Uitfasering Fokkervloot

Gisteren kwam ik op doorreis langs Schiphol. Ruim in de tijd zittend kon ik het mezelf permitteren de luchthaven niet links te laten liggen. Een aantal 747’s, een enkele 767, A 330, Fokker 100 en hele zwermen A320’s en 737’s streken neer. En toen ineens zag ik hem aankomen, die markante verschijning met het al even markante geluid van de purboprop. Jarenlang was het gewoon hem te zien komen en gaan, nu ineens was het speciaal. Een keurige landing. Een eitje. Wat zou er door die jongens (of meiden?) heen zijn gegaan terwijl zij die kist voor het laatst in hun carrière aan de grond zetten? Ik keek de Fokker 50 uit de KLM-vloot na, helemaal na. Zoals een moeder een KDC-10 nakijkt die op weg is naar een ver land waar het oorlog is, haar jongen aan boord en het besef dat ze hem wellicht nooit weer zou zien. Kleiner en kleiner werd het toestel om, na een bocht te hebben genomen, definitief uit mijn gezichtsveld weg te taxiën.
Het zien van deze KLM-telg gaf me een soortgelijk gevoel als die eerste keer dat de Afsluitdijk heen en weer had geskeelerd en de Stevinsluizen bereikte toen het donker al was gevallen, het gevoel van: I’ve got it!
Vandaag ben ik om persoonlijke reden niet in staat getuige te zijn van de allerlaatste vliegbewegingen van de KLM-Fokker-50 op en rond Schiphol. Ik weet dat een van onze Airworkers aan boord is. Happy flight! ;)

Ach, vroegah… vroegah vloog de kist drie maal daags van Eindhoven naar Amsterdam. ’s Ochtends vroeg als ik hem over hoorde vliegen was het voor mij tijd om op te staan.
Evert Niemeijer vertelt er leuk over in het Noordhollands Dagblad van 25/03 jl. Dikwijls bevond hij zich aan boord. “Dit was de enige manier om fatsoenlijk op Schihol te komen”, schrijft hij. “De auto is geen alternatief vanuit Brabant, deze kost ’s morgens zeker tweeënhalf uur. De trein is een half alternatief: je komt wel midden op Schiphol aan maar moet toch eerst met de auto naar hartje Eindhoven of Den Bosch rijden en daar je auto weer kwijt zien te raken.” Hij deelt de verbazing dat de heenreis veertig minuten duurde en terwijl de terugreis slechts twintig minuten kostte. Roemt het wonder dat de KLM-stewardessen er tijdens zo’n kortstondig vluchtje toch in slaagden een koekje en een bakje water te serveren. Ook staan de vluchten met de F-50 in zijn herinnering gegrift naar London Heathrow, waar vlak naast de Concorde van British Airways werd geparkeerd. Allemaal vervlogen tijden.
Voor wie nog even van deze blije kist wil genieten attendeert hij op Skyways met in Zweden een uitgebreid binnenlands netwerk en, dichter bij huis, op Air France dochter Cityjet met enkele Europese bestemmingen vanaf Eindhoven, Rotterdam en Schiphol.

In het paginagrote artikel dat het Noordhollands Dagblad aan het laatste propellertoestel uit de vloot van de KLM besteedt, ook aandacht voor de knusheid van dit kleine brommertje. Het wordt belicht door Nicole den Broeder die sinds 1993 in dienst is van KLM(cityhopper). Met pijn in haar hart had ze op 13/03 jl. voor het laatst dienst in wat ze, helemaal eigen, ‘onze Fokker 50’ noemt. “Alhoewel voor de passagiers niet altijd even comfortabel en gedateerd, is het voor ons als cabinepersoneel nog steeds een feestje om de ‘50’ te vliegen!”, vertelt ze. “De kist heeft een speciaal ‘huiskamereffect’ wat niet zelden leidde tot zeer gezellige avondvluchten, met passagiers die makkelijk met elkaar aan de praat raakten.”

“Fokker laat je nooit meer los”, stelt Cees Mechielsen, destijds Manager Contracts bij de Nederlandse trots. “Het bijzondere aan de Fokker 50 is misschien nog wel het meest dat het een rechtstreeks derivaat is van de Fokker 27 Friendship”, verhaalt hij. Hij belicht diverse wijzigingen die het toestel geschikt moesten maken voor de toekomst. De Pratt & Whitney PW125-motoren die het toestel een hogere kruissnelheid gaven met een gunstiger brandstofverbruik. Zesbladige kunststofpropellers in plaats van vierbladige metalen. EFIS in de cockpit. Enzovoort, enzovoort.

Frans van den Berg, correspondent van de krant, doet er kond van dat je met de ‘50’ ineens in het zonnetje kwam te zitten omdat ermee boven de wolken gevlogen kon worden. Hij schrijft er direct achteraan dat je bij turbulentie wel een sterke maag moest hebben. “In de praktijk vliegt de F 50 binnen Europa maar op zes kilometer hoogte en zit dus toch regelmatig in de wolken, met alle schommelingen van dien. (…) Het propellertoestel stond voor het ‘echte’ vliegen, ofwel je voelt elke hobbel in de lucht. Maar dat komt vooral omdat het toestel lichter en kleiner is dan een modern straalvliegtuig.”
Ook aandacht voor de uitermate prettige en simpele bediening. Instructeur C. Peeperkorn krijgt het woord: “Het ontwerp van Fokker blijft uniek. Andere propellertoestellen hebben in de cockpit twee hendels voor het toerental en het vermogen. Maar Fokker had er altijd één. Vandaar dat in de Fokker 50 een drukknoppenpaneel is gemaakt voor het regelen van het toerental.”
Terwijl KLM F 50-vliegers omgeschoold worden voor andere vliegtuigen blijft er toch genoeg werk voor de vier simulatoren waarvan er twee in Hoofddorp staan. Maatschappijen die de oude F 50’s kopen moeten immers hun piloten op cursus sturen, voor bijvoorbeeld CAE.

