Stand van Zaken deel 25

Status
Not open for further replies.
hey,
ik kan van de lijst afgehaald worden, heb de PO-1 niet gehaald. Hand-voet-oog coördinatie was op zijn zachts gezegd niet voldoende. Balen natuurlijk, maar ja je doet er niks aan!
 
hey,
ik kan van de lijst afgehaald worden, heb de PO-1 niet gehaald. Hand-voet-oog coördinatie was op zijn zachts gezegd niet voldoende. Balen natuurlijk, maar ja je doet er niks aan!

MAar ga je het nog een keer proberen of nie?
Wel balen trouwens!
 
ik ga het zeker nog een keer proberen, maar ik richt me nu wel gewoon op een andere studie. Over een half jaar kan ik pas weer soliciteren en tja, ik moet wel reëel blijven. Als ik bij de 2e poging ook wordt afgekeurd is het juni/juli en dan moet ik toch echt iets achter de hand hebben. :)
 
hey,
ik kan van de lijst afgehaald worden, heb de PO-1 niet gehaald. Hand-voet-oog coördinatie was op zijn zachts gezegd niet voldoende. Balen natuurlijk, maar ja je doet er niks aan!

Ik ga over paar maand voor 3de keer op voor po1, oke tis wel maar als je kijkt;
Bij mij was de eerste keer de hand voet oog ook zacht uitgedrukt niet voldoende (2 lv 4 rv en 6 joystick
De tweede keer had ik: 7 Lv 6 Rv en 5 Joystick
dus ik was er bijna de tweede keer! Zonder die herkansings norm was ik er door geweest de tweede dus ook ik ga het zeker over paar maand opnieuw proberen!
 
je kan het van twee kanten bekijken:
1. er is een tekort, te weinig mensen worden geschikt bevonden --> selectie soepeler.
2. genoeg mensen door de selectie, echter te weinig capaciteit --> minder mensen toelaten...

gevolg je zit in een vicieuze cirkel, dat ergens doorbroken moet worden

Inderdaad. Het is een behoorlijke klus voor de leden van werving en selectie.

Hmm mijn ervaring is dat er toch niet zoveel mensen afvallen hoor op VMO + PVS. Resultaten van 1 groep is natuurlijk geen regel...

Ik denk dat een F16 vlieger sowieso aan een aantal competenties moet voldoen, net als iedereen voor een bepaald beroep gaat. Misschien dat ze de selecties wat versoepelen, maar de EMVO denk ik niet. En ook de resultaten op de EMVO die je moet halen om naar sheppard te gaan zullen ook niet omlaag gaan denk ik. Ongeacht of ze er veel nodig hebben.
Anderzijds als er teveel zijn, dan worden wel de betere gekozen.

Gevaar van selecties soepeler maken is denk ik dat er grotere kans is dat mensen afvallen tijdens de opleiding. Aan de andere kant is er natuurlijk de kans dat mensen die anders niet door de selectie zouden komen; door bijvoorbeeld lengte, ogen, of een klein tijdsgebonden foutje (selectie is natuurlijk een momentopname!), nu er wel doorkomen en de opleiding gewoon met goed gevolg afleggen.

Ik hoop eerlijk gezegd niet dat men de KMA, EMVO, e.a., soepeler maken. Zo kan het kaf nogmaals van het koren worden gescheiden, wat de veiligheid waarborgt. Als de opleiding soepeler wordt wil ik straks wel precies de vluchtpaden van de militaire vliegtoestellen kennen zodat ik ervoor kan zorgen dat ik er niet onder sta.

Er gaat absolute veiligheid mee gemoeid en ook vooral nog een schepje extra er bovenop wanneer men operaties uitvoert met een F-16, JSF, of Apache.

Absoluut worden de betere gekozen ;) Het heeft allemaal met veiligheid te maken!
 
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat men de KMA, EMVO, e.a., soepeler maken. Zo kan het kaf nogmaals van het koren worden gescheiden, wat de veiligheid waarborgt. Als de opleiding soepeler wordt wil ik straks wel precies de vluchtpaden van de militaire vliegtoestellen kennen zodat ik ervoor kan zorgen dat ik er niet onder sta.

Er gaat absolute veiligheid mee gemoeid en ook vooral nog een schepje extra er bovenop wanneer men operaties uitvoert met een F-16, JSF, of Apache.

Absoluut worden de betere gekozen ;) Het heeft allemaal met veiligheid te maken!

Volgens mij weet je nog niet helemaal waar je over praat, no offense.

