inter Canadian. In 2003 ging het toestel over naar KLM Cityhopper. Eind 2009 was het vliegtuig voor het laatst in dienst.
Leeg!
En daar staat ie dan. Nooit meer zullen zijn vleugels hem dragen. Maar… hij blijft behouden. Dat geldt niet voor de Fokker-100’s die in Schiphol Oost aan de grond staan. Directeur Boet vertelde dat ze niet zijn verkocht en zullen worden gekannibaliseerd om de nog rondvliegende Fokker-70’s van KLM Cityhopper zonodig van onderdelen te voorzien.
Nog een linkje met heel fraaie foto's:
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?p=419388