De ode aan de ‘50’ wordt gecompleteerd met foto’s. Alleen al daarom is het voor de liefhebbers de moeite waard alsnog te proberen een exemplaar van deze krant te pakken te krijgen. Een van de geplaatste foto’s is makkelijk terug te vinden op het internet. Even googelen op Leentje Linders, een kunstenares met hart voor luchtvaart. Op haar site onder meer die ene ets van een Fokker 50 met het brevet van Anthony Fokker op de achtergrond.

So long, KLM Fokker 50
 
Op zondag zijn er toch ook nog twee Fokker 50 vliegbewegingen?

Attent van je dat je dit meldt, ik wist het al (#51), maar ben dan helemáál niet in de buurt. Veel plezier voor allen die wel gaan kijken dan wel op een andere manier bij (een van) deze evenementen betrokken zijn.
 
Rustig, rustig jongens, fans met al dat verdriet...Die F50 vliegt in Nederland gewoon nog door. AF/KLM heeft bij hun andere dochter Cityjet/VLM heeft namelijk nog een hele kudde die je dagelijks tig keer kunt zien overvliegen hoor.
Niks aan de hand, laat staan dat er sprake is van een 'historisch moment' !
 
Niks aan de hand, laat staan dat er sprake is van een 'historisch moment' !

Nòh jòh, toch wel degelijk een historisch moment: er wordt een heuse Farewell Party georganiseerd, waarbij de genodigden tussen 13:30 en 14:15 LT op P57 aanwezig moeten zijn en vanaf daar worden vervoerd naar Hangar 73. :)
 
Als je de KLM -PR-man napraat en thans 27 maart blijmoedig een historisch KLM-moment noemt, moet je toch écht even terug naar 27 maart 1977 hoor...:rolleyes:
 
Als je de KLM -PR-man napraat en thans 27 maart blijmoedig een historisch KLM-moment noemt, moet je toch écht even terug naar 27 maart 1977 hoor...:rolleyes:

Zeg Koenemans, heb jij wat tegen de KLM ofzo. Ik ben tegen al dat verwijten hier op Airwork, maar kan hier niet anders op reageren dan: Wat ben jij een trieste vent! :mad:

We hebben het hier over een leuke dag vandaag voor vele mensen, ik heb erg genoten van het uitgebreide verhaal hierboven, maar goed jij moet dit er weer bij halen. Schaam je!
 
Alvast een eerste plaatje van na de aankomst op de 27e:
picture.php
 
Ik ben vandaag naar het feest geweest en het was erg leuk veel mensen weer eens te ontmoeten.

Had ik geen dip van het vliegen, dan heb ik het vandaag wel gekregen door de geluidsinstallatie :wegkwijt:

Jammer dat de Fokker 50 bij cityhopper is verdwenen.
 
@ Koenemans: ook al doelde ik op 27 maart 2010, ik begrijp je punt. 27 maart 1977 is een aangrijpend dieptepunt in de KLM-geschiedenis (en in vele levens). Wellicht had het van meer piëteit getuigd als voor die laatste vlucht en alle bijkomende feestelijkheden een andere dag was gekozen. Maar feit is ook dat het leven doorgaat. En dat juist zij, voor wie het leven doorgaat, in hun hart de wens van hun dierbare overledene meedragen om niet met hen te sterven maar het leven te omhelzen, toekomst te blijven zien, het leven alle kansen te geven, van iedere dag weer een beste te maken.

@ Fortuna 76: fijn dat je van mijn uitgebreide verhaal hebt genoten.

@ Busair: leuk voorproefje dat naar meer smaakt!

@ Boss du Manche: ja, heel jammer! Van die geluidsinstallatie en nog meer van de F 50.

@ D'n daldeër: Misschien was de geluidsinstallatie debet aan de vroege thuiskomst van Boss du Manche?
 
@Fortuna76: Nee hoor, vlieg zelf vaak genoeg blauwe vliegtuigen en ken diverse mensen die hun ouders op 27/3 verloren hebben en die daar jaarlijks aan herinnerd worden. En die datum hangt nog steeds als een schaduw boven veel KLM-mensen. Dus denk je de volgende keer effe eerst na voordat je wat zegt?
Ik neem aan dat die KLM-PR-pipo een aardige schrobbering heeft gekregen met zijn (later aangepaste) uitspraak over een 'historische datum'.

@747: Ik zou zeggen, ga 20 km verder op Rotterdam F-50's spotten!

Edit: hoop verder natuurlijk wel dat het een leuk feestje was.
 
Last edited:
Ik ben vandaag naar het feest geweest en het was erg leuk veel mensen weer eens te ontmoeten.

Had ik geen dip van het vliegen, dan heb ik het vandaag wel gekregen door de geluidsinstallatie :wegkwijt:

Jammer dat de Fokker 50 bij cityhopper is verdwenen.

een oorverdovend feest!! mijn oren suizen nog steeds!!! ach ja de fokker was ook niet een van de stilste.

wel komisch dat onze KMAR mij al op P57 uitgeleide deed om mij een P te moeten laten blazen om naar huis te mogen gaan....zucht.

de P van prima goed feest
 
Busair, was jij die pax die als laatste wilde uitstappen?

De betreffende IFS had het gisteren nog over je :)
 
Back
Top