Uitfasering Fokkervloot

Helaas kunnen de moderators van dit forum in de ondertitel van het hoofdstuk KLM Cityhopper enige wijzigingen aanbrengen....
Snif!
 
Dan nog een foto uit de oude doos

Fokker100opMiddenZeelandbaan09.jpg


De F100 op EHMZ
 
Meest direct lijkt mij toch echt email (of aanbellen), maar zo moet het zeker lukken :).

Diana heeft dezelfde dag nog gereageerd en correctie toegezegd. Dus gaat helemaal goed komen! Nee, ik zet er geen vrolijke smiley bij want ik blijf het ook droevig vinden dat de Fokkers ook op die plek uit het beeld verdwijnen.

Goed nieuws is op onderstaande link te vinden waarin bericht wordt dat KLM Cityhopper haar oudste F 100 schenkt aan Aviodrome:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=34781
Lucky crew die uit verkoren is de kist ernaartoe te vliegen. Eh... mogen er passagiers mee????

En nu er toch foto's uit de oude doos tevoorschijn komen: dit AW-draadje laat meerdere schitterende opnames zien van diverse Fokkertypes in al hun glorie!
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=8911&page=14
 
36.4443 keer was de Fokker 100 met registratienummer PH-OFA opgestegen en geland. Nu was hij voor de 36.4444ste keer opgestegen, van thuishaven Schiphol, om voor de 36.4444ste en tevens de laatste keer te landen, op Airport Lelystad. Een ‘low pass’ over de baan gaat vooraf aan de perfecte landing, waarna een hartelijk welkom met het waterkanon volgde. Ik was erbij!


dsc03294m.jpg


Vlak voor de vroegere verkeerstoren van het oude Schiphol komt de kist tot stilstand. Hij oogt ineens heel groot, in verhouding met dat nostalgisch gebouwtje.

dsc03300nc.jpg


Of het grootste vliegtuig dat Fokker ooit bouwde ook het grootste vliegtuig is dat op Lelystad landde is twijfelachtig. Zeker verdient de PH-FOA de eer het langste toestel te zijn dat er tot op heden neerstreek. Maar de Connie die er al weer enige jaren huist is zwaarder en heeft bovendien een bijna tien meter grotere spanwijdte.

dsc03304k.jpg


De boeken van de PH-OFA worden door directeur Boet Kreiken van KLM Cityhopper aan directeur Jan Schaatsbergen van Aviodrome overhandigd. Het straalvliegtuig verkeert in een prima staat, zou nog vele vluchten erbij kunnen klokken. Maar dat is de deal niet. Aviodrome mag er niet in de huisstijl van de KLM mee vliegen en mag het toestel bovendien niet verkopen.
Voor het symbolische bedrag van € 1,- komt de Fokker 100 in het bezit van het luchtvaartmuseum, net zoals eerder de Boeing 747-200 PH-BUK. De Televaag is er ook bij en grijpt de kans directeur Boet Kreiken eveneens een euro toe te stoppen. Tja, waar blijf je als wakkere krant zonder de aandacht op jezelf te vestigen.

dsc03313e.jpg


Prachtig, zo’n T-staart met hoog stabilo. Helaas worden er steeds minder verkeersvliegtuigen mee uitgerust. Als het toch gaat lukken met Rekkof komt er in ieder geval weer zo’n fraaie whale tail bij!

dsc03316nh.jpg


De bok: uitgediend. In 1989 startte deze kist zijn carrière. Fokker leverde hem toen af aan leasemaatschappij ILFC, die hem verhuurde aan Inter Canadian. In 2003 ging het toestel over naar KLM Cityhopper. Eind 2009 was het vliegtuig voor het laatst in dienst.

dsc03319.jpg


Leeg!

dsc03357p.jpg


En daar staat ie dan. Nooit meer zullen zijn vleugels hem dragen. Maar… hij blijft behouden. Dat geldt niet voor de Fokker-100’s die in Schiphol Oost aan de grond staan. Directeur Boet vertelde dat ze niet zijn verkocht en zullen worden gekannibaliseerd om de nog rondvliegende Fokker-70’s van KLM Cityhopper zonodig van onderdelen te voorzien.

Nog een linkje met heel fraaie foto's:
http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?p=419388
 
OMG ....sloop ze niet!!!!

er zijn nog wel wat luchtvaartopleidingen die er een kunnen gebruiken!!!
persoonlijk zou ik er wel wat meer bewaard willen zien blijven!

....snif!!!
 
Als de luchtvaartopleidingen die er een kunnen gebruiken zich melden en een grote zak geld meebrengen, zal Boet Kreiken zeker geen 'nee' verkopen, getuige zijn woorden in het interview met Omroep Flevoland.
Helaas ligt het niet in de lijn der verwachting dat dit zal gaan gebeuren :huilt:
 
Een tijd geleden zag ik 4 F-50's en en stuk of 5 F-100's op SPL-Oost staan. 1 van die F-100's is bij het Aviodrome. Vandaag stond er echter nog maar 1 F-100. Waar is de rest gebleven? Verkocht of in een shredder? Iemand hier die het antwoord heeft?
 
De OFD en de OFE staan er nog steeds, en worden gebruikt voor onderdelen, OFA staat in Lelystad, andere 2 in NWI voor part out and scrap
 
Al is de F27 heel wat jaren geleden uitgefaseerd bij wat nu KLM Cityhopper is, toch wilde ik jullie deze film van m'n maat Chris niet onthouden. Hij vroeg mij deze film met jullie te delen. Reacties zijn uiteraard van harte welkom.

http://www.youtube.com/watch?v=WkJwMECsP9c

Edit: diegene die weet hoe je een film moet embedden. Ik houd mij aanbevolen.
 
Back
Top