Kaf, koren en veiligheid..... Mensen die afvallen op de EMVO vallen niet af op onveiligheid, maar op de aanleg om binnen de door de KLu gestelde termijn een opleiding tot jacht- of helivlieger te voltooien. Veel van deze afvallers kiezen daarna voor een loopbaan in de burgerluchtvaart en vliegen daar heel veilig rond en ik kan je vast heeeeel erg bang maken, er vliegen net wat meer civiele toestellen in de lucht dan militaire, dus zet je helm maar op.

Ook op de EMVO wordt het kaf van het koren gescheiden, de heli van de jachtvliegers of andersom als je dat liever hebt.

Misschien een beetje te kort door de bocht van je.;)

Michiel
 
Last edited:
Volgens mij weet je nog niet helemaal waar je over praat, no offense.

Dat is mogelijk. "no offence" is niet nodig, maar vind ik wel lief. Ik ben blij dat u weet waarover u praat. U hebt ook al wat uren gemaakt zie ik, daar kan ik misschien van u leren. Waar plaatst u 'veiligheid'?

Het was een reactie op deze woorden van Dhr. Taks: "Misschien dat ze de selecties wat versoepelen, maar de EMVO denk ik niet, En ook de resultaten op de EMVO die je moet halen om naar sheppard te gaan zullen ook niet omlaag gaan denk ik."

Kaf, koren en veiligheid..... Mensen die afvallen op de EMVO vallen niet af op onveiligheid, maar op de aanleg om binnen de door de KLu gestelde termijn een opleiding tot jacht- of helivlieger te voltooien.

Kaf en koren weet een boer schijnbaar wel raad mee ;)
U begrijpt mij niet helemaal goed neem ik aan. "Mensen die afvallen op onveiligheid" (???) Waar heb ik dat staan? Misinterpretatie. Al zal iemand die onveilig te werk gaat natuurlijk wel eruit geknikkerd worden (neem ik aan). Ik denk dat het goed is dat de opleiding vrij streng is, omdat je dan goed opgeleide 'sterke' mensen in dergelijke toestellen laat opereren, wat toch wel degelijk de veiligheid indirect of direct waarborgt, niet alleen met het oog op rondjes vliegen, maar ook met het uitvoeren van een precisie bombardement.

Veel van deze afvallers kiezen daarna voor een loopbaan in de burgerluchtvaart en vliegen daar heel veilig rond en ik kan je vast heeeeel erg bang maken, er vliegen net wat meer civiele toestellen in de lucht dan militaire, dus zet je helm maar op.

Daar wordt ik wel redelijk bang van inderdaad:huilt:. Gelukkig vliegen airliners 99% van de tijd op de autopilot, meest van tijd op ook nog behoorlijke hoogte. Dan zet ik inderdaad toch maar even voor de rest en voor de zekerheid de helm op.

Ook op de EMVO wordt het kaf van het koren gescheiden, de heli van de jachtvliegers of andersom als je dat liever hebt.

Misschien een beetje te kort door de bocht van je.;)

Ja, juist. Mag ook andersom, maakt niet uit. Er zijn wel meer zaken waar kaf van koren wordt gescheiden.

Wellicht wat kort door de bocht, het is ook maar een kort stukje tekst, wat behoorlijk wordt opgeblazen. Aanleg is natuurlijk doorslaggevend, maar dat spreekt dan tijdens de opleiding vanzelfsprekend voor zich.

P.s.
Ik geniet van dialogen als deze. Neem van mij aan dat ik in alle vriendelijkheid spreek en dat ik het meen dat ik wellicht echt wat van u en ook anderen kan leren. Om die reden vertoef ik ook zo nu en dan op dit forum, daarnaast is het natuurlijk ook wel gezellig hier ;)
 
Hee hallo,

eerste post op airwork.
Ik kom net terug uit Utrecht (VMO2) en bij de laatste keuring gaat het gewoon mis. De tandarts vond m'n glazuur te dun, en wou me niet direct afkeuren, maar durfde me ook niet door te laten. Nu moet ik er donderdag weer heen en gaat er iemand anders naar kijken.

Ik knijp hem nu echt wel! Ben je alle keuringen (op het PVS na) door en bij het allerlaatste dingetje zul je maar zakken. Op m'n gebit... onnozele situatie ^^

:eek!:
 
He Stealth, jouw stukje tekst maakt dat ik me erg oud voel :D Even geen ge-u aub. In de luchtvaart staan we allemaal gelijk hoor :airforce: Denk dat het misschien een stukje misinterpretatie is van mijn kant. Onveilige vliegers worden overal snel eruit gefilterd gelukkig en dan maakt KLu of civiel niks uit.

Morgen vlieg ik tussen Luxemburg en Schiphol dus als je onder deze route woont, denk ff aan je helm ;)

Michiel
 
Hee hallo,

eerste post op airwork.
Ik kom net terug uit Utrecht (VMO2) en bij de laatste keuring gaat het gewoon mis. De tandarts vond m'n glazuur te dun, en wou me niet direct afkeuren, maar durfde me ook niet door te laten. Nu moet ik er donderdag weer heen en gaat er iemand anders naar kijken.

Ik knijp hem nu echt wel! Ben je alle keuringen (op het PVS na) door en bij het allerlaatste dingetje zul je maar zakken. Op m'n gebit... onnozele situatie ^^

:eek!:

Wauw dan kan ik me nu al druk gaan maken over vmo-2 mocht ik ooit zover komen, want er zijn laatst bij mij een stuk of 3 gaatjes geconstanteerd wegens veel zoete drank --> Denk aan enery drink.
Nu is mijn gebit verder goed naar mijn weten, hiervoor nog nooit gaatjes gehad maar kan je hiervoor echt afgekeurd worden als vlieger:confused:
 
Rustig maar jongs, ik moest 3 gaatjes, 2 vullingen overnieuw en 4 verstandskiezen er uit.....
Doen ze gewoon even..:p
 
Wat JFJ zei :)

Arts zei ook dat ik beginnende gaatjes in de voortanden had, maar dat dat geen probleem was, kon geboord/gevuld worden

Hij was echter niet positief over de dunne laag glazuur op m'n tanden :( Ik ben echt pessimistisch nu. Geef mezelf minder dan 20 % kans van slagen. Verdorie :(

Aan de andere kant, voor dingen als het GVSS was ik ook -best wel- zenuwachtig voor de uitslag haha. Ik houd de moed er gewoon in en hoor het donderdag wel.
 
Last edited:
He Stealth, jouw stukje tekst maakt dat ik me erg oud voel :D Even geen ge-u aub. In de luchtvaart staan we allemaal gelijk hoor :airforce: Denk dat het misschien een stukje misinterpretatie is van mijn kant. Onveilige vliegers worden overal snel eruit gefilterd gelukkig en dan maakt KLu of civiel niks uit.

Morgen vlieg ik tussen Luxemburg en Schiphol dus als je onder deze route woont, denk ff aan je helm ;)

Michiel

Het onderwerp is wat off-topic dus het resterende moeten we misschien maar even PM'en ;)

Het is toch wel een eer om een kort dialoog te houden met iemand, met een beetje ervaring;) Ik hoop over een aantal jaar precies te weten door ervaring, etc waar ik over praat, nu neem ik nog maar gewoon even een aantal zaken aan :p: Mijn excuses, ik zal 'u' jij noemen. Maak er een mooie vlucht van (jij) en probeer ook te genieten (jij) tussen het harde werken door. Ik woon niet op die route, maar die helm is niet nodig. Ik heb wel vertrouwen in piloten over het algemeen. Men vind het een geweldig beroep en doet dan vaak ook zijn uiterste best om het goed te doen en daar vertrouw ik dan ook op. Soms moet men nog een beetje extra trainen op noodsituaties, maar buiten dat geen helm (was een goeie grap hoor), maar gebruik de claxon maar even van tevoren dan kan ik even opzij stappen.
Met vriendelijke groet.

Wat JFJ zei :)Arts zei ook dat ik beginnende gaatjes in de voortanden had, maar dat dat geen probleem was, kon geboord/gevuld worden

Hij was echter niet positief over de dunne laag glazuur op m'n tanden :( Ik ben echt pessimistisch nu. Geef mezelf minder dan 20 % kans van slagen. Verdorie :(

Aan de andere kant, voor dingen als het GVSS was ik ook -best wel- zenuwachtig voor de uitslag haha. Ik houd de moed er gewoon in en hoor het donderdag wel.

Allereerst zou ik inderdaad de moed erin houden, waarbij je er rekening mee houdt dat het mis zou kunnen gaan. Het zou erg zuur zijn als je om die reden afvalt. Ik vraag me af of het gebit niet sowieso nooit een probleem hoeft te zijn. Volgens mij zijn er genoeg methoden om alle problemen op te lossen aan een gebit, maar dat zal vast een bonk duiten kosten.
In ieder geval succes hiermee, ik hoop voor je dat je gewoon PVS mag doen, waar je wellicht even kunt laten zien dat je zo'n eventuele dure reparatie waard bent ;)
 
Last edited:
Ik heb wel verhalen gehoord over hoe die selecties vroeger verliepen :D Heerlijk.

Maar ik vind dit wel even interessant om te weten aangezien ik nog aan de selecties wil beginnen, maar dat moet helaas nog even wachten omdat ik erg druk ben met studie, hoop wel ergens dit jaar te solliciteren. En ik hoop maar niet dat ik dan in de 'zware' fase van de selectieprocedure zit ;)

haha zie het zo, liever een zo zwaar mogelijke keuring, want daar heb je meer profijt van, dan weet je waar je aan toe bent. Stel je hebt een soepelere keuring, en je komt op de EMVO en je valt daar af, heb je bijna een jaar daar gezeten.. Ze zullen nu ook niet veel meer versoepelen, want NL staat bekend om zijn goede vliegers, dus dat is ook iets wat ze wel hoog zullen willen houden ;) gewoon keihard je best doen, en je hebt het of je hebt het niet, dus laten we hopen dat je het hebt ;)

snel solliciteren en doen! veel leuker dan studeren ;)

cheers
 
haha zie het zo, liever een zo zwaar mogelijke keuring, want daar heb je meer profijt van, dan weet je waar je aan toe bent. Stel je hebt een soepelere keuring, en je komt op de EMVO en je valt daar af, heb je bijna een jaar daar gezeten.. Ze zullen nu ook niet veel meer versoepelen, want NL staat bekend om zijn goede vliegers, dus dat is ook iets wat ze wel hoog zullen willen houden ;) gewoon keihard je best doen, en je hebt het of je hebt het niet, dus laten we hopen dat je het hebt ;)

snel solliciteren en doen! veel leuker dan studeren ;)

cheers

I like your attitude. Kan ik mij wel in vinden, maar soms moet je ook de minder leuke dingen doen om bij de leuke te komen. Lekkere strenge selectie lijkt me goed, opleiding ook. Hoop ook dat ik heb 'what it takes', we zullen zien, ik houd in ieder geval van mentale en lichamelijke uitdagingen. Als ik bijvoorbeeld zie dat er gebokst wordt kan ik niet wachten om mee te doen ;) KMA here I come! (Ooh, moet ik eerst nog selectie doen?! :grijns: :p:) Wil graag eerst mijn Propedeuse halen. Zo spoedig mogelijk de selectie starten lijkt me fijn, maar mijn studie mag niet daaronder lijden. Neem aan dat de Luchtmacht ook wel van een mannetje houdt met een back-up. Ik moet niet met halve 'shit' zitten, snap je? Als ik er door kom, ga ik hard knokken om de top te bereiken, maar als ik er niet door kom (waar we natuurlijk niet van uit gaan ;)), moet ik gewoon een toffe studie kunnen voortzetten, waarop een mooie baan volgt, waarnaast ik altijd nog kan vliegen. Snappie?! Ik moet niet hebben van: "Ow, ik lig eruit, @!#&%$#!@#!, wat moet ik nu? Ach, dan maar vakken vullen bij AH." NOT! Je moet je hart volgen en alles op alles zetten om je dromen te verwezenlijken, maar op die reis flink je brains gebruiken. Althans, dat is mijn nederige mening.

Jij zit er al, lucky bird ;), dus doe je best en maak er wat moois van. Houdt de reputatie van 'the Flying Dutchmen' hoog. En volgens mij moet je op de EMVO en in Amerika ook behoorlijk wat studeren, na de KMA kun je, je borst nog wel een paar keer flink nat maken volgens mij. Maar daar is niets mis mee. Veel plezier.

Salute
 
Allereerst zou ik inderdaad de moed erin houden, waarbij je er rekening mee houdt dat het mis zou kunnen gaan. Het zou erg zuur zijn als je om die reden afvalt. Ik vraag me af of het gebit niet sowieso nooit een probleem hoeft te zijn. Volgens mij zijn er genoeg methoden om alle problemen op te lossen aan een gebit, maar dat zal vast een bonk duiten kosten.
In ieder geval succes hiermee, ik hoop voor je dat je gewoon PVS mag doen, waar je wellicht even kunt laten zien dat je zo'n eventuele dure reparatie waard bent ;)

Dat is inderdaad een beetje hoe ik het zie en ik probeer me daar dus ook op in te stellen. Bij elke keuring vol ervoor gaan en dan zien of dat genoeg is. Dus -hopelijk- ook bij het PVS er vol tegenaan gaan! Jullie horen het ongetwijfeld nog :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top